Erik Sandblom skrev:
Nja, det rör sig rätt mycket folk på Vasagatan och Järntorget.
Jag sa att det inte rör sig lika många i området väster om Vasaplatsen, inte att det inte rörde sig några alls. Och det är ju faktiskt inte heller så att ingen rör sig över korsningarna i den delen. Men framförallt är det inte mycket att gå till på andra sidan vallgraven, dvs färre anledningar att korsa Allen (om man inte är torsk då...). Men precis vid Järntorget passerar relativt mycket folk över Alle-gatorna (och verkar inte ha några större problem med det där heller).
Erik Sandblom skrev:
Just Alléstråket är däremot inte lika befolkat.
Men detsamma gäller isåfall minst lika mycket tex Storg, Haga Österg och Sahlgrensg, vilka jag inte tror att ens du kan hävda har någon trafik att tala om.
Om man ser till Allestråkets förutsättningar, dvs att det är en park, istället för att jämföra med andra gator så är faktum att det nog inte finns någon annan park i Göteborg som så många rör sig genom (nu menar jag altså till vardags året runt och inte bara soliga lediga sommardagar). Har du någon annan kandidat? Kan det rent av vara så att folk känner sig tryggare att gå genom parken för att det är annan trafik som rör sig där? Att trafiken inte är en hindrande barriär utan tvärt om?
Erik Sandblom skrev:
Det är mycket lättare att bedöma när avståndet som ska korsas är kort, och om bilarna kör långsammare.
Visst, det går alltid att göra något ännu lättare, men det betyder inte att det var svårt från början. Som sagt, individer måste få ta något eget ansvar. Ska vi bygga skydd för varje tänkbart idiotiskt påfund någon kan komma på leder det bara till att folk helt slutar tänka själva. (Vid Järntorget är det förresten lika långt över spårvägsspåren man korsar på väg över till Pustervik som över Allens 3 filer vid Avenyn - utan refug och dessutom dubbelriktad trafik - det måste vara jättesvårt för jailwalkers att göra sina bedömningar där!).
Erik Sandblom skrev:
Jaja, jag har bott i Kanada i många år och tycker precis tvärtom!

Men du blir nog inte förvånad
Jo, faktiskt blir jag ganska förvånad. Att du skulle föredra ytkrävande korsningar med refugseparerade körvägar för varje riktning vilka man som fotgängare måste korsa i omgångar, framför raka övergångställen i trottoarens direkta förlängning där man alltid kommer över hela gatan/vägen i en omgång hade jag faktiskt inte förväntat mig...
Erik Sandblom skrev:
Bortsett från personliga tyckanden så finns det en studie som visar att bilister skrämmer bort fotgängare och cyklister. Studien visar att sex gånger så många fotgängare går längs fyrfiliga gator jämfört med sexfiliga, detta som jag förstår oavsett andra förutsättningar.
Det är oklart vilken studie du hänvisar till så det är lite svårt att bedöma ditt påstående. Förstår jag dig rätt vill du altså hävda att det är bevisat att om man tar bort 2 filer från en godtycklig 6-filig gata så kommer antalet fotgängare och cyklister att 6-dubblas? Och utifrån detta skulle man då kunna dra den vidare slutsatsen att det finns ett allmänt gällande samband som säger att trafikerade gator alltid skrämmer bort fotgängare/cyklister?
Sorry, jag köper det inte. Har du kritiskt tittat på studien, hur den är gjord och vad den verkligen säger? (Dessutom kan man rent allmänt i princip aldrig se slutsatser i en enskilld studie som hårda fakta eller "bevis", resultatet måste bekräftas av andra oberoende vetenskaplig studier). Det finns alldeles säkert ett visst samband, men det har också alldeles säkert begränsningar, villkor och ingår i en betydligt mer komplicerad växelverkan med andra samband (som tex trygghet på kvällar/nätter, och att trafikerade gator ofta har ett bättre utbud av handel etc för fotgängare att gå till).
Senast ändrad 5 februari 2010 19:39