Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Vad ska en bottenvåning användas till?

Sida 2 av 2
<12
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Utbud/efterfrågan är lite komplicerat vad gäller lokaler. Jag tror nog det finns en enorm efterfrågan på lokaler (alla föreningar etc), problemet är utbudet. Det är för litet och framför allt för dyrt. Frågan är om det går att öka utbudet och sänka priset utan att det drabbar fastighetsägarna orimligt hårt.
Just nu lägger vi ned enorma summor på att subventionera köplador utanför stan, kanske gör de pengarna bättre nytta som subventioner på lokaler inne i stan? Eller finns det mer "marknadsmässiga" lösningar?

Edit: Kanske stora skatteavdrag för lokaler i nybyggen eller något, jag bara tänker högt...

Senast ändrad 27 mars 2009 14:02
Peter D
329 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

Utbud/efterfrågan är lite komplicerat vad gäller lokaler. Jag tror nog det finns en enorm efterfrågan på lokaler (alla föreningar etc), problemet är utbudet. Det är för litet och framför allt för dyrt. Frågan är om det går att öka utbudet och sänka priset utan att det drabbar fastighetsägarna orimligt hårt.
Just nu lägger vi ned enorma summor på att subventionera köplador utanför stan, kanske gör de pengarna bättre nytta som subventioner på lokaler inne i stan? Eller finns det mer "marknadsmässiga" lösningar?

Edit: Kanske stora skatteavdrag för lokaler i nybyggen eller något, jag bara tänker högt...

Subventioner tror jag inte på, vad sägs om att helt enkelt förbjuda köplador för annat än t ex möbler och bilar.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Jag har för mig att detaljplanerna reglerar vilken verksamhet som ska få finnas på olika tomter.

Och där blir funktionssepareringen tydlig. Stadsarkitekterna verkar någonstans ha fått för sig att en butikslokal är en belastning för ett bostadsområde, snarare än en tillgång.
47 Inlägg
Jag uppfattar det som att det snarare är byggarna som drar sig för att bygga lokaler då det ofta är en osäkrare affär än att bygga lägenheter (särskilt vid bostadsrättsbyggande) än att man från planeringshåll skulle motverka det.
Att det sen byggs relativt få funktionsblandade hus säger väl en del om styrkeförhållandet mellan byggarna och kommunen..
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Visst kan man fixa det med planbestämmelser - förbud mot butiker i externa lägen och påbud på bottenvåning för lokaler i alla andra lägen. Det förra kan nog bara vara en statlig lag som i Tyskland eftersom ingen kommun någonsin kommer att säga nej till ett exploateringsförslag från en privat aktör.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Helst vill man ju att boende ska efterfråga lägenheter med butiker i samma hus.

Antingen genom att man söker sig till sådana lägenheter när man flyttar, eller att man väcker opinion i BRF-en för att utrymma bottenvåningar och hyra ut dem till butiker.

Finns någon som har koll på bostadsmarknaden, som har någon aning om lägenhetspriser skiljer sig åt mellan olika våningsplan?

Senast ändrad 27 mars 2009 17:24
Peter D
329 Inlägg
Jan Wiklund skrev:

Visst kan man fixa det med planbestämmelser - förbud mot butiker i externa lägen och påbud på bottenvåning för lokaler i alla andra lägen. Det förra kan nog bara vara en statlig lag som i Tyskland eftersom ingen kommun någonsin kommer att säga nej till ett exploateringsförslag från en privat aktör.

Finns det en sådan lag i Tyskland? Låter intressant.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008

Det är i alla fall vad Jens Forsmark på Naturskyddsföreningen alltid påstår när han kampanjar mot externa butiksetableringar. Han finns numera på Stockholmsdistriktet.
Martin Nilsson
79 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
HG: givetvis skiljer priserna sig åt mellan våningarna i ett hus. Fråga vilken mäklare eller BR-speulant som helst.
Ju högre desto mer attraktivt och högre pris.
Många BR-köpare är ju inte ens intresserade av nedre botten p g a insyn, buller, trygghet etc.

Här är en studie om detta:
http://www.maklarsamfundet.se/upload/Start/Pdf/Fa..
Senast ändrad 30 mars 2009 16:22
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Min granne som går med rullator skulle nog föredra en lägenhet på bottenvåningen.

Annars borde det vara självklart att använda bottenvåningar i innerstan till förskolor och fritidshem.

Senast ändrad 30 mars 2009 16:30
Martin Nilsson
79 Inlägg
Finns det bara hiss så spelar nog rullatorn ingen roll.
Martin Nilsson
79 Inlägg
Och bottenvåningar i innerstan används redan till förskolor och fritidshem.
Kan dock av erfarenhet intyga att det är tämligen störande verksamhet. Är man nattarbetare eller jobbar hemma dagid är det ingen hit att ha ett dagis på innergården...
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Martin Nilsson skrev:

Och bottenvåningar i innerstan används redan till förskolor och fritidshem.
Kan dock av erfarenhet intyga att det är tämligen störande verksamhet. Är man nattarbetare eller jobbar hemma dagid är det ingen hit att ha ett dagis på innergården...

NIMBY! ;)
Näe, skämt åsido så förstår jag att det nog inte alltid är så kul.
För egen del kunde jag ibland höra ungar som lekte på innergården (inte för att jag egentligen störde mig så mycket på det), men när vi byggde balkong så byttes alla fönster o så ut o nu blir det tyst när man stänger.

Senast ändrad 30 mars 2009 17:00
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Mitt hus består av två våningar över jord, och en souterrängvåning med en förskola. Ingen hiss.

När barn är inomhus eller på öppna ytor, hörs de inte särskilt mycket. En innergård har förstås besvärlig akustik. Men det lär väl gå att lösa på något ingenjörsmässigt sätt?
<12

> Allmänt
Vad ska en bottenvåning användas till?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.