Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer

Nya Slussen - utställning

Sida 2 av 8
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
foster är helt klart min favorit! bron är vacker och kommer skapa helt nya vyer att se staden ifrån som självklart kommer fungera om 10år också. sedan att förslaget öppnar upp hela vattensidan på slussen på ett helt nytt sett, massvis med nya platser/lokaler kommer då ha en helt otrolig utsikt över gamla stan, skeppsholmet, djurgården etc. etc. sen att arkitekturen på husen ser lite väl tråkig ut i detta förslag är ju inget som inte kan ändras.

tror det kan vara en vinnare dock tror jag tyvärr bron säkert kommer tas bort eller göras om och det är synd!

gillar även nya hissen som också skulle skapa en grymm utsiktsplats men den lär väl knappast ändras heller.

efter att ha tittat om å om å om å omigen på dessa bilder så har jag kommit fram till att jag gillar nyrens också, speciellt den udda tornet och dom stora LED "skyltarna" kan bli väldigt snyggt nattetid.

Atelier Jean Nouvel lär väl vinna för den har minst inpakt på stadsbilden, dock lär dom ta bort det konstiga ubåtstornet i vattnet vad det nu kan vara.. gillar dock överbyggnaden av t-banespåren och det konstiga ubåtstornet.

Senast ändrad 26 oktober 2008 15:53
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Igår var jag där och tog lite bilder, alla finns HÄR.
Efter att hunnit titta närmare på förslagen ser jag fördelar med alla, men nackdelar också. Wingårdh gick från fyra till etta

Senast ändrad 26 oktober 2008 17:18
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
man fick mycket bättre bild av det efter bilderna på modellerna, nyren försvann från min lista direkt, Wingårdh såg bättre ut där också men foster är fortfarande nummer ett!

Senast ändrad 26 oktober 2008 17:18
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Javisst, att se modellerna är en gigantisk skillnad mot att bara se de få PR-bilder ur konstiga vinklar som släpptes till pressen. Jag uppråder ALLA att gå och ta en titt. Gratis entré är det till Stadsmuséet, som vanligt. Enda bättre stället att ställa ut på hade IMO varit Gondolen (men lite svårt med tanke på att det är en restaurang...)
52 Inlägg
Oj, jag trodde utställningen började imorgon! Inte för att jag är i stan nu iaf, men...
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Jag tänkte dra dit vid lunchtid imorgon (12:30 typ).
Någon som vill hänga på o käka nåt efter?
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Jag såg också alla förslagen på stadsmuseet idag och jag rekommenderar alla att gå dit. Jag fick också ett helt annat intryck och förståelse för bidragen efter att jag sett modellerna och läst mer om arkitekternas tankar.

Jag kategoriserar gärna in de tre förslagen i tre grupper. Här kommer en sammanfattning och mina intryck av förslagen:

Staden på broarna (Nouvel)

Nouvels förslag kryllar av kreativa detaljer. Vattenfall, caféer, affärer, parker och idrottsplaner på broar, flytande dansscen som kan flyttas på vatten och mängder med nya terrasser för att ge Stockholmarna nya möjligheter att njuta av utsikten. Idéerna tycks aldrig ta slut.

Nouvel vill tillsammans med sin Svenska fru Mia Hägg ”bygga bort” de befintliga bil- och tågbetongbroarnas buller på olika fantasifulla sätt. De vill exempelvis skapa vattenväggar och märkliga och spännande byggnader runt broarna. Broarna ska också innehålla aktiviteter som skapar liv i staden såsom idrottsplaner, experimentträdgårdar och olika typer av handel som kaféer.

Dansscenen flyter på en pråm och kan flyttas mellan olika kajer. Liksom många andra byggnader i Nouvels förslag kan Dansscenernas tak öppnas upp på sommaren så att publiken kan sitta under bar himmel. Det är dansscenerna som sticker ut som ”pinnar” ur den gröna byggnaden.

Nouvel har också ett tydligt miljötänkande med exempelvis moderna vindturbiner och solceller som ska förse slussen med energi.

Traditionella slutna kvarter (Wingård/Foster)

Foster och Wingårdh har valt att göra ganska traditionella stadsmässiga kvarter som liknar den kvartersbildning som finns i det intilliggande området på Södermalm. De har också valt ganska traditionella broar som inte getts så mycket liv på gatan som Nouvels förslag utan är kort och gott trevliga promenadsträckor.

Wingårdh har mängder med speciella byggnader i sitt förslag. Vissa byggnader böljar i olika organiska former och andra har fasader beklädda med olika mönster. Wingårdh har ett tydligt fokus på arkitekturen och mindre fokus på stadsplaneringen. Som jag förstått det är många rädda för att Wingårdhs byggnader ska vara för dominanta men som det ser ut på ritningarna kommer gamla söders siluett fortfarande synas från Gamla Stan.

Fosters förslag är ganska normal. De flesta byggnaderna är i retrostil. De enda byggnaderna som sticker ut är ombyggnaden av Katarinahissen och den slimmade bron. Jag tror inte att man kommer tillåta Foster bygga om Katarinahissen och det funktionalistiska svenska folket kommer nog inte gilla bron som börjar där den slutar. Tar man bort dessa byggnader blir tyvärr Fosters förslag utan personlighet tycker jag. Byggnader i retrostil kan kanske vara snyggt men knappast något nyskapande.

Öppna landskap (Big/Nyren)

Big och Nyren har stora öppna landskap i sina förslag. Personligen vill jag inte ha så stora öppna ytor då jag tror att det kan bli svårt att skapa liv i så stora tomma landskap.

Nyrens få byggnader är fyrkantiga glashus. Vissa är beklädda med enkla mönster. Mer spännande än så är inte Nyrens bidrag som är det enda förslaget som inte håller måttet enligt mig.

Bigs arkitektur är betydligt mer spännande än Nyrens. Byggnaderna innehåller många organiska former och mönster i smakfull stil. Men jag väljer ändå bort detta förslag då den innehåller för stora öppna landskap som jag tror kommer bli för livlösa.

Min ranking

Det är svårt att ranka förslagen på begränsad information. Kostnadsberäkningarna har till exempelvis inte gjors än. Men tills vidare rankar jag förslagen i följande ordning:

1. Nouvel
2. Wingårdh
3. Foster
4. Big
5. Nyren

Enligt mig slår Wingårdh självaste Foster och är nästan lika bra som sin idol Nouvel. Bra Wingårdh!
Senast ändrad 26 oktober 2008 21:31
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg

Lysande genomgång Johannes, tack!
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Fick du några bra bilder från stadsmuseet?
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Idag är måndag, så det var stängt.
Imorgon kanske?
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Gustav Svärd skrev:

Imorgon kanske?
Öppettider
tisdag - söndag kl 11.00-17.00
torsdag kl 11.00-20.00

För mig går det bra imorgon.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Gustav Svärd skrev:

Imorgon kanske?

That would be correct. Aningen snopet att stå därutanför och känna sig som en utböling för att man missat ett så basalt faktum...

Imorgon är jag upptaget på annat håll så jag tar mig dit på onsdag jag.

Senast ändrad 27 oktober 2008 17:20
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
http://www.stockholm.se/slussen har nu kompletterats med planritningar för varje förslag.
Senast ändrad 28 oktober 2008 16:53
Anders LP
426 Inlägg
Johannes Lilleberg skrev:

http://www.stockholm.se/slussen har nu kompletterats med planritningar för varje förslag.

De nya förslagen är alla sjukt mycket bättre än det förra vinnande bidraget(nya Slussen).
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Vad tycker ni om Knytpunkt Slussen förresten?
http://www.knutpunktslussen.se/
Jag träffade ett par av de som ligger bakom projektet när jag var o plåtade slussenmodellerna på stadsmuseet idag.
Inte troligt att deras förslag blir byggt såklart, men jag tycker ändå det är kul med idéer från andra håll.
Gustav Svärd
721 Inlägg
Johannes Lilleberg skrev:

Yes! Precis vad som behövdes! Nästa steg för en IT-stad som Stockholm vore att skpa nån schysst java-app där man kan se alla förslagen i 3D (och styra fritt i). Men att planerna nu ligger med är kjempe-grejt!

Kommer ta ett tag att titta igenom allt
52 Inlägg
Gustav Svärd skrev:

Kommer ta ett tag att titta igenom allt

Men du verkar inte ledsen över det ;)
Anders LP
426 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Vad tycker ni om Knytpunkt Slussen förresten?

Du menar dem som endast vill ha tre spår till centralen och återgå till häst och vagn?

Vad tycker dessa herrar och damer om de nya förslagen?
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Fet G_ skrev:

Du menar dem som endast vill ha tre spår till centralen och återgå till häst och vagn?

Vad tycker dessa herrar och damer om de nya förslagen?

Som sagt, jag har inte själv tittat igenom förslagen, därav att jag var nyfiken på om någon annan gjort det.
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Nu när jag tittar mer på stadsplanen så gillar jag Foster mer och mer. Fosters förslag kommer ge livfulla stadsmässiga kvarter på Södermalm. Retroarkitekturen på fastlandet kommer smälta in bra bland den äldre bebyggelsen. Synd bara att retrohusen är så bleka. Det vore kul om Stockholm kunde få något annat än retrohus och funkis. Vi har redan retrohus så det räcker och blir över och vi behöver inte anställa en av världens dyraste arkitekter för att göra något till och med Svenska arkitekter kan. Jag vill ha arkitektur som visar de värden och det mode vi har idag. Precis som Sekelskiftesarkitekturen speglade sin tid.

Politikerna kan mycket väl välja en kombination av flera förslag. En kombination med Fosters bro och stadsplan samt lite av Wingårdhs moderna arkitektur skulle ge en bra stadsplan, modern slimmad bro och modern vågad arkitektur på fastlandet. Det skulle vara ett bra koncept tycker jag. Vad tycker ni om det?

Vill vi ha arkitektur som sticker ut och ger Stockholm uppmärksamhet så ska vi däremot välja Nouvels förslag. Det är det mest originella förslaget enligt mig. Att bygga en stad på broar med så många små finesser och i den här volymen skulle vara något unikt. Nouvel kommer dessutom att länka ihop Gamla Stan och Södermalm på ett mer livfullt sätt än de andra förslagen tycker jag. Nouvel kommer radera bort gränsen mellan stadsdelarna och bygga stad på vattnet men ändå behålla känslan av att Stockholm består av öar och mycket vatten. Nouvels förslag är därför fortfarande min favorit knappt före en kombination av Foster/Wingårdh.
Senast ändrad 29 oktober 2008 10:10
Sida 2 av 8

> Städer
Nya Slussen - utställning

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.