Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Städer

Nya Slussen - utställning

Sida 4 av 8
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008


Man skulle kunna ersätta spärrvakterna med konduktörer eller nån sorts platformskontrollanter/stinsar.
Profilbild
Hans Berglund
110 Inlägg
Ort: Södertälje, Gick med: April 2008
Niklas Öhrström skrev:



Konstigt att detta förslag får så stort genomslag i SVD. Det finns ju en uppsjö av förslag, bland annat http://www.glittra.com/nyaslussen/index.html som ju är helt överlägset "entusiasternas" som presenteras på SVD.



Det där förslaget gillar jag skarpt.
Martin C
114 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Stråk nya slussen ser absolut bäst ut enligt mig. Skydd mot väder och stadsliv på innegatan majoriteten av året och utsikt och cafeer på "utsiktsgatan" där man kan gå på sommaren eller vindstilla dagar utan regn.

Detta förslag har alltså inte fått någon uppmärksamhet?
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Det är dags att fler upptäcker att tiden för alternativa förslag utanför den officiella tävlingen tog slut för par år sedan. Efter att varit på tapeten i närmare 20 år. Att media nu bombarderar oss med förslag som inte ens är med i diskussionen (längre) känns mest som att redaktörerna på tidningarna är emot att något görs åt Slussen innan båda broarna måste stängas av permanent för rasrisk. Ja, permanent, Slussen är i uselt skick och värre blir det hela tiden. Grunden är urkass och betongen vittrar så att armeringsjärnen rostar rätt snabbt nu på sina ställen. Det måste till beslut NU! Vi har inte tid med 10 år av tävlingar igen!
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Ort: Stockholm (Hägersten), Gick med: Januari 2008
För er som letar efter något att reta er på:

http://www.svd.se/kulturnoje/mer/kulturdebatt/art..

Att man byggt ett stort betongberg som slussen full med bilavgaser och bilbuller mellan två av landets vackraste öar är unikt. Att man byggt en betongbro full med bilavgaser och bilbuller på Ridarholmens östra sida är unikt. Att man byggt ett stort betongkomplex full med bilavgaser och bilbuller öster om Stockholms mest kända symbol Stadshuset är unikt.

Betongkomplex liknande dessa har vi sett förr. De finns i många delar av världen. Men att man byggt så’na bilkomplex på så viktiga ställen i ett västerländskt lands historia är världsunikt. Det är kanske ett potentiellt världsarv men inget jag är stolt över.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Men jag gillar att kommentarerna är så för att bli av med nuvarande slussen. Trevligt att se att Stockholmarna inser att det GÅR att bygga bättre idag.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Magnus Orest
53 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Oktober 2007
Johannes Lilleberg skrev:

För er som letar efter något att reta er på:

http://www.svd.se/kulturnoje/mer/kulturdebatt/art..


Läst, retat mig på, sågat vid fotknölarna.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Magnus Orest skrev:

Johannes Lilleberg skrev:

För er som letar efter något att reta er på:
http://www.svd.se/kulturnoje/mer/kulturdebatt/art..

Läst, retat mig på, sågat vid fotknölarna.
Läst, uppskattat och nickat instämmande
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm

Senast ändrad 19 januari 2009 18:08
Profilbild
Magnus Orest
53 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Oktober 2007
Time 2 go ape: http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2346..

... Ska eländet hinna rasa innan vi ens bestämmer oss för ett nytt förslag? Det vore bra om någon kunde gå dit och ifrågasätta om den här vattenspegeln verkligen är så viktig att vi kan låta kollektivtrafiken haverera under flera års tid.
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Jörgen Sundström
66 Inlägg
Ort: Stockholm och Malmö, Gick med: Oktober 2008
Hur länge ska dom hålla på? SvD har idag en artikel av Jöran Lindvall som vill bygga en kopia av dagens slussen:
http://www.svd.se/kulturnoje/mer/kulturdebatt/art..
Han nöjer sig inte med att det ska bli ett byggnadsminne - världsarv ska det vara.
Det förtjänar att upprepas: I Dresden rekonstruerar man Neumarkt. Det somliga vill rekonstruera i Stockholm är en trafikmaskin. Jämförelsen talar för sig själv.
Jörgen Sundström
66 Inlägg
Ort: Stockholm och Malmö, Gick med: Oktober 2008
Johannes Lilleberg:
Jag såg först nu att du redan har kommentarat artikeln.
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Magnus Orest skrev:

Time 2 go ape: http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2346..

... Ska eländet hinna rasa innan vi ens bestämmer oss för ett nytt förslag? Det vore bra om någon kunde gå dit och ifrågasätta om den här vattenspegeln verkligen är så viktig att vi kan låta kollektivtrafiken haverera under flera års tid.


Bwha ha ha ha! Kunde inte hålla mig för skratt när jag såg SvDs bildspel med ordet "världsarv" i bakhuvudet. Fniss.

Nybyggt bevarande är det sämsta förslaget - och, såvitt jag vet, inte billigare än de andra förslagen. Restaurering är som sagt inte tekniskt möjligt.
__________________

Senast ändrad 20 januari 2009 14:15
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Här är bidragen från den förra tävlingen:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=212649&previousRenderType=2
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Fet G_ skrev:

Här är bidragen från den förra tävlingen:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=212649&previousRenderType=2


Huvaligen. Tur på sätt och vis att man inte satte spaden i marken då, de där förslagen såg inget kul ut alls..

"En publik byggnad, mediateket, tillför Slussenområdet ett aktiverande stadsliv"

Humor på hög nivå. En publik byggnad räcker knappast för ett aktiverande stadsliv...
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Mattias Källman
55 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2008
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=8..

Åsså drar vi hela eländet ett varv till...
Senast ändrad 7 februari 2009 11:10
Profilbild
Magnus Orest
53 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Oktober 2007
Mattias Källman skrev:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=8..

Åsså drar vi hela eländet ett varv till...


Blir så jäkla trött på det här. Är det inte lustigt att det främst är de som inte själva är beroende av Slussens funktion, eller som får stå ut med det kommande kaoset eller ökade kostnaderna, som förespråkar nedgrävning?
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Februari 2008
Anders Gardebring skrev:



Huvaligen. Tur på sätt och vis att man inte satte spaden i marken då, de där förslagen såg inget kul ut alls..

"En publik byggnad, mediateket, tillför Slussenområdet ett aktiverande stadsliv"

Humor på hög nivå. En publik byggnad räcker knappast för ett aktiverande stadsliv...


För att nämna dessa pretto namn på förslagen.. Luta, Smultronstället... Suck...
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Februari 2008
Magnus Orest skrev:

Mattias Källman skrev:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=8..

Åsså drar vi hela eländet ett varv till...


Blir så jäkla trött på det här. Är det inte lustigt att det främst är de som inte själva är beroende av Slussens funktion, eller som får stå ut med det kommande kaoset eller ökade kostnaderna, som förespråkar nedgrävning?


Någon har beslutsånget här...
Det finns väl något gott med detta och det är att visionen och heltsperspektivet har ändrats till det bättre. Oavsett pengar, realistiskt, tekniskt möjligt. En nedgrävning av t-banan och centralbron ser jag som positivt. Men inte utifrån perspektivet att göra Slussen vackrare, utan snarare en tydlig signal och en svängning i att det inte längre är bilen som får diktera villkoren för Stockholms framtida utbyggnad.
Profilbild
Magnus Orest
53 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Oktober 2007
Mikael Hörnlund skrev:



Någon har beslutsånget här...
Det finns väl något gott med detta och det är att visionen och heltsperspektivet har ändrats till det bättre. Oavsett pengar, realistiskt, tekniskt möjligt. En nedgrävning av t-banan och centralbron ser jag som positivt. Men inte utifrån perspektivet att göra Slussen vackrare, utan snarare en tydlig signal och en svängning i att det inte längre är bilen som får diktera villkoren för Stockholms framtida utbyggnad.


Visst vore en nedgrävning OK, som fristående projekt.

Men det man gör fel här är att man ser det som en del av Slussen-projektet. Ingen av de broarna hör ju egentligen till själva Slussen-konstruktionen, utan löper under den, på den ursprungliga marknivån, i nivå med platsen där Ryssgården låg.
Sida 4 av 8

 > Städer
Nya Slussen - utställning

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.