Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Städer

Nya Slussen - utställning

Sida 5 av 8
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Mattias Källman skrev:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=8..

Åsså drar vi hela eländet ett varv till...


Vi får hoppas att det inte försenar så pass att en olycka hinner ske. Om så sker: vilka ska ställas till svars: (s) genom Gunni Ekdal, eller samfundet s:t erik?

Vad gäller nedgrävning så bör det ske endast om den investeringen resulterar i avsevärt högre kapacitet. Att slänga ut en massa pengar (åtskilliga miljarder) bara för att det i vissas ögon ska se snyggt ut är inte försvarbart. Om man inte tycker att det fint med t-banebron bör man inrikta sig på att göra bron snygg.

Magnus Orest skrev:

Blir så jäkla trött på det här. Är det inte lustigt att det främst är de som inte själva är beroende av Slussens funktion, eller som får stå ut med det kommande kaoset eller ökade kostnaderna, som förespråkar nedgrävning?


Man kan anta att dessa inte heller kommer att få ta de ekonomiska konsekvenserna av på oansvarigt sätt slänga ut offentliga pengar på onödiga och dumma saker. Kommande generationer kommer att få betala för denna idioti.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Magnus Orest
53 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Oktober 2007
Kanske skulle skapa en facebook-grupp? "Rädda Slussen"? Det är ju det det handlar om, på sätt och vis. Fast folk kan ju missförstå och tro att vi vill bevara dagens betongvidunder... ;-)
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Februari 2008
Magnus Orest skrev:



Visst vore en nedgrävning OK, som fristående projekt.

Men det man gör fel här är att man ser det som en del av Slussen-projektet. Ingen av de broarna hör ju egentligen till själva Slussen-konstruktionen, utan löper under den, på den ursprungliga marknivån, i nivå med platsen där Ryssgården låg.


Det börjar gå troll i detta Slussen projekt där alla verkar bli mer och mer irriterad över att inget görs, och det har blötts och stötts i det oändliga. Hade helehetssynen varit större från början och de hade tagit med Centralbron och t-banan så hade diskussionen sett annorlunda ut idag. Jag har sagt det många gånger förr att det råder en stor brist på helhetssyn, perspektiv och visioner för denna stad.
Profilbild
Per Pettersson
4 Inlägg
Ort: Stockholm (Rinkeby-Kista), Gick med: April 2008
Lotta Edholm, gruppledare för Folkpartiet liberalerna i Stockholms stadshus, tar upp nya Slussen på sin blogg och inbjuder till debatt. Kan vara intressant att gå dit och diskutera =)
http://lottaedholm.wordpress.com/2009/02/27/ett-n..
__________________
= Per Pettersson =

Den lila liberalen
http://perpettersson.wordpress.com/

Senast ändrad 27 februari 2009 17:16
Leo E
34 Inlägg
Ort: Stockholm/Tallinn, Gick med: Februari 2009
Nu får det väl vara nog...
SL har beslutat att utreda nedgrävd tunnelbana vid Slussen.
Om det plötsligt finns en så stor lust att investera i tunnelbanan så skulle det kanske vara bättre att bygga ut nätet i stället? Lägg till ett par miljarder till och vips så har du tunnelbana till Nacka.
Man får väl hoppas att det här blir en seriös utredning som får "idealisterna" att tystna för all framtid.

Beslut om Slussen kommer nu att tas före sommaren.
Profilbild
Magnus Orest
53 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Oktober 2007
Leo E skrev:

Beslut om Slussen kommer nu att tas före sommaren.


Bloggat och klart. :-)
Profilbild
Jakob Wilhelmsson
25 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2008
New York Times har en artikel om Slussen som lades ut igår.

http://www.nytimes.com/2009/03/16/arts/design/16l..
Senast ändrad 16 mars 2009 15:06
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Ort: Stockholm (Hägersten), Gick med: Januari 2008
Tack Jakob för tipset. Intressant artikel!
Profilbild
Magnus Orest
53 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Oktober 2007
Bra artikel från DN. Det behövs en del ifrågasättanden av de här stolligheterna, nu när idealisterna fått härja i det närmaste oemotsagda i SvD.
Edvard G
46 Inlägg
Ort: ?, Gick med: Februari 2009
Gillar DNs artikel, behövligt att ta ned idealisterna på marken.

Kul med NY Times-artikeln också, även om det verkar som om artikelförfattaren är lyckligt omedveten om vilka hetska diskussioner som pågår här.

Gillar följande citat:

But whatever you may think of the individual designs, the range of ideas presented here will be instructive for American urban planners entering an era of potential policy change.

och

Most planners regard it as a lesson in everything that was wrong with orthodox Modernism: endless swaths of barren concrete plazas and dank underpasses that seemed to invite midday muggings.


Epstein borde definitivt läsa den artikeln!
Martin Nilsson
79 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Helt vansinnigt att vilja lägga 25 miljarder på en kosmetisk åtgärd...
Skall SL nu lägga ännu mer dyrbar tid på att utreda detta trams?
Dessa pengar skulle kunna användas på betydligt bättre sätt, t ex utbyggd blå linje, tvärbanering etc etc.

Dessutom: för resenärerna är det ju tvärtom ett plus att ha denna fina utsikt under resan.
Edvard G
46 Inlägg
Ort: ?, Gick med: Februari 2009
Förhoppningsvis görs utredning parallellt med planarbetet för nya Slussen utan att försena det. När utredningen är klar har vi svart på vitt att förslaget är sinnessjukt och vi kan gå vidare till de väsentliga frågorna.
Simon Hellström
52 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Juni 2008
Varför kan man inte lägga lite pengar på att snygga till Centralbron/tunnelbanebron istället? Slänga på lite stålbågar, måla i någon snygg färg etc. Det skulle nog behövas ganska få procent av dessa 25 miljarder för att förvandla dessa förfulande irritationsmoment till helt överkomliga, kanske rent av berikande delar av området.
Det finns ju många exempel på riktigt snygga broar.
Senast ändrad 1 april 2009 16:23
Mattias Källman
55 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2008
Simon Hellström skrev:

Varför kan man inte lägga lite pengar på att snygga till Centralbron/tunnelbanebron istället? Slänga på lite stålbågar, måla i någon snygg färg etc. Det skulle nog behövas ganska få procent av dessa 25 miljarder för att förvandla dessa förfulande irritationsmoment till helt överkomliga, kanske rent av berikande delar av området.
Det finns ju många exempel på riktigt snygga broar.


Nu när du säger det...
...är inte det en väldigt intressant idé? Man behöver ju inte kitschpimpa den a la Dramaten, men ändå.
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Februari 2008
När vi ändå pratat om broar. Hur många broar finns det inte så är hiskeligt fula? Jag tänker på Malmskillandsgatans bro över Hamngatan för att ta ett exempel. Du kan till och med sitta och ta en fika under bron och titta upp på betongen. Finns väldigt mycket att göra, - och med enkla medel gestalta dessa betongbroar på ett bra sätt. Släpp konstnärerna fria säger jag. Bron över Kungsgatan och under bron, vid kungstornen tycker jag är ett bra exempel på att det går att gestalta broar på ett bra sätt. Både på undersidan, utsidan och på sidorna.
Profilbild
Magnus Orest
53 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Oktober 2007
Malmskillnadsgatan borde överhuvudtaget åtgärdas. Trots det centrala läget vill ju ingen vistas där i onödan. Det blir en ond cirkel, och gör att lokalerna längs med gatan blir mindre attraktiva. Namnet är ju också ganska stigmatiserat.
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Februari 2008
Malmskillnadsgatan är ett kapitel för sig. Det är för mig en gåta att inga planer finns presenterade hur och vad man vill göra åt eländet.

För mig personligen så ser jag inga som helst problem med att jämna kontorshusen med marken. Skulle LS eller SM vilja ha kvar det. Ja, plocka ner det och bygg upp det på Skansen och kalla området sedan för "Välkommen till den modernisitiska och funktionsseparerade eran"
Edvard G
46 Inlägg
Ort: ?, Gick med: Februari 2009
Alliansen verkar ha bestämt sig:

http://newsmill.se/artikel/2009/04/17/sa-har-kommer-nya-slussen-att-se-ut

http://lottaedholm.files.wordpress.com/2009/04/slussen-pk-090417.pdf

Enligt bilderna verkar det vara en fattigmansversion av Fosters förslag. Synd att de fegar ut.
Senast ändrad 17 april 2009 11:36
Kalle .
47 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2009
Men shit vad tråkigt!
En sämre version av ett av de sämsta förslagen.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008

Håller inte med. Förslaget ser bra ut, men man borde utnyttja central- och t-banebroarna på ett bättre sätt. Dessa borde få ett tak som kan utnyttjas som stråk som Nouvel föreslog. Detta är kanske något som kan rättas till i efterhand.

Den föreslagna gångbron borde gestaltas på ett annat sätt. Varför har en gångbro påfartsramper?

Bortsett från dessa synpunkter så är detta det av förslagen som känns mest som stad.

Ett plus för att man lägger fler kvarter mot stadsgårdsleden till. Det är en yta som staden på sikt bör återta.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Sida 5 av 8

 > Städer
Nya Slussen - utställning

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.