Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Städer

Nya Slussen - utställning

Sida 6 av 8
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Utmärkt! Det är fosters förslag utan det dåliga(den dumma brolösningen som ytterst få skulle roas av i praktiken).

Det här kommer att bli en mycket trevlig plats i framtiden. Stora kajytor med intilliggande verksamheter gör detta utmärkt som festival/evennemangsplats. I praktiken blir detta nog mycket uppskattat runt om i hela världen.

Vissa kanske irriteras av det stora utrymmet för bilarna stör omgivningen, men om man tar hänsyn till att hastigheten i framtiden kan sänkas till 30 km/h och att nyare bilar är tystare(i synnerhet elbilar) så blir det ett bättre urbant element.

Dessutom så ser detta projekt ut att bli billigare än nouvels förslag vilket innebär att pengar som blir över kan gå till ny spårväg och tunnelbana.

Eller ska vi ta en ny vända? nej tack!
Mattias Källman
55 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2008
Niklas Öhrström skrev:


Håller inte med. Förslaget ser bra ut, men man borde utnyttja central- och t-banebroarna på ett bättre sätt. Dessa borde få ett tak som kan utnyttjas som stråk som Nouvel föreslog. Detta är kanske något som kan rättas till i efterhand.

Den föreslagna gångbron borde gestaltas på ett annat sätt. Varför har en gångbro påfartsramper?

Bortsett från dessa synpunkter så är detta det av förslagen som känns mest som stad.

Ett plus för att man lägger fler kvarter mot stadsgårdsleden till. Det är en yta som staden på sikt bör återta.


Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Jag tycker det ser för jävligt ut, rent ut sagt. De låga, kompakta kvarteren ut mot vattnet skymmer sikten från Södermalmstorg helt (och dödar torgets potential) utan att ge någon "payback". Gångbron ligger nersänkt mellan två trafikapparater.
Det här ser till och med sämre ut än dagens Slussen, vilket jag trodde var helt omöjligt. Bygg gärna, men bygg högt och smalt!

(edit: Kvarteren öster om trafikapparaten är däremot rätt okej, dock kunde de gärna få vara högre i etapper in mot torget, för att få bort det horribla KF-huset ur stadsfronten...)

Jag hoppas verkligen att jag misstolkar skissen.
Senast ändrad 17 april 2009 13:34
Kalle .
47 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2009
"Det här kommer att bli en mycket trevlig plats i framtiden."
Södermalmstorg ser helt ok ut men stråket längs med vattnet förstår jag inte mig på. Om det skulle ligga mot söder och i typ Cannes och haft starka kopplingar till sin omgivning så skulle det vara en annan sak men är det tvärt om, nordvänt, nordligt, frånvänt, frånkopplat. Sen att arkitekturen ser ut att komma från nån gammal bortglömd tysk hansastad gör ju inte saken bättre..
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Februari 2008
Av döma av bilden så ser det ut som en trafikapparat av stora mått, där trafiken ligger i fokus och att sedan klä in detta med några slutna kvarter gör inget slussen. Det är fortfarande en trafikapparat med en motorvägsbro över vattnet. Varför planera in från början att det ska rulla X antal tusen bilar över Slussen? Varför inte göra om i Paris där politikerna jobbar för att låta människan ta över gaturummet på bekostnad av biltrafiken? Här i Sverige så kör vi på i gamla tankemönster som härrör från svunna tider där bilen är satt som norm.

"Stockholm bör sträva efter att vara fullt jämförbar med andra världsmetropoler. Staden måste ta tillvara de positiva impulser som påverkar dess utveckling.”

Vilka världsmetropoler planerar in en trafikapparat i stora mått i de mest centralaste delarna? Vilka positiva impulser menar Lotta Edholm att vi ska ta tillvara på?

De positiva impulserna som finns idag är ju att mer och mer människor går ifrån tanken om bilstaden och värnar om gatans rum och att människor ska ta tillbaka gatan och där miljön är en väldigt viktig del i det hela. Detta förslag är inte särskilt miljövänligt eller människovänligt, snarare tvärtom

Titta även mot Gamla Stan, svårt att på bilden se hur många filer "motorvägen" kommer att ha. Visst är trafiken en komponent i planeringen av Slussen, men detta andas 70-tal så det skriker om det. Enligt mig så borde en spåvägsdragning vara en huvudkomponent i planeringen av Slussen, inte bilen som det är i detta förslag.
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
Edvard G skrev:

Alliansen verkar ha bestämt sig:

http://newsmill.se/artikel/2009/04/17/sa-har-kommer-nya-slussen-att-se-ut

http://lottaedholm.files.wordpress.com/2009/04/slussen-pk-090417.pdf

Enligt bilderna verkar det vara en fattigmansversion av Fosters förslag. Synd att de fegar ut.


Vad menar du med fattigmansversion? Att de skulle ta bort idiotbroarna borde väl vart uppenbart från början.

Detta förslag ser ut precis som jag önskade att det skulle göra.
Senast ändrad 17 april 2009 14:35
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Kalle . skrev:

"Det här kommer att bli en mycket trevlig plats i framtiden."
Södermalmstorg ser helt ok ut men stråket längs med vattnet förstår jag inte mig på. Om det skulle ligga mot söder och i typ Cannes och haft starka kopplingar till sin omgivning så skulle det vara en annan sak men är det tvärt om, nordvänt, nordligt, frånvänt, frånkopplat. Sen att arkitekturen ser ut att komma från nån gammal bortglömd tysk hansastad gör ju inte saken bättre..

Tyska hansan har ju historiskt haft starka kopplingar till Stockholm. Trots tätheten finns en glugg som gör att man kan blicka ut mot saltsjön från Södermalmstorg. Vid kajen kan båtar lägga till och detta är ju en verksamhet som sker året runt. Förstår inte varför området skulle bli så hemskt vintertid. Faktum är att det är en massa spring mellan båtarn och slussen idag sker genom ett ganska otrevligt område. Att det får ett lyft är ju bra.

Sen finns det ju faktiskt ett stråk som ligger mot söder, det var ju en av ändringen i fosters plan.

Att trafikapparaten ska vara så bred kan man dock ifrågasätta. Fast den blir betydligt mindre än idag. Över snittet kommer det bli 6 bilfiler totalt. Det blir väl ungefär hälften så många som idag. Men givetvis kan man nog säkert banta ner det till 4 med samma grundkonstruktion.
Senast ändrad 17 april 2009 15:09
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Februari 2008
Fet G_ skrev:


Att trafikapparaten ska vara så bred kan man dock ifrågasätta. Fast den blir betydligt mindre än idag. Över snittet kommer det bli 6 bilfiler totalt. Det blir väl ungefär hälften så många som idag. Men givetvis kan man nog säkert banta ner det till 4 med samma grundkonstruktion.


Sex filer? Ja, det är världsklass på den stadsplaneringen anno 2009. Visst 4 är tillräckligt och med 4 filer så får jag i alla fall en känsla av en förlängning av Hornsgatan.
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Ort: Stockholm (Hägersten), Gick med: Januari 2008
Jag tycker stadsplaneringen är ok. Kvarteren på Södermalm kommer säkert andas pulserande stad och Kajen blir nog populär. Kajen längs Gamla Stan kommer däremot att ligga granne med bilarna. Jag tror personligen inte på den iden.

Arkitekturen är banal utan skaparglädje och kreativitet. Alla husen är exakt lika höga platta boxar i en färg. Bron skiljer sig inte mycket från de betongbroar staden redan är full av. Arkitekturen i Fosters förslag har redan blivit utskälld av flera internationella kritiker för sin dåliga fantasi. Om de inte ändrar arkitekturen får innerstan vänta ytterligare några år innan vi får modern arkitektur som är annorlunda jämfört med det vi redan har.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Jag gillar förslaget överlag, men har lite av samma kritik som Johannes precis tog upp. Gör detta till en stadsplan för området, inte en detljplan som gäller för varje hus - de måste utformas individuellt.

Att det är 6 filer över bron... jag vågar anta att två av dem är bussfiler (med tiden spårvagnsfiler?)
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Ort: Stockholm (Hägersten), Gick med: Januari 2008
Jag fick nyligen svar från Lotta Edholm i hennes blogg. Hon skrev att husen ska ses som en volymstudie. Arkitekturen kommer alltså inte se ut som i bilden men de kommer ha ungefär samma volym. Det var positiva nyheter tycker jag.
Senast ändrad 17 april 2009 16:16
Profilbild
Magnus Orest
53 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Oktober 2007
Hörni, lugn i stormen nu. Bron är inte överdimensionerad på något sätt. Tänk på att den ju faktiskt ska binda samman flera nivåer. Två körfält i varje riktning leder upp till Ryssgården och Södermalmstorg (om de nu blir kvar med samma namn), och det ser ut att handla om ett körfält i varje riktning som leder från tidigare järngraven över till Gamla stan. Det kanske ser mycket ut på flygfotot, men det är faktiskt ett absolut minimum för att trafiken ska flyta i framtiden.

Överlag ett ganska bra förslag. Tråkigt, ja, men bra och funktionellt, och det binder samman stadsdelarna snarare än separerar dem. Och det kommer garanterat att göra det lättare för de av oss som väljer att gå eller cykla.
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Översiktsrenderingen är slarvigt gjord. De andra renderingarna ser rätt lovande ut. Notera på sid. 6 i PDF-dokumentet att det blir en massa nya lokaler under Kornhamstorg (heter det nog), med en solig och fin brygga framför. Inte alls dumt.

Se till att riva eländet nu innan det river sig självt.
__________________

Senast ändrad 17 april 2009 22:23
Jörgen Gustavsson
3 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juni 2008
Jag tillhör dem som gillar det valda alternativet. Jag tror till och med att detta är det bästa alternativet jag sett under hela processen - tjugo år alltså.

Det är enkelt, innehåller inga onödiga detaljer som till exempel den där blindbroslingan i det urspunliga förslaget. Dessutom verkar det finnas ytor för allt som behövs - trafik, flanerande och chillande på serveringar. Restauranterna mot söder för tidiga vårdagar och nord-nord-väst läge som kommer att vara perfekt sommarkvällar. Den breda bron från Skeppsbron ger plats för både bil- och kollektivtrafik. Vattenytorna får ta plats. Enkel och tydlig gångväg från Gamla Stan till Södermalm.

Kan politikerna hålla fingrarna borta och låta arkitekten göra sitt jobb klart tror jag att det kan bli riktigt bra i slutändan.

/Jörgen G
Senast ändrad 17 april 2009 22:26
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Ort: Stockholm (Hägersten), Gick med: Januari 2008
Vad tycker ni om Ola Anderssons svar i SvD:

Förslaget har, liksom de övriga förslagen i det parallella uppdraget, en trafiklösning där Gamla stan och Södermalm inte på något sätt skiljer sig från trafiklösningarna på Järvafältet eller i norra Botkyrka.

Gång- och cykeltrafik på en blåsig och utan tvivel öde gångbro. Biltrafiken på en motorled, och så tunnelbanan en bit bort. Allt separerat på ett sätt som enbart kan glädja en trafiktekniker.

Tvärtemot finansborgarrådets förhoppningar skiljs Gamla stan och Slussen åt på ett effektivt sätt. Stadslivet i Stockholm snörs av på mitten.

Det blir alltmer uppenbart att stadsbyggnadskontorets syfte med alla dessa arkitekttävlingar om Slussen inte är någon annat än att kamouflera en usel och feltänkt trafiklösning som gatukontoret vägrar släppa.

En sak är säker: Stockholm är likt ett Titanic med envis kurs mot ett isberg på väg mot en stadsbyggnadskatastrof. Och när vidden av konsekvenserna står klara kommer det att vara lika svårt att fastställa vems ansvaret är.

Senast ändrad 18 april 2009 09:23
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Februari 2008
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Har du en länk till SvD-artikeln?
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Februari 2008
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2753453.svd
Per-Ola Karlsson
19 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2008
Johannes Lilleberg skrev:

Vad tycker ni om Ola Anderssons svar i SvD:

Förslaget har, liksom de övriga förslagen i det parallella uppdraget, en trafiklösning där Gamla stan och Södermalm inte på något sätt skiljer sig från trafiklösningarna på Järvafältet eller i norra Botkyrka.

Gång- och cykeltrafik på en blåsig och utan tvivel öde gångbro. Biltrafiken på en motorled, och så tunnelbanan en bit bort. Allt separerat på ett sätt som enbart kan glädja en trafiktekniker.

Tvärtemot finansborgarrådets förhoppningar skiljs Gamla stan och Slussen åt på ett effektivt sätt. Stadslivet i Stockholm snörs av på mitten.

Det blir alltmer uppenbart att stadsbyggnadskontorets syfte med alla dessa arkitekttävlingar om Slussen inte är någon annat än att kamouflera en usel och feltänkt trafiklösning som gatukontoret vägrar släppa.

En sak är säker: Stockholm är likt ett Titanic med envis kurs mot ett isberg på väg mot en stadsbyggnadskatastrof. Och när vidden av konsekvenserna står klara kommer det att vara lika svårt att fastställa vems ansvaret är.


Jag kan delvis köpa argumentationen om de separerade broarna. Däremot har jag svårt att se på vilket sätt GS och Slussen inte är avskilda redan idag eller hur stadslivet kan minska med det nya förslaget jämfört med dagens abnorma motorvägsrondell.

Ola Anderssons inlägg följer mallen för inlägg från "proffstyckarna", dvs först ett generaliserande beklagande över hur dåligt något är utan att ge ett enda konstruktivt förslag i gengäld, och sedan beskylla politikerna för att vara usla och sakna arkitekturpolitiska visioner!

Hur har exempelvis Olas egna insatser från området genom åren bidragit till stadsliv? Är inte sanningen att han själv gång på gång ritat just trafikseparerade förorstlösningar?
Senast ändrad 18 april 2009 17:37
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Ort: Stockholm (Hägersten), Gick med: Januari 2008
Läs gärna läsarnas kommentarer till nya Slussen här.

De flesta verkar vara negativa. Ja rent av vansinniga. Det de flesta klagar på att arkitekturen är feg och att man trafikseparerat. Framförallt bilbron med alla bilfiler är många negativa till. Säga vad man vill om Fosters förslag och läsarnas kunskap om förslaget. Men personligen tycker jag det är härligt att det blir en sådann läsarstorm mot trafikseparering, bilvägar och feg arkitektur!
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Februari 2008
Johannes:
Kan ju bero på att väldigt många människor är jäkligt trötta på barriärer och motorvägar genom city.
Senast ändrad 18 april 2009 20:11
Sida 6 av 8

 > Städer
Nya Slussen - utställning

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.