Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Städer

Nya Slussen - utställning

Sida 7 av 8
Per-Ola Karlsson
19 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2008
Johannes Lilleberg skrev:

Läs gärna läsarnas kommentarer till nya Slussen här.

De flesta verkar vara negativa. Ja rent av vansinniga. Det de flesta klagar på att arkitekturen är feg och att man trafikseparerat. Framförallt bilbron med alla bilfiler är många negativa till. Säga vad man vill om Fosters förslag och läsarnas kunskap om förslaget. Men personligen tycker jag det är härligt att det blir en sådann läsarstorm mot trafikseparering, bilvägar och feg arkitektur!


Jag tycker i och för sig det verkar vara lika många som är glada för att slippa legoklossar, gröna fyrar eller andra "märkesbyggnader" vid slussen! Rätt många lobbar för "ny syn på slussen" också.

Oavsett vem som vunnit hade reaktionerna blivit ungefär likadana och ungefär lika blandade. Alla tävligar och all debatt har laddat upp enorm orimliga förväntningar kring denna plats som omöjligt kan lösas bara genom "spännande" eller "elegant" arkitektur. Personligen glädjer jag mig i alla fall över att det blir en lösning som tillåter urbanitet och inte ett stort öppet blåshål eller ett torg under jord. Däremot håller jag med om att bilbron är svag och trafiklösningen är lågbudget men ändå mycket bättre än nuvarande lösning.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Oavsett vilken lösning man förordar verkar nästan alla tycka att bilbron är dåligt utförd i det vinnande förslaget. Det kanske bådar gott för en förändring på den punkten? Jag tycker att det ligger i luften att bil-lobbyn håller på att försvagas, även om väldigt mycket finns kvar att göra.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
För de som tycker att det skulle bli en motorväg så kan det vara glädjande att känna till att den nuvarande konstruktionen ger ungefär dubbelt så många bilfiler över saltsjö/mälar-snittet.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Det är med andra ord som att riva en av broarna. Men trafiken kommer nog att pumpa på rejält ändå.
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Ort: Stockholm (Hägersten), Gick med: Januari 2008
Fet G_ skrev:

För de som tycker att det skulle bli en motorväg så kan det vara glädjande att känna till att den nuvarande konstruktionen ger ungefär dubbelt så många bilfiler över saltsjö/mälar-snittet.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Det är med andra ord som att riva en av broarna. Men trafiken kommer nog att pumpa på rejält ändå.


Ja det är bra att man minskar antalet bilfiler. Att det är så många som 11 filer idag förvånade mig. Men bilen dominerar även i det nya förslaget. Även om dominansen minskat något.
Simon Hellström
52 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Juni 2008
Ja, jag tyckte också att det var lite konstigt att man anklagar detta för att bli så bilfrämjande när man faktiskt minskar vägytan rätt rejält...

Det jag skulle vilja diskutera är byggnaden i mitten, på Södersidan mellan gång- och bilbroarna. Personligen tycker jag den ser hemsk ut på bilderna, även om man får tro att det bara är ett exempelutseende. Man blockerar med byggnaden utsikten och rumskänslan över vattnet och mot södermalmstorg, samtidigt som det bildar en stadsfront mot vattnet som skulle kunna vara tilltalande.

Jag har dubbla känslor inför detta. Å ena sidan tänker jag att det kan vara fint men en helt och hållet öppen plats där, som en piazza, som skulle kunna bli en samlingspunkt för staden (VM-guld, konserter mm) då den ligger oslagbart till.
Å andra sidan är det väl här man skulle kunna slå till med en märkesbyggnad, men som tillåter tillgänglighet till omgivningarna. Tänkte mig ett kulturhus i form av en pyramid av glas och stenmaterial som inte blir en kloss i sammanhanget, med inomhusscen och kanske någon utstickande detalj.

Hur som helst hoppas jag den inte blir så fönsterlös, livlös och mörk som bilderna ger intryck av. Vad säger ni andra?
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Angående antal filer:
Nu känner jag inte till de exakta trafikmängderna, men något säger mig att rampen från stadsgårdsleden är betydligt mer vältrafikerad än de andra körfälten. Och det är väl det som är själva grejen dagens Slussen är överdimensionerad (dock inte alla körfält).

Det illustreras väl på bilden där de flesta körfält, utom rampen är relativt tomma ytor.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
En illustration av ett riktigt problemområde jag ser:

Grönt: hur bred är den trottoaren? 20cm? Där måste det finnas en riktig trottoar med butikslokaler.
Rött: Övergångsställen? Dessa två lägen kräver övergångsställen. Om de inte får det visas mycket tydligt att det fortfarande är bilarna som står i första rummet och människan står ännu ute i regnrusket i stadens planering.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm

Senast ändrad 21 april 2009 14:28
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Februari 2008
Gustav Svärd skrev:

En illustration av ett riktigt problemområde jag ser:

Grönt: hur bred är den trottoaren? 20cm? Där måste det finnas en riktig trottoar med butikslokaler.
Rött: Övergångsställen? Dessa två lägen kräver övergångsställen. Om de inte får det visas mycket tydligt att det fortfarande är bilarna som står i första rummet och människan står ännu ute i regnrusket i stadens planering.


Jag håller med dig Gustav. Finns mycket som är galet i denna slussen idé, i alla fall ur ett mänskligt perspektiv.
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Ort: Stockholm (Hägersten), Gick med: Januari 2008
Gustav Svärd skrev:

En illustration av ett riktigt problemområde jag ser:

Grönt: hur bred är den trottoaren? 20cm? Där måste det finnas en riktig trottoar med butikslokaler.
Rött: Övergångsställen? Dessa två lägen kräver övergångsställen. Om de inte får det visas mycket tydligt att det fortfarande är bilarna som står i första rummet och människan står ännu ute i regnrusket i stadens planering.


De kör ju som fyllon på den där bilden
Senast ändrad 21 april 2009 15:53
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Tror dock inte vi ska dra för stora växlar på bron ännu. Den ska som sagt arbetas om.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Sant, men det är ändå viktigt att påpeka de brister vi ser. Det är ju inte som om någon annan verkar se dom, och i regel åtgärdas sådant som jag pekade ut inte alls när planer vidarearbetas.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Gustav Svärd skrev:

En illustration av ett riktigt problemområde jag ser:

Grönt: hur bred är den trottoaren? 20cm? Där måste det finnas en riktig trottoar med butikslokaler.
Rött: Övergångsställen? Dessa två lägen kräver övergångsställen. Om de inte får det visas mycket tydligt att det fortfarande är bilarna som står i första rummet och människan står ännu ute i regnrusket i stadens planering.

Jag håller med dig till fullo. Detta hoppas jag man fixar. Just nu kan jag bara se ett övergångsställe i bilden.

Men hur ska man fixa ett övergångsställe vid tunnelmynningen vet jag inte. Kanske genom överdäckning, om det nu fungerar utan att maxhöjd för fordonen kommer i kläm. Jag vill ogärna gå över någon puckel just här.

De förutsättningar alla arkitekter fått är att fixa ett minimumflöde för just bilar. Så visst är det billobbyn som är ute i farten.
Simon Hellström
52 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Juni 2008
Vad är det där vita strecket till vänster om bilbron? Skulle kunna vara nåt slags gc-bana?

För övrigt hoppas jag att en ombyggnad av Skeppsbron kommer ingå i paketet! Finns oerhört med potential till trivselökning där!
Profilbild
Per Pettersson
4 Inlägg
Ort: Stockholm (Rinkeby-Kista), Gick med: April 2008
Kalle . skrev:

"Det här kommer att bli en mycket trevlig plats i framtiden."
Södermalmstorg ser helt ok ut men stråket längs med vattnet förstår jag inte mig på. Om det skulle ligga mot söder och i typ Cannes och haft starka kopplingar till sin omgivning så skulle det vara en annan sak men är det tvärt om, nordvänt, nordligt, frånvänt, frånkopplat. Sen att arkitekturen ser ut att komma från nån gammal bortglömd tysk hansastad gör ju inte saken bättre..


Ja, jag vet att jag är galet sent ute med att svara nu... Men hur som helst, kan vara bra att påpekas; husen som är utritade är bara där för att illustrera var man har tänkt sig bebyggelse och någon slags ungefärlig höjd och form. De faktiska husen kommer att byggas av olika entreprenörer och ritas av fristående arkitekter och ingår alltså inte i slussenförslaget som ligger för beslut. Så den tyska hansaarkitekturen är inget som ni ska fästa allt för mycket vikt vid.
__________________
= Per Pettersson =

Den lila liberalen
http://perpettersson.wordpress.com/
Lars Hansson
18 Inlägg
Ort: Umeå, Gick med: April 2008
Stadsbyggndadskontoret har lagt upp nya dokument i planeringsskedet, bl a ett gestaltningsprogram. Svårt att bilda sig en uppfattning om förändringarna. Bilbron har fortfarande en framträdande plats och parken i östra delen av området har tagits bort. Bron för gående och cyklister har förenklats ytterligare. Arkitekturen är mer modern.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Mattias Källman
55 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2008
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Inte oväntat spys det galla på tidningarnas kommentarfunktioner över hur det är en motorväg som kommer byggas och att det alltid är hemskt med nya saker i stadsbilden. Argumentationen om motorvägen håller dock inte riktigt med tanke på att det nu kommer bli långt, långt mindre vägyta vid Slussen. Jag ser också i planhandlingarna som Mattias länkar till att övergångsställe finns där jag påpekade att det saknades tidigare i tråden, vilket kommer ge en klart mer levande yta på övre plan längs vattnet.

dessutom: hur kommer cyckelbron vid Tbanan hantera alla gångtrafikanter? För det borde väl alla inse att det kommer det finnas? turister, de som inte förstår att det kan finnas ytor för annat än gångare och bilar, de som vägrar "lyda överheten", ... det kommer gå folk på cyckelbron. Tänk på det innan och gör en gångyta separerad med räcke!
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm

Senast ändrad 25 januari 2010 16:10
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Kerstin Westerlund Bjurström, Ordförande Samfundet S:t Erik skriver i SvD att tunnelbanan måste grävas ner för att få bort risken för översvämmningar i framtiden.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/riv-slussen-..

Fråga: Går det inte att bygga vattentäta murar runt stationen så att man klarar en högre vattennivå?
__________________
Niklas V
7 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: September 2009
Anders LP skrev:

För de som tycker att det skulle bli en motorväg så kan det vara glädjande att känna till att den nuvarande konstruktionen ger ungefär dubbelt så många bilfiler över saltsjö/mälar-snittet.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Det är med andra ord som att riva en av broarna. Men trafiken kommer nog att pumpa på rejält ändå.

6? Jag får det till 8 bilfiler? Om inte de yttre två är cykelfiler? Isf mycket dåligt markerade...
Jag skulle vilja se bra mycket mer detalj i bilderna, finns det nånstans?
Men generellt så tycker jag att "bilbron" behöver ge bra mycket mer plats åt gående och cyklister, och inte dela upp det på det där viset. Det kanske inte tekniskt sett blir en motorväg, men det kommer användas som så av bilister som inte ser några farthinder i vägen. Och självklart ska det vara övergångsställe. Att inte ha ett är ju bara löjligt och bidrar ännu mer till motorvägskarakteristiken.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Jag får det till 9 filer motortrafik när jag studerar plankartan som finns hos SBK, som Mattias K länkade till. Jag hoppas, men vågar inte anta, att två av dessa blir kollektivtrafikfiler.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Sida 7 av 8

 > Städer
Nya Slussen - utställning

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.