Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Städer

Nya Slussen - utställning

Sida 8 av 8
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
Gå ut i det väder som vi har haft en månad nu och säg mig hur detta "vattentorg" kommer att fungera vintertid? -det som gett mest nytt liv själva Slussen på länge är Debaser´s lokal men den idéen har man inte spunnit vidare på utan den västra delen kommer liksom dessa vykortsillustrationer bara fungera sommartid, eller vem har lust att "hänga" vid Slussens framtida extrautvidgade blåshål en kväll som denna?
Lars Hansson
18 Inlägg
Ort: Umeå, Gick med: April 2008
I plandokumentet står det:
Nya Slussen samlar Hornsgatan/Götagatan och Katarinavägen till en punkt
med en bro över till Skeppsbron och Munkbron. Bron har 8 körfält:
- Tre körfält norrut mellan Katarinavägen/Hornsgatan och Munkbron/Skeppsbron, varav ett busskörfält.
- Tre körfält i slitsen mellan Stadsgårdsleden/Söder Mälarstrand och Munkbron/Skeppsbron
- Två körfält söderut mellan Munkbron/Skeppsbron och Katarinavägen/Hornsgatan

Detta ska tydligen klara dagens trafik +20%. Lite synd eftersom trafiken på sikt nog kommer att minska. Nya spårvagnslinjer tillkommer inom 10 år och längre fram även österleden.
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Lars: Man kan hoppas på det, men varken spårvagnslinjer eller Österled finns med i några finansieringsplaner inom överskådlig tid. Österleden bli knappast klar före 2040. Spårvagn borde däremot kunna tränga sig före i kön.
__________________
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
@Johan E
- Kommer inte va många som hänger där på vintern, nej. Ej heller regniga/blåsiga dagar. Detta är ett problem som nog kommer kvarstå så länge vi inte bygger ihop Söder och Gamla Stan med sammanhängande stadsbebyggelse och det har inte varit uppe på bordet denna gång ner än som ett outsider-förslag. Själv tycker jag det är helt ok och inte sämre än dagens lösning. Hoppas bara att det blir minst ett ställe i stil med Debaser under motorledsbron.

@Lars H
- Visst är det högt tilltaget, men betänk också den utglesning som Storstockholm står inför med Västerleden och att planerna för regionen är att K-trafiken som mest bibehåller sin marknadsandel (iaf enligt arbetet inför nya RUFS). Tycker själv att för mycket, men att bilarna är högt prioriterade vet vi alla sedan tidigare...
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Gustav Svärd skrev:

Jag får det till 9 filer motortrafik när jag studerar plankartan som finns hos SBK, som Mattias K länkade till. Jag hoppas, men vågar inte anta, att två av dessa blir kollektivtrafikfiler.


Grundförslaget från Nyréns/Tyréns/ELU från 2004, vilket alla senare förslag baseras på, hade 4 bilfält (varav 2 ramper från Stadsgårdsleden/S. Mälarstrand) och 2 kollektivtrafikfält (i mittläge) över bron, 2+2 körfält på Katarinavägen och Hornsgatan, 4 körfält på S. Mälarstrand och 4+2 körfält på Stadsgårdsleden. Om trafiksystemet sägs att "Det föreslagna vägsystemet har efter studier i en mikrosimuleringsmodell bedömts släppa igenom dagens trafik genom Slussen. Det nya vägtrafiksystemet ger omfördelning av trafik till trafiktåligare gator."

Om bredden på gatorna smygökats i senare förslag är det förmodligen av politiska orsaker.

Anders
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Jag är lite nyfiken på vilka åsikter som finns i yimby på hur man löser det här med bussgaraget som nu fick ett nej.

Jag tycker ju att det är fördel om bussarna kan vända redan i nacka forum och lasta över till blå tunnelbana. Men blå tunnelbana är inte där förens om, ja 10 år? Ännu bättre om det fanns spårvagn över en österbro från nacka forum.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: April 2013
Jag tror man löser det på samma sätt som hittills planerat, möjligen att man ritar om det och gör det lite mindre då man vet att vissa bussar i framtiden kommer dras om till Nacka Forum som du skriver Christian.

Min huvudsakliga syn på själva underkännandet av planen är dock att det inte är planen utan processen som blivit underkänd av domstolen. Man skulle alltså kunna komma med precis samma förslag, men med tydligare jämförelsesiffror och en korrekt genomförd samverkansprocess och sannolikt få det godkänt.
Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
En viktig anledning att planen blivit underkänns verkar vara att den ju helt ignorerar att man bestämt sig för att bygga T-bana till Nacka. Kanske är det inte så tokigt att det får lägga fram en ny plan som kan planeras samitidigt med T-banan.
Arvid Bäärnhielm
67 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: September 2013
Nu har jag inte koll riktigt, men om bussterminalen skulle ha byggts på samma tid som resten av Slussen så skulle den ju inte bli klar förrän 2022. Då är vi ju inte så långt ifrån en färdig t-bana till Nacka. Så jag hoppas verkligen att de tar med det beräkningarna när de tar fram det nya förslaget så att den här terminalen blir anpassad efter det behov som kommer vara efter att t-banan är klar.
August Ekman Öhrn
1 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: April 2008
Arvid Björkqvist skrev:

Nu har jag inte koll riktigt, men om bussterminalen skulle ha byggts på samma tid som resten av Slussen så skulle den ju inte bli klar förrän 2022. Då är vi ju inte så långt ifrån en färdig t-bana till Nacka. Så jag hoppas verkligen att de tar med det beräkningarna när de tar fram det nya förslaget så att den här terminalen blir anpassad efter det behov som kommer vara efter att t-banan är klar.


Håller med här – lägg »den stora terminalen« med huvuddelen av bytena i Nacka. Sedan kan det hela kompletteras med att vissa busslinjer fortsätter direkt till till exempel Centralen, Gullmarsplan och Fridhemsplan för att möjliggöra några ytterligare direktresor.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: April 2013
Lokalbussarna i Nacka kan man nog göra till matarbussar till Nacka Forum, men att stoppa Värmdöbussarna där vore nog som att dra om alla Haningebussar till Farsta (ja, jag inser att liknelsen haltar något, ta den för vad den är).

Stockholm är på gott och ont (fördelningen är väl en smakfråga) en utspridd stad med mycket förorter. För att klara av stadens tillväxt får vi nog räkna med att en del av denna kommer att ske utan för den centrala eller semicentrala staden och för att klara av det kommer det även i framtiden att krävas försvarliga mängder pendlarbussar.

Finns det andra lösningar, som att spränga in en bussterminal i berget under Gullmarsplan när man ändå bygger tunnelbana där (och samtidigt bygga anslutningsramper till Södra länken mot Nacka; hej tunnelspagetti!) och ha bussmatning Nacka Forum/Gullmarsplan istället för Nacka Forum/Slussen? Förmodligen. Vore det bättre? Fan vet.
Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Om man bygger en buss-terminal vid Nacka forum så skulle jag verkligen satsa på en integrerad buss/tåg-lösning. Gärna där bussarna är inbyggda i T-banestationen och där man har biljettkontroller för att komma in i den gemensamma bussterminalen/T-bana och inte mellan systemen. Liknande lösningar har de t. ex. i Toronto.
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Martin Kolk skrev:

Liknande lösningar har de t. ex. i Toronto.


Och Liljeholmen?
Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Christian S skrev:

Och Liljeholmen?


Sant! Fast det skulle väll behöva vara lite mer ambitiöst.
Sida 8 av 8

 > Städer
Nya Slussen - utställning

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.