Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer

Nya Slussen - utställning

Sida 1 av 8
Simon Hellström
52 Inlägg
Idag presenterades de fem förslagen till Nya Slussens utformning. Dessa ställs ut på Stockholms Stadsmuseum på måndag. Beslut om vinnande förslag tas i slutet av året.
Förslagen är ritade av Nyréns, Foster+Partners och Berg Arkitektkontor, Wingårdh Arkitektkontor, BIG samt Atelier Jean Nouvel och Habiter Autrement.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=8..

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1938403..
Senast ändrad 24 oktober 2008 15:42
Karl Zetterholm
34 Inlägg
Simon Hellström
52 Inlägg
Äntligen, har gått och väntat hela månaden på att få se detta!! Mycket spännande.
Och kul bidrag med mycket variation!

Snabbkommentarer från mig:
Nyrén: Gillar främst den flerterrassiga gallerian - diskret kommersialisering på ett stilrent sätt som ger ett livligt intryck även från håll. Synd att man inte får se hur stadsgården skall gestaltas. Glasbyggnaden framför Södermalmstorg verkar dock lite skymmande.

Foster + Partners, Berg:
Enkelt, stilrent, till första intrycket något torrt, men titta på översiktsbilden så inser man att det omfattar en större ombyggnad av Stadsgården som är mycket aptitretande. Kringlorna bildar en stjärnform som nattetid säkert kan bli vansinnigt vacker. Klar turistmagnet!

Nouvel:
Det mest udda förslaget - gillar visserligen övertäckningarna av broarna (men förstår inte riktigt om de har nån funktion? Finns det affärer i dem?) men i övrigt har jag svårt att se poängen med det hela... "Vattenkannan" skulle iofs säkert bli ett schysst nytt landmärke, men hur ser den ut egentligen??

BIG:
Har svårt att få ett grepp enbart på dessa bilder. Lite mer traditionellt, glas och stål, fräscht men kanske inte så spektakulärt. Skymmer Söder-backdropen också, va?

Wingårdh:
Hm. Futuristiskt, maffigt, men vad tillförs? Tveksam. Blockerar också Södervyn. Men å andra sidan... Vi lever i nya tider...

Än så länge är nog Fosters min favvo. Man måste ju gå på utställningen. Givet Yimby-resmål? ;)
Senast ändrad 24 oktober 2008 16:56
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Blev lite besviken när jag såg att utställningen öppnar på måndag. Jag ville ju gå nu i helgen!
EDIT: den öppnar IMORGON! jag dyker nog upp nån gång under dagen.

Självklart blir det yimby-träff på utställningen, frågan är bara när.

Själv gillar jag Fosters mest.

Senast ändrad 24 oktober 2008 22:38
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Finns det något förslag som tagit hänsyn till att Slussen idag är extremt blåsigt? Själv skulle jag gärna se att man byggde sammanhållna kvarter (två rader) rakt över Slussen. Det ultimata vore att man inte märkte av att man lämnad en stadsdel för en annan.

Detta skulle förstås kapa av Mälaren från Saltsjön på ett helt annat sätt (själva Slussen skulle gömmas under i en tunnel), men man skulle skapa en mer gästvänlig och promenadvänlig stad i alla väder.
Niklas Öhrström skrev:

Själv skulle jag gärna se att man byggde sammanhållna kvarter (två rader) rakt över Slussen. Det ultimata vore att man inte märkte av att man lämnad en stadsdel för en annan.

I beg to differ. En stad behöver, för att skapa centrala samlingspunkter och stadssjäl, enligt mig öppna platser med vyer och chans att faktiskt *se* staden ur ett vidare perspektiv - för att kunna få känslan att vara i en riktig stad. Där har Slussen en unik möjlighet med nivåskillnader, urbanitet och folkflöde, och år 2018 kanske en utformning i världsklass.
Jörgen Sundström
66 Inlägg
Jag föredrar Foster + Partners, Berg. De kringelformade broarna ser väldigt tilltalande ut.
Jörgen Sundström
66 Inlägg
Jag föredrar Foster and Partners. De kringelformade broarna ser väldigt tilltalande ut.
Profilbild
Adam Blomberg
28 Inlägg
Jag säger: Wingårdhs hus med Fosters vackra brolösning.
Profilbild
Magnus Orest
53 Inlägg
Wingårdhs förslag trivs bäst på mina näthinnor. Kringelbroarna ser bra ut på modellen, men är bara att glömma i verkligheten - området är för blåsigt, och ingen kommer att vilja uppehålla sig där. (Måste vara jobbigt att vara arkitekt, när verkligheten hela tiden sätter käppar i hjulen för en. ;-))

Tyvärr är denna diskussion ganska akademisk, eftersom vi knappast lär få se något förslag ta form. Nya protester, nya omarbetningar, och vi kan räkna med att Slussen hinner rasa av ålderdom innan vi ens kommit igång med projekteringen av det nya.
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Niklas Öhrström skrev:

Finns det något förslag som tagit hänsyn till att Slussen idag är extremt blåsigt? Själv skulle jag gärna se att man byggde sammanhållna kvarter (två rader) rakt över Slussen. Det ultimata vore att man inte märkte av att man lämnad en stadsdel för en annan.

Jag har också tänkt på detta och det enda förslag som har försökt sig på en lösning på hur man kan få liv i det öppna vindpinade och öde området mellan öarna är Jean Nouvel. Han är den enda som placerat handel och aktiviteter på broarna...
Peter D
329 Inlägg
När jag ser det här börjar jag faktiskt luta åt att tycka att man ska bevara gamla slussen....
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Foster+Partners och Berg är min favorit, men kanske måste man arbeta om broarna lite. Jag gillar att man planerat gångstråk vid vattnet. Ser gärna att bilbron får bredare gångstråk på sidan så att den inte känns som en ren motorväg.

Nouvel? Svårt att få grepp om den, känns inte riktigt bra i mina ögon.

BIG. Helt okej. Gillar den stora byggnadskroppen men funderar på om det är genomförbart med opinionen i Stockholm.

Nyréns. Jag gillar stationsmiljön (snyggt med tbanan bakom glasväggen), men tycker att gestaltningen ovan jord är tråkigt svenskt fyrkantig.

Wingårdhs och Tema: Kan inte säga att jag blir så inspirerad av denna. Känns liksom Nyréns förslag lite fyrkantigt och trist.
6 Inlägg
Slussen må vara blåsigt, men om man tänker efter så är många utsiktsplatser i världen blåsiga (även om det är av andra anledningar än varför just slussen är det).

Men slussen är en förbindelse och en trevlig promenad, och hellre håller jag i hatten än att utsikten över vattnen försvinner.

Vill man ha vindskydd, så kan man ju utforma en lösning, med inbyggda vägar och kanske gångtunlar (liknande dom idag), men där möjligheten att gå i det fria behålls.
Profilbild
Hans Berglund
110 Inlägg
Jag gillar också fosters bäst. Södermalms sidan har dom riktigt goda idéer för. Är inte så klar för mig tanken till den där kringelformade bron som leder tillbaka till där den började. Är det en utsiktspunkt?? 3st slimmade broar lika dom andra i det förslaget hade varit bättre. Mycket vatten öppnas upp. Det gillar jag.
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Jag är inte ett dugg imponerad av Fosters blåshål. Visst, det kanske är kul i några månader. Men efter 10 år så kommer nog många att tycka att slussen är ful och ogästvänlig.

Nyréns är väl en klar vinnare, anser jag. Jag tror det skulle passa de flesta Stockholmare på sikt. Det skulle inte bli dåligt efter en 10-30 år.

Jack sammanfattade det bra:
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=2710..
Senast ändrad 25 oktober 2008 14:13
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Jag föreslår en Yimbyträff på stadsmuséet för att titta på förslagen lördag den 1 november kl 13:00.
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Bloggpost uppe nu:
http://www.yimby.se/2008/10/nya-slussen-fem-arkit..

Jag tog mig friheten att ta med datumet för en träff i posten.
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Fet G_ skrev:

Jag är inte ett dugg imponerad av Fosters blåshål. Visst, det kanske är kul i några månader. Men efter 10 år så kommer nog många att tycka att slussen är ful och ogästvänlig.

Nyréns är väl en klar vinnare, anser jag. Jag tror det skulle passa de flesta Stockholmare på sikt. Det skulle inte bli dåligt efter en 10-30 år.

Jack sammanfattade det bra:
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=2710..

Skulle vara kul att få höra varför du tycker Nyren är bra. Det som jag tycker är synd med Nyrens förslag är att den är så lik Sergelstorg/Kulturhuset. Intrycket man får är kontrasten mellan de stora öppna betongytorna och glasboxarna. Om det ser bra ut eller inte beror mycket på vad för slags aktiviteter man har inne i glasboxarna och om man sköter betong-/stengolven bra (till skillnad från Sergelstorg). Och detta är i sin tur inget Nyren kan styra över.

Förslaget är enligt mig vanlig klassisk funktionalism. Vore kul med något annat i denna stad för en gångs skull...
Senast ändrad 26 oktober 2008 11:17
Profilbild
Erika N
122 Inlägg
Jag går hemskt gärna och titta på förslagen tillsammans, men kan inte alls nästa helg. Jag föreslår ännu ett tillfälle helgen därpå, för oss som inte kan nu + alla som vill gå igen.
Sida 1 av 8

> Städer
Nya Slussen - utställning

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.