Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer

Up and coming i b-sjön?

Sida 1 av 2
12>
Stefan Molnar
29 Inlägg
Någon som har koll på om det är något på gång i Bergsjön byggnationsmässigt... jag tycker aldrig man hör något om detta område... Fram till för ett år sedan var ett kulturhus på Rymdtorget på väg att byggas med finansiärer och allt men så kom krisen m.m. och nu ser det dåligt ut med resurser (http://www.kulturhusibergsjon.se/)

Bergsjön är ju speciellt (svårt?) att bygga i eftersom de olika delarna, komettorget, rymdtorget, galileis, är byggda i dalgångar och därmed separerade av kullar...
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ stefan: Ja, det är ganska tyst. Det är väl det här då - påbyggnad på Kosmosgatan

Det var en större ombyggnad planerad från början men det bidde bara en tillbyggnad.

Kanske dags för stadsvandring i Bergsjön?
Undrar varför detta totala ointresse. Är det för att bostadsbolagen inte har några direkt pengar att tjäna i denna ek fattigare stadsdel? Men man bygger ju i hammarkulle, biskop m.m iofs

Ja, stadsvandring låter bra! Eftersom det inte finns några byggnadsplaner för området får vandringen läggas upp på lite annorlunda sätt än vanligt. Typ mer att folk får orientera sig i området och spekulationer om hur man skulle kunna bygga i framtiden..
Petter A.
111 Inlägg
Jag föreslår att vi bygger en mur runt om och tänder på. ;)
I övrigt har jag ingen åsikt.
Petter A.
111 Inlägg
Nej, men ärligt talat så gäller det väl att försöka göra stadsplaneringen mer trevlig här som i övriga områden. Haga är ett bra föredöme för alla områden i stan.
Stefan Molnar
29 Inlägg
Ja, precis. Men då måste någon till att börja med vilja bygga i området? Och hur fixar man det? Och hur använder man dom kvalitéer som redan finns där. Bergsjön ligger ju egentligen väldigt fint; tänk t.ex. rymdtorget, ett bostadsområde i något som kan liknas vid en dalgång omgärdad av skog. Kan man utnyttja detta på något sätt när man bygger stan? Inte enbart försöka återskapa innerstaden utan göra något någonting nytt; göra något av skogen m.m...
Stefan Molnar
29 Inlägg
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ stefan: Vad menar du med "återskapa innerstaden"? Och varför är det fel?

Jag tror man gör det onödigt svårt för sig om man börjar med att utesluta alla andra möjligheter än något fullständigt unikt, originellt och aldrig tidigare tänkt. Det vore nog bättre att vara öppen för alla lösningar i startskedet. Det viktigaste är ju att skapa bättre förutsättningar för Bergsjön och dess invånare.

Men kommer du på något helt nytt så vill jag förstås höra det!
@ Johannes - Du behöver inte tolka in för mkt betydelse i det jag sa... Det är absolut inget fel med att återskapa innerstaden, det är ju exakt det jag vill; i bemärkelsen urban blandstad. Jag menade snarare:

1. Att vi inte kommer få ett nytt haga såklart, eftersom vi inte har sådan bebyggelse och miljö att utgå ifrån.. det kommer automatiskt att bli något annorlunda.
2. Att höja Bergsjöns status skulle vara ändamålsenligt för att få folk att flytta dit, och då kanske man kan göra någonting kreativt av naturen, kullarna m.m för att ge området ett mervärde; något som inte andra stadsdelar har. Vet inte vad. Bara en tanke jag hade. Jag har t.ex. hört att det har getts tillstånd till folk att bygga någon form av ekologiska egenbyggen i närheten av Rymdtorget. Vet ingenting om detaljerna, och det låter ju absolut inte osm någonting som är i närheten av stadsbebyggelse, men liknande saker kan tänkas ge Bergsjönv mervärde som lockar folk..
Stefan Molnar
29 Inlägg
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Det är lugnt, I'm with you!

Kollar man på en flygbild så förstår man vidden av utmaningen.

Visa karta

Det är så glest, så isolerat och med så extrema trafiklösningar. Kolla bara bilvägen ned till Utby.

Vad sägs om följande koncept?
Omvandla Bergsjön från parkstad till skogsstad.
Riv en del hus, glesa ut ännu mer, låt naturen ta tillbaka mellanrummen, lyxrenovera en del hus (tre 3:or blir en 9:a etc). Experimentera med konstiga lägenhetslösningar (etage i flera våningar etc) och olika former av kollektivboenden. Testa alla galna "ekologiska" lösningar som går att komma på. Stefan och hans sociologkompisar gör sitt exjobb i buskarna...
543 Inlägg
Lägesmässigt känns det som att Bergsjön påminner en del om Hammarkullen i att området ligger så att det inte är naturligt att passera om man inte har ärende dit (med bil; spårvägen passerar förstås i Hammarkullens fall). Kanske kan en del tankar från vårt svar på planen där överföras till Bergsjön. Men, strukturen skiljer sig då Hammarkullen är uppbyggt på huvudsakligen plan mark runt en hållplats, medan Bergsjön är spritt i kuperad terräng och flera spårvägshållplatser.
Tycker Johannes idéer verkar vettiga. Angående vägstruktur gjorde jag en skiss för hela NO Göteborg tidigare. Ett genomgående stråk i öster mellan Partille och Angered behöver ha en rimlig framkomlighet, övriga vägar är lokala med begränsad trafik. En tanke är att ta bort en del av matningsslingan runt området så att naturen kommer i bättre kontakt med området och mer till sin rätt. I andra delar finns utöver slingan en parallell lokalväg. Den senare borde räcka och området längs den breda vägen skulle där kunna bebyggas. Matningen skulle istället kunna ske i större utsträckning inifrån genom att befintliga gator kopplas ihop där det är möjligt på ett smidigt sätt.
Områden närmast hållplatser och vid torgen skulle kunna förtätas.
Mot Kortedala kan man på kort sikt ta bort vägen (med matning inifrån istället) och få en mer användbar naturmark. På sikt skulle Bergsjön och Kortedala kunna byggas samman. Även mot Utby bör en gata och bebyggelse kunna skapas. Mot Eriksbo kan en genare dragning av väg göras, kanske i tunnel, men bebyggelse där (i Lärjeåns dalgång) är mindre lämpligt.
Senast ändrad 17 februari 2013 02:43
Stefan Molnar
29 Inlägg
@ Daniel - ja, det känns verkligen som att vägnätet måste göras någonting åt. Om man, som du säger, öppnar upp för mer trafik inom bergsjön genom att knyta ihop befintliga vägar, kan det också tänkas bli lättare att färdas mellan bergsjön olika områden, t.ex. komettorget, rymdtorget, galileis, vilka nu är isolerade från varandra. En utmaning är ju att det redan nu finns väldigt begränsat med vägar öppna för biltrafik. Min tolkning är att Bergsjöns olika delar är uppbyggda kring spårvagnsspåret, på sidorna har vi punkthus och lite lamellhus med små fickor av luft i form av gräsmattor eller asfaltsytor emellan, och några få små vägar för biltrafik. Det är alltså en utmaning att få plats för biltrafik inom de olika områdena med nuvarande bebyggelse intakt, men det är klart det går.

En sak som jag känner verkligen har potential när det gäller förtätning är att man förtätar på kullarna mellan områdena. Mellan Rymdtorget och Galileis har vi en inte allt för hög kulle som redan består av hus-i-park; nån form av lamellhus. Här skulle man t.ex. kunna tänka sig nån form av byggnadslösning där man bygger ihop de husen till tätare bebyggelse som liksom klättrar upp och ner för kullen med vägar emellan. På så sätt knyts galileis och rymdt ihop.

Att förtäta nuvarande bebyggelse skulle ju såklart ge en väldigt brokig blandstad, rent estetiskt. Men det blir ytterligare en kvalitét

Och som du säger är spårvagnshållpl idealiska att bygga vid. Gärdsås torg t.ex.som ligger vid hållplatsen, är ju nu bara en parkeringsplats...
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Vad sägs om en stadsvandring i Bergsjön nästa helg? Lördag kl 14 på hpl Komettorget?
Det funkar för mig!

Jag har en kompis som är arkitekt och jobbar i bergsjön. kan kolla om hon är intresserad av att vara med och leda oss runt i området. Känner du någon som har koll på området som kan vara intressant att ha med?
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Låter bra! Kolla med henne om det funkar. Annars har jag själv suttit och funderat på en spännande slinga att gå....
Låter bra! Vi kör på din slinga. Så kollar jag med henne också om hon vill vara med och bidra med sina lokalkunskaper.
Daniel Sjölund
292 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

Vad sägs om en stadsvandring i Bergsjön nästa helg? Lördag kl 14 på hpl Komettorget?

Nästa helg. Är det den 13/3 eller den 20/3?
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
20/3. Inte "den här helgen" alltså, utan "nästa helg".

Så bör vi förbereda oss på något sätt? Skicka inbjudan såklart.. Vad är det för slinga du tänkt vi kan gå?
Sida 1 av 2
12>

> Städer
Up and coming i b-sjön?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.