Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Norrort

Nya kvarter vid Solnavägen

Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Nu ska man urbanisera längs Solnavägen, strax söder om Solna C.
Samrådsmötet är 11 november och synpunkter skall senast vara inne den 26 november

http://www.solna.se/templates/Page_solna_submenu_..

"Husen uppförs i 7-8 våningar med en indragen kungsvåning. Bottenvåningar mot Solnavägen ska rymma butiker/verksamheter."
Jag tycker det låter bra

"När kv Fältet bebyggs minskar antalet tillgängliga parkeringsplatser i området. En parkeringsutredning har genomförts för att belysa detta. Om befintliga outnyttjade p-platser inom kv Platån används kan behovet för de befintliga bostäderna täckas."

En god anledning att förlänga blåbuss 3 ut till Solna C, samt att redan nu projektera för gröna linjens förlängning från KS till Solna Station med en station vid Solna Kyrkväg.

"De tre gårdshusen uppförs i 4-5 våningar och får karaktären av hus i park."
Idén med gårdshusen är säkert att ljus skall släppas in mot de befintliga husen vid Västra vägen. Problemet är att "park" som innehåller "husipark" inte har potential att få parkkvalité. Dessutom finns det en annan park bara 200 meter norrut. Är ljusinsläppet till de befintliga bostäderna viktig skulle jag istället för husipark föreslå (riktiga) townhouse på 3-4 våningar. Självklart skulle det uppföras som slutna kvarter. I planen ska det vara ett enda halvöppet 350 meter avlångt kvarter. Istället skulle man kunna göra flera mer slutna kvarter.

"Solnavägen kommer enligt planerna att byggas om och få en enhetlig sektion med
trädplanteringar mellan Solna Centrum och Karolinska sjukhuset. Detta innebär att
Solnavägen får två körfält i vardera riktningen där det ena reserveras för kollektivtrafik."

Låter alldeles utmärkt. Den dag 3:an är förlängd och eventuellt skall konverteras till spårvagn så är detta förberett.

Parkeringsnormen är i området satt till 1,1. Här om någonstans är det väl läge att tillämpa en mycket lägre parkeringsnorm.
290 Inlägg
man blir alltid lite stolt över att bo i Solna!

Solnavägen behöver verkligen urbanisering efter som det är och kommer mer å mer bli länken mellan solna stad och Stockholm å detta + norra station kommer förkorta avståendet rejält! baksidan blir ja lite kluven till, gillar den inte men kan inte heller direkt komma på någon bättre lösning så den får väl va så "husen i parken" slipper vi se å det skapar ju mer bostäder!

synd bara att den där skogen på andra sidan blir orörd, hannebergs"parken" är värkligen inget annat en riktigt tråkig central skog! någon Solna direkt inte behöver mer utav med tanke på hagaparken, norrabegravningsplatsen etc. etc.

Senast ändrad 28 oktober 2008 12:38
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Mats Åhrman skrev:

synd bara att den där skogen på andra sidan blir orörd, hannebergs"parken" är värkligen inget annat en riktigt tråkig central skog! någon Solna direkt inte behöver mer utav med tanke på hagaparken, norrabegravningsplatsen etc. etc.

Man kan flytta skogen till takterrasser och urbanisera hela området.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Någon som vill fila på ett yttrande? Jag lär inte hinna ta den här men kan hjälpa till i sluttampen och sammanställa det i vår grafiska mall.
Niklas Öhrström
2101 Inlägg

Jag skulle gärna fila lite. Har en hel del åsikter om denna avgörande del av innerstadens expansion mot Solna. Tyvärr har jag lite ont om tid för att göra detta alldeles själv.

Alltså: Jag är gärna med och skriver ihop något om någon annan också har lust att lägga ner tid på det: Förslagsvis någon som bor i området.
2101 Inlägg
Påminnelse:
Är någon mer än jag intresserad?
3339 Inlägg
Skapa gärna en tråd under "Yttranden" o se om ngn mer hänger på.
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Äsch, jag skrev den under under "övriga arbetsgrupper". Går den att flytta?
3339 Inlägg
Niklas Öhrström skrev:

Äsch, jag skrev den under under "övriga arbetsgrupper". Går den att flytta?

Bara direkt i databasen (ligger på min todo att fixa en flytta-tråd-funktion). Jag fixar det när jag är hemma imorgon.
Lasse Kärrbäck
31 Inlägg
Mats Åhrman skrev:

man blir alltid lite stolt över att bo i Solna!

Jag håller verkligen med, "skogen" på andra sidan borde också bebyggas, den fyller absolut ingen funktion. Hela nedre sidan av berget kan bebyggas mellan Centralvägen och Sundbybergsvägen. De träd som finns står mestadels PÅ berget och inte i gatuplan så speciellt många träd behöver inte tas bort.

Man kan i princip få samma utsträckning av bebyggelsen som den planerade bebyggelsen. Vill man kan man även ta en del av skogen utmed Sundbybergsvägen i anspråk. Det finns ingen som blir störd av nya hus, ingen utsikt störd, ingen sol störd, inga pulkabackar som ryker, bara fler bostäder och butiker/kontor i bottenväningen. Man kan om man vill även ansluta till de hus som ligger på Centralvägen 1 i kvarteret Diamanten.

Detta fanns med i en tidigare plan som nu tyvärr ligger i projektarkivet...
http://www.solna.se/templates/Page_solna_submenu____18493.aspx

Senast ändrad 18 november 2008 18:16

> Städer
 > Norrort
Nya kvarter vid Solnavägen

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.