Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Infrastruktur
 > Cykling

Cyklister lever längre

Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
, Gick med: Juli 2009

Köpenhamns kommun körde en kampanj i våras. Du er mere sikker på cyklen end i sofaen

Och påståendet är väl grundat i vetenskapen. En dansk studie på 30 000 vuxna visar att de som cyklar till jobbet har 39% lägre dödlighet än andra som liknar dem på andra sätt. Studien publicerades 2002. Eller omvänt: Personer som åker bil till jobbet löper 70 procents större risk att drabbas av hjärtinfarkt, något som är en vanlig dödsorsak. I åldersgrupperna 45-64 och 65-74 ligger hjärt- kärlsjukdomar tvåa på listan av sånt folk dör av, efter tumörer.

Ugeskrift for Læger: Dødelighed associeret med fysisk aktivitet i fritiden, på arbejdet, sport og cykling til arbejde
The men and women who rode a bicycle to work had a 39% lower risk of mortality after multivariate adjustment including leisure time physical activity.

Sydsvenskan: Bilpendlare riskerar hjärtinfarkt

Socialstyrelsen: Dödsorsaker 2004

Senast ändrad 3 juni 2010 18:20
Profilbild
Michael Hjortstierna
123 Inlägg
Hade dom sedan hållit sig till de mest elementära trafikreglerna också så hade dom säkert levt ännu längre!
310 Inlägg
Nu kommer en litteraturstudie som också visar att cyklister lever längre. Om en bilist i Nederländerna varje dag byter bilen mot cykling för korta resor så lever man längre. Hälsoeffekterna är mycket större än olycksriskerna eller problem med att andas in avgaser.

Do The Health Benefits Of Cycling Outweigh The Risks?
For the individuals who shift from car to bicycle, we estimated that beneficial effects of increased physical activity are substantially larger (3 – 14 months gained) than the potential mortality effect of increased inhaled air pollution doses (0.8 – 40 days lost) and the increase in traffic accidents (5 – 9 days lost).

Environmental Health Perspectives (EHP) is a monthly journal of peer-reviewed research and news published by the U.S. National Institute of Environmental Health Sciences, National Institutes of Health, Department of Health and Human Services.
Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
Michael Hjorstierna skrev:

Hade dom sedan hållit sig till de mest elementära trafikreglerna också så hade dom säkert levt ännu längre!

Nja, budskapet är att olycksrisken inte är så betydelsefull jämfört med hälsoeffekten.

Jag önskar att man pratade mindre om trafiksäkerhet och mer om trivsel och folkvimmel på gatorna, mer om det Yimby handlar om. De få gånger jag skadat mig i trafiken har det varit mest mitt eget fel, och jag tror det är så för många andra också. Gatornas funktion som genomfartsleder har traditionellt varit överskattad. Nu ser man dem tack och lov även som destinationer.
Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
Jag har skrivit en artikel tillsammans med Klas Elm, som är vd för branschorganisationen Svensk Cykling. Den har publicerats i två tidningar i Norrland, på Yimby Stockholm och på Ecoprofile:

Yimby: Undvik död, olyckor och elände - Cykla!

> Infrastruktur
 > Cykling
Cyklister lever längre

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.