Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Allmänt

Att gräva upp Västra och Östra Hamnkanalerna?

Sida 1 av 2
12>
Philip Bårman
2 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juni 2010
Hej!

Jag har på senare tid blivit djupt intresserad av våran kära stads kanalhistoria. Jag har funderat lite på hur man skulle kunna gå till väga för att kunna återinföra kanalerna i dagens stadsstruktur och så snubblade jag in på detta forum och läste om en persons väldigt intressanta förslag. Att gräva upp kanalerna och samtidigt gräva ner spårvagnarna under dem. På så vis får man ju även bort en hel del grötighet vid Brunnsparken.


Det skulle vara mycket intressant att höra vad ni har för tankar om för och nackdelar och eventuella nya briljanta indeer kring detta ämne. Jag tycker allafall att det är oerhört frustrerande att inte detta redan har gjorts. Jag är helt säker på att det hade gynnat till exempel turismen på grund av det höjda estetiska värdet i staden.
Matthias H.
653 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: Juni 2008
Profilbild
Michael Hjortstierna
123 Inlägg
Ort: Göteborg (Torslanda), Gick med: Juli 2009
Frågan är ju hur mycket som är förstört i och med fyllningen. Kanalkanter mm borde ju finnas kvar. Visst hade det varit häftigt med kanaler längs Östra- och Västra Hamngatan och gärna lite gamla skutor längs kajerna. Hade gärna sett även den gamla masthamnen vid Packhusplatsen återställd.
__________________
Micke

Senast ändrad 4 juni 2010 11:49
Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
, Gick med: Juli 2009
Spårvagnar har väl också ett estetiskt värde.

Jag tycker det vore roligt med lite mer liv i de kanaler vi redan har. Kanske behövs det några öppningsbara broar ut till älven?
Profilbild
Michael Hjortstierna
123 Inlägg
Ort: Göteborg (Torslanda), Gick med: Juli 2009
Erik Sandblom skrev:

Spårvagnar har väl också ett estetiskt värde.

Jag tycker det vore roligt med lite mer liv i de kanaler vi redan har. Kanske behövs det några öppningsbara broar ut till älven?

Jag vet inte om jag tycker det, Ringlinjens gamla absolut och möjligen M32:an.
Om man gräver upp kanalerna behöver ju inte vagnarna försvinna men den mest omfattande trafiken bör flyttas ner i tunnel.
Om jag inte har helt fel, det jag sett på gamla foton så var väl dessa kanaler ganska smala, eller har jag fel?
__________________
Micke
Profilbild
Michael Hjortstierna
123 Inlägg
Ort: Göteborg (Torslanda), Gick med: Juli 2009
__________________
Micke

Senast ändrad 4 juni 2010 12:36
Profilbild
Michael Hjortstierna
123 Inlägg
Ort: Göteborg (Torslanda), Gick med: Juli 2009
Philip Bårman
2 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juni 2010
Jag läste i någon bok härom veckan att kanalväggarna finns kvar där under.
Profilbild
Håkan Cullberg
29 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: November 2009
bra tanke med att återskapa vattenspeglarna innanför Vallgraven. Man la igen Västra Hamngatan tyvärr, då det blev stillastående vatten, som luktade illa, enligt vad jag har läst ngn stans. Betr Östra Hamngatan så kan ju den grävas upp förutom i den delen som korsar Götatunneln. Där kan man bara få en vattenspegel tyvärr men ändå. För att unvika stillastående vatten så får man väl pumpa runt vattnet, borde kunna gå tycker man. Att stora Hamnkanalen fungerar ihop med Vallgraven beror förmodligen på vattenflödet från Mölndalsån. Förr i tiden hämtade man dricksvatten till staden från denna å, lite svårt att tänka sig idag.
Jesper AO
7 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juni 2010


Det mesta av kanalerna, med undantag av broarna, blev nog kvar strax under markytan (se nedan). Det skulle vara ett stort estetiskt lyft att gräva upp åtminstone delen mellan Brunnsparken och Lilla Bommen.

Här ytterligare en bild tagen under igenfyllandet.

__________________
Jesper AO

Senast ändrad 27 januari 2013 22:46
Profilbild
Magnus M.
159 Inlägg
Ort: Göteborg (Guldheden), Gick med: Februari 2010
Kan man inte sätta grävskopor på Hjulet och låta det rulla fram och tillbaka några gånger?

Mer allvarligt, bör man inte undersöka hur man kan flytta ut så mycket bil- och kollektivtrafik som möjligt från Inom Vallgraven och utöka uteserveringar, gågator, fler bänkar och annat myspys? Satt och fikade vid stadsmuseet i helgen och slogs av vilket fail det är att ha en bred bussgata som kör genom vad som egentligen borde vara Götets Nyhavn.
Profilbild
Olof Antonson
463 Inlägg
Ort: Göteborg (Kålltorp), Gick med: Maj 2009
Jag håller med, Magnus. Jag tror det finns potential där, gäller bara att få bort bussarna från Norra Hamngatan. Borde vara mycket mer liv i kanalerna också! Mer båtar

Apropå kanal i Östra Hamngatan så blir det ju inte fullt lika pittoreskt som på bilden i och med Östra Nordstan och dess brutalism. Möjligtvis i sträckan fram mot Kungsportsplatsen i så fall. De gjorde en hel del dumheter med staden förr i tiden.
Senast ändrad 7 juni 2010 22:40
Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
, Gick med: Juli 2009
Olle Jansson skrev för nåt år sen att han inte tyckte det var någon god idé med Norra hamngatan. Som jag förstår ser han inte att det finns tillräckligt många verksamheter längs Norra hamngatan för att det ska dra tillräckligt mycket folk.

http://gbg.yimby.se/2008/12/mysiga-doda-stad_2618.html
Profilbild
Olof Antonson
463 Inlägg
Ort: Göteborg (Kålltorp), Gick med: Maj 2009
I nuläget är det nog så, men sedan när skeppsbron exploateras och spårvagnen dras förbi där vid älvstranden, så kanske förutsättningarna blir bättre.

Edit: Det område som verkligen hade kunnat göra sig som Göteborgs Nyhavn är platsen runt Feskekôrka, men tyvärr så ser det ut som DDR där nu.




Senast ändrad 7 juni 2010 23:30
Profilbild
Michael Hjortstierna
123 Inlägg
Ort: Göteborg (Torslanda), Gick med: Juli 2009
Erik Sandblom skrev:

Olle Jansson skrev för nåt år sen att han inte tyckte det var någon god idé med Norra hamngatan. Som jag förstår ser han inte att det finns tillräckligt många verksamheter längs Norra hamngatan för att det ska dra tillräckligt mycket folk.

http://gbg.yimby.se/2008/12/mysiga-doda-stad_2618.html


Det går ju faktiskt att utveckla verksamheterna som Stadsmuseet, Rådhuset och Tyska Kyrkan, men framför allt på själva kanalen. S Hamngatan har ju hur många fördelar som helst för att kunna utveckla ett bra gatliv.
Det går ju att enkelrikta trafiken, kör västlig trafik på N Hamngatan och östlig på Södra, både med buss och spårvagnstrafik (även om jag hellre sett ordinarie spårvagnstrafik i tunnel i city).

Svårt att hitta bilder på hur Västra Hamnkanalen såg ut innan fyllningen.
__________________
Micke

Senast ändrad 8 juni 2010 13:19
Profilbild
Michael Hjortstierna
123 Inlägg
Ort: Göteborg (Torslanda), Gick med: Juli 2009
Håkan Cullberg skrev:

bra tanke med att återskapa vattenspeglarna innanför Vallgraven. Man la igen Västra Hamngatan tyvärr, då det blev stillastående vatten, som luktade illa, enligt vad jag har läst ngn stans. Betr Östra Hamngatan så kan ju den grävas upp förutom i den delen som korsar Götatunneln. Där kan man bara få en vattenspegel tyvärr men ändå. För att unvika stillastående vatten så får man väl pumpa runt vattnet, borde kunna gå tycker man. Att stora Hamnkanalen fungerar ihop med Vallgraven beror förmodligen på vattenflödet från Mölndalsån. Förr i tiden hämtade man dricksvatten till staden från denna å, lite svårt att tänka sig idag.


Vet inte hur stor omsättning det är i Stora Hamnkanalen eller Vallgraven men visst måste det gå att delvis dämma upp så att en del av vattnet tar annan väg för att få större omsättning även på V Hamnkanalen?
__________________
Micke
Profilbild
Olof Antonson
463 Inlägg
Ort: Göteborg (Kålltorp), Gick med: Maj 2009
Sen är ju frågan om de hade reningsverk osv. på den tiden de fyllde igen Västra Hamngatan
Matias Viström
27 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2010
Jag är en av dem som nämnt iden tidigare, att göra spårvagnstunnlar under kanalerna. Jag tycker att vagnarna kan gå både ovan och under jord i brunnsparken; längs östra hamngatan under nygamla kanalerna och längs södra hamngatan i markplan mot skeppsbron mm.

Oavsett spårvagnstunnlar eller ej vill jag se kanalerna vattenfyllda igen, vilket lyft för stadsmiljön inom vallgraven! Ang mynningen till göta älv i norr som Håkan srev om undrar jag om någon vet hur ytligt Götatunneln går vid stadshjulet ungefär. Göran Johansson vill jag minnas hade en vision om att låta älvsnabben gå i kanalen ända in till kungsportsplatsen?! Inte särskilt realisiskt hur som helst men helt omöjligt om djupgåendet får vara max 10 cm...
Jesper AO
7 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juni 2010

Jag tycker nog ändå att ett återställande av kanalen mellan Brunnsparken och Lilla Bommen skulle vara mest effektfullt. Västsidan är nästan identisk med hur det såg ut 1936 och östsidan (Östra Nordstan) skulle rent av se rätt bra ut med en vattenspegel framför. Dessutom skulle kanalen automatiskt dra intresset ned mot Operan och älven - kanske skulle det då gå att få liv på denna halvödsliga sträcka av Östra Hamngatan.
För övrigt går det bara en spårvagnslinje just här. Att flytta den borde vara relativt enkelt.
__________________
Jesper AO

Senast ändrad 27 januari 2013 22:47
Profilbild
Michael Hjortstierna
123 Inlägg
Ort: Göteborg (Torslanda), Gick med: Juli 2009
En extremt liten suddig bild på Västra Hamnkanalen
__________________
Micke

Senast ändrad 27 januari 2013 22:47
Sida 1 av 2
12>

 > Allmänt
Att gräva upp Västra och Östra Hamnkanalerna?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6712 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter