Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Allmänt

Tillgänglighet för rörelsehindrade!

Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
, Gick med: Juli 2009
Vilken trevlig artikel i dagens Göteborgs Fria Tidning om tillgänglighet för rörelsehindrade! Budskapet var: fler takterasser, fler hissar och fler gångfartsgator. Känd gångfartsområdesförespråkare skrev tillsammans med Linda Karlsson, Ordförande Unga Rörelsehindrade Göteborg. Artikeln kanske kommer upp här på bloggen så småningom?

Copenhagenize. Urban Mobility Foto Mikael Colville-Andersen.

Jag illustrerar med en bild från cykelbloggen Copenhagenize. Killen på bilden trampar igång med vänsterbenet, och sen trampar han med båda benen. Han har med sig en käpp, som han använder när han inte cyklar.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Oj, har den redan kommit ut?

Kul att du gillar den!
__________________
A house is not only a machine for living in
Niklas S
203 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2009
Finns artikeln tillgänglig på nätet?
__________________
"The most terrifying thing is to accept a building completely"
"Evil is knowing better, but willingly build worse"
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Verkar inte så. Men den kommer nog upp så småningom här: http://www.goteborgsfria.nu/opinion/debatt
__________________
A house is not only a machine for living in

Senast ändrad 6 juni 2010 23:17
Profilbild
Michael Hjortstierna
123 Inlägg
Ort: Göteborg (Torslanda), Gick med: Juli 2009
Den 20 juni ska spårvagnarnas ramper (Kollaprojektet) för funktionshindrade vara i bruk, dessa ska kunna användas på de flesta hållplatserna. Dock inte på "smala" hållplatser som Prinsgatan, Centralen spår 2 mm...
__________________
Micke
Mikael Andersson
200 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: April 2009
Tänk, riksdagen beslutade redan 1978 att kollektivtrafiken skulle vara handikappanpassad,vårriksdagen 2002 beslutade att senast till 2010 skall både kollektivtrafiken samt alla offentliga lokaler vara handikappanpassade.Vad har hänt? Ja, inte särskilt mycket.Upphöjda busshållplatser finns det inte vartfall varstans där bussar stannar.Där fastigheter inte är konstruerade från början att vara anpassade även för dem med funktionshinder så får de rullstolsburna alltid ta bakvägen!
Västtrafik som helt riktigt enligt Erik Ljungberg kallas för Västtragik har inte heller förstått hur man gör spårvagnarna mer tillgängliga för de som brukar rullstol, se bara på de bockade rörstängerna i Ansaldobredas Siriovagnarna (som de nya 100% låggolvsSpårvagnarna heter) där rullstolsburna skall sitta i en fålla som i en stia.Västtrafik har givetvis ej rådfrågat Ungdomsrådet hos DHR när dessa rörfållor utvecklades.Fast Västtrafik har i vartfall haft råd att anmäla Erik Ljungberg till ICANN stiftelsen där bara en sådan anmälan kostar 10.000kr.
Profilbild
Michael Hjortstierna
123 Inlägg
Ort: Göteborg (Torslanda), Gick med: Juli 2009
Mikael Andersson skrev:

Tänk, riksdagen beslutade redan 1978 att kollektivtrafiken skulle vara handikappanpassad,vårriksdagen 2002 beslutade att senast till 2010 skall både kollektivtrafiken samt alla offentliga lokaler vara handikappanpassade.Vad har hänt? Ja, inte särskilt mycket.Upphöjda busshållplatser finns det inte vartfall varstans där bussar stannar.Där fastigheter inte är konstruerade från början att vara anpassade även för dem med funktionshinder så får de rullstolsburna alltid ta bakvägen!
Västtrafik som helt riktigt enligt Erik Ljungberg kallas för Västtragik har inte heller förstått hur man gör spårvagnarna mer tillgängliga för de som brukar rullstol, se bara på de bockade rörstängerna i Ansaldobredas Siriovagnarna (som de nya 100% låggolvsSpårvagnarna heter) där rullstolsburna skall sitta i en fålla som i en stia.Västtrafik har givetvis ej rådfrågat Ungdomsrådet hos DHR när dessa rörfållor utvecklades.Fast Västtrafik har i vartfall haft råd att anmäla Erik Ljungberg till ICANN stiftelsen där bara en sådan anmälan kostar 10.000kr.


Jag är inte riktigt säker på att Västtrafik ska klä skott här. Vagnarna ägs av Göteborgs kommun Trafiknämden genom Trafikkontoret. Västtrafik eller GS Spårvagn får inte göra vad som helst med vagnarna för att ägarfrågan är komplicerad och trafikkontoret säger för det mesta nej till bättre lösningar. Kritiken ska nog därför riktas direkt mot kommunen.
Trafikkontoret ansvarar också för hållplatserna inom hela kommunen, därför blir ombyggnationerna därefter. Kan tänka mig idag att ca 100 spv.hållplatser är som man kallar det funktionsanpassade, dock så är merparten felkonstruerade så att på många ställen kommer inte rampen på spv. att kunna användas. Nu måste därför dessa byggas om igen, här rullar miljonerna utan att något huvud rullar (heller).
__________________
Micke

 > Allmänt
Tillgänglighet för rörelsehindrade!

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6732 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter