Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Nyhetstips!

Sida 12 av 109
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg

Har de ägnat sig åt copy/paste av Yimbys hemsida?
Bra att GP kan svänga åt det här hållet.
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg

Göteborgs stad har släppt en mängd nya plan- och byggprojektshandlingar, däribland:

Bjurslättsplan

Gårda - påbyggnad på parkeringshus

Landala - nya hus vid Egnahemsvägen

Kviberg

Samt:
Norra älvstranden – nya lägenheter vid Bratteråsbacken
Lindholmen - från kontor till bostad
Angered - gruppboende + bussdepå
Göteborgs plan- och byggprojekt
Senast ändrad 8 december 2010 22:06
Nicolas H
2 Inlägg
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/vargotnu.nsf/1..

Tävling ska få fram förslag på nya bostäder i Munkebäck
Fastighetsnämnden bjuder nu in till markanvisningstävling för området kring gamla Munkebäcksgymnasiet i Kålltorp. Tanken är att riva den tomma skolan för att ge plats åt nya bostäder. Fram till 14 februari nästa år kan byggföretag anmäla sitt intresse att delta i tävlingen som startar i mars.

Markanvisningstävlingen Nya Munkebäck ska resultera i ett förslag på hur området kan omvandlas till ett attraktivt bostadsområde för alla generationer, unga såväl som gamla. Fastighetsnämnden vill se nytänkande idéer på hur man kan bygga en blandstad, där social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet vävs ihop.

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut, men jag funderade på om det inte gick att bygga om skolan för att på så vis få billigare lägenheter. Och istället bygga nytt ovanpå och/eller på skolgården för att öka antalet bostäder.

Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Mattias Bolander skrev:

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut, men jag funderade på om det inte gick att bygga om skolan för att på så vis få billigare lägenheter. Och istället bygga nytt ovanpå och/eller på skolgården för att öka antalet bostäder.

Här är verkligen ett tillfälle för oss att komma med bra idéer! Håller med dig helt. Idiotiskt att riva, det är ju snyggt! Det är ju bara att öppna upp de gamla skollokalerna mer mot Munkebäcksgatan och de andra omgivande gatorna, så har man billiga, coola och urbana lokaler i ett nafs. Det finns ju en enorm p-plats att bygga nytt på...
466 Inlägg
Det är mina hoods. Det viktigaste vi kan bidra med är att förhindra påståendet om att det skall "omvandlas till ett attraktivt bostadsområde". Vi skall inte bygga några bostadsområden!

Google maps: http://maps.google.se/?ie=UTF8&ll=57.72008,12.025..

Den "höga" delen av byggnaden tycker jag ser riktigt läcker ut (fönstren osv). Synd bara att gatan utanför är en autostrada utan dess like. Eventuell nybyggnation kommer garanterat bli en introvert historia, med tanke på läget vid Munkebäcksgatan. Beträffande handel och tillgång på kollektivtrafik så är området utomordentligt för bostäder (1an och 3ans spårvagn går ett stenkast bort likaså stombuss 17. Ica Kvantum finns på gångavstånd, och även ett hyggligt utbud kring Munkebäckstorget.) Ett praktexempel på platser vi bör förtäta kring.
Senast ändrad 15 december 2010 18:38
Jens Ekengren
80 Inlägg
Helt klart borde de gamla byggnaderna bevaras/utvecklas och användas!

Hur ser de ut inuti, finns det någon möjlighet att göra genomgående lägenheter i de övre planen och ha olika verksamheter (som inte är så ljudstörda) längre ner?
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Jens Ekengren skrev:

Helt klart borde de gamla byggnaderna bevaras/utvecklas och användas!

Hur ser de ut inuti, finns det någon möjlighet att göra genomgående lägenheter i de övre planen och ha olika verksamheter (som inte är så ljudstörda) längre ner?

Visst, eller så blåser man ut alltihop inuti och skapar ett gäng fina lokaler med rejäl takhöjd... Blir ju perfekt för rejv (har ni ungdomar sådant nuförtiden?)
Ungdom? Bah! *hötter med käppen*

Fast på det spåret, det borde väl nästan gå att lägga någon slags mässanläggning där? Lätt att ta sig till från motorvägen, ok med spårvagn. Med två våningar höga lokaler borde man ju kunna ha lagom med luft för folk i alla fall
Profilbild
Hannes Johansson
249 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

Visst, eller så blåser man ut alltihop inuti och skapar ett gäng fina lokaler med rejäl takhöjd... Blir ju perfekt för rejv (har ni ungdomar sådant nuförtiden?)

Har man inte rejv ute i skogen?

Det är hur som helst intressant att de skriver "bostadsområde" och "blandstad" i samma stycke. Det är väl för att blidka ÖP kanske, som man kallar det framtida bostadsområdet för blandstad.
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
De befintliga byggnaderna är ganska djupa och passar även därför bättre till verksamhet än till boende. Munkebäcksgatan kan definitivt göras mer urban. Trafiken på 15000 fordon per dygn bör kunna klaras med 2 körfält (4 idag). Tränger man ihop trafiken på den västra sidan kan gatuprofilen göras smalare och eventuella nya byggnader placeras i nuvarande körbana med lokaler i gatuplan. Alternativt, om man behåller nuvarande byggnad mot gatan, kan den västra sidan göras till ett parkstråk, se illustration nedan där jag även skissat på hur gatunätet kunde kopplas ihop mot Munkebäcksgatan (violetta streck). Jag tänker mig att lokalkörbanan skrotas och (korttids)gatuparkering på gatans östra sida införs.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Hannes Johansson skrev:

Har man inte rejv ute i skogen?

Det började i gamla industrilokaler. Har faktiskt varit på ett brytrejv (som vi kallade det) i en skola i början av 90-talet, det funkade riktigt bra...
1635 Inlägg
Daniel Andersson skrev:

De befintliga byggnaderna är ganska djupa och passar även därför bättre till verksamhet än till boende. Munkebäcksgatan kan definitivt göras mer urban. Trafiken på 15000 fordon per dygn bör kunna klaras med 2 körfält (4 idag). Tränger man ihop trafiken på den västra sidan kan gatuprofilen göras smalare och eventuella nya byggnader placeras i nuvarande körbana med lokaler i gatuplan. Alternativt, om man behåller nuvarande byggnad mot gatan, kan den västra sidan göras till ett parkstråk, se illustration nedan där jag även skissat på hur gatunätet kunde kopplas ihop mot Munkebäcksgatan (violetta streck). Jag tänker mig att lokalkörbanan skrotas och (korttids)gatuparkering på gatans östra sida införs.

Mycket bra tänkt där Daniel! Jag tror instinktivt mer på att föra över trafiken åt öster (husen på västra sidan ligger fö. så långt bort att man faktiskt skulle få plats med en husrad på västra körbanan om man ville...).

Mycket bra med kopplingarna över också. Nu är det ju en gångtunnel där.
Finns det något byggbolag som skulle vilja gå ihop och tävla tillsammans med oss?

Det hade varit otroligt spännande om Yimby ställde upp tillsammmans med 3-4 mindre byggföretag.
Senast ändrad 15 december 2010 23:37
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
BRF Masthugget har röstat fram KUBs svart-vita förslag till färgsättning av sina fasader:
http://www.brfmasthugget.se/fargsattning-av-fasad..http://www.brfmasthugget.se/bdh_filearea/PDF/Fasa..
478 Inlägg
Patrik Andersson skrev:

BRF Masthugget har röstat fram KUBs svart-vita förslag till färgsättning av sina fasader:
http://www.brfmasthugget.se/fargsattning-av-fasad..http://www.brfmasthugget.se/bdh_filearea/PDF/Fasa..

Även om jag tycker det byggs för mycket i svart och vitt nu för tiden, så tycker jag det vinnande förslaget var bättre än de andra.
Matias Viström
27 Inlägg
såå 00-tal ;) det här kommer vara modernt i ca ett år, men nu är det ju snyggt, visst. jag förstår heller inte varför allt ska vara svart nuförtiden. nya studenthuset på lindholmen blev ju knappast mer inbjudande av att ytterväggarna är svarta.. synd också att förslaget inte bjuder på mer variation.
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
Daniel Andersson skrev:

Finns det eller har det inte funnits planer på att bygga spårväg längs med Munkebäcksgatan ner mot och över E20 och vidare mot Gamlestan? Kanske gatuutrymme för det fortfarande borde reserveras?
Karl H
98 Inlägg
Mattias Bolander skrev:

Finns det eller har det inte funnits planer på att bygga spårväg längs med Munkebäcksgatan ner mot och över E20 och vidare mot Gamlestan? Kanske gatuutrymme för det fortfarande borde reserveras?

Ja, en spårvagn raka vägen till Bellevue hade ju varit klockrent. Och ja, jag tror det finns sådan utredningar.

Kanske är det bara ett rykte, men en naturlig fortsättning av Munkebäcksgatan rakt över till Artillerigatan/Bellevue stoppades av Göran Johansson då vägen/gatan skulle rakt över den plats där fackföringen på SKF bildades. Därför blev det Kviberg broväg 700 meter österut istället.
Sida 12 av 109

> Allmänt
Nyhetstips!

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.