Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Nyhetstips!

Sida 16 av 109
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Nja, att riva universitetet är jag nog skeptisk till
Däremot är jag helt med angående Schillerska. Byggnaden har monumental karaktär, och därför behöver den utrymme. Ny byggnader skulle fördärva detta; just i detta fall är en obebyggd yta befogad (det finns många andra tomma ytor där det tvärt om skulle lämpa sig med bebyggelse, utan att det sker på bekostnad av någonting befintligt, som faktiskt är bra). Mariatorget är ett ypperligt föredöme för hur skolgården skulle kunna utformas, samtidigt som det monumentala inte går förlorat:

http://fredmanpakvarnberget.blogspot.com/2010/10/..

Det hade kunnat bli en riktigt läcker samlingsplats. Parkeringen skulle må bra av att flyttas ner i ett garage. Universitetskansliet (eller vad det nu var frågan om) skulle väl kunna få plats vid Pusterviksplatsen?
Thomas Gunnarsson
40 Inlägg
Daniel Hedemyr
10 Inlägg
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=986&artikel=4329673

och allt detta på 4 ÅR!
Senast ändrad 3 februari 2011 18:34
Karl Karl
26 Inlägg
Var inte sådana Nimbysar nu, trots min makalöst usla photoshoppning här så tycker jag att resultatet med absolut självklarhet visar att det är möjligt att bebygga utan att förstöra monumentaliteten. Jag skulle rentav påstå att den förstårks.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Profilbild
Hannes Johansson
249 Inlägg
Profilbild
Göran Åhman
97 Inlägg
Karl karl: Jo det är så det får bli, med flyglar, om det måste byggas på skolgården. Viktigt oavsett att parkeringen försvinner och att det känns som en allmän plats. Med fler öppningar/gångstråk genom kvarteret skapas förutsättningar för det.
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Daniel Hedemyr skrev:

http://gt.expressen.se/nyheter/1.2319319/sa-kan-n..

hade helt missat att dom skulle bygga ut. åt vilket håll?

Thomas Gunnarsson
40 Inlägg
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Bra jobbat, Thomas!
Intressant, såg att en gammal klasskamrat från MBV skrivit under debattartikeln med sitt namn
Daniel Hedemyr
10 Inlägg
Matthias H.
668 Inlägg
Han har ingen erfarenhet av stadsbyggnadsfrågor säger han.

Jag skulle vilja säga att det är ett utomordentligt dåligt val. Ett hån mot medborgarna. Allt i Göteborg fortsätter att vara helt uppåt väggarna.
Senast ändrad 15 februari 2011 13:11
Fredrik Friberg
66 Inlägg
"Jag har visserligen ingen erfarenhet av stadsbyggnadsfrågor men jag har många oerhört skickliga medarbetare, säger Bengt Delang." Låter ju sådär...

Å andra sidan en gammal miltär kanske kan få fart på stadsbyggandet istället för allt visionerande!
Profilbild
Håkan Cullberg
29 Inlägg
Fredrik Friberg skrev:

Å andra sidan en gammal miltär kanske kan få fart på stadsbyggandet istället för allt visionerande!

eller snarare avsaknad av visioner
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Profilbild
Göran Åhman
97 Inlägg
Ja, min erfarenhet är ju ändå att han är en handlingens man. Så ur den aspekten är det bra. Han kan nog få fart på själva processerna iaf. Det är ju ingen stadsarkitekt som tillsats, utan en chef för kontoret. Relativt lång och omfattande tjänstgöring inom stadens olika förvaltningar efter att han slutade på KA 4.
Håkan Cullberg skrev:

eller snarare avsaknad av visioner

Vem vet vem vet, en inbjudan till yimby kanske borde va på sin plats?
Senast ändrad 15 februari 2011 18:16
Profilbild
Hannes Johansson
249 Inlägg
Fredrik Friberg skrev:

Vem vet vem vet, en inbjudan till yimby kanske borde va på sin plats?

Alla är ju inbjudna att gå med i Yimby om de villl

I övrigt är nog ledaregenskaper viktigare för tjänsten än stadsbyggnadskunskaper, är min gissning.
Matthias H.
668 Inlägg
Hannes Johansson skrev:

Alla är ju inbjudna att gå med i Yimby om de villl

I övrigt är nog ledaregenskaper viktigare för tjänsten än stadsbyggnadskunskaper, är min gissning.

Jo Hannes det är säkert så som profilen är formulerad. Men vad är viktigast för Göteborgs framtid, jag skulle vilja säga att chefen borde ha stadsbyggnadskunskaper snarare än att inte ha dom. För hur gick det under Lars Ivarssons tid? Fullkomligt åt skogen. Jag ser tyvärr ingen ändring med valet av denne nye. Han kommer fortsätta på samma okunniga spår som Ivarsson.

Så det blir för Yimby att fortsätta kämpa.
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Sida 16 av 109

> Allmänt
Nyhetstips!

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.