Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Nyhetstips!

Sida 18 av 109
Karl Karl
26 Inlägg
jo precis något åt det hållet Emanuel, inte sådär fenomenalt kanske.

å andra sidan ser det ut att ha någon form av variation i det horisontella planet, vilket ju är positivt, det ser inte värre ut än något vi tidigare sett inritat där i krokarna heller direkt och de har i alla fall i den här renderingen kladdat in lokaler längs med hela bottenvåningen. Men visst borde ambitionen ligga lite högre kanske.
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Jag tror vi är på rätt väg åtminstone. Hade inte skadat med ett lite mindre enhetligt intryck. Jag vill hoppas på Nya Kvillebäcken. Vore trevligt om fasaderna kunde få lite olika färgsättning. Något jag tycker om är att bottenvåningen fått ett annat material än de övriga våningarna.
Senast ändrad 2 mars 2011 17:14
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Profilbild
Ragnar Lind
119 Inlägg
Bilden på Wallenstams område: ska det verkligen se ut så här? Hårt, kantigt, klumpigt, väldigt oinbjudande arkitektur. Den svarta bottenvåningen känns för mig som en källare. Nymodernism i sin allra värsta form.
466 Inlägg
Men frågan är om det blivit bättre om hela huset fått samma (grå?) uttryck? Jag tycker det är bra när det åtminstone finns något som bryter av. Förhoppningsvis blir slutresultatet mindre enhetligt, men vi har i alla fall att göra med ordentliga stadskvarter här.
Senast ändrad 3 mars 2011 14:02
Profilbild
Ragnar Lind
119 Inlägg
Grått och svart, dessutom tung brutalism gör i alla fall inte mej glad. Det ser ut som de tristare delarna av Östra Nordstan. Här finns ingen helhet, ingen harmoni. Inga takåsar, inga fina proportioner, ingen vertikalitet. Jag ser inga portar, inga lokaler, bara ett svart hål som bottenvåning, dessutom förstärker den svarta bottenvåningen den horisontella monotonin. Vem kommer att säga om den här gatan: "This street is very atmospheric."? (Sagt om Rörstrandsgatan i Sthlm). Visst kan färg lyfta upp fula hus lite grann, men jag tycker nog att det är bättre att bygga snyggt från början. Fast vi får välhoppas på att det ser bättre ut i verkligheten än vad det gör på bilden.

Senast ändrad 3 mars 2011 19:52
Profilbild
Göran Åhman
97 Inlägg
Ja onekligen verkar det vara en tråkig koloss, dock med lokaler i bottenvåningen, det är ju iaf bra. Hade faktiskt fått för mig att exploateringsgraden skulle vara betydligt lägre, både vad gäller höjd och för lokaler.
466 Inlägg
Jag håller med dig, Ragnar, hade jag fått bestämma så hade vi manglat ut moderna varianter av Birkastan. Men detta ser ändå bättre ut än mycket annat som byggs.
Profilbild
Ragnar Lind
119 Inlägg
Men valet står väl inte mellan brutalistiska kåkar med lokaler i bottenvåningen och vackra hus utan lokaler i bottenvåningen? Jag vill ha en vacker stadsmiljö med lokaler i bottenvåningen på vackra hus. Är detta inte möjligt?

Senast ändrad 4 mars 2011 09:45
Matthias H.
668 Inlägg
Ragnar Lind skrev:

Men valet står väl inte mellan brutalistiska kåkar med lokaler i bottenvåningen och vackra hus utan lokaler i bottenvåningen? Jag vill ha en vacker stadsmiljö med lokaler i bottenvåningen på vackra hus. Är detta inte möjligt?

Du har så rätt där Ragnar. Fina hus med lokaler i bottenvåningarna ska vi sträva efter.
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Jag kan inte argumentera emot det, men eftersom det är politiskt inkorrekt att bygga något annat än modernistiska plockepinlameller och punkthus, så är detta ändå någotsånär ett steg i rätt riktning. Jag tänker lite på Friggagata, och jag kan inte säga att jag älskar de nya husen, men de är storstadsmässiga och har kvaliteter bortom mina estetiska preferenser. Jag hoppas att Kvillebäcken åtminstone kan bli något liknande. Ja, det finns en viss uppgivenhet i det jag skriver.
Ludvig Wållgren
53 Inlägg
I Lördagens pappers-GP står det om lite allt möjligt i en artikel kallad "Nya planer för hjärtat av stan"

Primärt pratas det om att bygga ihop centralstationen med nordstan med kontorshus
samt ersätta asflatsplanerna vid åkareplatsen samt polhemsplatsen med kontor, hotell och bostäder.

absolut bäst av allt är dock att de pratar om att göra åkareplatsen attraktiv och att man vill bygga in nya bangårdsviadukten med kontor, hotell och butiker.

"Vi tror att man ändå kan skapa en attraktivt område genom att bygga in uppfarten till viadukten, det går att gömma undan asfalt, bilar och betong mellan nya hus"

Finns en ganska skissartad men mycket positiv bild ifrån lilljewall på detta

Allt enligt visioner/planer ifrån Jernhusen

(Förlåt, men jag läser nästan alltid tidningen en dag sent pga av natt arbete )
Senast ändrad 6 mars 2011 14:17
John T
74 Inlägg
, Gick med: Oktober 2008
Såg också detta, misstänker att de inspirerats av Yimbys yttrande?
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
Här är klipp ur GP med artikeln ovan (om bilduppladdningen fungerar)...

Väldigt bra förslag tycker jag. Men jag tycker det är lite synd att man måste riva det gamla kontorshuset (enligt längst ner i kolumn 2). Man borde kunna utnyttja det huset, för det är ändå rätt mycket utrymme mellan det och GP-huset för att få plats med viadukten, tycker jag.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Senast ändrad 27 januari 2013 22:47
Fredrik Friberg
66 Inlägg
Jaa låt det ske !!

Stad stad och åter stad!
Karl Karl
26 Inlägg
jo, ser la okej ut kanske... i stort sett omöjligt att säga utifrån den enda, mycket otydliga bilden men sånt får man ta.

@markus T
Jag tror att Liljewalls är fullt kapabla att komma på bra idéer själva...
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Jag har faktiskt hört av en centralt placerad källa att det var "tack vare Yimby". Hur mycket allvar det var i den kommentaren vet jag inte... Men det viktiga är ju att det blir bra!
696 Inlägg
John T
74 Inlägg
, Gick med: Oktober 2008
@Karl Karl. Jag är fullständigt övertygad om att Liljewalls är förmögna att både tänka kreativt och att inspireras av andras tankar.
Karl Karl
26 Inlägg
jag glömde smileyn efter kommentaren, ursäkta ;)
wise men think alike var vad jag ville säga egentligen.
Sida 18 av 109

> Allmänt
Nyhetstips!

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.