Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Nyhetstips!

Sida 20 av 109
Fredrik Friberg
66 Inlägg
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.578844-pendla..

Inte ofta man får anledning att applådera satsningar på kollektivtrafik-resandet i Göteborg, men det här var ett fall framåt!
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Profilbild
Göran Åhman
97 Inlägg
Ja den enkla tes som Isitt presenterar kan förstås inte tas för given, det tror jag varken Isitt eller någon annan tror heller. Självfallet spelar miljön in och förstärker utanförskap osv. Men man kan bara inte sätta likhetstecken mellan hushöjd och kriminalitet. Nu gör han ju inte det heller. Mycket bra artikel överlag, ser med spänning fram mot sista delen
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Ja, det är en enkel tes. Det är givetvis mer komplext än så
I Backa har det varit en del problem, och där är husen i stor utsträckning 3 våningar höga. Det skulle väl snarare vara den typ av anti-stadsstruktur som förorterna är utformade i, tillsammans med en mängd sociala faktorer. Jag tycker dock om att frågan blir belyst, för det är inte riktigt politiskt korrekt det han håller på med. Vi skall helst låtsas som att allt är frid och fröjd.

Något som är intressant är filmen som Isitt refererar till angående stadsliv (samtalet mellan arkitekt Rune Falk och kvinnan som ifrågasätter). I dokumentären från 1976 kan man se att det var problem redan då: Strukturen, avsaknaden på stadsliv och incitament till att besöka platsen sågs från vissa håll som ett stort bekymmer. I början handlar filmen allmänt om sovstadsbyggande i Sverige och Stockholm, men går sedan vidare in i miljonprogrammet. Den sista biten handlar om Göteborg och bland annat Gårdsten, och det är den delen jag tycker är mest intressant.SVT Play: http://svtplay.se/v/1393135/oppet_arkiv/att_se_in..

@Edvin: "Det är den enda oasen i området" ... Jo, det ser verkligen trevligt ut (inte). Kommer ihåg att det var ett ganska deppigt område från tiden då mina kusiner bodde i Kållered och jag var där och hälsade på. Bostadsområde är förresten ett vedervärdigt ord. Fy, jag blir så trött, det var samma i Kålltorp när vi skulle bygga rampen här. Då var det en massa gnäll, men nu i efterhand är det ingen som sagt något, för vi har skött det bra, ingen åkning efter klockan nio etc. Det går inte att kompromissa med denna typen av människor. Men det är demokratin i ett nötskal. Tänk vad detta småsinta egoistiska beteende kostar samhället i form av förlängda planeringsprocesser etc.
Senast ändrad 24 mars 2011 12:50
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Tredje - och sista - delen i Isitts artikelserie om förorten: http://www.gp.se/kulturnoje/konstdesign/1.583459-..

Lite olyckligt det där med hushöjden, allt fokus kom att hamna där vad gäller kommentarerna på GPs sida. Synd att så många avfärdar vad han skriver helt och hållet, för det ligger mycket i det.
Senast ändrad 25 mars 2011 17:20
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Malin Lernfelt har skrivit en Yimbistisk ledare
http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.580509-malin-le..

Senast ändrad 25 mars 2011 22:25
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Bra skrivet av Malin! Förhoppningsvis kan det på sikt leda till en lite mer nykter diskussion kring stadsbyggnadsfrågor.

Mycket verkar ha hänt sedan den gången då hon (i princip) beskyllde Yimby var någon sorts socialdemokratisk sekt/projekt/rekryteringsbas
Jens Ekengren
80 Inlägg
Nästa steg i förståelsen är väl att inse att ordet "bostadsområde" är ett gigantiskt feltänk, men det känns onekligen som ett stort steg i rätt riktning.

Så här, timmen till ära, känns det som man skulle kunna snickra ihop något om "Den energisnåla staden" som bonus
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Gôtt Johannes! Du är med i GP's pappersbilaga idag.
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Svenska mässan satsar, verkar som att planerna på det tredje höghuset blir av (och en höjning med 6 våningar på det gamla): http://www.gp.se/ekonomi/1.586374-svenska-massan-..
Matthias H.
668 Inlägg
Ja, jag tycket att expansionen är positiv och vår skyline blir absolut lite coolare. Det kommer ju faktiskt att vara ganska många höghus i och kring Gårda när detta är klart.
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
Jag hoppas att de samtidigt kan ta lite yta från den stora buss- och taxi-platsen som är mitt emot Lisebergs-entrén, och ge mer yta till gående och cyklister.
Senast ändrad 28 maj 2012 11:41
Profilbild
Magnus M.
159 Inlägg
Det hade varit synnerligen optimalt om man passade på att gräva ner både gatan och spårvägen, och däcka över med lite mysig gångväg/torgyta/småhus mellan liseberg och mässan. Buss-stationen kan ligga under jord också, skulle kunna bli hur bra som helst.
Hoppas man inte tror att "europas största center" och sveriges största turistattraktion fortfarande kan se ut som om de ligger i tommelilla.
Senast ändrad 28 mars 2011 21:24
Thomas Gunnarsson
40 Inlägg
Rosenlundskanalens "fånge", ska Rio Rio bli skrot?
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.588397-rio-ri..

Öppningsbara broar skulle vara en flexibel lösning....
Senast ändrad 30 mars 2011 16:15
Ludvig Wållgren
53 Inlägg
Thomas Gunnarsson skrev:

Rosenlundskanalens "fånge", ska Rio Rio bli skrot?
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.588397-rio-ri..

Öppningsbara broar skulle vara en flexibel lösning....

Vet inte riktigt vad jag tycker för min del.. den är löjligt sliten och skadad.. Riktigt äckligt senast jag var där...

men det positiva är ju de här:

"Hela Rosenlund skall nämligen fräschas upp i år. Arkaderna längs Rosenlundsgatan skall bli butiksyta, p-platserna utanför skall bli trottoar. Parkeringarna mellan gatan och kanalen skall bli renodlade korttids-; långtidsparkerarna skall ner till tomma platser i garagen under husen. Det skall bli gångbro mellan Feskekôrka och Haga; stråken längs kajerna ska rustas upp för att locka fotgängare."

De lär ju dock misslyckas som vanligt...
Profilbild
Magnus M.
159 Inlägg
Utan nya byggnader i området är det rätt dömt, ja.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Jag tycker en charmig partybåt är en fantastisk byggsten i det framtida Rosenlund. Och den ligger redan där! Det enda man behöver göra är att undvika att förstöra den. Förhoppningsvis klarar vår förvaltning det.

Jag har startat en FB-sida för att rädda Rio Rio.
Gå med!
Mässan skrotar Focusexpansionen och siktar in sig på Scandinavium istället.

http://gt.expressen.se/nyheter/1.2386819/scandina..
Sida 20 av 109

> Allmänt
Nyhetstips!

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.