Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Nyhetstips!

Sida 3 av 109
Profilbild
Olof Antonson
463 Inlägg
Göteborg har en bebyggelsetradition: landshövdingehusen är något unikt för vår stad och därför värda att inte bara bevara, utan också att spinna vidare på. Men samtidigt pratar vi ju mycket om variation, där SD-mannen talar om att allt i princip skall byggas i samma stil. Den typen av retorik har vi ju hört en del, områdens karaktär osv.
Senast ändrad 20 augusti 2010 14:00
Profilbild
Hannes Johansson
249 Inlägg
Yimby står inte för konservatism, utan för byggande av mer tät blandstad. Anledningen till att vi var emot rivningarna i Gårda var att det motverkade de målen, inte konservatism som ideologi.
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Hannes Johansson skrev:

Yimby står inte för konservatism, utan för byggande av mer tät blandstad. Anledningen till att vi var emot rivningarna i Gårda var att det motverkade de målen, inte konservatism som ideologi.

Jo, jag vet. Jag ville bara poängtera vår sunda konservatism.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Emanuel Alfredsson skrev:

Hannes Johansson skrev:

Det handlar väl inte alls om någon yimbyism utan snarare att vara kulturkonservativa.

Vilket vi är i viss mån, då vi inte vill att Gårda med sina landshövdingehus ska rivas och att det dessutom ska byggas mer av den sorten.

Fast vi har en mer sund konservatism än de högeraktivistiska, eller hur?

Eh, det är väl inte pga av någon sorts arkitektonisk kulturkonservatism vi inte vill riva Gårda, utan för det urbana värde som de gamla kvarteren besitter. Jag tycker det känns väldigt onödigt att försöka hitta kopplingar mellan Yimby och SD. Vad skulle vinsten med det vara? Jag tror inte det spåret leder någonstans, släpp det...
94 Inlägg
Profilbild
Magnus M.
159 Inlägg
"Hotell kan byggas vid Järntorget"
http://gt.expressen.se/nyheter/1.2110091/hotell-k..

Kommer väl antagligen inte se ut så där, men aningen snyggare än det runda huset som fanns med i NM-planerna.
Senast ändrad 25 augusti 2010 20:10
Profilbild
Hannes Johansson
249 Inlägg
Jag tycker personligen att idéskissen ser ganska tråkig och brutalistisk ut. Det ger mig lite 1984-vibbar, eller som Volgon-skeppen i Liftarens guide till galaxen. Dessutom går den i nästan exakt samma stil som tillbyggnaden på Posthuset och även hotellet som planeras vid Lindholmen. Är det bara i den stilen man vill rita nu? Jag hoppas på en betydligt mer smäcker utformning, även om inte det inte blir så mycket högre skulle man väl ändå kunna ge byggnaden ett smäckrare utseende om det inte var så brett och stubbigt, som de flesta andra höghusen i Göteborg. Men, det är ju bara min personliga smak.

Det är kul om det blir något nytt, snyggt landmärke i området, som man anger i programmet för Norra Masthugget. Men om det landmärket kommer se ut som på bilden, och det är det enda landmärket som kommer finnas, så skulle jag bli mycket besviken.
Matthias H.
662 Inlägg
Håller med. Varför kommer ett sånt här förslag nu? Ska inte hela området gås igenom först? Ett samlat grepp ska ju tas. Typiskt konstigt göteborgskt.
Profilbild
Magnus M.
159 Inlägg
Det här är väl en idéskiss av flera som Folkets Hus lämnat till SBK, bara det att det var en annan som kom med i planen? Är väl inget nytt att SBK samlar ihop planer från intressenter?
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
Sveriges Radio P4 Göteborg har en kort notis om

Stadsbyggnadskontoret värnar orörd mark http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?program..
Profilbild
Olof Antonson
463 Inlägg
Huvudstad i form av Noshörning, Sudan: http://www.dn.se/nyheter/varlden/huvudstad-i-form..

Centrala Älvstaden formad som en gigantisk Torsk?
Senast ändrad 27 augusti 2010 13:14
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Göteborg, en segregerad stad. I GP.

http://www.gp.se/nyheter/valet2010/1.433898-goteb..
Senast ändrad 29 augusti 2010 17:15
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
GT:s ledare har en mycket bra text i dag: http://gt.expressen.se/ledare/sax/1.2113905/karl-..

Läste också Sax i GT. Bra. Nästa gång uppmanar han också förhoppningsvis oss läsare att ställa krav på politikerna att vi vill slippa mer byggande av hemska Husiparkprojekt.
Daniel Sjölund
292 Inlägg
Ahh!
Trevlig bekantskap, den där Sax! Har helt missat honom, men han verkar ha många bra synpunkter!
Är denna ledare värd att återpubliceras på YimbyGBG, måntro?
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Daniel Sjölund skrev:

Ahh!
Trevlig bekantskap, den där Sax! Har helt missat honom, men han verkar ha många bra synpunkter!
Är denna ledare värd att återpubliceras på YimbyGBG, måntro?

Du kan väl fråga honom om vi får låna den?
http://www.byggvarlden.se/nyheter/byggprojekt/art..

Så kan man också lösa bostadsbristen, mycket bra initiativ av Stockholm. Men det vore en skam om vi låter dem lägga vantarna på M/S Kungsholm! Vart är alla investerare som ville återförena henne med sin hemmahamn? Fanns väl planer på att låta henna tjäna som hotell och konferensanläggning, gärna det men först kan hon få vara nödlösning åt bostadsbristen under några år, här i Göteborg.
Senast ändrad 30 augusti 2010 00:39
Profilbild
Olof Antonson
463 Inlägg
Profilbild
Magnus M.
159 Inlägg
Profilbild
Olof Antonson
463 Inlägg
Hehe, du var snabbare än mig, Magnus
Senast ändrad 31 augusti 2010 22:02
Sida 3 av 109

> Allmänt
Nyhetstips!

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6732 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Brottslighet per invånare
26 September 16:23 av Smoovla Smoovla
nay73972
18 Augusti 13:03 av Nay73972 Nay73972
Göteborgsregionens folkmängd
14 April 22:04 av Matthias H.