Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Allmänt

Nyhetstips!

Sida 4 av 109
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Magnus Martinsson skrev:

Hjalmar Brantingsplatsen m m.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.436445-planer..


Sedärja! Hjalle Street kan därmed bli Hjallé, om man får till lite uteseveringar och lite mer träd.
Profilbild
Hannes Johansson
249 Inlägg
Ort: Göteborg (Lindholmen), Gick med: Februari 2009
Problemet som omedelbart är tydligt är att man snackar om i första hand bostäder. Tittar man på den "visionära" skissen så ser man redan nu att det är mur ut mot gatan. Stadsmässigheten de snackar om är väl med på nån annan visionsskiss, får man anta.
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Hannes Johansson skrev:

Problemet som omedelbart är tydligt är att man snackar om i första hand bostäder. Tittar man på den "visionära" skissen så ser man redan nu att det är mur ut mot gatan. Stadsmässigheten de snackar om är väl med på nån annan visionsskiss, får man anta.


Haha, ja, dem har också smugit in ett förslag att skapa en motorvägstunnel på spårvagnens banvall. Det är ju strålande SBK! Här har vi en potential stadsbanelinje eller kanske Göteborgs första tunnelbanelinje? Men nej, ta och bortse från att kollektivtrafiken behöver vara snabb för att vara ett mer attraktivt alternativ än bilen, så flytta istället upp spårvägen intill dessa förslagna hus vilket innebär sänkt hastighet jämfört med om vagnen gått på egen banvall som idag. Och så tar vi och bygger väg på dagens banvall, vi tillochmed tar och bygger den i ett tråg och däckar över vägen, och vips så har vi en genomfartsled utan plankorsningar genom centrala Hisingen! Jo men visst, självklart är detta det bästa receptet till att få folk att ställa bilen hemma!

När man inte trodde att det kunde bli värre...
Senast ändrad 31 augusti 2010 23:55
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Mikael Kreutz skrev:



Haha, ja, dem har också smugit in ett förslag att skapa en motorvägstunnel på spårvagnens banvall. Det är ju strålande SBK! Här har vi en potential stadsbanelinje eller kanske Göteborgs första tunnelbanelinje? Men nej, ta och bortse från att kollektivtrafiken behöver vara snabb för att vara ett mer attraktivt alternativ än bilen, så flytta istället upp spårvägen intill dessa förslagna hus vilket innebär sänkt hastighet jämfört med om vagnen gått på egen banvall som idag. Och så tar vi och bygger väg på dagens banvall, vi tillochmed tar och bygger den i ett tråg och däckar över vägen, och vips så har vi en genomfartsled utan plankorsningar genom centrala Hisingen! Jo men visst, självklart är detta det bästa receptet till att få folk att ställa bilen hemma!

När man inte trodde att det kunde bli värre...


Peter B
37 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2008
Mikael Kreutz skrev:



Haha, ja, dem har också smugit in ett förslag att skapa en motorvägstunnel på spårvagnens banvall. Det är ju strålande SBK! Här har vi en potential stadsbanelinje eller kanske Göteborgs första tunnelbanelinje? Men nej, ta och bortse från att kollektivtrafiken behöver vara snabb för att vara ett mer attraktivt alternativ än bilen, så flytta istället upp spårvägen intill dessa förslagna hus vilket innebär sänkt hastighet jämfört med om vagnen gått på egen banvall som idag. Och så tar vi och bygger väg på dagens banvall, vi tillochmed tar och bygger den i ett tråg och däckar över vägen, och vips så har vi en genomfartsled utan plankorsningar genom centrala Hisingen! Jo men visst, självklart är detta det bästa receptet till att få folk att ställa bilen hemma!

När man inte trodde att det kunde bli värre...



Förstår inte vad SBK har emot snabbspårväg.
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
SvD.se har i dag en artikel (i en artikelserie om miljonprogrammet) som handlar om att bygga om miljonprogramsbetonghusen till kanske trähus:

Betongens fall ger revansch för trähttp://www.svd.se/naringsliv/nyheter/betongens-fa..Snart kommer stora delar av miljonprogrammet att behöva renoveras för miljarder – och byggbolagen står redo. Energieffektiviseringar och sociala vinster är morötter som ska få fastighetsägarna att våga satsa. Några propagerar också för att bygga om rubbet – i trä.
Jens Ekengren
80 Inlägg
Ort: Karlstad, Gick med: November 2009
För mycket bilar vid Sahlgrenska, så man måste avhjälpa trafikinfarkten med en bypass istället för att satsa på motion och diet (min tolkning ;P)
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.441558--oriml..
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Jens Ekengren skrev:

För mycket bilar vid Sahlgrenska, så man måste avhjälpa trafikinfarkten med en bypass istället för att satsa på motion och diet (min tolkning ;P)
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.441558--oriml..


Tja, vår turkosa T-banelinje som vi gjort kan här komma väl till pass.
Jens Ekengren
80 Inlägg
Ort: Karlstad, Gick med: November 2009
Japp, det gäller bara att lägga fram det på ett sätt som motsvarar att man börjar med lätt motion och att avstå från den där chipspåsen varje kväll...

Erik Lallerstedt lär ha gått ner i vikt genom att avstå från de största portionerna gräddblandat potatismos och istället börjat njuta mer av små läckerbitar.

Kanske är det bara en omtolkning av budskapet "kollektivt när det går, bil när du måste". Jag vet inte riktigt var vår täta blandstad kommer in i den här liknelsen, dock...
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
Sverigesradio.se skriver i dag:

2010-09-09: Ingen gång- och cykelbro http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?program..
Högsta domstolen kommer inte att pröva frågan om en gång- och cykelbro över Göta älv. Det innebär att Miljööverdomstolens avgörande står fast.
Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
, Gick med: Juli 2009
Linnégata ända till Frölunda?

Jättebra idé, jag tycker verkligen det saknas ett naturligt stråk mellan Linné och Frölunda. Stan hänger inte ihop, det är en ren transportled och ingen destination.

Men måste Högsbo industriområde verkligen avvecklas, kan man inte få till lite blandstad där utan att totalsanera?

Jättetråkigt att det inte blir nån cykelbro, det är verkligen konstigt att en öppningsbar bro är oacceptabel för sjöfarten.
Senast ändrad 9 september 2010 14:51
Jens Ekengren
80 Inlägg
Ort: Karlstad, Gick med: November 2009
Och kommentatorerna kör med ryggmärgsreflex och goddag, yxskaft, "åh-herregud-ska-jag-inte-få-köra-bil-längre"-svar.
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
@Erik & Jens: Fast tittar man på bilden i förslaget handlar det om att bygga bostäder i norra Högsbo, mittemot Flatås, med bibehålen relativt storskalig hierarkisk gatustruktur. Förslag i den riktningen har funnits sedan tidigare. Byggnaderna ritas iofs till stor del som slutna kvarter, men överallt indragna från gatan. Kanske inte värre än andra projekt, och bostäder i detta läge nära stan vore bra, särskilt om en del verksamhet bevaras så att det blir en funktionell blandstad.
Omvandlingen av Dag Hammarskjöldsleden på skissen handlar mer om lite trädplantering, än att det skulle bli en förlängning av Linnégatan (som är en stadsgata ingen boulevard). Ville man verkligen göra om leden, borde man eftersträva fler alternativa, parallella nordsydliga gator, tex en i östra delen av Högsboområdet och en i närheten av spårvägen i Flatås. Något sådant finns inte i förslaget. Att kalla en parkering vid Linnéplatsen för pendelparkering är också fel. Sådana skall ligga längre ut. Kanske behöver parkeringssituationen i Olivedal förbättras men säg då det, istället för att kalla det infarts- eller pendelparkering.
Senast ändrad 9 september 2010 17:13
Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
, Gick med: Juli 2009
Daniel Andersson skrev:

Omvandlingen av Dag Hammarskjöldsleden på skissen handlar mer om lite trädplantering, än att det skulle bli en förlängning av Linnégatan (som är en stadsgata ingen boulevard). Ville man verkligen göra om leden, borde man eftersträva fler alternativa, parallella nordsydliga gator, tex en i östra delen av Högsboområdet och en i närheten av spårvägen i Flatås. Något sådant finns inte i förslaget. Att kalla en parkering vid Linnéplatsen för pendelparkering är också fel. Sådana skall ligga längre ut. Kanske behöver parkeringssituationen i Olivedal förbättras men säg då det, istället för att kalla det infarts- eller pendelparkering.


Vad är det egentligen för skillnad mellan stadsgata och boulevard?

Du har säkert rätt. Borde man börja med parallelgator och kvarter och sen bygga inåt mot leden, eller är det bättre att göra allt på en gång?
Profilbild
Olof Antonson
463 Inlägg
Ort: Göteborg (Kålltorp), Gick med: Maj 2009
Som jag förstår det: Boulevard, eller Esplanad, som det kommit att kallas i Sverige, syftar på de försvarsmurar som många städer i Europa hade fram till tidigt 1800-tal, då de spelat ut sin roll. När dessa revs ersattes de i många fall av stora trädkantade gator, för att markera den tidigare försvarsmurens sträckning, och kantades ofta av representativ bebyggelse. Nya Allén är ett praktexempel.

Etymologiskt sett är boulevard franska för bålverk (holländska bolwerk), en enklare yttre försvarsanordning av timmer. I engelskan talar man om bulwark i ungefär samma mening som vi använder bastion.

Sedan har väl definitionen av boulevard kommit att användas mer allmänt om större trädplanterade gator (eller rena autostrador som i Los Angeles).

Med esplanad avses nog främst en större gata med trädplantering och promenad i mitten mellan körfälten, tex Vasagatan.
I Stockholm anlade man esplanadsystem (http://sv.wikipedia.org/wiki/Lindhagenplanen ), huvudaxlar genom den gamla rutnätsstaden för att släppa in luft, underlätta orientering, förhindra spridning av bränder osv. Strindberg skrev en dikt om det med Esplanadsystemet

En stadsgata, som Linnégatan, kantas av en sammanhängande (hög) bebyggelse, trottoarer, stadsliv, butiker i bottenvåningar etc.
Senast ändrad 10 september 2010 15:29
Mats .
36 Inlägg
, Gick med: April 2009
Spännande artikel i GP idag om Projekt Karlavagnsplan, ett "Potsdamer Platz på Lindholmen". "Stort och högt med blandad bebyggelse", "ett litet Manhattan" osv. "Förslaget är en skiss och fortfarande på idéstadiet. Skissen har visats för Älvstranden AB som nickat gillande". Kan tyvärr inte hitta artikeln på gp.se...?
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Mats G skrev:

Spännande artikel i GP idag om Projekt Karlavagnsplan, ett "Potsdamer Platz på Lindholmen". "Stort och högt med blandad bebyggelse", "ett litet Manhattan" osv. "Förslaget är en skiss och fortfarande på idéstadiet. Skissen har visats för Älvstranden AB som nickat gillande". Kan tyvärr inte hitta artikeln på gp.se...?


Det är Sefas projekt, deras huvudkontor ligger där ute.
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Jag gillar ambitionerna, även om jag knappast ser Potsdamer Platz som ett föredöme (känns väldigt Eurodisney).

Men är det inte något bisarrt med all luft? Vi har en allé på 90 meter. Det är mer mellanrum än hus längs gatan. Och nu vill man bygga en till öppen plats?

Det är som Jane Jacobs skriver, lösningen påstås alltid vara mer "open space".
__________________
A house is not only a machine for living in
Sida 4 av 109

 > Allmänt
Nyhetstips!

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6732 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Brottslighet per invånare
26 September 16:23 av Smoovla Smoovla
nay73972
18 Augusti 13:03 av Nay73972 Nay73972
Göteborgsregionens folkmängd
14 April 22:04 av Matthias H.