Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Nyhetstips!

Sida 7 av 109
Profilbild
Olof Antonson
463 Inlägg
Idag skrivs det om tidsinställda pollare som skall reglera så att ingen kör in på gågatorna under vissa tider på dygnet:

GT: http://gt.expressen.se/nyheter/1.2171820/hinder-s..

GP: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.466475-sa-ska..
Senast ändrad 12 oktober 2010 16:15
Profilbild
Olof Antonson
463 Inlägg
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.466290-att-bygg..

Debattartikel i GP (sista delen i serien en serie av 5 på stadstema).

Intressant hur artikelförfattaren skriver om blandstad men enbart berör blandade upplåtelseformer ...
Senast ändrad 12 oktober 2010 18:28
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.467866-kafe-p..

Kafé på Ramberget läggs i malpåse
Det blir inget kafé på Rambergets topp. I alla fall inte nu.
/.../
- Det måste finnas ett underlag för en sådan verksamhet och det innebär att väldigt många kommer att ta sig dit med bil. För de kommer väl knappast att gå, sa Miljöpartiets gruppledare.
Profilbild
Olof Antonson
463 Inlägg
GP skriver även i dagens pappersbilaga att Pedagogen i Mölndal sålts och att det skall bli kontor, bostäder och eventuellt handel där.
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Profilbild
Olof Antonson
463 Inlägg
Några nimby-insändare i dagens GP angående höghuset i Johanneberg.
Matthias H.
662 Inlägg
I dagens Metro stod det om att ungdomar vill ha fler höghus och en bild på Daniel Andersson har jag för mig. E d Daniel A. här på Yimby kanske?

Väldigt bra i alla fall att jagvillhabostadnu går ut med det. Som motpol då t ex till nimbyartiklarna i dagens GP om Johanneberg.
Karl H
98 Inlägg
Olof Antonson skrev:

Att bygga en blandstad är lättare sagt än gjort

Debattartikel i GP (sista delen i serien en serie av 5 på stadstema).

Intressant hur artikelförfattaren skriver om blandstad men enbart berör blandade upplåtelseformer ...

Nu kommer en replik på artikeln: Så byggs blandstaden

Vilken spinner vidare på det villospår att blandstad enbart rör upplåtelseformer.
Jag blir så upprörd! Hur skall vi någonsin vända debatten om blandstad när forskare och politiker (ordföranden i byggnadsnämnden, Kungsbacka) inte är insatta i vanliga stadsplaneringsdefinitioner????
Senast ändrad 15 oktober 2010 09:23
Profilbild
Olof Antonson
463 Inlägg
Jag håller med dig, Karl, det är ett bekymmer. Det hade varit bättre om vi skrotade begreppet blandstad och helt enkelt pratade om stad. Då faller många av dessa chimärer bort direkt, eftersom bostadsområden med villor bredvid ett hyreshus inte är att betrakta som stad.
Blandstad är ett begrepp som många inte för sitt liv kan begripa. Ett liknande exempel skulle vara skiljetecknet semikolons användningsområde.

Förövrigt så skriver GP idag (pappersbilagan) även om planer på att bygga kontor och bostäder på kullen ovanför Klippan, precis vid Älvsborgsbron. SBK menar att det fanns önskemål om blandstad där, att kombinera kontor med bostäder. Det låter för mig betryggande!

Läs mer om projektet här:
Planbeskrivning

Planen är ute på samråd för tillfället, så det går att komma med synpunkter fram till den 23e november.
Senast ändrad 15 oktober 2010 11:34
Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
, Gick med: Juli 2009
Olof Antonson skrev:

Ola Nylander skriver i GT om uppgrävning av stadens kanaler, nedgrävning av spårväg och att göra en vattenspegel av Drottningtorget: http://gt.expressen.se/kultur/1.2169827/fyll-stan..

Vattenspegel av Drottningtorget? Varför det? Jag tycker det är trevligt som det är. Där finns cykelparkering, Pressbyrå, Västtrafiks butik, hållplatser, och på sommaren finns det Eggers utomhusservering. Bänkarna vid cykelparkeringen brukar användas.

Enda ändringen jag vill göra är att prioritera busstrafiken förbi stationen och ta bort trafikljusen vid centralstationens huvudingång. Det räcker med gula blinkande ljus som vid övergångsstället vid Domkyrkan. Kanske också göra cykelparkering eller cykelbutik av den gamla undergången under torget.
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
En del intressanta ord från några mer eller mindre kända personer i Göteborg:

"Nya idéer blir motarbetade"
Vad tror du om Göteborgs framtid? Vi ställde frågan till några kreativa personer.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.470331--nya-i..

EDIT: Såg nu att länken även hade nämnts i en kommentar till ett av Yimbys blogginlägg.
Senast ändrad 17 oktober 2010 16:15
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Profilbild
Magnus M.
159 Inlägg
Mikael Kreutz skrev:

http://www.gp.se/kulturnoje/konstdesign/1.469819-..

Isitt om Drottningtorget.

Läste det där i morse, och jag får säga att jag inte begrep poängen.
Bangårdsbro=Fler nya byggnader, mindre trafik på D-torget, trafikplats på Polhemsplatsen.
Bangårdstunnel=Inga nya byggnader, mindre trafik på D-torget, trafikplats på Polhemsplatsen.

Varför klaga på att ingen kommer vilja spatsera på bron om alternativet är en tunnel?? Eller har jag missat något?

Och varför inte en enda idé om vad man kan göra på D-torget när trafiken leds bort?
Senast ändrad 17 oktober 2010 21:41
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Magnus Martinsson skrev:

Mikael Kreutz skrev:

http://www.gp.se/kulturnoje/konstdesign/1.469819-..

Isitt om Drottningtorget.

Läste det där i morse, och jag får säga att jag inte begrep poängen.
Bangårdsbro=Fler nya byggnader, mindre trafik på D-torget, trafikplats på Polhemsplatsen.
Bangårdstunnel=Inga nya byggnader, mindre trafik på D-torget, trafikplats på Polhemsplatsen.

Varför klaga på att ingen kommer vilja spatsera på bron om alternativet är en tunnel?? Eller har jag missat något?

Och varför inte en enda idé om vad man kan göra på D-torget när trafiken leds bort?

Jo, virrigt värre.

Kanske fel tråd men jag tänkte att vi skulle komma med ett förslag från yimby om hur vi vill se att området kring Centralen och Gullbergsvass ska utvecklas framöver. Tycker detta är något vi borde fokusera mer på, komma med egna förslag och idéer om hur platser ska utvecklas innan det når detaljplansstadiet. Vi fick ju mycket exponering och positiv respons på Heden förslaget, dags för något liknande igen? Vilka är änna riktiga hejare på Sketchup?
Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
Mikael Kreutz skrev:

Kanske fel tråd men jag tänkte att vi skulle komma med ett förslag från yimby om hur vi vill se att området kring Centralen och Gullbergsvass ska utvecklas framöver. Tycker detta är något vi borde fokusera mer på, komma med egna förslag och idéer om hur platser ska utvecklas innan det når detaljplansstadiet. Vi fick ju mycket exponering och positiv respons på Heden förslaget, dags för något liknande igen? Vilka är änna riktiga hejare på Sketchup?

Ja!! Min oradikala idé är att låta det vara som det är men prioritera ner biltrafiken som jag skrev tidigare. Jag tror bilisterna lär sig välja andra vägar eller t o m lämnar bilen hemma. Sen lever torget upp lite mer när posthotellet blir klart. Jag tror det blir bra så men det kanske inte låter så spännande.
Senast ändrad 17 oktober 2010 22:52
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Erik Sandblom skrev:

Ja!! Min oradikala idé är att låta det vara som det är men prioritera ner biltrafiken som jag skrev tidigare. Jag tror bilisterna lär sig välja andra vägar eller t o m lämnar bilen hemma. Sen lever torget upp lite mer när posthotellet blir klart. Jag tror det blir bra så men det kanske inte låter så spännande.

Vi pratar ändå om 22,000 bilar, lite mer än vad som rullar förbi domkyrkan var dag. Och den stora vinsten ligger ju inte vid Drottningtorget utan hur Nils Ericsonsplatsen kan utvecklas.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
Mikael Kreutz skrev:

Erik Sandblom skrev:

Vi pratar ändå om 22,000 bilar, lite mer än vad som rullar förbi domkyrkan var dag. Och den stora vinsten ligger ju inte vid Drottningtorget utan hur Nils Ericsonsplatsen kan utvecklas.

Så många bilar idag, ja. Som sagt, om man prioriterar ner biltrafiken kommer många bilister välja andra vägar eller lämna bilen hemma. Det är väl bra?

Fint med lite fler hus runt Nils Ericsonsplatsen.
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Stena Line kan tvingas flytta
Färjerederiet Stena Line i Göteborg kan tvingas flytta sin verksamhet från terminalerna i hamnen inne i Göteborg.
Relaterat
Färjerederiet Stena Line i Göteborg kan tvingas flytta sin verksamhet från terminalerna i hamnen inne i Göteborg där man hållit till sedan 50-talet.
Det kan bli följden av ett beslut i Miljödomstolen. Domstolen avvisar en ansökan från rederiet om fortsatt trafik.
Och grunden för det är brister i den miljökonsekvensbeskrivning bolaget lämnat.
Stena Line har till exempel inte redovisat någon alternativ placering, uppger nyhetstjänsten Infotorg Juridik.
Jesper Hallén
348 Inlägg
länk

"- De tycker att vi inte har utrett alternativ plats att lägga till. Det har vi gjort, tillsammans med Göteborgs Hamn. Det finns ingen."

Kanske dags att ordna med en alternativ plats då.
Matthias H.
662 Inlägg
Mikael Kreutz skrev:

Erik Sandblom skrev:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Oj så bra Nils Ericsson platsen skulle kunna vara, har aldrig sett denna bild men vad självklar den är på något sätt.
Sida 7 av 109

> Allmänt
Nyhetstips!

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6732 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Brottslighet per invånare
26 September 16:23 av Smoovla Smoovla
nay73972
18 Augusti 13:03 av Nay73972 Nay73972
Göteborgsregionens folkmängd
14 April 22:04 av Matthias H.