Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Världens bästa arena/klubb för konserter?

Daniel Sjölund
292 Inlägg
Göteborg har under många år varit bra på att locka till sig bra artister. Bruce Springsteen på ett knökat Ullevi är en mäktig upplevelse. Way out Wests framgångar det senaste åren visar att vi har ett bra gäng med bra idéer som kan locka bra artister. Metaltown är ett annat exempel. Tillsammans med Svenska mässan lever fortfarande Göteborg upp till epitetet "evenemangsstaden".

Jag tycker att det finns en obalans mellan duktiga arrangörer och bokare och bra ställen för artisterna att spela på. Trädgårn har för platt golv och skapligt otrevlig personal, Sticky kör med sin långsmala assymetriska skolsal. Pustervik är juste, men för litet. Förlåt mitt gnäll.

Okej. Vi har ett operahus som håller god internationell standard. Vi har ett Nya Ullevi, som när det är fullsatt, är en grym arena. Scandinavium funkar ju också när det är fullsatt.

Men vad finns det för riktigt bra ställen om man vill se artister som The Drums, Morrissey, M.I.A, The XX, Robyn, Familjen, Johnossi, Bruno K Öijer, Leonard Cohen, Glasvegas osv.?

Ställen som jag har varit på som jag skulle vilja importera.
The Tivoli, Helsingborg (kapacitet 550-1100)
Mejeriet, Lund (kapacitet 1000?)
Cirkus, Stockholm (Mest för att det är så fint där..) (kapacitet 2000?)
Parken, Köpenhamn (kapacitet 42305, fotboll)

Vilka ställen för perfekt konsertupplevelse skulle du vilja se i Göteborg?
Sven R
529 Inlägg
Jag gillade Kåren. Och Vågen var också helt ok... vad händer där idag?
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Jag skulle vilja utveckla Brewhouse till en renodlad och samlad indieklubb.

Dessutom skulle jag vilja se till att när Biblioteket i Chapmans Torg flyttas till Stigbergstorget, så skulle den stora lokalen där bli utmärkt som en konsert/klubblokal.

Och så att när Norra Masthugget blir färdigt, så skulle Andra Långgatan utvecklas till Första Långgatan och bli vår första renodlade Indieaveny.
Profilbild
Hannes Johansson
249 Inlägg
Som jag nämnt tidigare: om man kan förbättra entrén på Brew House och föra den närmare gatan, samt inreda mer i industriell stil (á la Hacienda) och även fixa bardelen av lokalen bättre, så skulle det nog kunna bli en intressant scen i ett framtida och förbättrat Gårda.
Senast ändrad 26 augusti 2010 17:32

> Allmänt
Världens bästa arena/klubb för konserter?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6732 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter