Utskrift från gbg.yimby.se
....

Spårväg inom Stor-Göteborg

Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Tja, som ni vet, håller tråden om "Tunnelbana i GBG" att mynna ut i en diskussion om spårväg inom Stor-GBG, så därför anser jag att den behöver brytas ut och bilda en egen tråd.

Stor-GBG innehåller, förrutom GBG, också Mölndal, Partille, Öckerö, Kungsbacka, Härryda, Lerum, Alingsås, Ale, Lilla Edet, Kungälv, Stenungsund och Tjörn.

Var så god att diskutera vidare här!
Senast ändrad 30 augusti 2010 11:39
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Ort: Göteborg (Kålltorp), Gick med: Maj 2009
Jag vill gärna se spårbunden trafik ut till Öckerö via Torslanda.
I och med omvandlingen från fiskesamhälle till pendlarförort så har bilismen ökat extremt mycket ute i norra skärgården. Att kuska runt över Hisingen med buss 24 är det få som vill.
Det krävs en kapacitetsstark spårväg eller dylikt för att ens framstå som ett seriöst alternativ.
Profilbild
Michael Hjortstierna
123 Inlägg
Ort: Göteborg (Torslanda), Gick med: Juli 2009
Ja, och underlaget måste finnas där, tänk en linje från Lilla Varholmen med följande stopp, Lilla Varholmen, Hällsvik, Amhult, Torslanda Torg, Domarringen, Lilleby, Volvo TK, Skandiahamnen, Ivarsberg, Eriksberg, Sannegården, Lindholmen, Lundby Strand, Järntorget...
Hela resan från Lilla Varholmen - Järntorget ca 22-25 min med 13 stopp, från Torslanda - Järntorget ca 15 min, från Lindholmen - Järntorget ca 3 min osv...

Underlaget Öckerö kn 13´000 inv, Torslanda 22´000 inv, Volvo 8-10´000 anställda, N Älvstranden ca 30´000 inv och Lindholmen ca 17´000 anställda/studenter.
__________________
Micke

Senast ändrad 18 september 2010 13:45
Daniel Sjölund
292 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
För att införliva Tjörn, Orust och Bohuskusten skulle jag vilja se:

Kode(Bohusbanan)1400 - Rönnäng östra 1500- Skärhamn östra 3200 - Ellös 1000- Lysekil 7600(Lysekils järnväg, se bild)



Rönnäng och Skärhamn med sånt otroligt läge (Rönnäng ligger ju på nästan samma avstånd från Göteborg som Kungsbacka! 18000 ) borde kunna expandera till det tredubbla om bara utrymme finns!?!
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Emanuel Alfredsson skrev:

Stor-GBG innehåller, förrutom GBG, också Mölndal, Partille, Öckerö, Kungsbacka, Härryda, Lerum, Alingsås, Ale, Lilla Edet, Kungälv, Stenungsund och Tjörn.


Har funderat på detta och tror att det finns ett problem här. Detta Stor-Göteborg är faktiskt väldigt, väldigt stort. Skall du binda samman Kungsbacka med Lerum innebär det väldigt långa stadsbanelinjer/snabbspårvägslinjer (eller vad du nu vill kalla det), både två och tre gånger så långa som de längsta tunnelbanelinjerna i Stockholm.
Så långa banor betyder mycket räls att underhålla och många tåg på banan om du vill hålla rimliga väntetider och det kostar. Och var skall passagerarunderlaget komma från till alla dessa tågsätt? Vet inte exakt gränserna, men det lär ju bo drygt 900 000 människor i något som kallas Stor-Göteborg i alla fall, vilket givet den sannolika arealen inte är särskilt mycket.

Nej, jag tror vi måste ta oss en funderare på vad vi anser att stadsbana/tunnelbana i Göteborg skall fylla för funktion. Skall den främst serva urbana behov och avlasta nuvarande biltrafik/busstrafik/spårvagnstrafik i Göteborg proper eller skall det vara ett slags regionaltåg som syftar till att komplettera/konkurrera med pendeltågen med avsikten att göra superutspridningen i "regionen" till en fortsatt rimlig kulturgeografi?

Kanske finns det rent av ett skäl till att Gud en gång gjorde skillnad på saker som...

fjärrtåg
pendeltåg
stadsbana/tunnelbana
och spårvagn

...och deras tillämpning?
Senast ändrad 16 september 2010 01:38
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Gunnar Einarsson skrev:



Har funderat på detta och tror att det finns ett problem här. Detta Stor-Göteborg är faktiskt väldigt, väldigt stort. Skall du binda samman Kungsbacka med Lerum innebär det väldigt långa stadsbanelinjer/snabbspårvägslinjer (eller vad du nu vill kalla det), både två och tre gånger så långa som de längsta tunnelbanelinjerna i Stockholm.
Så långa banor betyder mycket räls att underhålla och många tåg på banan om du vill hålla rimliga väntetider och det kostar. Och var skall passagerarunderlaget komma från till alla dessa tågsätt? Vet inte exakt gränserna, men det lär ju bo drygt 900 000 människor i något som kallas Stor-Göteborg i alla fall, vilket givet den sannolika arealen inte är särskilt mycket.

Nej, jag tror vi måste ta oss en funderare på vad vi anser att stadsbana/tunnelbana i Göteborg skall fylla för funktion. Skall den främst serva urbana behov och avlasta nuvarande biltrafik/busstrafik/spårvagnstrafik i Göteborg proper eller skall det vara ett slags regionaltåg som syftar till att komplettera/konkurrera med pendeltågen med avsikten att göra superutspridningen i "regionen" till en fortsatt rimlig kulturgeografi?

Kanske finns det rent av ett skäl till att Gud en gång gjorde skillnad på saker som...

fjärrtåg
pendeltåg
stadsbana/tunnelbana
och spårvagn

...och deras tillämpning?


När jag säger att spårväg borde finnas inom Stor-GBG, så menar jag att dragningarna aldrig kommer att vara connectade vid varann mer än vid pendeltågstoppen, vilket gör att varje kommun kommer att ha sitt eget spårvägsystem utan någon som helst bindning med varandras system.
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Emanuel Alfredsson skrev:



När jag säger att spårväg borde finnas inom Stor-GBG, så menar jag att dragningarna aldrig kommer att vara connectade vid varann mer än vid pendeltågstoppen, vilket gör att varje kommun kommer att ha sitt eget spårvägsystem utan någon som helst bindning med varandras system.


Okej, det ändrar ju saken en hel del.
Senast ändrad 16 september 2010 14:44
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Gunnar Einarsson skrev:



Okej, det ändrar ju saken en hel del.




Så här kommer indelningen att se ut, enligt mig.

Att Mölndal-GBG har en Grå linje mellan varandra är för att Mölndal redan har en linje ihopsatt med Göteborg, men att Mölndal ska, i framtiden, sköta sin egen spårväg tillsammans med Mölnlycke kommun.
Senast ändrad 16 september 2010 15:02
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Gillar verkligen detta. Associerar osökt till en gammal filmtitel av Håkan Alexandersson (han från Tårtan): "Spårvagn till havet".

Sedan att jag inte kan områdena i detalj och följaktligen inte kan uttala mig om linjedragningarnas lämplighet är en annan sak.
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
När det gäller Kungälv-Alebanan så ser man hur den gröna linjen söderut från Kungälv slutar i Surte. I min fantasivärld har jag bland annat funderat på Lövgärdet som den norra slutstationen för en stadsbanelinje från Fiskebäck/Näset.
Om den gröna spårvagnslinjen bara drogs vidare en bit till Lövgärdet skulle det innebära anslutning till denna imaginära Göteborgs Stadsbana.

P.S: Den senare skulle givetvis ha följande symbol, och absolut i grönt för att skilja den från Göteborgs Spårvägar och dess blå logga, precis som i Tyskland och Schweiz:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:S-Bahn-Logo.svg
Senast ändrad 17 september 2010 11:08
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Gunnar Einarsson skrev:

När det gäller Kungälv-Alebanan så ser man hur den gröna linjen söderut från Kungälv slutar i Surte. I min fantasivärld har jag bland annat funderat på Lövgärdet som den norra slutstationen för en stadsbanelinje från Fiskebäck/Näset.
Om den gröna spårvagnslinjen bara drogs vidare en bit till Lövgärdet skulle det innebära anslutning till denna imaginära Göteborgs Stadsbana.


Det finns bara en hake här. Dessa spårvägar kommer inta han något med varandra att göra, varav namnet "Kungälv-Alebanan" och inte "Kungälv-Ale-GBGbanan".
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Emanuel Alfredsson skrev:



Det finns bara en hake här. Dessa spårvägar kommer inta han något med varandra att göra, varav namnet "Kungälv-Alebanan" och inte "Kungälv-Ale-GBGbanan".


Sant, men det gör ju egentligen inget. Det skulle ju innebära att folk kunde åka från Fiskebäck ända till Marstrand med bara ett byte om en sådan bana eventuellt existerade (Lövgärdet har väl varit föreslaget även i andra tunnelbenasystem och liknande om jag inte missminner mig) och det torde båda systemen bara tjäna på. Fundera på det!

Å andra sida skulle stigningen upp från älvdalen kanske innebära ett problem.
Senast ändrad 17 september 2010 15:04

Spårväg inom Stor-Göteborg

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.