Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

I vilket område i Göteborg skulle ni vilja leva, och varför?

Mattias S
1 Inlägg
Jag flyttade från Göteborg för 20 år sedan och har sedan dess bott på platser med urbana kvaliteter (i både stora och små städer) och i sådana som trots sin storlek saknat dem. Vad som är lite lustigt är att jag trots att jag hela tiden varit intresserad av staden (bland annat har jag följt YIMBY GBG sedan starten) känner jag att jag faktiskt har lite dålig koll på vilka kvaliteter Göteborg kan erbjuda och var någonstans i GBG jag själv skulle vilja bo. När jag och min familj (fru och ett lågstadiebarn) nu står inför beslutet om vi skall tacka ja till bra jobberbjudanden i Göteborg är det faktiskt en av de stora frågorna som påverkar beslutet.

Jag skulle därför av egenintresse vilja ställa följande fråga: I vilket område i Göteborg skulle ni vilja leva, och varför? Min förhoppning är emellertid att formulerandet av var och varför också kan vara av allmänintresse för att se vad som är attraktivt och för vem.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
För min del finns svaret i den här listan:

http://gbg.yimby.se/forum/thread.aspx?id=2137

Senast ändrad 17 februari 2013 02:50
Patrik Kjällgren
93 Inlägg
Jag har alltid varit lite svag för de östra delarna av Göteborg, och just Kålltorp specifikt. Tycker det är en väldigt skön stämning däromkring!
Jesper Hallén
348 Inlägg
Patrik Kjällgren skrev:

Jag har alltid varit lite svag för de östra delarna av Göteborg, och just Kålltorp specifikt. Tycker det är en väldigt skön stämning däromkring!

Håller med. Det är faktiskt en lite speciell stämning kan jag tycka när man kommer bortom Redbergsplatsen och där omkring
Profilbild
Johnnie Rolin
28 Inlägg
Hej jag heter Johnnie och detta blir mitt första inlägg på yimby. Jag bor i Borås för tillfället men är född och uppvuxen i Göteborg med omnejd.

För att inte gå offtopic så :

Jag har alltid tyckt om majorna och de västra delarna av Göteborg i allmänhet så den dagen jag flyttar tillbaka är det dit jag siktar, tyvärr ligger det nog några år fram. Men den dagen den glädjen :-)
Max Bolotin
25 Inlägg
Bodde som barn i Bergsjön och Johanneberg. Flyttade tillbaka till staden som vuxen och bodde då i Kallebäck. Fantiserar ibland om att flytta tillbaka, och eftersom jag är funkiskramare ligger Övre Johanneberg, Södra Guldheden och Sandarna mig särskilt varmt om hjärtat. Även Kungsladugård där det är som mest stadsmässigt runt Älvsborgs- och Mariaplan ligger högt på listan, liksom de gamla tegelhusen på Carl Grimbergsgatan i Annedal.

EDIT: ...och Olskroken. Norra Gubberogatan är en av mina stora darlings. Den kan verka banal men när man tänker efter är den något väldigt unikt för Göteborg. Jag vet att vi är för förtätning på YIMBY men måste säga att jag faktiskt tycker att Göteborgs struktur med stadsdelar som är som små bergsbyar funkar väldigt bra för mig. Olskroken och dess omgivningar är som ett småstadscentrum några minuter från Centralen och det tycker jag är ball.
Senast ändrad 7 maj 2011 00:14
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Max Bolotin skrev:

Bodde som barn i Bergsjön och Johanneberg. Flyttade tillbaka till staden som vuxen och bodde då i Kallebäck. Fantiserar ibland om att flytta tillbaka, och eftersom jag är funkiskramare ligger Övre Johanneberg, Södra Guldheden och Sandarna mig särskilt varmt om hjärtat. Även Kungsladugård där det är som mest stadsmässigt runt Älvsborgs- och Mariaplan ligger högt på listan, liksom de gamla tegelhusen på Carl Grimbergsgatan i Annedal.

EDIT: ...och Olskroken. Norra Gubberogatan är en av mina stora darlings. Den kan verka banal men när man tänker efter är den något väldigt unikt för Göteborg. Jag vet att vi är för förtätning på YIMBY men måste säga att jag faktiskt tycker att Göteborgs struktur med stadsdelar som är som små bergsbyar funkar väldigt bra för mig. Olskroken och dess omgivningar är som ett småstadscentrum några minuter från Centralen och det tycker jag är ball.

*Suck*...
Senast ändrad 7 maj 2011 00:36
Max Bolotin
25 Inlägg
Emanuel Alfredsson skrev:

*Suck*...

...vilket alltså inte betyder att jag tycker att man bör bygga glest och funktionsseparerat när man bygger nytt idag. Det är bara en subjektiv åsikt. "Är du med"?
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Max Bolotin skrev:

...vilket alltså inte betyder att jag tycker att man bör bygga glest och funktionsseparerat när man bygger nytt idag. Det är bara en subjektiv åsikt. "Är du med"?

Fast sådana uttalanden legitimerar utglesningen än mer, är jag ledsen.
Det är sådant Anneli Hulthén verkar gå igång på, iaf.
Max Bolotin
25 Inlägg
Emanuel Alfredsson skrev:

Fast sådana uttalanden legitimerar utglesningen än mer, är jag ledsen.
Det är sådant Anneli Hulthén verkar gå igång på, iaf.

Jag har väldigt svårt att se att det jag skriver i en forumtråd om var i gbg man skulle vilja bo legitimerar (eller undergräver) Anneli Hulthéns möjligheter att bygga glest i framtiden. I sådana fall kan jag förklara för henne att det jag skrev var en personlig estetisk preferens och att det finns betydligt bättre källor att gå till när det gäller stadsplanering.
Senast ändrad 7 maj 2011 14:10
Matthias H.
662 Inlägg
Norra Gubberogatan är ruskigt cool, vi har snackat om detta förut i nån tråd. Likaså Kobbarnas väg, hela dom kvarteren är schyssta inklusive den enorma gräsmattan innanför. Men ut mot Olskroken skulle det för min del funka om dom byggde låga längor mellan husen med affärer i så att man sluter kvarteret ändå. Det räcker med några portaler in för allmänheten till denna jättegräsmatta. Gult tegel ska det då byggas i.
Daniel Sjölund
292 Inlägg
Håller med Max och Mattias om N Gubberogatan/Kobbarnas väg och framförallt gräsmattan (Stadsdelspark och innergård på en och samma gång!) En klar stadsdelsfavorit.

Uddevallaplatsen, de större kvarteren vid Mariaplan och gårdarna på båda sidor om Olivedalsgatan är andra sådana favoriter. Det är områden som har en bra mix av närhet till någon form av levande stadsliv, men samtidigt har en lugn grön halvprivat del i ens direkta närhet samt större parkytor i skaplig närhet.

Frågar Anneli mig så skulle jag säga:
Bygg slutna gårdar med storlek och hushöjd som de runt Olivedalsgatan. Det skulle innebära åtta våningar varav den nedersta är lokalanpassad. Och glöm inte stadsdelsparken!
Senast ändrad 12 maj 2011 23:40
Matthias H.
662 Inlägg
Körde i förrgår runt Norra Gubbero/Kobbarnas Väg. Rätt många restaurangen är det numera i kvarteren och speciellt häftigt är det att se dom låga längorna på Norra Gubberogatan som fyllts av schyssta ställen. Det trodde jag skulle ske redan när jag bodde uppe i Lunden för 20 år sen, jag trodde dock det skulle gå lite fortare.
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Jag vill bo i fastighet uppförd före 1914 i Vasastan, Lorensberg, Olivedal eller Kommendantsängen, helst i 6 rum och kök med jungfrukammare, högt upp i huset samt i hyresrätt så att jag slipper att direkt befatta mig med fastighetens underhåll och skötsel.

Jag tycker att mina krav är modesta och fullt rimliga.

> Allmänt
I vilket område i Göteborg skulle ni vilja leva, och varför?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6732 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter