Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Argumentet "Rädda våra grönområden" fast rätt!

Profilbild
Magnus M.
159 Inlägg
Jag undrar om någon bättre vetande kan hjälpa mig med att få fram lite fina siffror som jag skulle behöva för en liten stadsplaneringsgrupp jag är med i?

I Göteborg planerar man ju att bygga bostäder för ganska många människor, har hört siffror som 50000-100000. Samtidigt så består den lediga marken av t ex nedlagda industriområden, men framförallt stora orörda skogsområden som egentligen inte borde bebyggas pga stora ekologiska värden, m m.

Det jag spånat på är att man här sitter på ett guldläge för att propagera för högt exploaterad kvarterstad när man bebygger industriområden och liknande, för att man annars, med ett ändlöst copy-pastande av husipark-förort, blir så illa tvungen att snart börja hugga ner orörd skog för att få plats för alla bostäderna.

Men jag behöver siffror. Hur mycket yta skulle 50000 nya invånare i områden som t ex Bjurslättsplan egentligen ta i anspråk? Och 100000? Och samma siffror för 50000/100000 i Linnéstaden?

Tacksam för hjälp! Och det är inte sådär jättebråttom.
Senast ändrad 28 oktober 2010 01:21
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Tja, det är väl bara att kolla inv/km2? Linnéstaden har ca 30.000 på ca 1,5km2 (då räknar vi bort slottsskogen och ängården), dvs. ca 20.000/km2.

Tips: Kolla area på eniro.se och jfr med befolkningsuppgifter från GBG statistik (finns ner på primärområdesnivå).
249 Inlägg
Tja, om vi tar Bjurslättsplan så innehåller den 120 lägenheter utspridda på 28000 kvm (enligt detaljplanen). Räknar vi med cirka 240 boende så kan vi konstatera att det blir ungefär 116 kvm planområde per boende. Men då utgör ju inte hela planområdet hårdgjord yta.

För att få plats med 50000-100000 boende skulle det alltså behövas 5800000-11600000 kvm planlagd yta. Då får man ju tänka på att det inte skulle vara möjligt att planlägga all yta på det här sättet, man skulle ju inte kunna så att säga lägga sådana här områden kant i kant. Planen innehåller ju till exempel ingen serviceverksamhet, arbetsplatser eller handel. Så den verkliga ytan, som inkluderar infrastruktur och andra saker som behövs för att försörja ett sådant isolerat bostadsområde, går väl egentligen bara att spekulera kring.

Men jämför man till exempel med planförslaget för Skeppsbron, så innehåller den planen 320-480 nya lägenheter (plus ett tillskott av en massa andra verksamheter och kontorsytor på en yta av 24-40000 kvm) på 120000 kvm. Om vi räknar med 640-960 boende blir det alltså cirka 125-188 kvm per boende. Men då ingår alltså som sagt även mycket service, arbetsplatser och handel.

För skojs skull kan man leka med följande beräkning. I Skeppsbron har man på en yta av 120000 kvm fått plats med ett tillskott 24-40000 kvm serviceyta (handel, kontor, hotell osv). Det är alltså ca 0,2-0,3 kvm ny serviceyta per kvm markyta i planområdet, förutom den serviceyta som redan finns där. Säg att man skulle få plats med det tiodubbla per markyta i en komplettering till Bjurslättsplan, om det skulle vara ett renodlat serviceområde. Säg 2 kvm service per kvm markyta.

Då skulle det behövas 12-20000 kvm markyta för att få samma nytillskott av serviceyta som för Skeppsbron. Då skulle det totala området för Bjurslättsplan + service bli 40-48000 kvm och 167-200 kvm per boende. Då skulle det behövas 8350000-20000000 kvm för 50-100000 nya boende. Alltså 8,35-20 kvadratkilometer relativt exploaterad yta.

Jag vet inte om det finns särskilt mycket relevans i beräkningarna ovan och slutsatserna ska man ta med en rejäl nypa salt, men det kan ju vara en liten indikation i alla fall Jag reserverar mig också för eventuella räknefel...

Ändring: Rättade ett smärre fel ;)
Senast ändrad 28 oktober 2010 10:44
Profilbild
Magnus M.
159 Inlägg
Ojdå hannes, det här tål att räknas på. Med Bjurslättsplan skulle 5,80 kvadratkilometer alltså behövas för att få plats med 50000 invånare. När jag kikade på Guldheden(utan skogen!), som trots allt har en hel drös med högre punkthus, blev siffran ännu högre: 6,48 kvadratkm. Och då innehåller Guldheden nästan bara bostäder!

I runda tal så ligger industritomterna (Backaplan, Kvillebäcken, Ringön, Frihamnen, Gullbergsvass) på 2,70 kvkm. Här ska man också klämma in nästan 50% handel och kontor, vilket gör att vi fortfarande saknar 5,13 kvadratkilometer mark för att få plats med alla invånare.

Detta är intressant nog ungefär lika stort som Änggårdsbergens naturreservat.

Hur ska det här gå?
Senast ändrad 29 oktober 2010 00:04
Matthias H.
662 Inlägg
Gud va bra att du tog upp detta Magnus o beräkningarna ifrån Hannes är ju verkligen tankeväckande. En högre bebyggelse är ju alltså tvunget för att kunna få in det man säger att man vill få in i Centrala Älvstaden antar jag då?
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Yes precis, SBK borde ta och stick iväg till Hong Kong för att få lite inspiration till Frihamnen, Backaplan, Ringön, Lindholmen, och Gullbergsvass.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Profilbild
Magnus M.
159 Inlägg
Det paradoxala är ju att tät bebyggelse oftast ses som ett hot mot naturen, när det egentligen är tvärtom.
Profilbild
Hannes Johansson
249 Inlägg
Magnus Martinsson skrev:

Ojdå hannes, det här tål att räknas på. Med Bjurslättsplan skulle 5,80 kvadratkilometer alltså behövas för att få plats med 50000 invånare. När jag kikade på Guldheden(utan skogen!), som trots allt har en hel drös med högre punkthus, blev siffran ännu högre: 6,48 kvadratkm. Och då innehåller Guldheden nästan bara bostäder!

I runda tal så ligger industritomterna (Backaplan, Kvillebäcken, Ringön, Frihamnen, Gullbergsvass) på 2,70 kvkm. Här ska man också klämma in nästan 50% handel och kontor, vilket gör att vi fortfarande saknar 5,13 kvadratkilometer mark för att få plats med alla invånare.

Detta är intressant nog ungefär lika stort som Änggårdsbergens naturreservat.

Hur ska det här gå?

Ja precis, 5,80 kvkm utan service, handel eller kontor. Om man kompletterar med ett serviceområde där man klämmer in 10 gånger fler kvm serviceyta per kvm markyta än man planerat göra vid Skeppsbron, så skulle den totala siffran för området bli ca 8,35 kvkm istället, enligt mina beräkningar.

> Allmänt
Argumentet "Rädda våra grönområden" fast rätt!

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6732 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter