Utskrift från gbg.yimby.se
....

MiniMetro

Staffan Söderhäll
43 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: September 2008
Tågluffade runt Umbrien i förra veckan och stötte bl a på en automatiserad "people mover" i Perugia. Vet inte riktigt under vilken rubrik den hör hemma här men lite intressant är den. 3 km lång, 3000 p/tim, lindriven (som SF Cable Cars), byggd av ett italienskt skidliftsföretag, kostnad ca 950 M euro.
Italiensk dokumentär finns på YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=tKXTZlMduiQ&fmt=18
samt div kommentarer på italienska och engelska på webben.

F ö är det skitbilligt att åka regionaltåg i Italien. Vi gjorde misstaget att köpa Interrailkort men hade kommit undan med 600 kr i st f 1800 om vi köpt lokalt!
Senast ändrad 3 november 2008 20:34
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Text och bild finns på http://www.urbanrail.net/eu/per/perugia.htm.

Hade vi inte nåt liknande upp till Nybohov? Finns den kvar?
Senast ändrad 3 november 2008 20:34
Profilbild
Anders Gardebring
3335 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Jag redigerade tråden så att youtubeklippet blev embeddat.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Staffan Söderhäll
43 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: September 2008
Jan Wiklund skrev:

Text och bild finns på http://www.urbanrail.net/eu/per/perugia.htm.

Hade vi inte nåt liknande upp till Nybohov? Finns den kvar?
Jo, den är nog kvar men är ju en bergbana som det finns många av t ex i Orvieto, också i Umbrien. Det intressanta här är att den fungerar som en "riktig" people-mover med stationer och helautomatik. Perugiaborna lär ha blivit rätt störda på att kabeldriften brummar. Borde kunna funka även i vårt klimat med is och snö. Skidliftarna fungerar ju. Sen kan man tycka att banan i vissa stycken ser rätt klumpig ut och att kostnaden 95 Meuro verkar hög för 3000 m spårväg men det var nog rätt komplicerat att ta sig fram genom en bergsstad med anor från 300-talet B C.
Nåja, löser inte Stockholms trafikproblem.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Hej Staffan!

Tack för filmen och din berättelse om hur det är att tågluffa i Umbrien!

Hela 950 miljoner Euro för ynka 3 km av bergbana. Det låter som ett hutlöst slöseri med pengar, dessutom gör det ett enormt ingrepp i landskapet och lär inte räcka kapacitetsmässigt i en stad på nästan 170 000 invånare. Städer av liknande storlek i många delar av övriga Europa skaffar moderna spårvagnsnätverk som inte gör fula ingrepp i landskapet, som är billigare, som tar mer folk/timman och som dessutom hjälper till att trigga igång kvarteren. Spårtaxi i en sådan vacker stad, huga huga.
I o f s är man tyvärr inte så duktiga på att varken förvalta det imponerande kulturarvet eller samhällsplanera i Italien.
Således, överraskar inte det här minimetrot mig. :-) I det avseendet är Cagliari på Sardinien ett bättre exempel, men jag tackar ändå för den här filmen.
Staffan Söderhäll
43 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: September 2008
Siena lär vara på gång åtmintone med en förstudie. Nä, tacka vet jag spårvagn men det var väl uteslutet här pga lutningen (jag vet efter att ha gått upp med ryggsäck!).
Såg f ö i Ancona att vissa stadsbussar körde på metanol. Det som är så farligt säger expertisen. Men italienarna är kanske inte så säkerhetsfixerade som vi.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Staffan Söderhäll skrev:

Siena lär vara på gång åtmintone med en förstudie. Nä, tacka vet jag spårvagn men det var väl uteslutet här pga lutningen (jag vet efter att ha gått upp med ryggsäck!).
Såg f ö i Ancona att vissa stadsbussar körde på metanol. Det som är så farligt säger expertisen. Men italienarna är kanske inte så säkerhetsfixerade som vi.


Siena? Jaha, det visste inte jag. Jag får kolla upp det, tack för infot.

Angående lutning så finns det städer med stark lutning som har tunnelbana/spårvagn. Spontant kommer jag att tänka på San Francisco, Stuttgart, Lissabon, Neapel, Genova, Lyon och nu också Lausanne. En del av tunnelbanan i Lausanne lär ha en lutning på 12 grader.

http://www.railwaygazette.com/news_view/article/2008/10/8972/lausanne_line_m2_opens.html
Bussar på metanol? Shit! Du verkar ha sett mycket under din vistelse därnere och får gärna upplysa oss mer om de olika trafikslagen i Umbrien med omnejd.

Gällande lutningen och att du gick med en (tung) ryggsäck, det är alltid stärkande med sådana promenader!

Ha det!
Staffan Söderhäll
43 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: September 2008
Det vart lite olika trafikslag utöver apostlahästarna. El-navette i Spoleto och trådbuss i Ancona var väl det som stack ut utöver vanliga tåg och bussar. Såg dock inga moderan spårvagnar tyvärr.
Jag fick höra igår att buss 515 lär ha körts på metanol under en tid detta enligt en tidigare trafikplanerare på SL. Tiden medgav inte några ytterligare detaljer just då.
(Åker helst ångbåt...)
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Staffan Söderhäll skrev:

Det vart lite olika trafikslag utöver apostlahästarna. El-navette i Spoleto och trådbuss i Ancona var väl det som stack ut utöver vanliga tåg och bussar. Såg dock inga moderan spårvagnar tyvärr.
Jag fick höra igår att buss 515 lär ha körts på metanol under en tid detta enligt en tidigare trafikplanerare på SL. Tiden medgav inte några ytterligare detaljer just då.
(Åker helst ångbåt...)


Men det är ändå härligt att du hann med så många trafikslag!
Ångbåt låter vettigare.

Apropå Italien, lite "härlig" nimbyism därifrån... ;-)

http://www.europanostra.org/lang_en/0520_news_200..

Vill inte ens tänka tanken på reaktionerna om det istället hade varit tunnelbana eller pendeltåg...
Senast ändrad 7 november 2008 16:05
Profilbild
Anders Gardebring
3335 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007

MiniMetro

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter