Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Norrort

Arenastaden.

Sida 2 av 10
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Johannes Lilleberg skrev:

Enligt muntlig info jag fått ska de börja i Maj.

Kan förtydliga att det är Arenan som de ska påbörja i Maj (eller om de har otur efter sommaruppehållet).
Kaj Ranén
84 Inlägg
Johannes:

Det skulle förvåna mig rätt mycket om bygget börjar redan i maj eftersom AIK ännu inte har kritat på för att spela på arenan. Förvisso är projektet antaget och finansieringen färdig (i form av lån och dylikt), men projektet vilar på ganska tunna finansiella grunder utan AIK:s medverkan. Med största sannolikhet kommer AIK i slutändan ändå att hamna på Swedbank Arena, men jag tror att det kommer att ske vissa utformningsmässiga ändringar utefter AIK:s önskemål, vilket även det borde bidra till ett uppskjutande av arenabygget. (Då gissar jag framförallt på att AIK vill driva på för att en kortsida, eller kanske till och med båda kortsidorna, ska uppföras i två eller ett etage istället för tre som dagens planer förtäljer. Detta skulle påverka tomtytan för bygget rätt betänkligt.)
Senast ändrad 14 april 2009 12:20
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Kaj Ranén skrev:

Johannes:

Det skulle förvåna mig rätt mycket om bygget börjar redan i maj eftersom AIK ännu inte har kritat på för att spela på arenan. Förvisso är projektet antaget och finansieringen färdig (i form av lån och dylikt), men projektet vilar på ganska tunna finansiella grunder utan AIK:s medverkan. Med största sannolikhet kommer AIK i slutändan ändå att hamna på Swedbank Arena, men jag tror att det kommer att ske vissa utformningsmässiga ändringar utefter AIK:s önskemål, vilket även det borde bidra till ett uppskjutande av arenabygget. (Då gissar jag framförallt på att AIK vill driva på för att en kortsida, eller kanske till och med båda kortsidorna, ska uppföras i två eller ett etage istället för tre som dagens planer förtäljer. Detta skulle påverka tomtytan för bygget rätt betänkligt.)

Enligt vad jag hört anser Svenska Fotbollsförbundet att det vore ”snopet” om arenan inte används för fotboll av någon klubb. Det är ju trots allt en fotbollsarena. Men Svenska fotbollsförbundet anser inte att man är ekonomiskt beroende av varken AIK eller Djurgården och de vill inte favorisera någon klubb framför någon annan. Det kommer alltså inte ges några speciella dispenser för exempelvis AIK. Klubbarna tycker i sin tur att Swedbank Arena är för dyr. Den är mycket dyrare att hyra än Råsunda.

Om SvF är beredd att göra ytterligare justeringar för AIK vet jag inte men det låter som om man är beredda att påbörja bygget.

För övrigt kommer fasaden troligtvis bli den Allianz-arena-inspirerade varianten. Det är i varje fall det alternativet som man arbetar med just nu.
Kaj Ranén
84 Inlägg
Johannes:

Det är svårt för både dig och mig att veta precis hur det ligger till; vi kan bara spekulera i dagsläget. Min bedömning är i alla fall att det vore aningen mer än bara lite "snopet" ifall inte AIK (som är den enda tänkbara hyresgästen bland fotbollsklubbarna) skulle välja att spela på Swedbank. Jag har sett siffror där den ekonomiska kalkylen utgår ifrån någonstans kring 50-60 evenemang/år... och utan AIK framstår detta som... tja... det säger sig självt.

För närvarande ligger AIK:s medverkan i en förhandlingssituation, och det är möjligt att, som du skriver, att Svenska Fotbollsförbundet är så pass kyliga att de påbörjar bygget direkt för att sätta press på AIK. Det vore dock att spela ett väldigt högt spel. Jag tror, personligen, att Svenska Fotbollsförbundet (och övriga finansiärer) är betydligt mer nervösa i dagsläget över den finansiella bäringen i projektet än vad de utger sig för att vara, och att det kommer att krävas ytterligare samtal med AIK, och eventuellt vissa ändringar i utformning, innan bygget sätts igång. Time will tell...
Senast ändrad 14 april 2009 14:24
Kaj Ranén
84 Inlägg
Som jag skrivit tidigare, så har jag väldigt svårt att se hur bygget av Swedbank Arena kommer att kunna påbörjas innan AIK kritar på. Nu verkar förhandlingarna ha brutit samman:
http://www.metro.se/2009/05/18/23695/nationalaren..
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Kaj Ranén skrev:

Som jag skrivit tidigare, så har jag väldigt svårt att se hur bygget av Swedbank Arena kommer att kunna påbörjas innan AIK kritar på. Nu verkar förhandlingarna ha brutit samman:

Vad jag inte förstår är varför SvFF ska sälja Gamla Råsunda till AIK... om det leder till problem för dem själva. Jag förstår inte heller varför Solna Stad som är så litet till ytan inte ska bygga en ny stadsdel över Gamla Råsunda-området. Utan istället skapa infrastruktur och plats för Sveriges 2 största Fotbollsarenor. Detta i ett läge då det planeras att bygga 4 nya stora arenor i Stockholmsområdet. Är AIKs planer på att köpa gamla Råsunda möjligt att genomföra?

Jag misstänker att:

1. Artikeln speglar inte verkligheten (vilket många andra artiklar om Swedbankarenan det senaste halvåret inte har gjort).
2. AIK försöker skaffa sig en bättre förhandlingsposition.

Om AIK får köpa Råsunda av SvFF och Solna går med på det så vore det en överraskning för mig.
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Otrevliga nyheter..
Vilka alternativ finns det nu då?

Det värsta skulle vara att Svenska fotbollförbundet säljer gamla Råsunda till AIK och flyttar Nationalarenan till Ullevi och Göteborg, eftersom det inte går att ordna till det i Stockholm/Solna. Kvar blir ett nöjt AIK och en grusplan bredvid Solnastation.

Eller så säljer Svenska fotbollförbundet Råsunda till Solna som bygger bostäder där som de tänkt och Svenska fotbollförbundet bygger Swedbank Arena medans AIK blir utan arena…

Ett tredje alternativ kan vara att sälja Råsunda till AIK och det blir två arenor, Gamla nya Råsunda och nya Råsunda?

Förhoppningsvis så väljer AIK Swedbank Arena och det löser sig inom de närmsta dagarna så att de kan börja bygga den 5 Juni om inte detaljplanen krånglar också.
Senast ändrad 18 maj 2009 17:15
Kaj Ranén
84 Inlägg
Johannes Lilleberg skrev:

Kaj Ranén skrev:

Vad jag inte förstår är varför SvFF ska sälja Gamla Råsunda till AIK... om det leder till problem för dem själva. Jag förstår inte heller varför Solna Stad som är så litet till ytan inte ska bygga en ny stadsdel över Gamla Råsunda-området. Utan istället skapa infrastruktur och plats för Sveriges 2 största Fotbollsarenor. Detta i ett läge då det planeras att bygga 4 nya stora arenor i Stockholmsområdet. Är AIKs planer på att köpa gamla Råsunda möjligt att genomföra?

Jag misstänker att:

1. Artikeln speglar inte verkligheten (vilket många andra artiklar om Swedbankarenan det senaste halvåret inte har gjort).
2. AIK försöker skaffa sig en bättre förhandlingsposition.

Om AIK får köpa Råsunda av SvFF och Solna går med på det så vore det en överraskning för mig.

Jag tror att din punkt nr. 2 är helt korrekt. Det skulle förvåna mig mycket om inte AIK hamnar på Swedbank till slut. Däremot tror jag inte att juni är ett realistiskt startdatum, och jag tror inte heller att den initiala utformningen (i tre etage runt hela arenan) kommer att accepteras av AIK.
Senast ändrad 18 maj 2009 23:10
Profilbild
Jonas Frejd
77 Inlägg
En lustig men nästan otänkbar kovändning vore om SvFF skulle avslöja att man påbörjat förhandlingar med Djurgården som hyresgäster på Swedbank Arena. DIF har ju i dagsläget stora problem på arenafrågan och en sådan lösning skulle nog chocka AIK till en snabb underskrift.
Detta är förstås nästan otänkbart eftersom Djurgårdens supportrar aldrig skulle godta att spela i i Solna och för att det nog skulle urholka en del av Djurgårdens trademark.
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
För er som missat nyheten så kan jag nämna att PEAB har köpt Råsunda.

Som jag ser det finns det några alternativ för AIK:

1. AIK köper Råsunda
2. AIK bygger ny arena själva
3. AIK bygger ny arena med Djurgården
4. AIK spelar på Swedbank arena.

Alternativ 1 tror jag inte på. Jag har svårt att se varför Solna stad skulle finansiera nödvändig infrastruktur för Sveriges två största fotbollsarenor. Det skulle dessutom bli dyrt för AIK att köpa och rusta upp Råsunda.

Alternativ 2 får samma problem som alternativ 1 om AIK vill bygga ny arena i hemstaden Solna. Men det skulle kanske vara möjligt att bygga en ny arena någon annanstans som exempelvis i Kista.

Alternativ 3 är gissningsvis ekonomiskt sätt ett bra alternativ. Men frågan är om två klubbar klarar av att driva en arena utan att tvister dyker upp. Båda klubbarna är dessutom starkt geografiskt förankrade. För att detta ska lyckas så tror jag att man måste hitta plats för en arena mellan AIK-land och Djurgården-land.

Alternativ 4 är gissningsvis det enklaste alternativet. Arenan är redan under uppbyggnad. Men AIK kommer inte kunna bestämma utformningen av arenan eller sköta hela driften.
Senast ändrad 4 juni 2009 09:05
Edvard G
46 Inlägg
Profilbild
Hans Berglund
110 Inlägg
Edvard G skrev:

I vilket fall som helst är det byggstart imorgon och bygget kan följas på http://arenastaden.se.loopiadns.com/arenastaden_webbkamera.php

Kul. Redan har några grävsmaskiner kommit på plats och börjat gräva.
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Fantastiskt... men jag trodde att de skulle börja imorgon den 5 juni.
Ett första spadtag är planerat till den 5 juni förutsatt att detaljplanen för Arenastaden vunnit laga kraft.
http://arenastaden.se.loopiadns.com/files/dokument/090511-PM-Swedbank-Arena.pdf

Varför kommer det inga kommungubbar och fotbollshöjdare som ska prata lite och gräva med en spade som har tre handtag?
Senast ändrad 4 juni 2009 11:10
Edvard G
46 Inlägg
Hmm kan ha misstagit mig på dag och att det egentligen skulle ha varit idag. Blir dock lite orolig när jag inte ser nåt på deras hemsida eller i dagstidningarna. Kanske har finansiella problem tvingat dem att skjuta upp byggstarten?
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Föst skulle de börja bygga 4 maj sedan 5 juni
MEN:"Bygget av den nya nationalarenan i Solna kan försenas med flera månader eftersom detaljplanen har överklagats igen och nu måste avgöras av regeringen."
http://www.dn.se/sport/nationalarenans-byggstart-..

Vem har överklagat och varför?

Det är en mycket viktig fråga och media borde informera.
Senast ändrad 2 juli 2009 00:17
Edvard G
46 Inlägg
Japp läste det

Hoppas det åtminstone är ett sakligt skäl de åberopar men det är väl bara hoppas att de kommer igång snart iaf.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Edvard G skrev:

Japp läste det

Hoppas det åtminstone är ett sakligt skäl de åberopar men det är väl bara hoppas att de kommer igång snart iaf.

Tyvärr är det ju väldigt vanligt att den som överklagar inte har förstått vad överklaganderätten handlar om. Rätten till överklagande handlar ju om huruvida processen som sådan har skötts rätt, inte om huruvida den överklagande gillar projektet eller inte...
Lucas Stensö De Marie
43 Inlägg
Utan att säga för mycket jag jag i alla fall avslöja att jag har en del inblick i projektet och överklagan som kom är ett sista desperat försök. Enligt säkra källor kommer denna överklagan inte vara några problem.
Edvard G
46 Inlägg
Vi får hoppas att det är som du säger Lucas men i vilket fall som helst är det irriterande att projektet blir försenat och troligen fördyrat.

Anders: Ja dessvärre är det väl så. Har du några tankar på hur man kan råda bot på detta?
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Edvard G skrev:

Anders: Ja dessvärre är det väl så. Har du några tankar på hur man kan råda bot på detta?

Det är nog svårt, det måste ju ändå vara en jurist som måste avgöra om skälen är giltiga eller ej.
En framkomlig väg kan vara att låta en jurist på den instans det gäller titta direkt på ett överklagandeärende när det kommer in, och snabbt avgöra om skäl finns eller ej, och om det ej finns, avslå det.

> Städer
 > Norrort
Arenastaden.

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.