Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Norrort

Arenastaden.

Sida 3 av 10
Edvard G
46 Inlägg
Anders: Tanken är intressant men känns det inte som en "slippery slope" ur rättssäkerhetssynpunkt? Skulle inte planen kunna ha laga kraft under tiden ärendet överklagas så att man kan börja bygga under tiden? T.ex Citybanan bygger ju nu på Norrmalm trots överklaganden.

Finns det nån jurist i YIMBY?
Profilbild
Lucas Stensö De Marie
43 Inlägg
Uppdatering:

Ni kanske vet om det men det pålas redan för Swedbank Arena, så var inte oroliga kamrater.
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
förortsmysigt ;) . . känns mer osm om inspirationen kommer ifrån blåkulla. men men dom står iaf på en sockel med affärslokaler så gaturummet lär dom inte döda (ja från de lilla som syns på dom där bilderna)
Fyrverkarbacken tycker jag att det ser ut som. Det huset brukar vinna tävlingen om Kungsholmens fulaste hus och har en märklig förmåga att få hela Kungsholmen att kännas som en förort när man kommer längs Västerbron.
288 Inlägg
Det passar bra med 700 nya lägenhter i fem 21 våninghus där eftersom både Arenan, Hotellet och Gallerian kommer att vara stora och höga.

För övrigt så innehåller projektet kontor, Evenemangsarena, Hotell och en stor galleria. Ett av kontorshuset kommer till och med att få radhus på taket med: "möjlighet till planterade trädgårdar."

Alltså både smått och stort, arbete och fritid, det går inte att blanda så mycket mer.

Börja bygg dom här 5 husen nu och korta inte av dom.
Senast ändrad 27 augusti 2009 21:11
Erik Tysk
98 Inlägg
Håller med Alf.

I övrigt tycker jag att det gnälls lite väl mycket här på Yimby. Ngt som folk borde sluta med. Alltid ska det hittas ngt fel. I det här fallet tycker jag det är komiskt då det faktiskt uppfyller i princip allt Yimby strävar efter. Höga hus, hög exploateringsgrad, butiker i gatuplan, privata gårdar (i och med sockelvåningen), blandade funktioner i området etc etc. Visst kan jag hålla med om att husen i sig kanske inte är särskilt vackra, men vafan, det är så här det set ut i många stoooorstäder runt om i världen... Acceptera! hehe :P
Senast ändrad 29 augusti 2009 05:43
Edvard G
46 Inlägg
Vad kostar det att få en arkitektbyrå att rita ett av husen som föreslås? Jag antar att det inte är en särskilt stor del av totalkostnaden för hela projektet. Borde man då inte kunna kosta på sig att använda sig av olika arkitekter för de fem olika huskropparna? Skulle bli så mycket bättre! Erik har visserligen en poäng, man ska inte gnälla för mycket.
Martin Danell
232 Inlägg
Erik,
Bästa sättet att döda ett forum är att hindra folk från att säga sin mening. Avsikten med ett forum är väl att man ska kunna diskutera och lufta sina åsikter.
Sen är det ju en annan sak vad Yimby väljer att skriva i olika yttranden.

När det gäller det här projektet tycker jag att det finns anledning att kritisera. Även om det finns inslag av kvartersstad (som ju är det Yimby förespråkar) i det här projektet är det huvudsakliga intrycket ett modernistiskt förortscentrum. Inspirationen kommer snarare från Täby Centrum än från Vasastaden eller Manhattan.
3339 Inlägg
Även om jag själv gärna hade sett en större arkitektoniska variation mellan dessa hus (och också att man varierat höjderna lite) så ska det ändå på ett eget sätt bli spännande att se. Nämligen hur pass mycket upplevelsen påverkas av en urban integration. Skillnaden mot blåkulla är ju just att dessa hus byggs med en stadsmässig sockel med butiker i bottenplanen. Det kan utifrån den synvinkeln också, om det blir hyfsat bra, också användas som ett argument för sockelvåningar på våra befintliga skiv- och punkthus (och sådana har vi ju rätt många av..)
302 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Även om jag själv gärna hade sett en större arkitektoniska variation mellan dessa hus (och också att man varierat höjderna lite) så ska det ändå på ett eget sätt bli spännande att se. Nämligen hur pass mycket upplevelsen påverkas av en urban integration. Skillnaden mot blåkulla är ju just att dessa hus byggs med en stadsmässig sockel med butiker i bottenplanen. Det kan utifrån den synvinkeln också, om det blir hyfsat bra, också användas som ett argument för sockelvåningar på våra befintliga skiv- och punkthus (och sådana har vi ju rätt många av..)

Hötorgshusen. Behöver jag säga så mycket mer? Där har vi fem exakta kopior, med den där eftertraktade sokeln. Gillar vi Hötorgshusen?(rungande NEJ!)
Erik Tysk
98 Inlägg
Jag har aldrig velat hindra ngns åsikt. Självklart är det både nyttigt och uppfriskande med en diskussion.

Vad jag däremot känner att det ibland kan bli lite väl pessimistiskt om precis ALLT här på forumet. Lite som ett nytt skönhetsråd som ska tycka om allt. Det anser jag motsätter sig yimbys ideal om att främja byggande. Tex den här nya skyskrapan vid Ropsten. Om inte ens en organisation som YIMBY, som uttalat är för höga hus o ny bebyggelse, kan ge sitt fulla stöd, vem ska då göra det? Jag vet att det inte är perfekt, men inbland måste ngt hända för att få fart på byggandet av skyskrapor och höghus, och när det väl hänt kanske det är lägligare att kritisera "småsaker".
Senast ändrad 30 augusti 2009 13:54
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Martin Ek skrev:

Hötorgshusen. Behöver jag säga så mycket mer? Där har vi fem exakta kopior, med den där eftertraktade sokeln. Gillar vi Hötorgshusen?(rungande NEJ!)

Jag tycker faktiskt de är hyfsade. De tillför en känsla av storstad. Det är snarare trafikmiljön vid Sveavägen som drar ner intrycket av området, samt den lite sunkiga känslan vid Sergelgatan.
Dan Edholm
152 Inlägg
Jag är lite kluven. Å den ena sidan kan jag godta att allt inte blir perfekt och å den andra kan jag tycka att det för vår sak är viktigt att det nya blir bra så att det välkomnas av fler. Mitt intryck är nja, lite Miami, lite Hötorgsskrapor, alltså en viss känsla av 60-talsförort. Jag har lite svårt att se hur en arkitektbyrå, eller en uppdragsgivare för den delen, kan tycka att det hela känns modernt och spännande. Risken finns att "nya" fantasilösa projekt tas emot negativt av opinionen och drar hela tänket kring höga hus, tät stad in i en återvändsgränd. Redan idag finns en allmän rädsla för att höga hus blir tråkiga boxar med intetsägande glasfasader. Om nytt blir synonymt med billigt och sunkigt och gammalt är byggt med kärlek, tanke och rika detaljer cementerar vi nimbyismen allt mer. Som Anders uttryckte det finns det kanske ändå något bra om Arenastaden kan utgöra en inspirationskälla till att förbättra den ödsliga betongöken som finns på för många platser, med butiker i gatuplan. Detta kan göra mångt mycket mer för det urbana totalt sett i staden/ i landet än Arenastaden i sig.
Senast ändrad 30 augusti 2009 14:36
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Erik Tysk skrev:

Det anser jag motsätter sig yimbys ideal om att främja byggande. Tex den här nya skyskrapan vid Ropsten.

Jag håller inte med. Jag ser det som att konstruktiv kritik är av godo, blanka nej-säganden inte. Jag håller med kritikerna här om att det ser ut att andas lite väl mycket förortsbetong över höghusen. Planeringen precis vid bostadshöghusen är riktigt bra med tanke på att hela projektet handlar om en stor arena och ett mega-köpcentrum (med inriktning på långväga shoppare). Men just den yttre utformningen av bostadshöghusen finner jag inte vara så mycket att fira. Vad vill jag uppnå med denna kritik? att alltihop läggs ner? hell no. att man tänker en gång till och kanske sneglar lite mer mot Vancouver och mindre mot Fyrverkarbacken. Men också: ge oss fler bilder! Sluta fokusera bilderna på "hur likt ett mijlonprogram kan vi få det"!
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Dan Edholm skrev:

Jag är lite kluven. Å den ena sidan kan jag godta att allt inte blir perfekt och å den andra kan jag tycka att det för vår sak är viktigt att det nya blir bra så att det välkomnas av fler. Mitt intryck är nja, lite Miami, lite Hötorgsskrapor, alltså en viss känsla av 60-talsförort. Jag har lite svårt att se hur en arkitektbyrå, eller en uppdragsgivare för den delen, kan tycka att det hela känns modernt och spännande. Risken finns att "nya" fantasilösa projekt tas emot negativt av opinionen och drar hela tänket kring höga hus, tät stad in i en återvändsgränd. Redan idag finns en allmän rädsla för att höga hus blir tråkiga boxar med intetsägande glasfasader. Om nytt blir synonymt med billigt och sunkigt och gammalt är byggt med kärlek, tanke och rika detaljer cementerar vi nimbyismen allt mer. Som Anders uttryckte det finns det kanske ändå något bra om Arenastaden kan utgöra en inspirationskälla till att förbättra den ödsliga betongöken som finns på för många platser, med butiker i gatuplan. Detta kan göra mångt mycket mer för det urbana totalt sett i staden/ i landet än Arenastaden i sig.

Jag går i samma tankar. Synen är vårt viktigaste sinne och vi drar många slutsatser utifrån det första intrycket vi får av synen. När man presenterar en ny typ av bebyggelse så är det viktigt att det ser bra ut för att get ett gott intryck av området. Det är viktigt att besökare får den där bra känslan när man ser området.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Kardinalfelet är väl, som så ofta, att en firma (=en person?) har utformat hela området. Det är dömt att leda till enformighet.

När ska stadsplanerarna lära sig att stadsplanering är att lägga ut gator, kvarter med tomter, torg, parker och kanske en och annan offentlig byggnad, och i övrigt dela ut tomter till många ? Då först kan vi få lite variation.
Martin Danell
232 Inlägg
Om man är positiv till det här projektet eller inte beror nog på om man är med i Yimby huvudsakligen för att man gillar kvartersstaden eller för att man gillar skyskrapor. Ifall man tycker att höjden på husen är det absolut viktigaste kanske man tycker att det här förslaget ser hyfsat ut, men någon kvartersstad är det inte.

Kvarteren med höga lamellhus verkar alldeles för långa och monotona för att vara promenadvänliga. De skärmar av området från omgivningen, vilket lär förstöra marknaden för lokala småbutiker på utsidan i sockelvåningen. Det här blir ett centrum som man tar bilen till, shoppar i gallerian och ser evenemang i arenan, sen tar bilen hem. Det är inte promenadvänligt. De långa kvarteren skärmar effektivt av den här platsen från sjön, vars potential för att öka attraktiviteten inte alls tycks utnyttjas.

Motförslag: gör innomhusgallerian mindre, komplettera med kvartesbebyggelse med butiker/restauranger i bottenplan. Gör inte kvarteren för stora och gör inte alla husen likadana. Uttnyttja sjön och gör stråk ner mot vattnet med restauranger caféer med sjöutsikt. (Inser att det kanske är nåt naturskyddsområde, men det borde gå att vända området mer mot sjön än befintligt förslag.) Gör även shoppingstråk som knyter ihop området med Solna station och Ulriksdals station så att det blir mer kollektivtrafikvänligt.

Senast ändrad 2 september 2009 10:35
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Martin Danell skrev:

Motförslag: gör innomhusgallerian mindre, komplettera med kvartesbebyggelse med butiker/restauranger i bottenplan. Gör inte kvarteren för stora och gör inte alla husen likadana. Uttnyttja sjön och gör stråk ner mot vattnet med restauranger caféer med sjöutsikt. (Inser att det kanske är nåt naturskyddsområde, men det borde gå att vända området mer mot sjön än befintligt förslag.) Gör även shoppingstråk som knyter ihop området med Solna station och Ulriksdals station så att det blir mer kollektivtrafikvänligt.

Alldeles rätt. Låt stadsbyggnadskontoret göra ett förslag till hur gator, kvarter och tomter ska ligga på marken, och låt hugade byggherrar föreslå hur husen ska se ut. Då blir det garanterat variation
Martin C
114 Inlägg
Det är ju skam om det som visas på bilderna byggs. Det är ju 60, 70-tal all over. Hur detta ens kan vara ett godkänt förslag år 2009 är ju under all kritik. Politikerna själva säger att de vill bygga stad men istället kommer förortshus, visserligen med butiker under, men det räcker inte på långa vägar.
Sida 3 av 10

> Städer
 > Norrort
Arenastaden.

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.