Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Norrort

Arenastaden.

Sida 5 av 10
Kristian Funk
18 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Jag tycker också att planerna är spännande. Jag, liksom Mats, har också goda upplevelser från sådana här ställen i Asien. Jag tror det kan bli bra, även om jag stör mig lite på att de så tydligt i filmen lyfter just bilen som primärt transportsätt.

Anders, min bedömning om varför just bilen lyfts fram som primärt transportsätt är att man vill locka en som mig och min familj till MOS. Jag är snart tvåbarnsfar, och om hela familjen på ett säkert och snabbt sätt ska färdas till och från MOS så måste vi ta bilen. I synnerhet med tanke på logistiken efter man varit där.

Barnvagn och typ 8 - 12 kassar mm (och familjen ) ska transporteras hem. Sedan bedömer jag att MOS sannolikt ser framför sig att bilburna familjer från Uppsala, Enköping, Västerås, Eskilstuna, Strängnäs, Nyköping och Södertälje med omnejd ska åka till MOS.

Enligt MOS själva ska besökarna lockas med helt nya konceptbutiker som inte finns på någon annan plats i Sverige, deras ambition är också tydligen att konkurrera med butikerna inne i centrala Stockholm. Vi får se hur det blir med det...
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Personligen hoppas jag innerligt på någon som vågar utmana SF på bio... SF:s salonger är inte så värst fräscha, speciellt inte när man t.ex. gått på AMC:s salonger i USA eller Kanada... (AMC försökte ju dock i kungens kurva och det gick åt skogen pga SF:s monopolfasoner).

Senast ändrad 19 oktober 2009 22:32
Kristian Funk
18 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Personligen hoppas jag innerligt på någon som vågar utmana SF på bio... SF:s salonger är inte så värst fräscha, speciellt inte när man t.ex. gått på AMC:s salonger i USA eller Kanada... (AMC försökte ju dock i kungens kurva och det gick åt skogen pga SF:s monopolfasoner).

Håller helt med dig.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Kristian Funk skrev:

Håller helt med dig.

Jag kan nog säga att det för min del skulle vara "the thing" som skulle dra mig dit. Annars finns det ingen poäng för mig att ta mig dit som innerstadsboende.
Mats Åhrman
290 Inlägg
jag gillade deras klassiska uppdelning, tema per våning etc. kan dom få det som tex. paragon i Bangkok med en lyxvåning med gucci louis vuitton etc. sen en medelklassvåning etc. så tror jag det kan dra mycket folk . .så läng edet inte bara bli ännu en galleria!
Inne på samma linje. Problemet med gallerior i sverige är väl kanske inte så mycket själva gallerian i sig, utan vad som erbjuds. Alltid samma utbud av H&M, Guldfynd, Intersport, Expert mfl... Trist.

Känns som Mall of Scandinavia har potential att bli lite av ett asiatiskinspirerat shoppingcenter faktiskt. En galleria behöver ju inte vara steril o tråkig, ngt som vem som helst som varit i Bkk kan vittna om (Mats tex...). Tex Central World har en våning högst upp där man har ungdomsinrikting och man ordnar mindre spelningar med lokala band samt en inomhus designmarknad för okända designers och kids som vill sälja lite ditten o datten... Ganska kul o glida runt där ibland Sen finns ju även Siam Center som i princip enbart består av små indivduella butiker med varor antingen importerade av lokala entusiaster alternativt designade av lokala designers (OK, med undantag för några större kedjor, men ändå).
Senast ändrad 21 oktober 2009 13:19
Profilbild
Dan Edholm
152 Inlägg
Martin Ek.

Riktigt bra att du postar en visuell bild på ditt förslag. Det som för mig blir tydligt är att jag är riktigt duktigt trött på den slätstrukna miljonprogramsestetiken. Det spelar ingen roll att man leker med hushöjderna här, eftersom jag vet att alla hus får samma tråkiga vita-grå-svarta färgspråk. Problemet blir monoliterna. Mindre enheter är vad som krävs för estetiska mål.
Kristian Funk
18 Inlägg
Nu går det undan...

Den nya arenan lockar mer kontor och företag till dess närhet.

Se bara här: http://www.arena-gate.com/

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Och här: http://www.solna.se/sv/stadsbyggnad-trafik/pagaen..

Dessutom vann denna plan laga kraft den 15 oktober: http://www.solna.se/sv/stadsbyggnad-trafik/pagaen..

Kul!
Senast ändrad 29 oktober 2009 08:45
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Höghusen ser väldigt trista ut. Vore trevligt om byggindustrin släppte idén att allt i ett område måste vara likadant och helst likt allt annat som byggts senaste åren.
Klar förbättring jämfört med hur området nyttjades förut, men ett höghus som är en glaslåda utan utsmyckningar (ser det ut som på dessa bilder) och 5 bostadshöghus i middle-of-the-road nyfunkis... trist.

Arenan i sig gillar jag skarpt, men resten ser hyfsat B ut.
Mats Åhrman
290 Inlägg
jag är ju av tron att hur husen ser ut spelar absolut ingen roll så länge gatuplanneringen fungerar. . ja "megablocket" dom fem husen står på kan vara lite stort, men det är fortfarande välplannerat med lokaler etc.

tror (hoppas) det kan bli bra.
Vad hände med höghuset? Hade inte den ngn funkig utbyggnad högst upp som skulle bli skybar? Eller är dessa bara några slarvigt ihopslängda bilder för att illustrera själva arenan, dvs att inte allt för stor uppmärksammahet har lagts till intilliggande bebyggelse?

Annars är jag av samma uppfattning som Mats. Så länge gatulivet fungerar är det mindre vikigt hur själva husen ser ut. Kanske har att göra med att vi båda spenderat lång tid i Bangkok som är allt annat än vackert... :P
Senast ändrad 10 november 2009 09:08
Kristian Funk
18 Inlägg
Första spadtaget av Arenastaden

Det officiella första spadtaget av Arenastaden kommer att genomföras måndagen den 7 december 2009 i närvaro av bland annat H.K.H Kronprinsessan Victoria.

Källa: Kungahuset
Senast ändrad 24 november 2009 13:34
Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Gustav Svärd skrev:

Höghusen ser väldigt trista ut. Vore trevligt om byggindustrin släppte idén att allt i ett område måste vara likadant och helst likt allt annat som byggts senaste åren.
Klar förbättring jämfört med hur området nyttjades förut, men ett höghus som är en glaslåda utan utsmyckningar (ser det ut som på dessa bilder) och 5 bostadshöghus i middle-of-the-road nyfunkis... trist.

Arenan i sig gillar jag skarpt, men resten ser hyfsat B ut.

100% på det Gustav.

Man kunde ju ha gjort hotellet något mer spännande och lite högre, gärna med en spira på toppen.
288 Inlägg
"Hotellet blir troligen Arenastadens högsta hus och ett utropstecken lokaliserat mitt emellan Mall of Scandinavia och Nya Nationalarenan. Hotellets höjd kommer att genomtränga den hinderfria ytan kring Bromma flygplats"
planbeskrivningen.

Hur viktig en hinderfri yta runt Bromma flyget är vet jag inte men troligtvis går det inte att bygga för högt.
Senast ändrad 25 november 2009 13:46
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg

Inflygningen till Bromma går över Södermalm och Västra Kungsholmen (där det byggs höghus). Från andra hållet sker inflygning över Viksjö och Spånga. Visserligen finns det något till kortare landningsbana men den används inte mig veterligen.

Solna Station ligger långt ifrån inflygningsrutter så det är konstigt att det ska finnas hinderfria ytor där. Tors torn (144 meter, 1,5 km till inflygningsrutten) ligger "sämre till" än Solna Station. DN-skrapan ligger bra mycket värre till. Det vore ju rimligt att höghuset (eller husen) åtminstone kunde vara en bra bit högre än Blåkulla (mätt i höjd över havet).
Nya bilder över Arenastaden (Spadtag idag)

"Idag äger ett historiskt ögonblick rum när H.K.H. Kronprinsessan Victoria tar det första spadtaget för Arenastaden med Swedbank Arena. Ceremonin symboliserar starten för en ny stadsdel med citymiljö i Solna. Det finns egentligen inga motsvarigheter till Arenastaden i hela Skandinavien. Här byggs Swedbank Arena, Sveriges nya nationalarena för fotboll och andra stora evenemang. Hit kommer världsartister inom sport och musik för att tävla om medaljer och publikens hjärtan. Även Skandinaviens största handels- och händelsecentrum samt stockholmsregionens högsta hotell, Quality Hotel Arenastaden, får sin plats här.

- Idag sätter arbetet i gång på allvar när H.K.H. Kronprinsessan Victoria tar det första spadtaget för den nya stadsdelen Arenastaden i Solna. Första etappen i projektet är Swedbank Arena som beräknas stå färdigt 2012. Detta innebär att projekt Arenastaden framskrider enligt planerna, säger Christian Alexandersson, VD för Arenastaden med Swedbank Arena."

Källa: Arenastaden.se
Senast ändrad 7 december 2009 13:17
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg

Fantastiskt att man kan bygga en stadsdel så nära en annan stadsdel, utan att på ett bra sätt lyckas koppla ihop dem.

Förhoppningsvis kan de kopplas ihop i efterhand.
290 Inlägg
ja hoppas verkligen att steg två är den där lilla skogsremsan i mellan.
110 Inlägg
Niklas Öhrström skrev:

Fantastiskt att man kan bygga en stadsdel så nära en annan stadsdel, utan att på ett bra sätt lyckas koppla ihop dem.

Förhoppningsvis kan de kopplas ihop i efterhand.

Jag tänkte exakt detsamma. Helt otroligt egentligen.
Sida 5 av 10

> Städer
 > Norrort
Arenastaden.

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.