Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Norrort

Arenastaden.

Sida 7 av 10
Pablo Demierre
18 Inlägg
Herbert, Tingesten skrev:

Pablo Demierre skrev:

Cyklade förbi igår och passade på att ta några bilder.

Finns här

Tackar! Gick också förbi där igår men dina bilder är bättre än mina så jag avstår från att lägga upp dem.

Man tackar =)
Ska dit en gång i veckan och ta bilder har jag bestämt mig för.
Pablo Demierre
18 Inlägg
Martin Ek
302 Inlägg
Pablo Demierre skrev:

Senaste bilden. Tagen idag.

Är det där kort- eller långsida? Vore idiotiskt att ha tre etage på kortsidorna, eftersom att klackarna behöver ha sammanhängande läktare...
Johannes Scherman
102 Inlägg
Förhoppningsvis slipper stockholmslagen att spela på denna arena. 80 evenemang, hur ska fotbollförbundet få ihop det?
Martin Ek skrev:

Pablo Demierre skrev:

Senaste bilden. Tagen idag.

Är det där kort- eller långsida? Vore idiotiskt att ha tre etage på kortsidorna, eftersom att klackarna behöver ha sammanhängande läktare...

Kortsida verkar det som
Tror iofs att man bygger ihop mittendelen vid ett senare skede.
Senast ändrad 4 juni 2010 08:54
Pablo Demierre
18 Inlägg
Johannes Scherman skrev:

Förhoppningsvis slipper stockholmslagen att spela på denna arena. 80 evenemang, hur ska fotbollförbundet få ihop det?

Kanske blir lynchad för detta men ibland funderar jag på om det inte vore bäst om någa stockholmslag gick ihop. Vi har för många lag.
Titta på Köpenhamn, de har två lag och de drar rätt mkt publik.
Stockholm FC ?
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Nu börjar snart hotell bygget. "Det är Home Properties AB som har sökt och beviljats bygglov (2010-05-25) för uppförande av hotell- och konferensanläggning i anslutning till den nya nationalarenan."
Hotellet får 365 rum och blir 94 meter högt.

http://www.solna.se/Global/Journalist/Pressmeddel..

Det är i alla fall roligt att lagen har olika arenor.
Senast ändrad 4 juni 2010 10:32
Pablo Demierre
18 Inlägg
Alf . skrev:

Nu börjar snart hotell bygget. "Det är Home Properties AB som har sökt och beviljats bygglov (2010-05-25) för uppförande av hotell- och konferensanläggning i anslutning till den nya nationalarenan."
Hotellet får 365 rum och blir 94 meter högt.

http://www.solna.se/Global/Journalist/Pressmeddel..

Oj, har man bytt design på det? Vet inte riktigt vad jag tycker om det nya.

http://www.solna.se/sv/stadsbyggnad-trafik/nyhete../
Senast ändrad 4 juni 2010 11:58
Johannes Scherman
102 Inlägg
Pablo Demierre skrev:

Kanske blir lynchad för detta men ibland funderar jag på om det inte vore bäst om någa stockholmslag gick ihop. Vi har för många lag.
Stockholm FC ?

Alla tre klubbar har historia som sträcker sig över hundra år, och har utkristalliserat sig som Stockholm tre populäraste lag i de populäraste sporterna. Det tar man inte bort hursomhelst, så jag vet inte vem som skulle gå och kolla på ett "Stockholm FC". Det är bara att kolla på reaktionerna för ett FC Gothia som aldrig blev av. Jag vet iaf att jag hellre ser mitt Djurgårdens IF på en grusplan i division 8 än ett Stockholm FC i champions league.

Vad Stockholms klubbar behöver är arenor som är ändamålsenliga och som de kan ha kontrollen över, alltså tjäna pengar på. Jag har svårt att se att Swedbank skulle uppfylla det.

Senast ändrad 2 september 2012 16:05
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Pablo Demierre skrev:

Stockholm FC ?

Du skämtar med mig aprillo? Är det här verkligen på allvar?
Jisses, jag brukar inte bli arg på yimby, men nu har det skett. Du är ingen idrottsmänniska, vad?
Du förstår, allt är inte bara pengar och att vinna här i världen. Så vi ska ta Stor-Stockholms tre största klubbar - där var och en har en väldigt distinkt historia, kultur och atmosfär - och slå dem samman till bara en så att "vi" kan få en storklubb som kanske (det är inte garanterat) vinner fler titlar? Det är som att spotta på alla AIK:are, Djurgårdare och Hammarbyare.

Nej tack. Låt dem vara som de är.
Pablo Demierre
18 Inlägg
Leonardo Frithunanthz H-C skrev:

Du skämtar med mig aprillo? Är det här verkligen på allvar?
Jisses, jag brukar inte bli arg på yimby, men nu har det skett. Du är ingen idrottsmänniska, vad?
Du förstår, allt är inte bara pengar och att vinna här i världen. Så vi ska ta Stor-Stockholms tre största klubbar - där var och en har en väldigt distinkt historia, kultur och atmosfär - och slå dem samman till bara en så att "vi" kan få en storklubb som kanske (det är inte garanterat) vinner fler titlar? Det är som att spotta på alla AIK:are, Djurgårdare och Hammarbyare.

Nej tack. Låt dem vara som de är.

Ignorerar tonen i ditt inlägg.
Jag menar inte att man ska, inser att det i stort sett är omöjligt att genomföra. Men jag tycker att det skulle räcka med 2 lag. Nu har 4. Men detta var OT.

Håller med om att Swedbank Arenan är för stor för de flesta matcher. Kanske duger för Stockholmsderby. Mellan AIK och DIF.
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Det höghusets nya arkitektur ser betydligt bättre ut än den hemska ursprungliga arkitekturen.

Synd att man måste vara 120 meter lång för att uppskatta den till fullo.
Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

Det höghusets nya arkitektur ser betydligt bättre ut än den hemska ursprungliga arkitekturen.

Finns dock en risk att det kommer att se platt och billigt ut, allt beror på den slutgiltiga finishen.
533 Inlägg
Det är ju ändå 2010 och det finns en uppsjö material som borde duga. Nåja, ska bli intressant att se hela slutresultatet. Även arenans utseende hänger mycket på hur bra man lyckas med ytmaterialet.
Hittade den här bilden på solna.se
Här man bättre se hur långt man har kommit. Nu har man iofs kommit längre men intressant att se från ett annat perspektiv.

Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Patric Nilsson skrev:

Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

Finns dock en risk att det kommer att se platt och billigt ut, allt beror på den slutgiltiga finishen.

Visserligen sant, men med tanke på hur positivt överraskad jag blivit av den lilla biten av Victoria Tower-fasaden som de satt upp så vågar jag ha en del hopp på att det kommer bli bra. Påminner lite om ett planerat torn i Kina (en av megastäderna inne i landet som aldrig är med i Svensk media), men den är så klart i helt annan skala.
4 Inlägg
, Gick med: Juni 2010
Är det någon som har lite nya bilder på arenan?
Profilbild
Hans Berglund
110 Inlägg
Adam Jivblad skrev:

Här finns webbkamera på bygget.

http://www.webbkameror.se/byggkameror/arenastaden/index.php
Pablo Demierre
18 Inlägg
Adam Jivblad skrev:

Yes, jag var där idag. Tog några bilder. Hälften av bilderna är tagna för 3 veckor sedan och resten tog jag idag. Tryck på alla sizes för att se större versioner.

http://www.flickr.com/photos/eos550d/sets/7215762..

Sida 7 av 10

> Städer
 > Norrort
Arenastaden.

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.