Utskrift från gbg.yimby.se
....

GAST - GBG Allmänna Spårvägstråden

Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Nu kanske ni undrar varför jag tar upp en spårvägstråd här när vi kan satsa på tunnelbana istället. Sanningen är den att GBG alltid kommer att ha spårväg, även om T-bana byggs och då behöver vi en plan för att kunna fördela spårvägen jämnt över GBG så att spårväg och T-bana kan leva i harmoni med varandra. Är ni med?

Som ni säkert sett, så har jag redan ritat upp spårväg i andra trådar, men i denna, så kommer alla dessa att samlas.

En liten oväntad början är tvärspåret Kungsten - Högsbohöjd - Frölundaborg - Änggården. Med den här, så kan man åka från Långedrag till Handels utan byte .

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.


Senast ändrad 14 mars 2011 17:31
Profilbild
Stefan Bydén
1 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2011
Med Göteborgs struktur kommer nog spårvägen att vara huvudalternativet för kollektivtrafiken, även om den kanske borde läggas i tunnel i vissa centrala sträckor. För att börja med en utbyggnadstanke i väster så vore en linje från Klippan till Eketrägatan (med vidare koppling till norra Älvstranden) ett sätt att enkelt få en övergång till över älven. Linjen byggs då den vall som behövs vid Älvsborgsbron för att skydda Göteborg mot stigande havsnivåer. Se http://www.melica.se/vallar.htm för mer info. På Hisingen finns ju en gammal banvall från Eketrägatan och ner mot Eriksberg.
__________________
Stefan Bydén
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Stefan Bydén skrev:

Med Göteborgs struktur kommer nog spårvägen att vara huvudalternativet för kollektivtrafiken, även om den kanske borde läggas i tunnel i vissa centrala sträckor.


Förlåt mig om jag är lite spydig, men vad menas med "Göteborgs struktur"? Är det inte meningen att GBG ska växa och ständigt förändras?
Spårväg i Tunnel = FAIL. Sorry, men det är så. Åtminstone innanför "tullarna".

Stefan Bydén skrev:

För att börja med en utbyggnadstanke i väster så vore en linje från Klippan till Eketrägatan (med vidare koppling till norra Älvstranden) ett sätt att enkelt få en övergång till över älven.


Vad sägs som att lägga spår där det redan finns väg, typ Älvsborgsbron t.ex? Dessutom verkade den idén way uppe bland molnen hos mig.

Stefan Bydén skrev:

Linjen byggs då den vall som behövs vid Älvsborgsbron för att skydda Göteborg mot stigande havsnivåer. Se http://www.melica.se/vallar.htm för mer info. På Hisingen finns ju en gammal banvall från Eketrägatan och ner mot Eriksberg.


Vad sägs som att lägga vallen precis vid Nya Varvets västra punkt upp till Ryavarvet istället? Älvsborgsbron ska ju kännas som en del av stan dvs.
Senast ändrad 11 april 2011 15:58
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Dags för lite tunnel på 3 km.


Lite svår? Då, så.
Precis där Fågelvägen möter Torgny, så gör spårvägen ett dyk under Torgny och går cut'n'cover hela Krokebacksgatan fram tills den korsar Skogsrydsgatan och då dyker ytterligare och mot Tångudden och Fjorden. Det blir då tunnel fram tills den dyker upp på korsningen Oljevägen-Tankgatan.
Senast ändrad 5 april 2011 19:46
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Spårvägsdragningar med Centrala Älvstaden i åtanke.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.


Senast ändrad 12 april 2011 21:30
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
Emmanuel: Länken mellan Linnéplatsen och Bangatan-Ekedalsgatan är troligen alltför kuperad för spårväg. Förr gick trådbuss den vägen, alternativt kan man tänka sig en tunnel, vilket kan vara rimligt i synnerhet om den kopplas till en ny broförbindelse mellan Bangatan och Lindholmen.
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Fast en återkoppling mellan Fjällgatan och Oljekvarnsgatan skulle la inte bli så svårt, eller? Troligen det enklaste man kan göra.
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Första linjen skapad.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Kålltorp - Saltholmen

Virginsgatan
Torpa
Kärralundsgatan
Lundenskolan
Prästgårdsängen
Örgryte Nya Kyrka
Danska Vägen
Sankt Sigfrids plan
Liseberg
Korsvägen
Berzeligatan
Nya Allén
Valand

Kungsportsplatsen
Brunnsparken
Lilla Torget
Skeppsbron
Esperantoplatsen
Järntorget
Prinsgatan
Nordensköldsgatan

Vasaplatsen
Handelshögskolan
Skanstorget
Sveaplan

Linnéplatsen
Botaniska Trädgården
Slottskogen Södra
Slottskogsvallen
Margretebergsgatan
Bokekullsgatan
Svalebo Sjukhem
Pennygången
Ekebäck
Kungsten
Nya Varvet
Hagen
Berga
Kärringberget
Hinsholmen
Långedrag
Roddföreningen
Saltholmen
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Andra Linjen här!


Marklandsgatan - Hildedal

Marklandsgatan
Bokekullsgatan
Högsbogatan
Klintens Väg
Godhemsgatan
Ekedalsgatan
Godhemsplatsen
Karl Johansskolan
Kaptensgatan
Stigbergstorget
Skateberg
Lindholmen
Götaverksgatan
Ättestupan
Myntgatan
Vågmästareplatsen
Färgfabriksgatan
Swedenborgsplatsen
Minelundsvägen
Aklejavägen
Senast ändrad 27 maj 2011 15:29
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
Spårvagnstrafik på Skeppsbron
Om fyra år kan det gå spårvagnar över Skeppsbron i centrala Göteborg. /.../
Byggnadsnämnden har beslutat ställa ut detaljplanen i september .
Stora badhusgatan ska breddas och ha spårvagns- och busstrafik i mitten och övrig trafik vid sidorna.
Man vill liva upp området med uteserveringar och plantera träd längs med stråket.
De första spårvagnarna beräknas rulla på Skeppsbron 2015.


http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?program..
Senast ändrad 1 juni 2011 12:49

GAST - GBG Allmänna Spårvägstråden

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.