Johannes Åsberg skrev:
Jag tror det är viktigt att skilja på den diskursiva överlagringen och den konkreta socioekonomiska strukturen i stadsmiljöer (även om de naturligtvis påverkar varandra). Andra Långgatan är faktiskt inte bara den populära bilden av Andra Långgatan. Precis som Johannesberg inte heller är det. Världen är inte bara den diskursiva representationen av sig själv.
Skiljer vi på diskurs och materialitet så behöver vi inte ha ångest för att vi tar en fika på Möllevången. Vi kan observera att det finns en förenklad och småfånig bild av ett område (vare sig det är Möllan eller Rosengård) och sedan gå vidare bortom det och upptäcka det som finns.
Välformulerat om diskurs och materialitet...
Haha, efter att ha läst igenom den här ofantligt underhållande tråden så tror jag faktiskt att jag personligen helt har undgått att falla offer för den diskursiva självrepresentationens irrgångar eller den gentrifierande medelklassens ångest över att alltid behöva fly undan sin egen småborgerliga skugga!
Det är definitivt inte trivselfaktorn med "Andra Långgagatan" som är viktig för mig. Jag växte upp i området och kommer fortfarande på mig själv med att överraskas av beskrivningen av Långgatorna som hippa och inne. För det var faktiskt inte så länge sedan som Andra Långgatan enbart var känd som Göteborgs risiga porrgata och absolut inte var ägnad att locka eller passa trendmedvetna medelklasskonsumenter (med eller utan dreadlocks).
Det var väldigt ocoolt bara.
Liksom djupast sett resten av vad som ännu inte kallades för "Linnéstaden", utan för Masthugget, Olivedal, Haga, Annedal och Kommendantsängen. Visst kunde man vara sentimental över denna del av Göteborg men det bar än så länge inte på något intrisikativt coolhetsvärde att bo där.
Vad jag älskade var dock inte häftighetsfaktorn, kultur- eller utelivet (eller nu den symboliska representationen av allt detta). Sådant fanns helt enkelt inte.* Det var helt enkelt de vackra gamla husen som jag uppskattade och (fast jag inte tänkte på det då) skönheten i den välproportionerade gatumiljön.
Och det tror jag också är vägen ut ur den gentrifierade autenticitets- och livsstilsdiskursens jakt på sin egen svans. Fokusera på den materiella skönheten** istället för den sociala miljö som i vida kretsar anses böra skapas, så uppstår det senare också av sig självt.
Tja, det kanske inte var så avancerat, men det var allt jag hade att säga.
* Nu överdriver jag lite, men det gäller att få fram en poäng.
** Ja, jag vet att exempelvis Johannes på det bestämdaste motsätter sig att skönhet skulle vara en objektivt verifierbar egenskap, men det har jag heller aldrig påstått. Jag känner förstås till hela det värdenihilistiska avfärdandet av dylik "metafysik". Inte desto mindre kan man i viss mån tala om skönhet i empiriska eller statistiska termer.
Senast ändrad 7 april 2011 23:42