Utskrift från gbg.yimby.se
....

Högbana i Göteborg?

Sida 2 av 28
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Johannes Åsberg skrev:

Kanske något sådant här:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Det borde man kunna sälja med att "när den nya bron byggs så finns chansen att ge N:a Älvstranden den efterlängtade spårkopplingen".

Sedan kan man ju koppla på resten av ringlinjen efterhand...


Jag är med dig här. Det gäller att vara "smart". ;)

Fast både du och jag vet antagligen att en liten linje endast från Centralen över älven och längs Hisingssidan kommer att ha mycket begränsad utilitet, varför det kan bli svårt att sälja in idén av den anledningen. Man får pressa mycket på det unikt nya och exklusiva med norra älvstranden etc, hehe!
Att få stöd för alléavsnittet kommer att bli kritiskt, ja. Samtidigt, om man tänker lite på det, är det faktiskt en väldigt smärtfri och wastelandaktig rutt rent objektivt. Det kommer till och med att se snyggt ut med bron som korsar gatan vid ställen som Västra Hamngatan och Viktoriagatan m.m samt med "pelartuben" som för biltrafiken ner mot Järntorget. Fast det krävs ju lite sånt här:
http://kartor.eniro.se/m/aVIIL
(Ja, kanske lite smäckrare och stilrenare ändå.)

Måhända behöver vi inte ens hugga ner den inre trädraden.

Men att hinna få idén att sjunka in innan överklagande- och avslagsstormen kommer igång är förstås en helt annan femma.

Apropå din karta förresten, gillar du inte min tunnelsträckning under Chapmans Torg, Mariaplan och Sandarna, eller är din karta bara strängt "stiliserad"?

En alternativ dragning till Hamnbanan vore möjligen Stålhandskegatan, Östra Bräckevägen, Dysksgatan och under Rosenhill för att komma ut på leden som för upp på Älvsborgsbron, men högbana ovanpå Hamnbanan är som sagt helt klart en himla bra idé i "gnällminimerande" syfte. Dess främsta svaghet är möjligen att man förlorar i täckning.
Senast ändrad 27 januari 2013 22:48
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Gunnar: Ja, du har kanske rätt, lika bra att ta allt på en gång. Men det måste som sagt vara en tajt lösning. Det är bla därför jag inte tror på tunnlar. Det kostar offantligt mycket och är en väldigt inflexibel lösning.
__________________
A house is not only a machine for living in
Profilbild
Tobias Axelsson
177 Inlägg
Ort: Göteborg (Kortedala), Gick med: Juni 2010
Det ser bra ut, det här!
Kan hålla med om att spårtyp är en ickefråga i dagsläget, det lär dröja länge innan den typen av detaljer är aktuellt. Men intressant att det finns en enorm antiopinion, man kan undra varför?

En liten fråga bara angående ringlinjeskissen: Vore det inte till nytta att lägga en station omkring vardera brofäste på Älvsborgsbron? Åtminstone i krokarna runt Klippan. Eller bedöms det bli svårt att få till?
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Tobias Axelsson skrev:

Det ser bra ut, det här!
Kan hålla med om att spårtyp är en ickefråga i dagsläget, det lär dröja länge innan den typen av detaljer är aktuellt. Men intressant att det finns en enorm antiopinion, man kan undra varför?

En liten fråga bara angående ringlinjeskissen: Vore det inte till nytta att lägga en station omkring vardera brofäste på Älvsborgsbron? Åtminstone i krokarna runt Klippan. Eller bedöms det bli svårt att få till?


Ett snabbt svar emellan (mitt i disken för min del). Nej, det är inte direkt svårt att få till. I alla fall inte på min ursprungsskiss där Station Sandarna följer bara ett par hundra meter efter avfarten från Älvsborgsbron och in i bergstunneln under västra Majorna. På Hisingssidan torde det också gå att göra. Grejen är väl bara den att stationer bör ligga i nära anslutning till maximal mängd människor och det kan det ju vara lite tomt både vid Klippan och vid Älvsborgsbrons norra fäste.
Eller hur ser du på saken?
Senast ändrad 8 juni 2011 20:47
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Johannes Åsberg skrev:

Gunnar: Ja, du har kanske rätt, lika bra att ta allt på en gång. Men det måste som sagt vara en tajt lösning. Det är bla därför jag inte tror på tunnlar. Det kostar offantligt mycket och är en väldigt inflexibel lösning.


Tajt är ordet.

Det är möjligt att Majornatunneln är lite överflödig. Har du observerat att jag dock även har tunnlar under Lunden (viktig), Högsbo Höjd (viktig) och vid Brunnsbo (något mindre viktig)?
När jag ritade in Majornatunneln motiverades jag av tre saker:

1) Detaljstudier av Oscarsleden gav mig intrycket att högbana blev problematiskt att kombinera med alla trafikledsmot, i alla fall utan betydande ombyggnader för vilka jag inte är trafikexperten att tillfråga. Ett tag var jag till och med inne på att dra Blå Linjen i en båge över Majnabbekajen och norr om Taubehuset för att undvika leden! Dragning längs med leden bör möjligen dock undersökas igen. Kanske överdrev jag svårigheterna.

2) Genom tunnelstationerna dras i princip hela västra Majorna och Kungsladugård direkt in i linjenätet som upptagningsområde. (Möjlig kritik: Stationssekvensen kopierar delvis existerande spårvagnsrutt.)

3) Punkt 2 blev oemotståndlig när sträckningen visade sig möjlig att dra nästan helt genom berg, med endast ett mindre parti runt Mariaplan bestående av s.k. "friktionsmaterial" (dock ingen lera!).
Tunnelmynningarna visade sig också relativt enkla att få in. Från Älvsborgsbron: "rakt" in i bergsklippan vid Sandarna (partiet omedelbart efter bergskammen är heller inte bebyggt så infartens "tak" kan täckas med konstgjorda medel); från öster: ner i tunnel underjord direkt norr om leden vid Karl Johanskyrkan.
Senast ändrad 8 juni 2011 21:41
Profilbild
Tobias Axelsson
177 Inlägg
Ort: Göteborg (Kortedala), Gick med: Juni 2010
Gunnar Einarsson skrev:



Ett snabbt svar emellan (mitt i disken för min del). Nej, det är inte direkt svårt att få till. I alla fall inte på min ursprungsskiss där Station Sandarna följer bara ett par hundra meter efter avfarten från Älvsborgsbron och in i bergstunneln under västra Majorna. På Hisingssidan torde det också gå att göra. Grejen är väl bara den att stationer bör ligga i nära anslutning till maximal mängd människor och det kan det ju vara lite tomt både vid Klippan och vid Älvsborgsbrons norra fäste.
Eller hur ser du på saken?


Klippan ska ju byggas ut med fler kontorslokaler (och bostäder?) och får man till en hållplats i höjd med Älvsborgsgatan är där ju även ganska många kvarter med gångavstånd i krokarna.
Men det går ju alltid att komplettera med fler hållplatser i framtiden. Får hoppas det blir anledning till det, särskilt på hisingssidan
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Tobias Axelsson skrev:



Klippan ska ju byggas ut med fler kontorslokaler (och bostäder?) och får man till en hållplats i höjd med Älvsborgsgatan är där ju även ganska många kvarter med gångavstånd i krokarna.
Men det går ju alltid att komplettera med fler hållplatser i framtiden. Får hoppas det blir anledning till det, särskilt på hisingssidan


Jag måste nog uppdatera mig gällande byggplaner för Klippan. Sjöbergen tror jag dock faktiskt inte går igenom. Kolonilotterna och duvslagen lär nog gå segrande ur den striden om jag känner göteborgarna rätt.
Kollade lite närmare på avfarten från Älvsborgsbron på sydsidan och möjliga stationslägen. Som jag tolkar situationen så blir det antingen som i min skiss med underjordisk station under det öppna området uppe på Sandarna eller om tunneln undviks, som Johannes förespråkar, närmast vid Karl Johansgatan uppe i backen vid Sandarna. Detta om du inte vill förlägga stationen på själva Älvsborgsbron förstås.
Stationerna kan dock ha flera anknytningspunkter/"uppgångar" (som tunnelbanan i Stockholm), exempelvis förbindelse över/under leden från Klippan vid behov.

Som jag förstår statonslägena i stort, kanske i synnerhet på Hisingssidan, så är ingenting hugget i sten. Inte minst om området invid Älvsborgsbron skulle hårdexploateras så följer väl även eventuellt behovet av stationer.
Senast ändrad 8 juni 2011 22:10
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Ang. hållplatslägen: Hållplatser är ju till för något, nämligen att gå av och på. Ska systemet ha god hastighet får de inte bli för många. De ska ligga där det finns mycket folk (antingen boende, arbetande eller resande som byter). I dagsläget finns det ingen anledning att lägga station vid Ä-bron. Om 20 år gör det kanske (förhoppningsvis) det. Då kan man lägga dit en utan några problem.

Ang. tunnlar: Allt som kostar pengar kan man trycka in längre fram i processen, när man väl kommit igång (det är tyvärr så vi människor funkar). Men för att få folk att växla in på det här spåret måste den beräknade kostnaden vara minimal och vinsten maximal. Det är alltid lättare att lägga på kostnader i efterhand när man väl valt inriktning. När det gäller infrastruktur är spårbundenhet a och o.
__________________
A house is not only a machine for living in
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Hade egentligen tänkt att visa upp en skiss, men funderar en del över sträckningen Sannegårdshamnen-Västra Eriksberg. Hamnbanan går här mestadels genom en uthuggning samt med en tunnel genom ett litet berg vid gamla Juvelkvarnen.
Tre broar korsar uthuggningen i gatunivå, fyra om man inkluderar Eriksbergsmotet.
Skulle man lägga högbana ovanpå broarna skulle den bli väldigt hög jämfört med järnvägen. Vet inte om det egentligen gör något, men som ingenjörsarbete framstår det som ganska okonventionellt.
En alternativ idé är att inte följa Hamnbanan här utan istället ungefärligen Säterigatan (eller Östra Eriksbergsgatan). En tredje idé vore att sänka högbanan och lägga den parallellt med den i framtiden förväntat dubbelspåriga Hamnbanan (totalt fyra spår i bredd). Kanske borde högbanan i så fall sänkas till marknivå redan öster om Eriksbergsmotet.
Möjligen skulle det även räcka med tre spår snarare än fyra under det aktuella avsnittet förutsatt att Hamnbanan och Högbanan delade på ett "omkörningsspår".

Vad tycker ni?

Vi skulle sannerligen behövt några av forumets tågexperter här.
Senast ändrad 9 juni 2011 19:20
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Allvarligt talat, en överdäckning av Hamnbanan framstår som det enda raka. Det borde kunna ske åtminstone från området för den gamla Sannegårdsbangården i öster (i höjd med Lindholmen) till så nära Älvsborgsbron som önskas.
Det skulle frigöra kopiöst med mark som idag enbart agerar bullerdämpare och så skulle man dessutom kunna montera ner det monstruösa Eriksbergsmotet som pajjar så förskräckligt för en sammanläkt stadsbild.
Senast ändrad 9 juni 2011 19:22
Profilbild
Tobias Axelsson
177 Inlägg
Ort: Göteborg (Kortedala), Gick med: Juni 2010
Håller helt med, däcka över rubbet. Man verkar redan vara på god väg.

Med tanke på farligt gods-transporter och sådant behöver man kanske hålla ringlinjen separerad från hamnbanan? Hur var det med tågexperterna...

Rent objektivt och spontant tycker jag nog att den gör sig trevligast som "hög hela vägen", och mest lättillgänglig.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Hamnbanan ska väl bli nedsänkt, iaf delvis?

Vad gäller farligt gods tror jag inte det är några problem (det gäller väl främst boende, sekundärt kontor men inte trafikleder - som ju går ganska tight med Hamnbanan som det är nu).

Vill återigen påminna om vikten av att hålla det billigt (dvs. inga tunnlar). Vi kan göra ett lyx-alternativ också, men vi måste ha en budgetvariant.

Vad gäller dragningen tycker jag Säterigatansvängen ser bra ut.
__________________
A house is not only a machine for living in
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Lundbyleden-Kolhamnsgatan (förbi Eriksbergs köpcentrum) - Säterigatan alltså...
__________________
A house is not only a machine for living in
Profilbild
Hans Jörgensen
409 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: December 2008
Johannes Åsberg skrev:


Här är några möjliga hållplatser:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Japp det här är en säkert en bra modell att utgå ifrån.
Som sagt, på Hisingssidan bör finnas fina möjligheter att få till högbana och eventuellt tunnel samtidigt med Hamnbanan, men högbana kanske är att föredra hela sträckan (tillgänglighet vid hållplatser, utsikt...)
Här finns sedan fantastiska möjligheter till utvidgning av stadsbana/högbana mot Torslanda åt väster och mot Brunnsbo-Marieholm-Gamlestan åt öster.

På södra sidan speciellt Norra Mastugget och österut, blir det kinkigare med högbana som det påpekades tidigare i tråden.
Jag kan nog personligen tänka mig högbana hela vägen, om det läggs krut på det estetiska.
Men man kan tänka sig andra nackdelar med högbana i city, buller tex.
Sen är jag inte tillräckligt insatt i högbanors tekniska detaljer men kanske krävs rätt mycket för att få stabilitet mot vibrationer, med tanke på de rätt höga hastigheterna och tyngden på fordonen, det sanka underlaget (jämför gamla ullevi), mm.
Men omöjligt är det naturligtvis inte även om det kanske då inte blir en budgetvariant genom city, vad vet jag.

En annan utmaning kan vara att få till de upphöjda stationerna så att det inte ser klumpigt ut, till exempel vid Avenyn, Järntorget mm.

Men som sagt på Hisingssidan finns väl alla möjligehter att köra på.
Skönt att det finns fördelar med wasteland-stråken som vi faktiskt kan utnyttja till något

Angående Lindholmsallén, där passar antagligen fint med vanlig spårväg. Knappast problem med viss parallellitet, de banaorna möter delvis olika behov, och reseströmmarna mot Norra Älvstranden är rikliga, det vet alla som stått på Buss 16 i rusningstid.
Senast ändrad 27 januari 2013 22:48
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Hans: Jag tror inte buller är något större problem med den här dragningen (det är redan bullerstört hela vägen).

Vid närmare eftertanke är inte heller det visuella något större problem genom Allén. Allén är ju full av träd, högbanan kommer att gå i höjd med trädkronorna och knappt vara synlig på längre avstånd. Men Järntorget och korsningen med Avenyn är dock stora problem vad gäller just det...

Det stora är nog helt enkelt kostnaden. Det är trots allt ca 14 km spår i luften.
__________________
A house is not only a machine for living in
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Fogade i alla fall in Ringlinjen i min ursprungliga skiss. Ser änna ut som en strandad sjöko.
I första versionen följer högbanan på Hisingen Säterigatan-Kolhamnsgatan istället för Hamnbanan på detta avsnitt. Passage vid Eriksbergsmotet skulle möjligen kunna ordnas genom att högbanan temporärt går i mark parallellt med Hamnbanan under motet.
I den andra versionen följer högbanan Hamnbanan konsekvent (förutom att den går söder om tunneln vid Eriksberg/Juvelkvarnen). Vi låtsas att Hamnbanan antingen har hunnit överdäckas eller så går högbanan helt enkelt extra högt över hamnbanerälsen pga befintliga korsande vägbroar.
Som synes blir det nästan ingen skillnad till följd av skalan.
Jag såg vid närmare eftertanke inget skäl att hoppa över från Hamnbanan till Lundbyleden då dessa följer varandra nära parallellt. Om högbanan sitter gränsle på vilketdera förutsätts hur som helst passageraranslutning på bro både norr och söder om barriärområdet.

Jag har lite fler stationer än Johannes. Avståndet mellan dem torde på Hisingssidan dock ändå bli ungefär 1 km.

Båda skisserna visar älvövergång för Ringlinjen på (den breddade) Marieholmsviadukten inklusive station vid Olskroken. Mellan Olskroken och Gullbergsvass passerar högbanan ett godstågspår (?) på viadukt som går direkt från Västra Stambanan till Västkustbanan utan att passera Gbg C. Trafiken på detta spår är förhoppningsvis tillräckligt gles för att tillåta plankorsning.
Givetvis hade det varit möjligt att tänka sig en kortare och simplare banlösning från Hisingen till Centralen över den nya Göta Älvbron. Emellertid utgår skissen från ett nybyggt/bebyggt Ringön och Gullbergsvass där kombiterminalen dessutom har rivits. Självklart innebär det att sträckningen är som allra mest osäker här.

Som synes är Majornatunneln kvar. Det beror mest på att jag bara fyller i den gamla skissen. Kanske borde denna som sagt rationaliseras bort.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.




Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Vita Linjen/Ringlinjen (i svart), förslag på högbanestationer (fetstil markerar stationer delade med andra linjer):

Göteborg CAvenynVasaplatsenJärntorgetMasthuggstorgetChapmans TorgMariaplanSandarna
Färjestaden
Säterigatan/Eriksberg
Sannegården
Brämaregården
Frihamnsplatsen
Ringögatan
Olskroken
Gullbergsvass

Övrigt på kartan:
Vita streck = Högbanestationer
Vita cirklar = Anslutningar till Västlänken
Grå bågar = Tunnelavsnitt
Grön Linje (Billdal-Partille)
Röd Linje (Fiskebäck-Lövgärdet (via Kärra)
Blå Linje (Torslanda-Kållered)
Senast ändrad 27 januari 2013 22:48
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Hans Jörgensen skrev:

En annan utmaning kan vara att få till de upphöjda stationerna så att det inte ser klumpigt ut, till exempel vid Avenyn, Järntorget mm.


Jag har tänkt en del på det här och har i min hjärna kommit fram till en relativt fast vision av standardhögbanestation enligt modell 1A som skulle funka enligt mig. Hade jag bara haft en scanner hade jag gladeligen ritat på fri hand och skickat upp. För att göra ett försök till beskrivning...

Tänk först på en inglasad rektangel i fackverk, anno 1895.

Tänk ovanpå en halvcylinder av välvt fackverksterminaltak. Den går inte ända ut i kanterna på de underliggande rektangeln. Där befinner sig istället delvis perrongerna och trappor/hiss till gatunivån.

I varje hörn av rektangeln befinner sig antydan till en kvadratisk liten tornformation, kanske med svagt spetsiga tornkupor krönta av en spira, kanske med lyktor som lyser upp natten. Mellanliggande rektangelparti företer ett flackt lutande tak som utgår ifrån det rundade centralpartiet.

Allt fackverk i steampunkig snirkeljugend.

Vad gäller buller och synfält så håller jag helt med Johannes. Avenyn kommer att bli ett kritiskt område att passera. Just därför är det viktigt att högbanan här, liksom genom hela Allén, motsvarar en elegans som man finner i Storan, på Avenyn nr 1 och 2 samt på Kungsportsbron. Högbanan skall gå in i den äktgöteborgska miljön och närmast ge betraktaren intrycket att den "alltid" har funnits där, tycker jag.
För att göra intrycket trots allt så diskret som möjligt skulle jag mycket väl kunna tänka mig att placera själva stationen på allávsnittet direkt öster om Södra Vägen.

Brofästena över Avenyn behöver exempelvis lyktor:
http://kartor.eniro.se/m/aVc2C
Senast ändrad 10 juni 2011 10:02
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Jag är helt säker på att vi kan få till vackra, "steampunkiga" illustrationer.

Vad som vore bra vore någon sorts kostnadsberäkning. Finns det något liknande projekt att jämföra med? Det är som sagt ca 14km eleverat spår. Vad kostar en km spår i luften?
__________________
A house is not only a machine for living in
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Johannes Åsberg skrev:

Jag är helt säker på att vi kan få till vackra, "steampunkiga" illustrationer.

Vad som vore bra vore någon sorts kostnadsberäkning. Finns det något liknande projekt att jämföra med? Det är som sagt ca 14km eleverat spår. Vad kostar en km spår i luften?


Bra frågor. Var skall man finna svar på det? Högbanor har på senare år framförallt byggts i Sydostasien sägs det. Jösses vad man är dåligt insatt.

För övrigt är jag inte helt färdig med linjen på Hisingen. Är inte helt nöjd med hur stationsplaceringen råkade bli och stationen för Färjestaden/Västra Eriksberg är på en karta placerad alldeles för långt åt väster för att sannolikt vara praktiskt möjlig givet stigningen upp på Älvsborgsbron.
Stationsplaceringen på Johannes plan med en station färre framstår som mer rationell och renodlad. Var nog lite trött igår kväll.
Får jag tid idag ger jag mig nog ut på ett "fact finding mission" till Hisingen.
Senast ändrad 10 juni 2011 12:19
Profilbild
Tobias Axelsson
177 Inlägg
Ort: Göteborg (Kortedala), Gick med: Juni 2010
Banverkets rapport Genomgång av automatiska bansystem från 2004 ger lite kostnadsberäkningar. Dels så redovisas kostnad/km på en mängd system runtomkring i världen (sid 39-45), men även en jämförelse mellan automatiska tunnelbanesystemet VAL i Lille, Frankrike och vanlig spårväg (sid 10).
Spårväg angavs ha en medelkostnad på 28 miljoner US$/km kontra 57 miljoner US$/km för VAL. Så någonstans där emellan, kanske? "Automatiseringen" kostar säkert en bra slant.
Sedan är frågan om och hur mycket kostnaden skiljer mellan betong och stål. (For the record: jag gillar också steampunk, är absolut ingen betongkramare ;) )

Sedan verkar ju automatbanor ha betydligt lägre driftskostnader (intressant tabell på sid 11), MEN det här är ju samma typ av detaljfråga som spårtyp så det är inget vi behöver stöta och blöta än
Sida 2 av 28

Högbana i Göteborg?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6734 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

ufu82646
14 Oktober 04:12 av Ufu82646 Ufu82646
independent escorts
13 Oktober 09:29 av Worldescortshub Worldescortshub
Göteborgsregionens folkmängd
10 Oktober 21:04 av Matthias H.
Spamanvändare?
4 Oktober 23:00 av Tore Kullgren