Johannes Åsberg skrev:
För övrigt har jag missat var i tråden idén om pendeltågsstation i Olskroken dök upp, men det byggs ju en i Gamlestaden nu så det enklaste är väl att bara dra högbanan upp dit om man nu vill ha den kopplingen (den borde ju kunna gå i markplan från Centralstationen dit).
I så fall tar ju ett högbanekryss form: Nordost-Sydväst / Nordväst-Sydost.
Lindholmen (med ev förlängning Eriksberg/Torslanda?)
Korsvägen (med ev förlängning Mölndal/Kållered?)
Gamlestaden (med ev förlängning Kortedala/Angered?)
Stigberget (med ev förlängning Kungsten/Frölunda?)
Hej!
Jätteroligt att se att tråden lever och att vi blir mer och mer överens(?)
Johannes,
Du har så rätt i att alla inte gillar Högbana utanför köksfönstret när de spanar ut en sådan här vacker höstmorgon som Nittonde Oktober nådens år 2011.
Jag har försökt att ta hänsyn till det i mina senaste uppdateringar. Som du ser har jag tagit bort alla dragningar där avståndet till bostadshus är mindre än 30 m.
Tunneln Korsv-Sahlgrenska var med redan i Automatbaneutredningen och jag tror att vi ska använda möjligheterna med Berg i dagen.
Övergripande är det kanske så att jag hänger upp mig på Västlänkens utformning, men jag ser verkligen VL/FA/Olskroken ( Pendelcentral i Olskroken ) som en stor möjliggörare för Hög/Stadsbana ( till skillnad mot beslutad VL/HK ).
Detta eftersom VL/FA/O:
- Frigör budgetutrymme, storleksordning 12 miljarder.
- Frigör fysiskt utrymme för Högbana. ( och en massa andra angelägna projekt för stadens utveckling ) Om VL/HK byggs kommer stora delar av Centrum inkl Centralen att vara byggarbetsplats fram till 2028 minst.
- Ger starkt incitament för Högbana för att kunna ta hand om det drastiskt expanderande pendelfolket utan att spårvagnarna säckar ihop, se tidigare argumentation.
VL/FA/Olskroken har även uppenbara fördelar framför "gamla" Förstärkningsalternativet:
- Låter Centralen vara i fred. Ingen utvidgning av säckstation, inkräktar inte på planer för Gullbergsvass.
- Vi slipper skrymmande ramper som förfular området kring Lejonet och vi slipper också riva hus vid Gubbero => sparar stora pengar och kulturmiljö.
Att använda Gamlestadens pendelstation som ny pendelcentral fungerar inte eftersom vi missar tågen från Alingsåshållet ( det var annars min första tanke ). Däremot tycker jag också att vi kan dra Högbana till Gamlestadstorget. ( fanns i gamla skisser )
Dock, en Högbana av den modell vi skissat på här står och faller givetvis inte med en viss pendeltågstrafik, utan har ett stort egenvärde oavsett.
Och om jag nu spånar vilt om scenarion för Implementeringsplan:
Plan A =" Sweet dreams":
2012: Start för kombinerad Högbane- och VL-utredning. ( parallellt med VL projektering ).
2015: Beslut, start byggen.
2018: Eriksberg – Backaplan
2021: Backaplan – Olskroken ( m GÄ-bro ), Eriksberg-Volvo, Centralen-Korsv
2023: Centralen – Järntorget
2025: Korsv-Liseberg ( + Ny VL/FA/Olskroken )
2027: Korsv-Linnéplatsen
Und so weiter….
Plan B = "Troligt scenario":
VL/HK rullar på som tåget. Ingen plats att bygga ngt annat och ingen budget heller.
MEN om vi ändå kan norpa cirka 6 miljarder innan 2030:
2022: Beslut ( efter malande av Storkringen etc etc )
2025: Eriksberg – Backaplan
2028: Backaplan – Centralen, Eriksberg-Volvo
2030: Centralen-Korsv.
2032: Centralen – Järntorget.
2034: Korsv-Linnéplatsen, Centralen-Olskroken ( Gamlestaden? )
Sen fortsätter vi förstås, när "alla" sett vad bra det är med Stadsbana/Högbana. Flera intressantat förslag här:
- Stigberget: Trevlig hållplats men jag ser det inte som en knutpunkt i klass med Järntorget el dyl. Här får vi också se upp med andra planer för Älvstranden.
- Tunnel ( eller ev bro ) Lindholmen-Stigberget. Kan med fördel anslutas med Linnéplatsen i form av mini-tunnelbana. Pris?
- Linnéplatsen till Haga: Var med på Automatbaneförslaget, men jag tror ändå det kan bli lurigt.
- Gamlestaden. Om ingen pendelstation i Olskroken kan man delvis kompensera med HB-station där.
- Mölndalshållet: Hitåt finns redan pendeltåg parallellt, liksom hyfsat snabb spårvagn.
Sen finns ju de andra förslagen:
- Gamlestaden. Ligger nära till hands, förlänga från Olskroken.
- Södra Älvstranden: Finns resandeunderlag?
- Backa: Saknar spår idag. Bra för att minska biltrafik norrifrån om stor pendelparkering kan fixas.
( Generellt, som jag tog upp i mitt förra inlägg, Högbana gör störst nytta där buss/spårvagn går långsamt eller saknas. Mot t ex Angered finns redan en relativt snabb linje. )
Ett sätt att räkna ( som jag kör på tills någon visar något bättre ) är att använda Automatbaneutredningens uppskattning för Ringlinjen. 9.5 km för 2 miljarder ( inkl tunnel Korsv-Sahlgrenska ) blir med KPI-uppräkning 0.27 miljarder/km 2010. Tar vi så en säkerhetsmarginal på drygt 2 landar vi på ungefär 0.6 miljarder / km, vilket är den siffra jag haft i mina senaste beräkningar. Den första etappen på 6 km skulle alltså kunna kosta crika 3.5 miljarder.
forts följer...
Mikael