E K skrev:
Jag förstår inte hur du tänker dig att en upphöjd bana skulle kunna få plats under bangårdsviadukten? Under bangårdsviadukten skulle banan hamna i princip i markplan, och planskildhet kommer isåfall att kräva tunnlar.
Visst vore det en nackdel att stationen inte hamnar på Drottningtorget, men jag har svårt att se hur det skulle gå att bygga en station ovan mark på torget. Förutom att det finns ganska ont om plats för kurvor och hållplatser som klarar av längre vagnar än idag, vore det mycket politiskt känsligt att skymma Centralstationen och Posthuset. Kanske blir inte Stordalen den största opponenten, men räkna med att skarorna som skulle motsätta sig en högbanekorsning vid Avenyn protesterar minst lika högljutt mot att ett upphöjt stationskomplex hamnar på Drottningtorget.
Om man vill ha en station just vid Drottningtorget måste man nog börja gräva i leran, under torg och kanal. Det blir inte billigt, men kanske kan man få till något sånt här (lila = ramp/ytläge, brun = lertunnel):
E K,
Jag håller också med om att det kommer att bli svårt politiskt att få bygga
på D-torget. Därför är nog Polhemsplatsen mer realistiskt.
Se nedan ett förslag. Obs att snabbspåret går i gatuplan under BG-viadukten
för att sedan stiga uppåt. Cirka fem meter på 100 meter bana. Man kan också
tänka sig att BG-viadukten får stiga någon meter högre så vi kan börja stigningen tidigare. Det väsentliga är att GB-viadukten planeras med planskild spårtrafik
som randvillkor.
De skrivelser jag sett verkar anta spårtrafik i gatuplan även fortsättningsvis.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Min utgångspunkt är att vi bör ha direkttrafik snabbspår till GÄ-bron och
Hisingen, därav norra armen. Sedan kan man ha en station vid NE-terminalen
( för t ex Västlänksresenärer ).
Stationen på Polhemsplatsen kan alltså vara fyra-fem meter över gatuplan,
men vi behöver inte höja den så mycket om tanken ändå är att vi inte ska
ha bilar och bussar mellan Polhemsplatsen och D-torget. Huvudsaken är att
banan inte är en barriär för gående och cyklister.
En annan huvudvärk är gamla Västgötabanans (VGJ) stationshus.
I liggande förslag för BG-viadukt ska det bort, men kanske finns möjlighet
att rädda huset(?) I så fall får BG-viadukten vara smalare och
dras längre österut. Stadsbanan följer dagens spår under viadukten och
stationen läggs längre söderut.
Att lägga station öster om BG-viadukten är möjligen enklare byggmässigt,
men det gör att de resande kommer för långt österut.
Även jag har kollat på tunnellösningar under D-torget. Det vore suveränt
för resenärerna. Dina förslag liknar mina. Huvudproblemet kanske är
störningar under byggtiden. Även vad gäller tunnlar kan det vara
enklare att ha stationen på (under ) Polhemsplatsen.
trevlig helg
Mikael
Senast ändrad 27 januari 2013 19:43