Sven Renquist skrev:
Reservat för fler spår behövs ju även för en utökad fjärrtrafik.
Tja, fast om Waterloo Station, Gare de l'est, München Hbf och Stazione Termini för att ta några exempel klarar sig utan spårreservat, varför inte Göteborg C? Någonstans måste man hejda sig och betrakta en station som "utmaxad". Eller skall central stadsmark offras i all evighet för eventuell framtida expansions skull? Vad blir det då kvar av Gullbergsvass?
Münchens tätort har drygt dubbla befolkningen mot Göteborgs dito. Om Münchens centralstation (säck) då klarar sig med 32 spår så duger nog 18 gott åt Göteborg. Därefter kan alltid nya stationer uppföras. Varför inte på Hisingen eller som vi tidigare varit inne på under Heden?
Interiör från det eventuellt framtida SJ Göteborg Heden:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Ok, jag ska inte besserwissra mig om antal spår, det är ju skit samma. Tycker egentligen du skrev en bra sak om Centralstationen en gång, att det är coolt med säckstationer. Det ger en viss vikt åt staden så att säga. Håller helt och hållet med.
Hehe, visst är det lite fräckt! Vi och Århus, typ.
Om jag hade skissat på en högbanestation hade jag iofs nog lagt den ovanför Åkareplatsen/Polhemsplatsen. Då skulle man kunna flytta Drottningtorgets hållplatser dit.
Det är förstås ett alternativ. Jag tänkte i termer av maximal närhet och smidighet i byte mellan tåg och högbana dock. Från perrongen på Gbg Central, vare sig du anlänt via fjärrtåg, regional-, eller lokaltåg (Hanssons favorit) så räcker det med en rulltrappa och ett byte för att nå nästan överallt i Göteborgs kommun, något som Västlänken aldrig skulle kunna tävla med.
Naturligtvis hade friidrottshuset rykt. Och Centralens huvudentré hade lett ut till ett tomt torg. Man kanske hade fått skapa en ny korridor inne på stationen österut, för att leda direkt mot hållplatserna.
Känslan av att få slippa bli bortblåst av rusande bilar så fort man stigit av ett tåg kan ju vara värt en del. Men i hur många europeiska storstäder är det så? Småstäder som Uppsala och Borås, visst, men i Göteborg? Bilarna kanske rentav är något vi måste leva med. Det är lite cost-benefit med Bangårdsviadukten. Den lättnad som uppnås runt Drottningtorget betalas med mer eller mindre inskränkt stadsmässighet i Gullbergsvass. Vad blir nettot?
Friidrottshuset/Stampgatan 8 är från 1866. Skulle du verkligen med gott samvete kunna riva det?
Senast ändrad 10 februari 2012 18:00