Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Bevarade 70-talsmiljöer i GBG

Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Vi har fått följande fråga från ett filmbolag:

Hej!

Med ert intresse och kunskaper om stadsplaneringsfrågor och arkitektoniskt innehåll i Göteborg kan ni möjligen tänka er att spåna fram några uppslag utifrån ett behov. Finns det någon byggnad ni vet, med lokaler som har en fast inredning som tacksam grund och som med vissa mindre medel kan förvandlas att föreställa reception och lobby på ett svenskt storhotell 1976?

- - -

Nu får ni gnugga geniknölarna!
SVT och andra aktörer filmar ju flitigt i Mölndals kommunhus. Länge sedan jag var där men om jag minns rätt så ligger receptionen i ett stort och rymligt atrium, som påminner lite om en hotellobby.
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Dalheimers hus är väldigt 70-tal ....på utsidan.
Gick förbi Sparhotellet på Chapmans Torg häromdan och det såg mörkt och murrigt ut innanför men solen sken och jag var inte inne så mina ögon kan ha blivit lurade.

Det andra Sparhotellet i Gårda vet jag inte nuförtiden men i skiftet 80/90-tal var det allt 70-talskänsla kvar därinne. Det körde nämligen rockklubb nån gång i veckan där då.
Jesper Hallén
348 Inlägg
Jag tror att bådas sparhotellen har blivit ganska så förnyade de senaste åren, både ut och invändigt. Götaverkens gamla kontorshus på Lindholmsallén skulle kanske funka, vet dock inte hur det ser ut invändigt.

Jörnmark känner kanske till någon passande location kanske
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
SKF:s reception var en ren 70-tals dröm, men de fixade till den för några år sedan så nu ser den bara tråkig ut. Tyvärr.
har inte varit där inne men partillekommunhus bör vara byggt i början av 70-talet och har kvar orginalfasaden iallafall.
Matthias H.
662 Inlägg
Tippar på att nån av alla dom gamla ordenshusen har kvar gammal inredning. Odd Fellow, Bachelors, VB osv
Senast ändrad 17 juni 2011 09:44

> Allmänt
Bevarade 70-talsmiljöer i GBG

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6732 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter