Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Partille centrum

Magnus Österlund
2 Inlägg
Partille kommun har nu lagt ut ett förslag till Fördjupad översiktsplan för centrala Partille på http://partille.se/sv/Invanarservice/Bygga--bo/Ov.. och vill ha kommentarer på det senast 6:e december.

Där pratar de fint om blandstad och kvartestruktur. Det är ganska drastisk förändring av Partille centrum som idag präglas av ödetomter och småskalighet, och mitt i allt detta ett stort varuhus (Allum).

De vill ha kommentarer på deras idéer, och vad vore bättre än en kommentar från yimby. Vad tycker ni?

PS: såg att det varit uppe tidigare för diskusition härhttp://gbg.yimby.se/forum/thread.aspx?id=2097&page=..
Senast ändrad 17 februari 2013 02:56
Matthias H.
662 Inlägg
Swecos vision ser mycket bra ut, få bort motorvägen (o in den i tunnel) och skapa en riktig kvartersstad.

Annars är förslaget som ligger helt ok, det kan bli något som Söderstaden i Kungsbacka. Men jag tycker att man ändå upplever den vanliga schizofrena inställningen, dom vill skapa blandstad men har massor med grönt med på sina illustrationer. Och på något ställe skriver dom "vackert gaturum" men det ser bara ut att vara för boende, jag ser inga affärer i bottenvåningarna. Om inte man gör plats för det blir det ingen blandstad och har inte Partille mycket naturområden uppe i bergen på rätt nära avstånd ifrån centrum? Då behöver man inte bygga massa park utan man bör koncentrera sig för att bygga just blandstad. Trevligt också att en del kvarter verkar slutna. Dom borde dock eftersträva att sluta alla kvarter och göra schyssta innergårdar istället. Då får man det gröna automatiskt och man behöver inte lägga in massa stora onödiga gräsmattor och buskar där ingen kommer våga gå på kvällarna och där hundar kommer göra sin toalett på dagarna.
Magnus Österlund
2 Inlägg
Ja, det hade varit mycket bra att få bort de stora bariärena från Partille centrum, men frågan är om det är försvarbart. Det kostar mer än det smakar; det kostar en del att bygga en tunnel genom berg och dels måste en hel del hus rivas om deras vision ska kunna förverklas. En bättre idé som jag ser det vore i så fall att bygga en betongtunnel på samma plats som motorvägen går idag. Fast det är ju inte heller direkt billigt.

Jag blev också lite förvirrad när jag läste om deras ambitioner att bygga blandstad när de i nästa andetag prata om funktionsseparering. Blandstad verka mest vara ett fint ord man bör ha med i sådana här rapporter utan att man behöver bry sig om vad det egentligen innebär.
Men i det hus de byggde mitt emot kulturhuset för något år sedan var det faktiskt lokaler i bottenvåningen vilket var mycket positivt. Man kan hoppas att de fortsäter i samma anda. De tog även ett visst steg till kvartesbildning när de slöt igen runt gallopsvägen, i alla fall delvis. De kan klart göra mer där för att förtäta. Även mot Gamla kronvägen där det är en totalt meningslös gräsmatta.
Matthias H.
662 Inlägg
Ja att sänka motorvägen och bygga över den kanske är billigare (borde vara det). Jag tror Mölndal skulle tjäna massor på att göra så också d v s sänka ner motorvägen och bygga över den ca 1 km genom centrumet. Centrumen i Partille o Mölndal har alltså liknande problem att överb(r)ygga! i framtiden.

> Allmänt
Partille centrum

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6732 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter