Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Allmänt

Stadsdelsnämnderna och Närregionen

Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Som ni säkert vet, så vill jag att Angered skall gå tillbaka och bli egen kommun igen. Och eftersom att Angeredsbron är byggd, så bör även Kärra bli inkluderad.

Torslanda vill bli egen kommun. Låt då även Säve ingå.

Rödbo lämnas till Kungälvs kommun.

Bild för närmare info.

Senast ändrad 20 november 2011 17:58
Ludvig Wållgren
53 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2010
Jag gillar med "mindre kommuner" tänket, men samtidigt förstår man att det blir stor drifts fördelar...

Även Askim/söder som egen kommun?
Hur många invånare skulle det bli i Angered-kärakommun samt Torslanda-säve?
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Varför?

Torslanda, Askim, Billdal etc får absolut inte bli egna kommuner för övrigt. Vi behöver deras skattebas när vi skall betala ut försörjningsstöd i Backa och Angered.
Senast ändrad 20 november 2011 19:52
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
För det första, detta är en långsiktig plan. Så snart centrala GBG blivit ordenligt förtätat, så kan dessa planer träda i kraft. Då behövs ordentliga satningar på kollektivtrafiken bl.a.

Och Gunnar, Askim behåller vi ett bra tag.
Senast ändrad 20 november 2011 21:19
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Någon nyfiken på uppdelningen på de tre stadsdelnämnderna på Hisningstaden?

Västra Hisingstaden, Centrala Hisingstaden och Östra Hisingstaden blir samlingsnamnen på dessa.
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Gunnar Einarsson skrev:

Varför?

Torslanda, Askim, Billdal etc får absolut inte bli egna kommuner för övrigt. Vi behöver deras skattebas när vi skall betala ut försörjningsstöd i Backa och Angered.


...varav Angered m. Kärra blir egen kommun, så behöver man inte tänka på det.

Ett av problemen med GBG idag är att den nutida arealen är större än vad vi faktiskt har mental kapacitet till. Vi kan skylla på kommunens imperialism som de fått pga den ständiga centraliceringen till STHLM.
Senast ändrad 21 november 2011 00:54
Patrik Kjällgren
93 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
Så vi splittar upp kommunen i flera för att sen kräva massiv byråkrati så fort en väg ska sammanbindas dem emellan? Samtidigt öppnar vi upp för en enorm anti-urban expansion i och med att de olika kommunerna kommer tävla om att få flest av de "välmående villaägarna"?
Det räcker med att studera Lerum, Härryda och Kungsbacka för att se vilken utveckling det kommer leda till ur stadsbyggnadssynpunkt!

Ta i stället han stadsplanerarchefen från Melbournes idéer om stråk ut ur staden och ta ett helhetsgrepp med en ordentlig stadsplan som sträcker sig längre än vallgraven...
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Patrik Kjällgren skrev:

Så vi splittar upp kommunen i flera för att sen kräva massiv byråkrati så fort en väg ska sammanbindas dem emellan? Samtidigt öppnar vi upp för en enorm anti-urban expansion i och med att de olika kommunerna kommer tävla om att få flest av de "välmående villaägarna"?
Det räcker med att studera Lerum, Härryda och Kungsbacka för att se vilken utveckling det kommer leda till ur stadsbyggnadssynpunkt!

Ta i stället han stadsplanerarchefen från Melbournes idéer om stråk ut ur staden och ta ett helhetsgrepp med en ordentlig stadsplan som sträcker sig längre än vallgraven...


Fast det behövs inte särskilt stor kunskap att ju större en kommun är, desto mer anti-urban blir den, då besluten centraliseras och kapaciteten bränns vid pga FÖR mycket projekt samtidigt. Visst lär det behövas lite bättre multi-tasking, yes, men som det är nu, så skulle en splittrad kommun snarare hjälpa mer än stjälpa. Att ställa krav på närkommunerna är alltid bra, som en stadsplaneringspolicy signerad YIMBY.

Kungälv behöver bli sin egen och behöver då Rödbo för bättre möjligheter till det. Speciellt med den blivande stationen i Bohus i åtanke.
Kärra-Agnesberg blir då den älvnära, pitoreska förstaden som GBG behöver. Tänk Botkyrka.
Torslanda är redan i farten med sitt "Nätverk för Torslandas Framtid", och där ser man att även Säve är inkuderad.

Jag försöker alltså hjälpa GBG att minska trycket på kommunhuset så att själva arbetet med GBG blir följsammare och får en bättre rytm.
Senast ändrad 21 november 2011 10:28
Profilbild
Michael Hjortstierna
123 Inlägg
Ort: Göteborg (Torslanda), Gick med: Juli 2009
Men om alla "rika" stadsdelar försvinner ur Göteborgs kommun, vad händer då med skatteunderlaget, och framför allt till de resurskrävande delarna?
Bor själv i Torslanda och är definitivt inte för en delning!
__________________
Micke
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Michael Hjortstierna skrev:

Men om alla "rika" stadsdelar försvinner ur Göteborgs kommun, vad händer då med skatteunderlaget, och framför allt till de resurskrävande delarna?
Bor själv i Torslanda och är definitivt inte för en delning!


Kom ihåg att jag fortfarande har Örgryte, Älvsborg och Askim i förslaget och att de resurskrävande stadsdelarna Biskopsgården, Backa och Bergsjön också finns med. Var lugn! Detta kan bli bra.

 > Allmänt
Stadsdelsnämnderna och Närregionen

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6732 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter