Planskild Storkring, plan eller utopi??
( En tråd som kan ses som avnämare till Högbanetråd, eftersom jag inte vill hänga upp mig på om det ska vara banvall,tunnel eller högbana.
http://gbg.yimby.se/forum/thread.aspx?id=2314& )
Bakgrund:
Under 1960-talet fanns planer på T-bana i Göteborg.
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=246
http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/246/6472.pdf
Som förberedelse byggdes planskilt på egen banvall, s k premetro ut till Angered
och Biksopsgården. Det fanns också planer på att t ex förlänga den numera
nedlagda Bräckelinjen över Älvsborgsbron.
Tyvärr rann planerna ut i Göteborgsleran.
Samma öde rönte en utredning om Spårtaxi.
Istället fortsatte man med de konventionella spåren.
I början av 90-talet gjorde man så utredningen om Automatbana.
En ringlinje med lättare vagnar i centrum.
Tyvärr lades även detta projekt ned, troligen på grund av estetisk finkänslighet hos politikerna. Däremot kom vissa tankar tillbaka i förslaget
till en "Kring" för spårvagnstrafik. Bl a Chalmerstunneln.
Situation idag för kollektivresor inom och till Gbg-området.
http://www4.goteborg.se/prod/sk/statistik/statistikr5.nsf/
f9212385962bced1c1256c61004d5b40/09bfd9a7a6e8712ac1256d160026d70c!OpenDocument
Idag: 500 000 kollektivresor, 300 000 spårvagn, 200 000 buss, 40 000 tåg
( varav 25 000 pendel ) och mer än 1.3 miljon bilresor
Hur ser då framtiden ut?
Mål år 2025: 900 000 ? 1 miljon (!). varav 500 000 spårvagn(?), 400 000 buss(?).
70 000 tåg?( varav 50 000 pendel/region )
http://www.grkom.se/download/18.548ab011121832a8c6880006573/
K2020+Kollektivtrafikprogram+antaget+20090403.pdf
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
OM man ska kunna öka spårvagnsresandet till den här nivån måste man ha:
1. Längre sätt
2. Tätare avgångar / fler linjer
3. Mer knökat på vagnarna.
Dagens befintliga nät har redan problem med överbelastade vagnar och
trafikinfarkt i centrum. Dessa problem kommer givetvis att förvärras
om resandet ökar säg 50-60%.
Alltså måste något göras för att komma tillrätta med problemen
samtidigt som kapaciteten ökas.
1. Kortare restider genom centrum och från förorterna
2. Mindre trängsel genom centrum.
3. Attraktiv konkurrent till biltrafik.
Dagens plan tror jag kan sammanfattas ungefär:
- Stegvis utbyggnad av konventionell, icke-planskild spårtrafik.
- Långt perspektiv, inga kokreta tidplaner. Lägre prio än och avhängigt Västlänk, BG-viadukt etc.
Frågan är vilket åtagande som ryms i formuleringar som:
" Med en ny älvförbindelse mellan Lindholmen och Stigberget/Masthuggstorget utvecklas
spårvägsnätet i Storkringen. Nya resmöjligheter förbi citykärnan ger kortare restider och
minskar antal fordon genom Brunnsparken. På längre sikt utvidgas Storkringen med en ny
länk mellan Stigberget och Linnéplatsen samt ny länk som knyter samman
Norra Älvstranden, Ringön och Gullbergsvass med evenemangsstråket till Korsvägen."?
"Utbyggnad av spårväg till Backa och Norra Älvstranden är därför viktiga och utveckling av
den så kallade Storkringen knyter samman spårvägsnätet och förbinder Norra Älvstranden med Masthuggstorget/Järntorget.
På längre sikt kan den fortsätta vidare i tunnel från
Stigberget till Linnéplatsen. Med Storkringen ökar inte bara tillgängligheten till centrala delar,
utan den innebär också snabbare resor förbi city"
" För att möta framtida kapacitetsbehov finns i princip två alternativa utvecklingsvägar.
Dessa är antingen lösningar som utnyttjar dagens trafikytor vilket innebär att utrymmet
för biltrafiken måste minska, eller mer avancerade lösningar
med bland annat delar av trafiken under mark."
Det är därför mycket oklart när vi har möjlighet att nå målen 1-3.
Citat från chatt på GP: Stadsarkitekt Björn Siesjö:"Jag tror att vi börjar nå kapacitetstaket i centrum, spårvagnar i promenadtakt,
och behöver börja tänka i den tredje dimensionen för kollektivtrafiken"
En tänkbar lösning är en Storkring-XL, planskild spårtrafik.
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Målsättningen tycker jag borde vara att ha denna i stort sett färdig innan 2025.
( Stadsbana används här generellt om planskilda spår, kan vara banvall, bro, högbana eller tunnel )
Del 1: ( existerande sträckningar där man inför snabbare linjer med färre hållplatser )
Snabblinje på egen banvall:
Länsmansgården ? Backaplan, Angered ? Centralen, Tynnered ? Linnéplatsen
Del 2:
Stadsbana : Lindholmen ? Backaplan ? Centralen
Del 3:
Tunnel : Chalmers ? Sahlgrenska ? Stigbergstorget ? Lindholmen
Del 4:
Stadsbana : Centralen - Nya Allén ? Järntorget
Del 5:
Planskild Central: Polhemsplatsen / Drottningtorget med förbindelser i riktningar: Hisingen/Gamlestaden/Nya Allén/Ullevi
Del 6:
Stadsbana ( spår intill järnväg ): Lindholmen ? Eriksberg ? Volvo
Del 7:
Spårväg: Operalänk, Järntorget ? Lilla Bommen
Del 8:
Stadsbana: Bellevue - Gamlestaden
Påbyggnad A:
Stadsbana : Centralen ? Korsvägen ? Chalmerstunneln
Tunnel : Linnéplatsen ? Haga
Påbyggnad B ( konventionell spårväg alt stadsbana ):
Centralen ? Gullbergsvass
Centralen ? Ringön - Backa
Specifika problemområden att reda ut och optimera:
1. Knutpunkt Centralen. Tunnelsystem eller Högbana på Polhemsplatsen,
synk med BG-viadukt. En ytterligare station öster om NE-terminalen
( för linjer mot Hisingen ).
2. Bana genom Nya Allén. Var måste tunnel dras av estetiska skäl?
3. Jordtunnel under älven till Lindholmen
4. Övergångar till tunnel Lindholmen, Stigberget
5. Ny Göta Älvbro, egna spår eller dela med annan spårväg.
Budget, grovt uppskattad:
Del 1 ? 8 : 10-12 miljarder
Påbyggnad A: 2 miljarder
Påbyggnad B: 1 - 2 miljarder
Återkommer?
Mikael
[U][/U]
Senast ändrad 17 februari 2013 02:57