Hans Jörgensen skrev:
Bra att ta upp det här delikata (läs: kluriga) partiet.
Har ju också funderat en del på hur det kan lösas, med tunnel eller "högbro"/högbana med mera.
Låt mig föreslå en variant som kanske inte faller helt i god jord för alla men är värt att iallafall ta upp här nu när frågan väckts. Av dina visade alternativ kommer detta närmast din "bild 5", men är ändå annorlunda:
(tar det här i textform nu hellre än kartritning)
* Bro Lindholmen-Stigberget (ca 18-20 meter hög i nivå med Stigbergets höjd). Arbetsnamn
Stigbergsbron.
* Spårväg på denna bro (jämte gång&cykelbanor), spårvägen fortsätter i markplan längs Bangatan.
* Hållplatsläge: förslagsvis längs Amerikagatan, dvs mellan Stigbergsbron och Stigbergstorget. Denna idag anonyma platsen, ~25 x 25 meter, bör vara tillräckligt stor för både en dubbelspårig spårväg och hållplatser på var sin sida + gång & cykelväg (jämför t ex nuvarande hållplats Kaptensgatan på den 18 meter breda Karl Johansgatan).
* Från Bangatan söderut finns olika alternativ att ta in spårvägen i tunnel vidare mot Linnéplatsen. Det enklaste är vid korsningen mot Fjällgatan där berget går i dagen och är som gjort för att svänga in med spårvägstunnel.
Men en lite mer avancerad variant är att låta tunneln börja tidigare längs med Bangantan, dvs att den går ner i ett tråg på ~ 100 meter lång sträcka. Detta kan tänkas placeras precis söder om korsningen med Amiralitetsgatan.
Poängen med den placeringen av tråg är att Bangatan därefter inte har några tvärkorsande gator. Tunneln går sedan söderut under resten av Bangatan fram till Djurgårdsplatsen (230 m) med underjordisk hållplats, varefter spårvägen svänger in i berget i sydost.
* Då undras förstås vad som hände nuvarande spårväg längs Bangatan. Jo den skulle då ersättas med nämnda tunnel, med förgrening vid Djurgårdsplatsen under nuvarande spårväg där linje 11 går, där gatan nu heter Ekedalsgatan. Tunneln skulle kunna gå upp i markplan strax före korsningen med Dahlströmsgatan, dvs med ~100 meter långt tråg igen. Jag ser inget problem med tråg heller på denna sträcka, då det inte finns eller kommer kunna finnas några stråk tvärs över just det partiet, eftersom en inhägnad kyrkogård ligger längs med hela östra sidan av denna sträcka.
* Djurgårdsplatsen "befrias" alltså från markspårväg och där ges intressanta möjligheter att skapa en helt ny plats. Helst då att Shellmacken försvinner och ersätts med till exempel ett höghus, och precis framför detta alltså en stadsmässig plats ungefär där rondellen är idag. Men det är lite offtopic.
* Öst-västliga spårvägen: Ett lite radikalt förslag, är att spårvägen längs Karl Johansgatan - Stigbergsliden - Förstalånggatan tas bort och ersätts av högbana längs hela Oscarsleden (benämnd Andréegatan på kartan ovan). Denna skulle korsa strax under Stigbergsbron och lämpligen ett hållplatsläge även där (fortfarande skulle den i detta parti gå långt över trafikleden nedanför).
Karl Johansgatan får istället stadsbussar mot Järntorget och vidare i stan. Det blir då bara en spårvägssträcka uppe vid Stigbergstorget, dvs nord-sydlig istället för nuvarande två sträckor.
* Den öst-västliga Högbanan kan förgrenas och påkopplas Stigbergsbron strax norr om Stigberget. Därmed elimineras frågan om hur högbana/spårväg ska anslutas till tunnel vid Stigbergsliden.
Hans,
Bra med alternativ.
Det där med bro över till Lindholmen är förstås kontroversiellt. Jag har själv föreslagit det som alternativ, men skulle ändå lägga min röst på tunnel. Men visst vore det trevligt med bro också, fast inte en hög en i så fall. Hellre låg gång- och cykelbro längre österut. Men aj, här avviker jag från ämnet.
Ditt förslag hänger annars väl ihop och innebär en del poänger stadsbyggnadsmässigt. Frågan är om det går att sälja in högbana från Järntorget.
Sträckan Järntorget - Stigberget är knepig, men jag tror själv mest på att behålla spår i markplan ungefär där de går idag och sedan ner i tunnel vid parkeringen mellan 1:a Långgatan och Oskarsgatan eller under kyrkan söder om 1:a Långgatan.
Mikael