Erik Funck skrev:
Signatur: Hansson skrev:
Hans Jörgensen skrev:
Erik Funck skrev:
En fin bro.
Kul att du hittade
Ponte Luis i Porto som exempel. Den har varit en inspiration när jag tänkt mig hur "Lindholmsbron" kan bli med stadsbana:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Metro,_Ponte_e_...
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Oporto_-_Metro_..
Där är gångbanorna rätt smala. De har möjligen cykelbana på undre brospannet istället. För vår motsvarighet av en sådan bro tycker jag inte vi ska ha ett undre brospann, utan som sagt lägga cykel&gångbanor parallellt med spårbanan där uppe.
Ponte Luis övre brospann är sannolikt inte öppningsbar, men så är den också mer än dubbelt så hög som en Lindholmsbro. Görs den öppningsbar så har vi inga hinder med sjöfarten.
Angående utformningen då: jag tänker mig att valvet fortsätter går högt över brospannet (som typ en jättelik andragradskurva) istället för att tangera det som i Ponte Luis. Kanske kan bron öppnas med en horisontellt liggande klaff som stiger upp längs bågen.
Huruvida en bro med de förutsättningar är möjligt för brokonstruktion - det får gärna brokonstruktörer svara på om någon sådan hänger här
Detta var nog den sämsta av alla lösningar jag någonsin har sett på varianter av brolösning för Göteborg. Den omöjliggör fartygstrafik på älven med båtar större än roddbåtar, typ. I sammanhanget ter sig den sågade cykelbron som en genial lösning.
Säkert fyller denna bro sin plats där den är byggd, men här blir den bara dålig.
Jag förstår att du är Anti bro Hansson. Bilden var tänkt som inspiration. Jag tycker inte du har anledning att vara så svårflörtad, tänker du bort den lägre delen och gör bron öppningsbar så kan du ju ta kryssningsbåten till badhus och ölshopping i Fredrikshamn sedan
I övrigt tycker jag "fartygstrafiken" är ett dåligt argument för att inte bygga några fler broar i Göteborg. Jag förstår att denna fartygstrafiken är klassad som "riksintresse" men vad innebär det egentligen? och vilken fartygstrafik?
Ok, vi har Stenas långtradarfärjor fr masthuggskajen "E45 till Danmark" men flyttar vi dem längre västerut så var ju det löst och "riksintresset" för långtradarna bevarat.
Vad gäller vänertrafiken så pratar vi ju inte om någon nämnvärd höjd, dryga 20m, och de skulle ju behöva passera broöppning vid speciella tidpunkter redan vid göta älvbron. Vi kan väl tajma dem isåfall?
Ca 15 kryssningsbåtar om året, kan de vänta på en broöppning eller få en finare plats än frihamnen (som ju ska exploateras, förändring...) väster om stigberget (Amerikaskjulet! Historiskt!)
Sedan tycker jag Göteborg som stad ska få ta lite plats!! Går det att sätta krav, som t.ex. sänkt fartygshöjd, på företag eller?
En bro har sin plats. Rätt utformad. Det är det som är riktigt viktigt. Exemplet uppfyller inte det utan är ett exempel på motsatsen; en bro som blockerar och försvårar älvtrafik.
Skall det vara en bro i det läget så måste den vara minst lika hög som Hisingsbron, som är namnet på den nya bron. Men, bygger man en sådan bro så blockerar man även hamnbassängen med brostöd mm. Skall nman ha en icke öppningsbar bro så krävs en bro med segelfri höjd som Älsvsborgsbron. Det blir ett stort monster och den kommer inte att gå att bygga utan att riva hus vid Stigbergstorget och på Hisignssidan. Att det finns en liten lucka vid husen på Stigbergstorget har ingen egentlig betydelse, den är för liten för att passa till bron. Härmed, så vill jag visa att en bro i läget är olämplig till omöjlig.
Men visst kan det byggas fler broar. Man skulle kunna bygga en bro där Göta älvbron ligger idag, när Hisingsbron blivit klar. De kan vara snudd på identiska i form och höjd, men kan prioritera olika trafikslag.
Vad man inte kan göra är att bygga lägre broar. Man får också undvika att bygga där älven är som bredast, som i hamnbassängen. Vänersjöfarten är mycket viktig och bör om möjligt ökas för att minska belastning på väg och järnväg. Vänern är ett innanhav, mad vad det innebär för krav på båtar. Det måste vara oceangående fartyg för öppet hav. Pråmar har inget på Vänern att göra, de klarar inte sjön! Det är snarast så att på sikt så bör det gå ändå större fartyg till Vänern. Det kräver ju ganska massiv ombyggnad av slussar så det lär dröja ett tag.
Senast ändrad 27 januari 2013 19:44