Erik Funck skrev:
Det tycker jag låter bra Hans
Lindholmsallén o Lundbyleden passar bra för högbana. Jag gillar porttänket också!
Jag är dock fortfarande lite bekymrad (hehe
) för "spårvagns-vägen" om vi tänker att den går under amerikagatan.
Jag tycker att en framtida storkringsbana/t-bana bör
komplettera spårvagnarna o inte "tävla mot dem" dvs. att både spårvagnar så som de ser ut idag o framtida tyngre vagnar/ryggrad bör kunna korsa älven kring stigberget. Antingen att de delar spår, dubbelvåningsbro med de två eller spårvagnsbro o storkringstunnel(!).
Med det i bakhuvudet tänker jag att så länge spårvagnarna går i marknivå vid stigberget blir det dumt med en bro där spåret går i undervåning.
Förutsättningen för en sån bro skulle då (om vi inte ignorerar spårvagnarna) vara att de i öst-västlig riktning dyker in i stigberget o svänger in i bro, inga problem (alltså under nuvarande spår) men också att, som tidigare föreslaget, bangatespåren grävs ner (att de trågas ner längs ekedalsgatan typ). Det blir ju lite större ingrepp, inte mig emot men kanske plånboken..
Hur tänker du/ni?
Förstår vad du menar. Men jag har haft i baktanken - det har även framskymtat tidigare i tråden - att kunna ta bort spårvägen på Karl Johansgatan, Stigbergsliden och Bangatan. De "ersätts" alltså med dels Storkringen i tunnel och älvbro, dels en öst-västlig länk av Stadsbanan som kan gå som följande alternativ
I)
tunnel längs hela Nya Allén-Första Långgatan och väster om Stigberget som högbana längs Oscarsleden
II)
högbana från Nya Allén och vidare längs Oscarsleden västerut.
För den mer finmaskiga k-trafiken på Karl Johansgatan-Stigbergsliden-Första Långgatan föreslår jag smidiga stadsbussar. Motiveringen till detta är också att göra Karl Johansgatan och andra nämnda gator bättre för gående, cyklister och bilister. Stigbergsliden är faktiskt inte helt bra som den är idag, där sker olyckor.
Sen angående konventionell spårvagn kontra stadsbana/storkring. Jag tror det räcker att Storkringen går över älven mot Lindholmen. Men som du nämner bör möjlighet finnas att köra även spårvagn där. Nu har jag ju förvisso plockat bort den från Karl Johansgatan, men från Ekedalsgatan kan spårvägen gå in i bergtunnel vid Djurgårdsplatsen och ansluta till Storkringstunneln. Rättare sagt är detta enda alternativet för "11:an" i det ovan beskrivna systemet eftersom där ingår att Bangatan frigörs från markspårväg
Men de gå la för elvan att komma över älva.
Se skiss här:
http://kartor.eniro.se/m/9GKoH
Senast ändrad 30 maj 2012 21:29