Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Övrigt

Planskild Storkring

Sida 7 av 8
Profilbild
Hans Jörgensen
410 Inlägg
Ort: Göteborg (Tolered), Gick med: December 2008
Erik Funck skrev:

Det tycker jag låter bra Hans Lindholmsallén o Lundbyleden passar bra för högbana. Jag gillar porttänket också!

Jag är dock fortfarande lite bekymrad (hehe) för "spårvagns-vägen" om vi tänker att den går under amerikagatan.
Jag tycker att en framtida storkringsbana/t-bana bör komplettera spårvagnarna o inte "tävla mot dem" dvs. att både spårvagnar så som de ser ut idag o framtida tyngre vagnar/ryggrad bör kunna korsa älven kring stigberget. Antingen att de delar spår, dubbelvåningsbro med de två eller spårvagnsbro o storkringstunnel(!).
Med det i bakhuvudet tänker jag att så länge spårvagnarna går i marknivå vid stigberget blir det dumt med en bro där spåret går i undervåning. Förutsättningen för en sån bro skulle då (om vi inte ignorerar spårvagnarna) vara att de i öst-västlig riktning dyker in i stigberget o svänger in i bro, inga problem (alltså under nuvarande spår) men också att, som tidigare föreslaget, bangatespåren grävs ner (att de trågas ner längs ekedalsgatan typ). Det blir ju lite större ingrepp, inte mig emot men kanske plånboken..
Hur tänker du/ni?


Förstår vad du menar. Men jag har haft i baktanken - det har även framskymtat tidigare i tråden - att kunna ta bort spårvägen på Karl Johansgatan, Stigbergsliden och Bangatan. De "ersätts" alltså med dels Storkringen i tunnel och älvbro, dels en öst-västlig länk av Stadsbanan som kan gå som följande alternativ

I) tunnel längs hela Nya Allén-Första Långgatan och väster om Stigberget som högbana längs Oscarsleden
II) högbana från Nya Allén och vidare längs Oscarsleden västerut.
För den mer finmaskiga k-trafiken på Karl Johansgatan-Stigbergsliden-Första Långgatan föreslår jag smidiga stadsbussar. Motiveringen till detta är också att göra Karl Johansgatan och andra nämnda gator bättre för gående, cyklister och bilister. Stigbergsliden är faktiskt inte helt bra som den är idag, där sker olyckor.

Sen angående konventionell spårvagn kontra stadsbana/storkring. Jag tror det räcker att Storkringen går över älven mot Lindholmen. Men som du nämner bör möjlighet finnas att köra även spårvagn där. Nu har jag ju förvisso plockat bort den från Karl Johansgatan, men från Ekedalsgatan kan spårvägen gå in i bergtunnel vid Djurgårdsplatsen och ansluta till Storkringstunneln. Rättare sagt är detta enda alternativet för "11:an" i det ovan beskrivna systemet eftersom där ingår att Bangatan frigörs från markspårväg
Men de gå la för elvan att komma över älva.

Se skiss här:
http://kartor.eniro.se/m/9GKoH
Senast ändrad 30 maj 2012 21:29
Joakim Sandén
35 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
Signatur: Hansson skrev:

Hans Jörgensen skrev:

Hämtat från Nyhetstråden, angående nya Hisingsbron:



Mm, om vi menar allvar med Storkring/Stadsbana så behöver älvpassagerna antingen tunnel eller högbro, det verkar många här vara överens om.

Så visst kan tunnel vara lämpligt i t ex den östra älvpassagen.
Men då anser jag: löp linan ut och lägg tunnel hela vägen under C-station, längs Nya Allén, längs Första Lång alternativt längs nedsänkt Oscarsled.

Grejen med högbro i östra älvpassagen är att det blir väldigt mycket enklare att fortsätta den tvärs över C-station och vidare mot Nya Allén, där den antingen kan gå vidare som högbana eller trågas ner i höjd med G:a Ullevi och därefter tunnel längs Nya Allén.

På Hisingssidan skulle högbron fortsätta som högbana hela vägen längs Lindholmsallén, som jag personligen misstänker är utformad för en tänkt högbana
Med å andra sidan tunnel i östra älvpassagen är det rakaste att fortsätta tunneln hela motsvarande sträcka, vilket säkert låter sig göras det också.


Det är rätt trångt genom centrala stan så Storkringen är tänkt att helt enkelt undvika den genom att gå under älven längre österut och fortsätta under Gullbergsstand och Gullbergsvass fram till och upp vid Odinsplatsen för att sedan fortsätta längs Skånegatan mot Korsvägen.

Med den sträckningen så blir det perfekta underjordiska stationer i Gullbergsområdet!

Västra delen av Storkringen går underjordiskt från Linnéplatsen via Stigberget till Lindholmen.

Mycket bra och storstadsmässigt med hög kapacitet och planskild effektivitet. En utmärkt start för en tunnelbana!


Hur löser man sträckan Linneplatsen - Chalmers helt planskildt?
Senast ändrad 27 januari 2013 19:44
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Signatur: Hansson skrev:

Hans Jörgensen skrev:

Hämtat från Nyhetstråden, angående nya Hisingsbron:



Mm, om vi menar allvar med Storkring/Stadsbana så behöver älvpassagerna antingen tunnel eller högbro, det verkar många här vara överens om.

Så visst kan tunnel vara lämpligt i t ex den östra älvpassagen.
Men då anser jag: löp linan ut och lägg tunnel hela vägen under C-station, längs Nya Allén, längs Första Lång alternativt längs nedsänkt Oscarsled.

Grejen med högbro i östra älvpassagen är att det blir väldigt mycket enklare att fortsätta den tvärs över C-station och vidare mot Nya Allén, där den antingen kan gå vidare som högbana eller trågas ner i höjd med G:a Ullevi och därefter tunnel längs Nya Allén.

På Hisingssidan skulle högbron fortsätta som högbana hela vägen längs Lindholmsallén, som jag personligen misstänker är utformad för en tänkt högbana
Med å andra sidan tunnel i östra älvpassagen är det rakaste att fortsätta tunneln hela motsvarande sträcka, vilket säkert låter sig göras det också.


Det är rätt trångt genom centrala stan så Storkringen är tänkt att helt enkelt undvika den genom att gå under älven längre österut och fortsätta under Gullbergsstand och Gullbergsvass fram till och upp vid Odinsplatsen för att sedan fortsätta längs Skånegatan mot Korsvägen.

Med den sträckningen så blir det perfekta underjordiska stationer i Gullbergsområdet!

Västra delen av Storkringen går underjordiskt från Linnéplatsen via Stigberget till Lindholmen.

Mycket bra och storstadsmässigt med hög kapacitet och planskild effektivitet. En utmärkt start för en tunnelbana!


Det låter ju bra, det måste ju dock vara värdefullt med en närmare koppling till centralstationen? Det skulle ju dock förstås kunna vara en hållplats för allésträckingen innan den ansluter till den nämnda cirkeln.

Jag tänker att det hade varit värdefullt om båda älvkorsningarna går i tunnel så hade de aldrig kunnat stoppas av en broöppning. Men jag är som bekant fortfarande väldigt intresserad av bron för gång o spårvagnar, kanske det är möjligt att få igenom den först? (läs: kanske är det möjligt att få igen uppgraderingar av "spårvagns-vägen" innan det investeras i fullskalig storkring/"t-bana"?). Samtidigt är det förstås inte så värst mycket båtar om/när vi "blir av med" Stena från masthuggskajen.

Generellt verkar trådskrivarna vara ovanligt överens Jag tänker mest/uteslutande tunnel på södra älvstranden o högbana längs hisingen. anslutningarna till redan existerande planskilda sträckor till "förorterna" känns givet.
Senast ändrad 27 januari 2013 19:44
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Erik Funck skrev:

Signatur: Hansson skrev:

Hans Jörgensen skrev:

Hämtat från Nyhetstråden, angående nya Hisingsbron:



Mm, om vi menar allvar med Storkring/Stadsbana så behöver älvpassagerna antingen tunnel eller högbro, det verkar många här vara överens om.

Så visst kan tunnel vara lämpligt i t ex den östra älvpassagen.
Men då anser jag: löp linan ut och lägg tunnel hela vägen under C-station, längs Nya Allén, längs Första Lång alternativt längs nedsänkt Oscarsled.

Grejen med högbro i östra älvpassagen är att det blir väldigt mycket enklare att fortsätta den tvärs över C-station och vidare mot Nya Allén, där den antingen kan gå vidare som högbana eller trågas ner i höjd med G:a Ullevi och därefter tunnel längs Nya Allén.

På Hisingssidan skulle högbron fortsätta som högbana hela vägen längs Lindholmsallén, som jag personligen misstänker är utformad för en tänkt högbana
Med å andra sidan tunnel i östra älvpassagen är det rakaste att fortsätta tunneln hela motsvarande sträcka, vilket säkert låter sig göras det också.


Det är rätt trångt genom centrala stan så Storkringen är tänkt att helt enkelt undvika den genom att gå under älven längre österut och fortsätta under Gullbergsstand och Gullbergsvass fram till och upp vid Odinsplatsen för att sedan fortsätta längs Skånegatan mot Korsvägen.

Med den sträckningen så blir det perfekta underjordiska stationer i Gullbergsområdet!

Västra delen av Storkringen går underjordiskt från Linnéplatsen via Stigberget till Lindholmen.

Mycket bra och storstadsmässigt med hög kapacitet och planskild effektivitet. En utmärkt start för en tunnelbana!


Det låter ju bra, det måste ju dock vara värdefullt med en närmare koppling till centralstationen? Det skulle ju dock förstås kunna vara en hållplats för allésträckingen innan den ansluter till den nämnda cirkeln.

Jag tänker att det hade varit värdefullt om båda älvkorsningarna går i tunnel så hade de aldrig kunnat stoppas av en broöppning. Men jag är som bekant fortfarande väldigt intresserad av bron för gång o spårvagnar, kanske det är möjligt att få igenom den först? (läs: kanske är det möjligt att få igen uppgraderingar av "spårvagns-vägen" innan det investeras i fullskalig storkring/"t-bana"?). Samtidigt är det förstås inte så värst mycket båtar om/när vi "blir av med" Stena från masthuggskajen.

Generellt verkar trådskrivarna vara ovanligt överens Jag tänker mest/uteslutande tunnel på södra älvstranden o högbana längs hisingen. anslutningarna till redan existerande planskilda sträckor till "förorterna" känns givet.


De som vill över älven till fots eller per cykel hånvisas till Hisingsbron och älvsnabbare.

Ja, tunnlar är bra. Inga störningar av broöppningar. Poängen med att de inte passerar centralen är att sprida trafiken. Man undviker koncentration och trängsel samt ökar kapaciteten. Byte från storkring öster för resa mot centralen kan ske på Ullevi Norra alternativt Södra.
Senast ändrad 27 januari 2013 19:44
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Om man skär ut Kyrkan med källare och flyttar den en bit österut, så kan man se hur detta kan se ut. Har sett massiva flyttprogram på typ History och National Geographic och sett hur det kan gå. Gör man rätt, så blir det bra.
Senast ändrad 31 maj 2012 12:57
Joakim Sandén
35 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
Signatur: Hansson skrev:

Ja, jag säger då de. Göteborgs spårvägar har ju visat sig riktigt kompetenta när de köpte denna vagn... NOT. Med en usel driftsäkerhet, stort slitage och kort livslängd på vitala delar. Och så nu detta också. Det finns dock varianter av vagnen med fler sektioner. Konstigt om den inte skulle gå att förlänga till den längden, även till priset av en extra drivenhet och strömavtagare. Dubblar man längden så kan man köra längre vagnar utan fler förare. Förarlöner borde vara en märkbart stor del av driftkostnaderna.

M31 har man ju förlängt en gång redan med låggolvdelen. Ganska usel åkkomfort dock. Den borde vara rimligt enkel att förlänga med. Med några sektioner till, helst höggolv för bättre komfort.

Man får väl då trafikera "spårvagnstunnelbanan" med kopplade M31:or och förvisa M32:orna till rena spårvägsdelar. M32:orna kan ju gå som singel vagnar iofs även på den banan, på delsträckor och under lågtrafik. Sedan får man väl skaffa "M33" som en bra och kopplingsbar vagn av annat fabrikat än M32:ans.


Ville bara säga att jag mailat spårvägen och frågat hur det verkligen ligger till, fick just svar!!

"Hej!
Helt riktigt är, att vagnen inte är förberedd eller tänkt att köra multipel. Däremot, så bygger Siriokonceptet på att kunna förlänga vagnen med ytterligare en modul vilket bl.a. var med i kravspecen.
Såå... med tanke på M 33:an och ev. planer på att den skall tangera 40 meter så är det kanske, ingen omöjlighet att 32:an förlängs - även, om jag personligen inte tror detta, med tanke på hittillsvarande kvalitetsbristerna,
Inget är dock beslutat ännu så vi vet inte hur det blir."

Känns ju genast lite bättre
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Joakim Sandén skrev:



Ville bara säga att jag mailat spårvägen och frågat hur det verkligen ligger till, fick just svar!!

"Hej!
Helt riktigt är, att vagnen inte är förberedd eller tänkt att köra multipel. Däremot, så bygger Siriokonceptet på att kunna förlänga vagnen med ytterligare en modul vilket bl.a. var med i kravspecen.
Såå... med tanke på M 33:an och ev. planer på att den skall tangera 40 meter så är det kanske, ingen omöjlighet att 32:an förlängs - även, om jag personligen inte tror detta, med tanke på hittillsvarande kvalitetsbristerna,
Inget är dock beslutat ännu så vi vet inte hur det blir."

Känns ju genast lite bättre


Tack,

företagsamt! Kunskap är alltid bättre än spekulationer!
Profilbild
Tobias Axelsson
177 Inlägg
Ort: Göteborg (Kortedala), Gick med: Juni 2010
Våra M32 är väl femdelade och borde kunna förlängas med två moduler då det rullar sjudelade Sirio i Milano (Wikipedia).
Sju moduler borde vara ca 40 meter, så det passar ju bra
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Hans Jörgensen skrev:

Hämtat från Nyhetstråden, angående nya Hisingsbron:



Mm, om vi menar allvar med Storkring/Stadsbana så behöver älvpassagerna antingen tunnel eller högbro, det verkar många här vara överens om.

Så visst kan tunnel vara lämpligt i t ex den östra älvpassagen.
Men då anser jag: löp linan ut och lägg tunnel hela vägen under C-station, längs Nya Allén, längs Första Lång alternativt längs nedsänkt Oscarsled.

Grejen med högbro i östra älvpassagen är att det blir väldigt mycket enklare att fortsätta den tvärs över C-station och vidare mot Nya Allén, där den antingen kan gå vidare som högbana eller trågas ner i höjd med G:a Ullevi och därefter tunnel längs Nya Allén.

På Hisingssidan skulle högbron fortsätta som högbana hela vägen längs Lindholmsallén, som jag personligen misstänker är utformad för en tänkt högbana
Med å andra sidan tunnel i östra älvpassagen är det rakaste att fortsätta tunneln hela motsvarande sträcka, vilket säkert låter sig göras det också.

Då har vi i praktiken en T-bana! Gärna för mig och många verkar också vilja ha det.


Hans, bra skrivet i:
http://np.netpublicator.com/netpublication/n84395..

Uppenbarligen behövs "makeover" av kollektivtrafiken:
http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2012/05/30/sittp..

Både tunnel och Högbana kan komma ifråga i Nya Allén tror jag. Mycket en ekonomisk fråga.
trevlig helg
Mikael
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Hej!

Mycket glädjande att GP slår upp exjobbet stort i dagens tidning. Förhoppningsvis kan det bli en injektion till att starta en riktigt utredning med tydlig målsättning.
Släktskapen med Planskild Storkring är uppenbar. Dessutom fortsätter man med en sträckning Järntorget-Linnéplatsen. Om vi tänker komplettering Järntorget-Stigbergstorget, även den i tunnel kan man ta bort Linné-Stigberget samtidigt som man får en direktlänk från Nya Allén in till spåret mot Linné-Sahlgrenska etc.
I förslaget föreslås också spårväg på bro parallellt med Bangårdsviadukten ( högbana ).
Det jag tycker man måste fundera mer på är hur den här T-banan ansluter till övriga systemet. Mot Linné/Tynnered och Gamlestaden/Angered blir det perfekt men mot Korsvägen och Hisingen kommer man att behöva knalla upp ur underjorden och till gatunivå.
Om man istället tog sig upp på Högbana från Snabbspåret och inte gick ner i T-bana förrän strax öster om Trägårn kan man få enklare byten och även möjlighet att köra mot Korsvägen/Hisingen direkt. Bör utvärderas.
Hur som helst, jättebra initiativ och utmärkt att GP slår upp.

Mikael
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Hej!


Hej!

Planskild Storkring med Allélänk.
Den här varianten med Storkring använder Allélänk ett stort antal spårvagnslinjer.
Storkring med AllélänkDen består här av fyra delar:
1. Allélänken: Polhemsplatsen - Järntorget - Linéåplatsen
2. Bergtunneln : Chalmers - Linnéplatsen
3. Hisingsbanan : Polhemsplatsen - Hj Branting - Lindholmen
4. Lindholmstunneln : Järntorget - Stigbergstorget - Lindholmen
Inte mindre än 9 linjer körs delvis på Allélänken.
Nedanstående tabell visar hur dagens 11 linjer kan gå. Dessutom 2 nya linjer som går till Lindholmen och en 7-klassisk (att vi inte tappar alla hållplatser parallellt med Bergtunneln ).

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.


Se vidare:
http://gbg.yimby.se/2012/05/kronika-allelanken_3150.html

Mikael
Senast ändrad 27 januari 2013 19:44
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Länkar t eget förslag för nya spårtunnlar o storkring i annan tråd

check it out Fin bild utlovas
Senast ändrad 17 februari 2013 02:58
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Hej igen!
Blåser lite liv i rostande tråd...

Hej igen!
Planskild Storkring, vers 2:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.


Här är en modifierad uppställning av tänkbara spårvagnslinjer med Planskild Storkring bestående av:
1. Allélänken: Polhemsplatsen - Järntorget - Linnéplatsen, GRÖN
2. Bergtunneln : Chalmers - Linnéplatsen, SVART
3. Hisingsbanan : Polhemsplatsen - Hj Branting - Lindholmen, BLÅ
4. Lindholmstunneln : Järntorget - Stigbergstorget - Lindholmen, RÖD
LILA existerande anslutningar syns streckade. Flera av de är redan planskilda ( Vågmästarplatsen, Linnéplatsen, Snabbspåret, medan några inte är det. )
Svarta streckade är föreslagna utvidgningar mot Torslanda och Backa.

Denna plan skulle kunna ge följande trafikering:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



återkommer...
Mikael
Senast ändrad 27 januari 2013 19:45
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Vill inte kludda till diskussionen men funderade iaf på koppling över älvsborgsbron-kungsten-högsbo-marklandsgatan. Se det som en parantes, först viktigt att konkretisera huvuddelarna så mkt som möjligt
Jag tänker mig grön,blå,röd i ett första skede sedan svart och sen rosa. Om möjligt så kan ju vagnarna gå i undervåning ÄB-bron.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Hur är det tänkt prickat skånegatan förresten? eller skulle det bara varit lila?

Sedan tänker jag på om det inte vore lämpligt med en linje som ständigt gick inre cirkeln?
(Alltså Järntorget-Allelänk-Blå-Röd-Järntorget)
Senast ändrad 27 januari 2013 19:45
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Joakim Sandén skrev:

Signatur: Hansson skrev:

Hans Jörgensen skrev:

Hämtat från Nyhetstråden, angående nya Hisingsbron:



Mm, om vi menar allvar med Storkring/Stadsbana så behöver älvpassagerna antingen tunnel eller högbro, det verkar många här vara överens om.

Så visst kan tunnel vara lämpligt i t ex den östra älvpassagen.
Men då anser jag: löp linan ut och lägg tunnel hela vägen under C-station, längs Nya Allén, längs Första Lång alternativt längs nedsänkt Oscarsled.

Grejen med högbro i östra älvpassagen är att det blir väldigt mycket enklare att fortsätta den tvärs över C-station och vidare mot Nya Allén, där den antingen kan gå vidare som högbana eller trågas ner i höjd med G:a Ullevi och därefter tunnel längs Nya Allén.

På Hisingssidan skulle högbron fortsätta som högbana hela vägen längs Lindholmsallén, som jag personligen misstänker är utformad för en tänkt högbana
Med å andra sidan tunnel i östra älvpassagen är det rakaste att fortsätta tunneln hela motsvarande sträcka, vilket säkert låter sig göras det också.


Det är rätt trångt genom centrala stan så Storkringen är tänkt att helt enkelt undvika den genom att gå under älven längre österut och fortsätta under Gullbergsstand och Gullbergsvass fram till och upp vid Odinsplatsen för att sedan fortsätta längs Skånegatan mot Korsvägen.

Med den sträckningen så blir det perfekta underjordiska stationer i Gullbergsområdet!

Västra delen av Storkringen går underjordiskt från Linnéplatsen via Stigberget till Lindholmen.

Mycket bra och storstadsmässigt med hög kapacitet och planskild effektivitet. En utmärkt start för en tunnelbana!


Hur löser man sträckan Linneplatsen - Chalmers helt planskildt?


Det är enkelt! Undantaget vid Linnéplatsen och möjligen Medicinarberget där det är lera så är det bara berg alltihop. Lätt att bygga i och minimala störningar i markplan under byggtiden!

(Sorry, missade visst din fråga. Såg den först nu.)
Senast ändrad 27 januari 2013 19:45
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Erik Funck skrev:

Vill inte kludda till diskussionen men funderade iaf på koppling över älvsborgsbron-kungsten-högsbo-marklandsgatan. Se det som en parantes, först viktigt att konkretisera huvuddelarna så mkt som möjligt
Jag tänker mig grön,blå,röd i ett första skede sedan svart och sen rosa. Om möjligt så kan ju vagnarna gå i undervåning ÄB-bron.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Hur är det tänkt prickat skånegatan förresten? eller skulle det bara varit lila?

Sedan tänker jag på om det inte vore lämpligt med en linje som ständigt gick inre cirkeln?
(Alltså Järntorget-Allelänk-Blå-Röd-Järntorget)


Hej Erik!
Roligt med mycket idéer.

Prickat på Skånegatan blev det eftersom jag vill lämna det öppet om man ska satsa på Högbana mellan Ullevi Norra och Korsvägen ( eller rentav tunnel? ). Planskilt skulle kanske inte spara mer än 2 minuter mellan Korsv och Polhemsplatsen, men det skulle definitivt underlätta för annan trafik.

Vad gäller förbindelse över ÄB-bron och vidare norrut skulle den kunna få delvis samma sträckning som de gamla planerna för Bräckelinjen:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%A4ckelinjen
Jag cyklar ofta från Eketrä söderut där man kan se spåren av spåren så att säga.
Vi får se om ritningarna kan dammas av.

En ringlinje i Centrum kanske är mindre aktuell om vi har spårvagnar som är kompatibla med resten av nätet, men det är nog värt att utreda om den får plats och om det finns resandeunderlag.
I min egen plan ovan blir det hyfsat många linjer per del av Planskild Storkring:
Allélänken: 6 linjer
Bergtunneln : 4 linjer
Hisingsbanan : 4 linjer
Lindholmstunneln : 5 linjer
( Brunnsparken endast 4 mot dagens 12. trängseln där kommer att minska drastiskt ).

Mikael
Senast ändrad 27 januari 2013 19:45
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Emanuel Alfredsson skrev:

Ett förslag för Kungsladugård.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Jag gillar dragningen över margretebergsgatan (blir ju en bra slottskogs-idrotts-hållplats där med), fungerar ju mycket bättre än min Rosa som försökte bränna in mellan husen på ett rätt oklart sätt. Alla existerande marklandsgatan-linjer möts, vid bokekull eller botaniska! Multo Bene!

Sen hade det ju vart kul med en linje på såggatan men jag tror det hade vart lämpligare att svänga av vid majvallen än att tränga in sig på lilla godhemsg. På båda ställena finns iaf en gräsplätt att köra över i den ganska skarpa svängen.
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
När jag ändå svävat iväg lite långt fick jag ihop denna Jättestorkringen

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Bigerts grön-blå-röda ring speglar sig österut mot gamlestaden. Vi får en inre åtta med tentakler ut mot en yttre Jättering som knyter samman förorterna, bättre.

Vill man vara lika ambitiös söderut som jag varit norrut så kanske det skulle gå ungefär Högsbo-Krokslätt-kallebäck-skår-örgryte. Eller ännu mer: Frölunda-Mölndal o norr igen. Vill man vara mindre ambitiös norrut kan man ju nöja sig med Gamlestan-Björlandavägen-Länsman. Annars gillar jag kopplingen Bergsjön/Kortedala-Angeredsspåret-Bäckebol-mot Backaplan
Senast ändrad 27 januari 2013 19:45
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Erik Funck skrev:

När jag ändå svävat iväg lite långt fick jag ihop denna Jättestorkringen

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Bigerts grön-blå-röda ring speglar sig österut mot gamlestaden. Vi får en inre åtta med tentakler ut mot en yttre Jättering som knyter samman förorterna, bättre.

Vill man vara lika ambitiös söderut som jag varit norrut så kanske det skulle gå ungefär Högsbo-Krokslätt-kallebäck-skår-örgryte. Eller ännu mer: Frölunda-Mölndal o norr igen. Vill man vara mindre ambitiös norrut kan man ju nöja sig med Gamlestan-Björlandavägen-Länsman. Annars gillar jag kopplingen Bergsjön/Kortedala-Angeredsspåret-Bäckebol-mot Backaplan


Erik, nätet växer så det knakar.
Lila är väl existerande spår?
Notera att Björlandav har spårreservat, på andra håll blir det praktiskt svårare, tror jag.
Har du gjort någon kalkyl på vad de olika delarna skulle kunna kosta?
Mikael
Senast ändrad 27 januari 2013 19:45
Sida 7 av 8

 > Infrastruktur
 > Övrigt
Planskild Storkring

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.