Signatur: Hansson skrev:
Det svåra är ju inte att hitta på nya spår utan att begränsa sig till det man har mest behov av samt faktiskt kan betala...
Mjo, Det där med ekonomin är ju förstås en ständig brottarmotståndare men jag skulle vilja påstå att det finns pengar att tillgå (låna om inte annat) för att bygga/komma igång med betydligt fler, värda och angelägna, investeringar än vad som görs idag. Kort sagt:
det vore värt och skulle kunna gå fortare.
Det gäller alltså att övertyga beslutsfattarna (Hansson?) om att det finns anledning att ha tillit till djärva(re) och större investeringar. Det är ju inget snack om att Göteborg växer oerhört fort och kommer göra det exponentiellt iaf de närmsta århundradet. Samtidigt skall trafiksystemet skiftas från massbilism till kollektivtrafik. Skaffar vi ett rejält jävla skelett idag så slipper vi ju riva upp staden i all oändlighet sedan (även om vi aldrig kan bygga klart staden) för att vi ihärdigt klamrade oss fast vid vår ack så värdefulla snålhet.
Just nu har vi en tröja två storlekar för liten (jag vet du håller med mig om att vi skulle haft en pendeltågslösning (VL) på plats redan idag) och om vi inte beställer en, minst, två storlekar för stor tröja idag kommer vi ha vuxit ur den så fort den är på plats. Så sätt tycker jag det är mer än en rolig men meningslös fantasi att föreslå en spårvägskoppling t.ex. Kortedala-Bäckebol. Det är ju bristen på handlingskraftig framsynthet (och en skev uppfattning kring vad som är bra stad) som satt oss där vi är idag! Det finns ingen anledning till att uppmana till återhållsamhet. Att gömma sig bakom "dålig-ekonomi-kortet" är att försvara status quo och sin egen rädsla, osäkerhet, brist på vigör och intresse. Det är även att dissa sin egen uppfattning av situationens seriositet, att
inte möta situationen med vad den förtjänat och att
inte väga problem och botemedel lika. Vi får den stad våra ansträngningar förtjänat.
Således tycker jag att vilja och "vad man faktiskt kan betala" hänger ihop. Och jag skulle vilja påstå att "Det svåra är" att övertyga makteliten att det finns anledning till tillit, mod och ambition på ett språk de förstår!
Frågan är vem som har självtillit nog att våga vara långsiktig(are)?