Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Övrigt

Planskild Storkring

Sida 8 av 8
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Mikael Bigert skrev:

Erik Funck skrev:

När jag ändå svävat iväg lite långt fick jag ihop denna Jättestorkringen

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Bigerts grön-blå-röda ring speglar sig österut mot gamlestaden. Vi får en inre åtta med tentakler ut mot en yttre Jättering som knyter samman förorterna, bättre.

Vill man vara lika ambitiös söderut som jag varit norrut så kanske det skulle gå ungefär Högsbo-Krokslätt-kallebäck-skår-örgryte. Eller ännu mer: Frölunda-Mölndal o norr igen. Vill man vara mindre ambitiös norrut kan man ju nöja sig med Gamlestan-Björlandavägen-Länsman. Annars gillar jag kopplingen Bergsjön/Kortedala-Angeredsspåret-Bäckebol-mot Backaplan


Erik, nätet växer så det knakar.
Lila är väl existerande spår?
Notera att Björlandav har spårreservat, på andra håll blir det praktiskt svårare, tror jag.
Har du gjort någon kalkyl på vad de olika delarna skulle kunna kosta?
Mikael


Lila är existerande spår.

kostnadskalkyler är väl inte min starkaste sida, har du, eller någon, tips på var man kan hitta underlag?

Åtminstone enligt wikipedia så har även tuvevägen och litteraturgatan spårreservat!
Ja, t.ex. kopplingen Gunnestorp-Länsman var ju rätt krystad, brist på stora gator för att få ihop den yttre planeringsdröm-ringen där. Men med lite redigering kanske vi kanske kan få ihop något i stil med följande:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Då har vi ändå kvar kopplingen Bergsjön/Kortedala-Bäckebol/Hisingen!
(i övrigt har funderat på om inte platsen ungefär där jag ritat in den bron skulle passa bra för en framtida Göteborg Norra för järnvägen, framtida förtätning gör ju platsen än mer logisk, Bohusbanan kan ju få pendeltågsstationer och en höghastighets Oslo-Gbg-Kph, längs bohusbanan, klarar sig väl bäst med endast centralstationer som stopp)
Senast ändrad 27 januari 2013 19:45
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
kanske slänga in en vändslinga vid Glöstorp/Tuve också
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Det svåra är ju inte att hitta på nya spår utan att begränsa sig till det man har mest behov av samt faktiskt kan betala...
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Signatur: Hansson skrev:

Det svåra är ju inte att hitta på nya spår utan att begränsa sig till det man har mest behov av samt faktiskt kan betala...


Mjo, Det där med ekonomin är ju förstås en ständig brottarmotståndare men jag skulle vilja påstå att det finns pengar att tillgå (låna om inte annat) för att bygga/komma igång med betydligt fler, värda och angelägna, investeringar än vad som görs idag. Kort sagt: det vore värt och skulle kunna gå fortare.

Det gäller alltså att övertyga beslutsfattarna (Hansson?) om att det finns anledning att ha tillit till djärva(re) och större investeringar. Det är ju inget snack om att Göteborg växer oerhört fort och kommer göra det exponentiellt iaf de närmsta århundradet. Samtidigt skall trafiksystemet skiftas från massbilism till kollektivtrafik. Skaffar vi ett rejält jävla skelett idag så slipper vi ju riva upp staden i all oändlighet sedan (även om vi aldrig kan bygga klart staden) för att vi ihärdigt klamrade oss fast vid vår ack så värdefulla snålhet.

Just nu har vi en tröja två storlekar för liten (jag vet du håller med mig om att vi skulle haft en pendeltågslösning (VL) på plats redan idag) och om vi inte beställer en, minst, två storlekar för stor tröja idag kommer vi ha vuxit ur den så fort den är på plats. Så sätt tycker jag det är mer än en rolig men meningslös fantasi att föreslå en spårvägskoppling t.ex. Kortedala-Bäckebol. Det är ju bristen på handlingskraftig framsynthet (och en skev uppfattning kring vad som är bra stad) som satt oss där vi är idag! Det finns ingen anledning till att uppmana till återhållsamhet. Att gömma sig bakom "dålig-ekonomi-kortet" är att försvara status quo och sin egen rädsla, osäkerhet, brist på vigör och intresse. Det är även att dissa sin egen uppfattning av situationens seriositet, att inte möta situationen med vad den förtjänat och att inte väga problem och botemedel lika. Vi får den stad våra ansträngningar förtjänat.

Således tycker jag att vilja och "vad man faktiskt kan betala" hänger ihop. Och jag skulle vilja påstå att "Det svåra är" att övertyga makteliten att det finns anledning till tillit, mod och ambition på ett språk de förstår!

Frågan är vem som har självtillit nog att våga vara långsiktig(are)?
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Duospårvagnarna, som kanske blir Storkringens signum, skulle ju ev. kunna knyta samman Hisingsbanan över ÄB-Bron o efter Kungssten längs med väster-/söderleden (eller ännu längre västerut?) Frölundatorg-Mölndal o upp igen. Med säröbanan via Frölunda torg så är det mycket som hade varit ihopknutet

Jag hittade för övrigt den här gamla tråden där man föreslog tunnel mellan Kortedala o Hjällbo vilket lär vara bästa alternativet där, även en del andra intressanta kopplingar.
Senast ändrad 17 februari 2013 02:58
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Erik Funck skrev:



Mjo, Det där med ekonomin är ju förstås en ständig brottarmotståndare men jag skulle vilja påstå att det finns pengar att tillgå (låna om inte annat) för att bygga/komma igång med betydligt fler, värda och angelägna, investeringar än vad som görs idag. Kort sagt: det vore värt och skulle kunna gå fortare.

Det gäller alltså att övertyga beslutsfattarna (Hansson?) om att det finns anledning att ha tillit till djärva(re) och större investeringar. Det är ju inget snack om att Göteborg växer oerhört fort och kommer göra det exponentiellt iaf de närmsta århundradet. Samtidigt skall trafiksystemet skiftas från massbilism till kollektivtrafik. Skaffar vi ett rejält jävla skelett idag så slipper vi ju riva upp staden i all oändlighet sedan (även om vi aldrig kan bygga klart staden) för att vi ihärdigt klamrade oss fast vid vår ack så värdefulla snålhet.

Just nu har vi en tröja två storlekar för liten (jag vet du håller med mig om att vi skulle haft en pendeltågslösning (VL) på plats redan idag) och om vi inte beställer en, minst, två storlekar för stor tröja idag kommer vi ha vuxit ur den så fort den är på plats. Så sätt tycker jag det är mer än en rolig men meningslös fantasi att föreslå en spårvägskoppling t.ex. Kortedala-Bäckebol. Det är ju bristen på handlingskraftig framsynthet (och en skev uppfattning kring vad som är bra stad) som satt oss där vi är idag! Det finns ingen anledning till att uppmana till återhållsamhet. Att gömma sig bakom "dålig-ekonomi-kortet" är att försvara status quo och sin egen rädsla, osäkerhet, brist på vigör och intresse. Det är även att dissa sin egen uppfattning av situationens seriositet, att inte möta situationen med vad den förtjänat och att inte väga problem och botemedel lika. Vi får den stad våra ansträngningar förtjänat.

Således tycker jag att vilja och "vad man faktiskt kan betala" hänger ihop. Och jag skulle vilja påstå att "Det svåra är" att övertyga makteliten att det finns anledning till tillit, mod och ambition på ett språk de förstår!

Frågan är vem som har självtillit nog att våga vara långsiktig(are)?


I mångt och mycket håller jag med dig, det är alldeles för mycket snack och för lite verkstad. Tyvärr så är jag ingen makthavare och kan inte göra mycket annat än driva opionsbildning och informera så mycket jag kan.

I den bättre av världar så var Kringen redan klar, det fanns spårväg till Backa och bostadsbristen höll på att byggas bort i rask takt. Inga orimligheter, menn vi är ju långt därifrån!

När man väl vågade vara liite visionära och sikta framåt (Västlänken) så blir det ett sådant förfärligt gnäll från folk som inte kan se framåt. Ja jösses.
Senast ändrad 9 september 2012 11:56
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Erik Funck skrev:

'kanske något för storkringen


Åh, nej. Inte ännu ett nytt alternativ.

Problemet här är ju att du bygger upp ännu ett nytt parallellt med de gamla. Det kräver byten och det drar upp den totatal restiden. De första sträckorna blir med nödvändighet korta och ger begränsat värde. Då är Allélänken ett mycket bättre alternativ med gamla spårvagnar i ny tunnel och där man sedan fortsätter direkt vidare utan omstigning.
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Signatur: Hansson skrev:

Erik Funck skrev:

'kanske något för storkringen


Åh, nej. Inte ännu ett nytt alternativ.

Problemet här är ju att du bygger upp ännu ett nytt parallellt med de gamla. Det kräver byten och det drar upp den totatal restiden. De första sträckorna blir med nödvändighet korta och ger begränsat värde. Då är Allélänken ett mycket bättre alternativ med gamla spårvagnar i ny tunnel och där man sedan fortsätter direkt vidare utan omstigning.


Ja allélänken är ju bra och det lär inte bli någon magnetbana, på ett bra tag iaf. Men jag tycker inte vi ska vara rädda för ett nytt alternativ, när vi väl har ett större nät (typ t-/högbana) på plats så bör det finnas effektivare alternativ att köra än spårvagnar. Kanske man till att börja med borde satsa på spårvagnespår och lösningar som allélänken och sedan när vi har ett större nät på plats lägga till eller ev. byta ut till det som krävs för exempelvis magnetbana, alltså göra de första sträckningarna.
Flyg>höghast-tåg>reg.tåg>p-tåg>t/h-bana>spårvagn>cykel (o buss/bil) Alla skalor får plats!
Magnetbana verkar ju för övrigt passa bra som högbana då den inte är så högljudd
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Erik Funck skrev:

Signatur: Hansson skrev:

Erik Funck skrev:

'kanske något för storkringen


Åh, nej. Inte ännu ett nytt alternativ.

Problemet här är ju att du bygger upp ännu ett nytt parallellt med de gamla. Det kräver byten och det drar upp den totatal restiden. De första sträckorna blir med nödvändighet korta och ger begränsat värde. Då är Allélänken ett mycket bättre alternativ med gamla spårvagnar i ny tunnel och där man sedan fortsätter direkt vidare utan omstigning.


Ja allélänken är ju bra och det lär inte bli någon magnetbana, på ett bra tag iaf. Men jag tycker inte vi ska vara rädda för ett nytt alternativ, när vi väl har ett större nät (typ t-/högbana) på plats så bör det finnas effektivare alternativ att köra än spårvagnar. Kanske man till att börja med borde satsa på spårvagnespår och lösningar som allélänken och sedan när vi har ett större nät på plats lägga till eller ev. byta ut till det som krävs för exempelvis magnetbana, alltså göra de första sträckningarna.
Flyg>höghast-tåg>reg.tåg>p-tåg>t/h-bana>spårvagn>cykel (o buss/bil) Alla skalor får plats!
Magnetbana verkar ju för övrigt passa bra som högbana då den inte är så högljudd


Vill man ha en tyst högbana så är nog en bana på gummihjul fantastiskt mycket billigare.

Skall man bygga magnettåg så skall man göra det där dess främsta (enda?) fördel kommer till sin rätt - hastigheten!

Höghastighetsnät Stockholm, Oslo, Göteborg, Malmö och Köpenhamn då kanske det är en bra ide. Lite som efterlyses här i utbyggdd Bohusbana till Norge. Han pratar kanske inte specifikt om magnettåg, men där kunde det passa. Fast dyrt, det blir det.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Mikael Bigert skrev:

Hej igen!
Blåser lite liv i rostande tråd...

Hej igen!
Planskild Storkring, vers 2:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.


Här är en modifierad uppställning av tänkbara spårvagnslinjer med Planskild Storkring bestående av:
1. Allélänken: Polhemsplatsen - Järntorget - Linnéplatsen, GRÖN
2. Bergtunneln : Chalmers - Linnéplatsen, SVART
3. Hisingsbanan : Polhemsplatsen - Hj Branting - Lindholmen, BLÅ
4. Lindholmstunneln : Järntorget - Stigbergstorget - Lindholmen, RÖD
LILA existerande anslutningar syns streckade. Flera av de är redan planskilda ( Vågmästarplatsen, Linnéplatsen, Snabbspåret, medan några inte är det. )
Svarta streckade är föreslagna utvidgningar mot Torslanda och Backa.

Denna plan skulle kunna ge följande trafikering:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



återkommer...
Mikael

Ursäkta om jag bumpar en gammal tråd. Men jag har en undran som utomstående, enligt det här förslaget, kommer det att finnas några linjer med gatutrafik kvar i innerstaden?

Behöver man förresten så många linjer om man har en storkring? Skulle det inte räcka med att varje förort hade en linje som gick in i kringen i en ögla och sedan ut mot en annan förort. Vill man sedan någon annanstans så kan man byta i storkringen till andra linjer? (Något i stil med city circle i Sydney)
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
saxat ur Stadsutveckling 2035 - trafikstrategi för nära storstad s. 67

"Trafiknämnden har gett trafikkontoret i uppdrag att utreda stadsbana i
Göteborg
samtidigt som en genomförbarhetsstudie för Spår på Hisingen snart är slut-
förd. Västra Götalandsregionen är i det närmaste färdiga med en Målbild för tåg 2035.
Allt detta leder till behovet av att göra en kollektivtrafikplan för Göteborgsområdet.
Som ett första steg påbörjas under våren 2013 framtagandet av en målbild för
kollektivtrafikens stomnät i stadstrafikområdet. Ansvariga för arbetet är Västra Göta-
landsregionen i samverkan med Västtrafik, Göteborgs Stad, Mölndals stad och Partille
kommun. GR och Trafikverket är viktiga externa parter."
Senast ändrad 3 april 2013 23:11
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Marcus Bokvist skrev:

Mikael Bigert skrev:

Hej igen!
Blåser lite liv i rostande tråd...

Hej igen!
Planskild Storkring, vers 2:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.


Här är en modifierad uppställning av tänkbara spårvagnslinjer med Planskild Storkring bestående av:
1. Allélänken: Polhemsplatsen - Järntorget - Linnéplatsen, GRÖN
2. Bergtunneln : Chalmers - Linnéplatsen, SVART
3. Hisingsbanan : Polhemsplatsen - Hj Branting - Lindholmen, BLÅ
4. Lindholmstunneln : Järntorget - Stigbergstorget - Lindholmen, RÖD
LILA existerande anslutningar syns streckade. Flera av de är redan planskilda ( Vågmästarplatsen, Linnéplatsen, Snabbspåret, medan några inte är det. )
Svarta streckade är föreslagna utvidgningar mot Torslanda och Backa.

Denna plan skulle kunna ge följande trafikering:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



återkommer...
Mikael

Ursäkta om jag bumpar en gammal tråd. Men jag har en undran som utomstående, enligt det här förslaget, kommer det att finnas några linjer med gatutrafik kvar i innerstaden?

Behöver man förresten så många linjer om man har en storkring? Skulle det inte räcka med att varje förort hade en linje som gick in i kringen i en ögla och sedan ut mot en annan förort. Vill man sedan någon annanstans så kan man byta i storkringen till andra linjer? (Något i stil med city circle i Sydney)


Hej Marcus!
Roligt att någon hittat hit.
Mitt förslag är menat som en avvägning mellan helt nya "optimala" linjer och existerande sådana. Även i fortsättningen skulle t ex linje 2 och 5 gå förbi Brunnsparken.
Dock, belastningen skulle minska betydligt i denna trafikinfarkt, vilket ju är en av poängerna med "Planskild Storkring".
/ Mikael
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Erik Funck skrev:

saxat ur Stadsutveckling 2035 - trafikstrategi för nära storstad s. 67

"Trafiknämnden har gett trafikkontoret i uppdrag att utreda stadsbana i
Göteborg
samtidigt som en genomförbarhetsstudie för Spår på Hisingen snart är slut-
förd. Västra Götalandsregionen är i det närmaste färdiga med en Målbild för tåg 2035.
Allt detta leder till behovet av att göra en kollektivtrafikplan för Göteborgsområdet.
Som ett första steg påbörjas under våren 2013 framtagandet av en målbild för
kollektivtrafikens stomnät i stadstrafikområdet. Ansvariga för arbetet är Västra Göta-
landsregionen i samverkan med Västtrafik, Göteborgs Stad, Mölndals stad och Partille
kommun. GR och Trafikverket är viktiga externa parter."


Hej Erik!
Intressant dok som förtjänar en länk här.
Vi får hoppas att man snabbt går från visioner och planer till konkret förstudie och projektering.

Notera också GP:s artikel igår ( tyvärr inte på nätet ) där Jonas Eliasson tycker att det blir för dyrt med renodlad T-bana i Gbg. Han tror istället på komplettering av spårvägsnätet.

/ Mikael
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012

Hej Marcus!
Roligt att någon hittat hit.
Mitt förslag är menat som en avvägning mellan helt nya "optimala" linjer och existerande sådana. Även i fortsättningen skulle t ex linje 2 och 5 gå förbi Brunnsparken.
Dock, belastningen skulle minska betydligt i denna trafikinfarkt, vilket ju är en av poängerna med "Planskild Storkring".
/ Mikael


Skulle man kunna förenkla ytterligare och öka överblickbarheten genom att låta varje "linjeändpunkt" bara vara anknuten till en annan linjeändpunkt och se till att ordentligt med bytesmöjligheter finns till andra linjer i storkringen? Jag tittade på linjekartan för spårvägen och det var lite svårt att få en överblick.
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Hej igen!
Dags igen med mycket intressant länk ( delar har funnits i tidigare rapporter )

Kolla t ex plan sid 44

http://www5.goteborg.se/prod/Intraservice/Namndha..

Det kan alltså finnas möjlighet med spår till Backa o Eriksberg 2019
medan tunneln Lindholmen-Stigberget ligger längre fram.

Det enda som jag tycker är synd är att man även i det mer ambitiösa scenario 2 räknar med spårvagn i "kollektivtrafikkörfält" från Frihamnen till Sannegården. Där vore det fint med planskilt.

/ Mikael
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Sida 8 av 8

 > Infrastruktur
 > Övrigt
Planskild Storkring

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.