Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Göteborgs Storinfrastruktur 2030?

Sida 5 av 6
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Signatur: Hansson skrev:

Då tycker jag ditt Alt.B alternativ verkar mycket mer spännande och rimligt. Här kan en station anäggas norr om Västlänken/Korsvägen och i berg mellan Södra Vägen och Götaplatsen. Denna station kan vi ju kalla Göteborg Södra. Man når mängder med Hotel, Mässan och Avenyn med mera samt mycket bra anslutning till lokal och regiontrafik.

Sträckning söderut som du ritat, möjligen att den kan flyttas in lite mer i berget väster om Södra Vägen/Mölndalsvägen.
Rundslingan har två alternativ.
- Ett norr om och parallellt med Västlänken/Örgrytevägen. Nackdelen är att den kommer att passera under den nersänkta trafikapparaten vid Korsvägen
- Ett annat alternativ vore att gå söder om Västlänken/Örgrytevägen och i en slinga undvika trafikapparaten vid Korsvägen. Man måste då gå igenom del av Liseberg (Liseberget) i dess nordvästra hörn närmast Korsvägen. Där finns ganska mycket berg så det kan vara en rimlig lösning. Väl ute ur berget igen så dras den parallellt med Västlänken i Örgrytevägen. När man når E6 så måste man passera under Västlänken.

Var det en klar beskrivning, eller vill du att jag skall kladda lite på en bild?

Du får gärna kladda lite på en bild . Dragningen söderut i bilden Alt. D är för övrigt helt kopierad från västlänksalternativ-bilden.

Om det nu är helt omöjligt att få till en vändslinga i gullbergsvass (är det istället en tunnel, under mårten krakow, kan ju "cirkeln" bli ännu större...) så tycker jag det verkar bäst med antingen ditt andra alternativ med ny GBG Södra eller mitt "alt C", alltså slinga under valhallagatan, utan en station GBG Södra i det området. Med både V-länk o Storkring blir kommunikationerna där goda i vilket fall
Sedan kan jag tycka att det är lite fjuttigt att bygga en Göteborg Södra så nära centralen när man ändå bygger. En sådan station skulle istället kunna ligga i centrala Mölndal eller åtminstone i höjd med Krokslätt-Kallebäck, förslagsvis som tidigare diskuterats vid ICA Maxi. Ska man få bort problemen med ca 80-90% av Göteborg är ngn slags opriviligerad förort till "City"/Centrum så tycker jag man får vidga stadens "ramar" mer!!!
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Erik Funck skrev:

Då tycker jag ditt Alt.B alternativ verkar mycket mer spännande och rimligt. Här kan en station anäggas norr om Västlänken/Korsvägen och i berg mellan Södra Vägen och Götaplatsen. Denna station kan vi ju kalla Göteborg Södra. Man når mängder med Hotel, Mässan och Avenyn med mera samt mycket bra anslutning till lokal och regiontrafik.

Sträckning söderut som du ritat, möjligen att den kan flyttas in lite mer i berget väster om Södra Vägen/Mölndalsvägen.
Rundslingan har två alternativ.
- Ett norr om och parallellt med Västlänken/Örgrytevägen. Nackdelen är att den kommer att passera under den nersänkta trafikapparaten vid Korsvägen
- Ett annat alternativ vore att gå söder om Västlänken/Örgrytevägen och i en slinga undvika trafikapparaten vid Korsvägen. Man måste då gå igenom del av Liseberg (Liseberget) i dess nordvästra hörn närmast Korsvägen. Där finns ganska mycket berg så det kan vara en rimlig lösning. Väl ute ur berget igen så dras den parallellt med Västlänken i Örgrytevägen. När man når E6 så måste man passera under Västlänken.

Var det en klar beskrivning, eller vill du att jag skall kladda lite på en bild?

Du får gärna kladda lite på en bild . Dragningen söderut i bilden Alt. D är för övrigt helt kopierad från västlänksalternativ-bilden.

Om det nu är helt omöjligt att få till en vändslinga i gullbergsvass (är det istället en tunnel, under mårten krakow, kan ju "cirkeln" bli ännu större...) så tycker jag det verkar bäst med antingen ditt andra alternativ med ny GBG Södra eller mitt "alt C", alltså slinga under valhallagatan, utan en station GBG Södra i det området. Med både V-länk o Storkring blir kommunikationerna där goda i vilket fall
Sedan kan jag tycka att det är lite fjuttigt att bygga en Göteborg Södra så nära centralen när man ändå bygger. En sådan station skulle istället kunna ligga i centrala Mölndal eller åtminstone i höjd med Krokslätt-Kallebäck, förslagsvis som tidigare diskuterats vid ICA Maxi. Ska man få bort problemen med ca 80-90% av Göteborg är ngn slags opriviligerad förort till "City"/Centrum så tycker jag man får vidga stadens "ramar" mer!!!

Känner igen dragningarna från utredningen, snyggt klippt och klistrat för övrigt. Nedan kommer min förklarande skiss.

Lite svårt att se detaljer kanske med tanke på upplösningen. Gjorde en detaljbild baserad på kartfoto. Ytterligt skissartad och utan korrekta radier så vill jag bara visa på vilka möjligheter som finns.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Problemet med cirkeln under Gullbergsvass är att man måste ta till den så mycket att den passerar leden och går in på Gullbergsstrand, bra nära älven. Då finns det en hel massa hus man måste undvika. Spelar ingen stor roll om man går undermark som i ditt förslag eller över mark som med Västlänk2021.

En slinga under Valhallavägen är ju bättre än slinga på Gullbergsvass om man nu inte vill lägga till en ny station.

Problemet hela tiden är, var har man bra målpunkter samtidigt som man klarar trafikeringen av ALLA banorna. Jag tänkte GBG Södra som en pendang till Stockholm C och Södra. I Stockholm fungerar det bra. För Göteborg blir sista möjliga stopp söderut Korsvägen, som fortfarande kan nå Borås och Landvetter. Söder om finns ingen bra plats och sedan kommer Mölndal. Inget ont om den kommunen, men man når inte Landvetter och det finns ingen riktigt bra och stor mål och bytespunkt. Finns det en järnvägsstation vid Korsvägen så har Mölndal en väldigt bra förbindelse med spårvagnarna. Bara raka spåret rätt ner!

Avståndet mellan Göteborg C och Korsvägen (GBG Södra) är i kortaste laget. Men samtidigt så är Korsvägen en fantastisk målpunkt som är svår att gå förbi.
Senast ändrad 27 januari 2013 19:45
Profilbild
Hans Jörgensen
409 Inlägg
Hörni, känner det är dags att ta upp frågan om Västlänkens dragning igen.
Hade inte detta varit en bra lösning:

http://kartor.eniro.se/m/9zrwe

Har nu bara ritat denna som hastigast i Eniro, men ni förstår ju hur det är tänkt inte minst efter att ha följt denna tråd och Västlänkstråden, m.fl.

Återkommer förhoppningsvis med en bättre skiss, och inte minst en (lång) lista på fördelarna vs. Haga-Korsvägen.

Kortfattat: tunnel från ~Backaplan och söderut (Dvs älvtunnel i snittet Frihamnen-Centralen). Norr/öster därom i markplan inkl. Marieholmstunneln.

*Som synes på skissen kan Älvdalspendeln (Ale, Thn) gå via Hisingen, därefter Centralen och Korsvägen och vidare söderut. Det blir inte en längre omväg än vad dragningen över Hagakyrkan hade givit.
*Alingsåspendeln kan lämpligen gå som idag mot säckstation.
*Bohusbanans pendeltåg går Backaplan-Centralen, dvs ej över Marieholmsbron som idag.

Då har vi alltså två linjer norrifrån som går i nya tunneln Frihamnen-Centralen, de fortsätter lämpligen som två pendellinjer åt söder(Mölndal osv) och öster(Mölnlycke osv).

Banan är förstås kompatibel med framtida förgrening mot Torslanda.
Senast ändrad 2 augusti 2012 20:00
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Hans Jörgensen skrev:

Hörni, känner det är dags att ta upp frågan om Västlänkens dragning igen.
Hade inte detta varit en bra lösning:

http://kartor.eniro.se/m/9zrwe

Har nu bara ritat denna som hastigast i Eniro, men ni förstår ju hur det är tänkt inte minst efter att ha följt denna tråd och Västlänkstråden, m.fl.

Återkommer förhoppningsvis med en bättre skiss, och inte minst en (lång) lista på fördelarna vs. Haga-Korsvägen.

Kortfattat: tunnel från ~Backaplan och söderut (Dvs älvtunnel i snittet Frihamnen-Centralen). Norr/öster därom i markplan inkl. Marieholmstunneln.

*Som synes på skissen kan Älvdalspendeln (Ale, Thn) gå via Hisingen, därefter Centralen och Korsvägen och vidare söderut. Det blir inte en längre omväg än vad dragningen över Hagakyrkan hade givit.
*Alingsåspendeln kan lämpligen gå som idag mot säckstation.
*Bohusbanans pendeltåg går Backaplan-Centralen, dvs ej över Marieholmsbron som idag.

Då har vi alltså två linjer norrifrån som går i nya tunneln Frihamnen-Centralen, de fortsätter lämpligen som två pendellinjer åt söder(Mölndal osv) och öster(Mölnlycke osv).

Banan är förstås kompatibel med framtida förgrening mot Torslanda.

Sträckan är påtagligt längre än Västlänken och inkluderar en älvpassage. Backaplan var en sämre hållplats än Haga. Alltså både dyrare och sämre. Kan inte vara bra. Bättre att få fram liggande lösning!
Profilbild
Hans Jörgensen
409 Inlägg
Nej, sträckan Gamlestan-Almedal är faktiskt nära 1 km kortare med varianten över Backaplan jämfört med över Hagakyrkan.
Och även om du bara räknar själva tunnelsträckan i Västlänken Haga-Korsvägen, så är den bara några hundra meter kortare än hela den variant jag ritade in.

Och för pendeltågen från Bohusbanan är sträckan Brunnsbo-Almedal nära 7 km kortare än i variant Haga-Korsvägen

Dessutom ingår järnväg som kommer utgöra en delsträcka i en kommande Torslandapendel; denna del skulle få läggas till med variant Haga-Korsvägen.
Senast ändrad 2 augusti 2012 22:35
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Hans Jörgensen skrev:

Nej, sträckan Gamlestan-Almedal är faktiskt nära 1 km kortare med varianten över Backaplan jämfört med över Hagakyrkan.
Och även om du bara räknar själva tunnelsträckan i Västlänken Haga-Korsvägen, så är den bara några hundra meter kortare än hela den variant jag ritade in.

Dessutom ingår järnväg som kommer utgöra en delsträcka i en kommande Torslandapendel; denna del skulle få läggas till med variant Haga-Korsvägen.

Den enda nya järnväg jag kan se som inte täcks av Västlänken är sträckan över älven. Var det den du menade? Har du en större sträcka/andel i lera så blir den i alla fall dyrare än Västlänken.

Sträckningen över älven behövs inte för trafik med Västlänken till Torslanda. Det är bara att runda Marieholm och ta Hamnbanan ner. Inga nya spår, bara att lägga till stationer!
Profilbild
Hans Jörgensen
409 Inlägg
Ja det var den sträckan under älven som avsågs.
Det är inte "bara under älven", det är 1.5 km sträcka som du får gemensamt med Västlänken som jag ritade den. En till bonus är ju att sträckan Torslanda-Centralen blir 4.5 km kortare, trots allt 6-7 minuters restid.

Och som sagt 7 km kortare från Bohusbanan söderut mot Mölndal.

Jo du måste ändå göra något på svängen över Marieholm eftersom det knappast går att köra på enkelspåret där med fler pendeltåg.
Senast ändrad 2 augusti 2012 22:47
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Hans Jörgensen skrev:

Ja det var den sträckan under älven som avsågs.
Jo du måste ändå göra något på svängen över Marieholm eftersom det knappast går att köra på enkelspåret där med fler pendeltåg.

Men den blir dubbelspår nu i och med utbyggnaden av Hamnbanan. Problem solved!
(Start redan 2013!)
Profilbild
Hans Jörgensen
409 Inlägg
Tänkte väl att det var så det skulle lösas över Marieholm, men då ska du alltså köra 2 pendeltågslinjer + godstrafik på samma tvåspåriga bana.

Hur hanteras öppningskonflikten med (Väner)sjöfarten?
Någon som tittat på det?
Senast ändrad 2 augusti 2012 22:46
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Hans Jörgensen skrev:

Tänkte väl att det var så det skulle lösas över Marieholm, men då ska du alltså köra 2 pendeltågslinjer + godstrafik på samma tvåspåriga bana.

Hur hanteras öppningskonflikten med (Väner)sjöfarten?
Någon som tittat på det?

Ja, det går. Blir trångt, kan kräva förbigångsspår vid stationer eller så. Självfallet sänker det godskapaciteten något. Mer om den nya förbindelsen.

Ja, de har kollat på trafiken på älven. Öppningar måste synkas med järnvägstrafiken. Inga större problem. Ingen länk.
Profilbild
Hans Jörgensen
409 Inlägg
Liten summering av vad vi konstaterat.
Varianten "Marieholm-Backaplan-Korsvägen" ger kortare förbindelser på flera sträckor jämfört med Haga-Korsvägen:

*Gamlestan-Mölndal (-1 km),
*Torslanda-Centralen (-4.5 km)
*Bohusbanan-Mölndal (-7 km)
*Gamlestan-Centralen (+2 km*)

* för Alependeln enligt tänkt förslag för denna variant av Västlänken,2 km motsvarar 2-3 min längre restid. Annars kan byte göras på Gamlestan till spårväg för färd till Centralen eller till mängder av andra målpunkter i stan.

Vidare kan vi jämföra längden tunnel:
"Marieholm-Backaplan-Korsvägen": ~4.3 km
"Haga-Korsvägen" ~ 6.3 km.

Listan på +/- kan göras ännu längre.
Senast ändrad 2 augusti 2012 23:40
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Hansson: Tack för pedagogiska bilder, jag förstår hur du menar, då är nog valhallavägen min favorit hittills.

För Göteborg blir sista möjliga stopp söderut Korsvägen, som fortfarande kan nå Borås och Landvetter. Söder om finns ingen bra plats och sedan kommer Mölndal.

Här ligger Ica Maxi vilket jag skulle vilja påstå vara sista möjliga stopp som fortfarande kan nå Borås och Landvetter.
Måhända att det inte är ett område fullt av, i nuläget, fantastiska målpunkter (iaf: bostäder, delsjön, golfbana). Men det är ett område i "mellanstaden" klart lämpligt för förtätning och utbyggning. Bara förekomsten av en ny tågstation kommer ju att göra området attraktivare i det hänseendet.

Att istället ytterligare cementera den redan färdigbyggda stadskärnans exklusivitet (så som västlänken gör med haga o. du nu föreslår med Gbg S vid korsvägen) tycker jag är oambitiöst, kortsynt, en dålig investering och segregationsskapande för att bara nämna något.
Bättre eller inget alls!
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Erik Funck skrev:

Hansson: Tack för pedagogiska bilder, jag förstår hur du menar, då är nog valhallavägen min favorit hittills.

Här ligger Ica Maxi vilket jag skulle vilja påstå vara sista möjliga stopp som fortfarande kan nå Borås och Landvetter.
Måhända att det inte är ett område fullt av, i nuläget, fantastiska målpunkter (iaf: bostäder, delsjön, golfbana). Men det är ett område i "mellanstaden" klart lämpligt för förtätning och utbyggning. Bara förekomsten av en ny tågstation kommer ju att göra området attraktivare i det hänseendet.

Att istället ytterligare cementera den redan färdigbyggda stadskärnans exklusivitet (så som västlänken gör med haga o. du nu föreslår med Gbg S vid korsvägen) tycker jag är oambitiöst, kortsynt, en dålig investering och segregationsskapande för att bara nämna något.
Bättre eller inget alls!

Tja, det drar ju ut på "centrum" i alla fall.
Några frågor att fundera över:
- tågen ankommer i markplan från syd och öst
- stationsläge på eller under mark?
- idag parkering för ICA, i framtiden vaddå?
- strax norr ligger en bilaffär
- mellan den och sankt sigfridsgatan byggs ett spännande höghus
- hur dra banan vidare norrut/västerut, under Mölndalsån och vägen in i ev. berg väster om vägen.

Många saker som måste lösas, känns det som.
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg

Erik Funck skrev:

Bättre eller inget alls!

- hur dra banan vidare norrut/västerut, under Mölndalsån och vägen in i ev. berg väster om vägen.

Jo visst det finns en del att lösa, jag ska klura mer på det o se om man kan få till en karta. Enklaste hade kanske varit att köpa upp tomten för bilaffären.

"- hur dra banan vidare norrut/västerut, under Mölndalsån och vägen in i ev. berg väster om vägen." - Jag tänkte mig använda existerande dragning norrut? eller vad tänkte du på, västerut?

Här är en annan plats vilket ev. är sista möjliga, om man lyckas knyta ihop spåren vill säga..
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Erik Funck skrev:

Erik Funck skrev:

Bättre eller inget alls!

Jo visst det finns en del att lösa, jag ska klura mer på det o se om man kan få till en karta. Enklaste hade kanske varit att köpa upp tomten för bilaffären.

"- hur dra banan vidare norrut/västerut, under Mölndalsån och vägen in i ev. berg väster om vägen." - Jag tänkte mig använda existerande dragning norrut? eller vad tänkte du på, västerut?

Ah, my misstake. Jag fick spåren lite fel. Trodde du redan var framme vid avgreningen mot väster och norr. Sorry.

Då är det väl mest bara att bredda och lösa stationen i det läget. Enligt karta från hitta.se så verkar det som om spåren redan är uppgrenade i det läget. Kan vara problem, eller möjlighet.

Här är en annan plats vilket ev. är sista möjliga, om man lyckas knyta ihop spåren vill säga..

Var sista möjliga punkt egentligen hamnar, som fortfarande medger trafik mot Borås och Landvetter, är ju lite flytande än eftersom man inte säkert vet var den nya banan hamnar. Enligt ett förslag så hamnar den nere i Kållered...
Senast ändrad 3 augusti 2012 21:18
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg

Mikael Bigert skrev:

Hansson,
Om man vill åka direkt norrifrån mot Hisingen:
Måste Trollhättebon först in till Gbg C och byta tåg tappas ju en stor del av tidsvinsten och då finns nog risken att hon/han tar bilen istället.
Egentligen ser jag ingen praktisk anledning till att vänta på Västlänken. Huvudsaken att Hamnbanan byggs ut och att man vid denna utbyggnad förbereder även för persontrafik.

Vidare om pendeltågen ska gå ända fram till T-landa: Det ska absolut utredas vidare, men jag tror fler Torslandabor vore intresserade av en linje till Planskild Storkring eller liknande. Då når man, precis som du skrev, Centrum i stort sett lika snabbt och får betydligt fler destinationer att välja på.
Tänk t ex linje: Tlanda -Volvo - Eriksberg - Sannegården - Lindholmen - tunnel - Stigbergstorget - Järntorget - "Allélänken" - Centralen - Snabbspåret.
( 5 km från Sannegården till Centralen, jämfört med drygt 8 km för pendeltåg till VL-GbgC, Alt över Backaplan istället = 4 km )

Vad gäller pendlare utifrån är det nog relativt få som har Torslanda som mål.
Det optimala tror jag vore att kunna använda samma bana för pendeltåg och duospårvagnar.

Mikael

Jo, den kan väl iofs. fungera.

Men, det lär knappast finnas underlag för att dra en direktlinje Volvo - Trollhättan som missar centralen. Det är ju helt sant att restiden förlängs om man har byte och inte en direktlinje.

Hela frågan illustrerar mycket tydligt kollektivtrafikens dilemma. Skall man ha direktförbindelser eller skall man använda nav och byten. Båda har sina fördelar, men även sina problem. Direktförbindelser ger snabba resor, på den sträcken, men förlänger restiden på andra. Ett stjärnnät med byte i en enda punkt ger minimalt antal byten, men förlänger restider. Mest markant är det mellan punkter som ligger nära varandra geografiskt, men på olika ben. Spårvagnsnätet är till stor del format som en stjärna, även om det nu börjar dras isär allt mer.

Vad man kan se på sikt är att det gär mer mot ett system bestående av multipla och överlappande sjärnnärnnät med ett antal genomgående direktlinjer. En hybrid, om man så vill.

Det är på grund av detta som byte till Torslanda-pendel är bättre att göra i Västlänken. Det hade blivit för många och för glesa linjer annars. Västlänken måste också vara klar innan Torslanda-pendeln kan tas i bruk, för annars så kan den inte trafikeras. Man får inte fram tillräckligt många tåg, helt enkelt.

Bohusbanan kommer att komma före en bana till Torslanda. På den förra så pågår utredning redan. Bohusbanan är också redan nu överfull och kräver egentligen omgående längre perronger och tåg. Göteborg kommun har svarat utredningen att de önskar minst 15-minuters trafik och på sikt 10-minuters trafik, vilket kräver dubbelspår och planskilldhet hela vägen upp till Uddevalla. Vid en utbyggd Bohusbana så blir det station i Brunnsbo och möjligen i Säve eller Skogome.

Hansson,

Att alltid åka in till Centralen har förstås sina för- och nackdelar. Jag tror att man ska vara försiktig men generella påståenden om vad som är lämpligast, utan utvärdera varje fall för sig. Hybrid som du skriver om låter som en lämplig utveckling.

Exempel: Norrifrån till Volvo PV.
Åka hela vägen in till Gbg C / VL ger 13 extra minuter ( nästan 4 km extra i två riktningar plus ett byte på 5 min ). Säg 25 min vinst som man fått med direktlinje blir nu bara 12. Halva vinsten borta.
Om man t ex pendlar från Ale eller liknande så blir det väl omkring 43 min istället för 30. Kan vara kritiska minuter om man ska konkurrera med bilåkande.
Sedan är förstås frågan hur det är med underlaget. Men under högtrafik tror jag faktiskt att det finns tillräckligt många både norr- och västerifrån som ska till Hisingen för att kunna köra pendeltåg med rimlig beläggning. Detta kompletteras då av genomgående tåg mot Borås eller Kungsbacka.
Mikael
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Mikael Bigert skrev:

Jo, den kan väl iofs. fungera.

Men, det lär knappast finnas underlag för att dra en direktlinje Volvo - Trollhättan som missar centralen. Det är ju helt sant att restiden förlängs om man har byte och inte en direktlinje.

Hela frågan illustrerar mycket tydligt kollektivtrafikens dilemma. Skall man ha direktförbindelser eller skall man använda nav och byten. Båda har sina fördelar, men även sina problem. Direktförbindelser ger snabba resor, på den sträcken, men förlänger restiden på andra. Ett stjärnnät med byte i en enda punkt ger minimalt antal byten, men förlänger restider. Mest markant är det mellan punkter som ligger nära varandra geografiskt, men på olika ben. Spårvagnsnätet är till stor del format som en stjärna, även om det nu börjar dras isär allt mer.

Vad man kan se på sikt är att det gär mer mot ett system bestående av multipla och överlappande sjärnnärnnät med ett antal genomgående direktlinjer. En hybrid, om man så vill.

Det är på grund av detta som byte till Torslanda-pendel är bättre att göra i Västlänken. Det hade blivit för många och för glesa linjer annars. Västlänken måste också vara klar innan Torslanda-pendeln kan tas i bruk, för annars så kan den inte trafikeras. Man får inte fram tillräckligt många tåg, helt enkelt.

Bohusbanan kommer att komma före en bana till Torslanda. På den förra så pågår utredning redan. Bohusbanan är också redan nu överfull och kräver egentligen omgående längre perronger och tåg. Göteborg kommun har svarat utredningen att de önskar minst 15-minuters trafik och på sikt 10-minuters trafik, vilket kräver dubbelspår och planskilldhet hela vägen upp till Uddevalla. Vid en utbyggd Bohusbana så blir det station i Brunnsbo och möjligen i Säve eller Skogome.

Hansson,

Att alltid åka in till Centralen har förstås sina för- och nackdelar. Jag tror att man ska vara försiktig men generella påståenden om vad som är lämpligast, utan utvärdera varje fall för sig. Hybrid som du skriver om låter som en lämplig utveckling.

Exempel: Norrifrån till Volvo PV.
Åka hela vägen in till Gbg C / VL ger 13 extra minuter ( nästan 4 km extra i två riktningar plus ett byte på 5 min ). Säg 25 min vinst som man fått med direktlinje blir nu bara 12. Halva vinsten borta.
Om man t ex pendlar från Ale eller liknande så blir det väl omkring 43 min istället för 30. Kan vara kritiska minuter om man ska konkurrera med bilåkande.
Sedan är förstås frågan hur det är med underlaget. Men under högtrafik tror jag faktiskt att det finns tillräckligt många både norr- och västerifrån som ska till Hisingen för att kunna köra pendeltåg med rimlig beläggning. Detta kompletteras då av genomgående tåg mot Borås eller Kungsbacka.
Mikael

En direktlinje lönar sig snabbt när tillräckligt många vill åka den vägen (Arlandapendeln, exempelvis). Tyvärr så gäller det knappast för anslutning mot Volvo/Torslanda. Man har faktiskt räknat på en variant av Bohusbanan som rundar Volvo, på det sätt du föreslår. Tyvärr så leder det till att alla andra får en längre väg. Eftersom de är fler än de som vill till Volvo så föll den varianten bort. I detta fall så är fortfarande ett centralt byte bättre. Då kan man ta upp resande från så många fler håll.

Vad gäller anslutning till Torslanda samhälle så handlar det inte så mycket om vem som vill resa ditt utan vart de som bor där vill resa.
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg

En direktlinje lönar sig snabbt när tillräckligt många vill åka den vägen (Arlandapendeln, exempelvis). Tyvärr så gäller det knappast för anslutning mot Volvo/Torslanda. Man har faktiskt räknat på en variant av Bohusbanan som rundar Volvo, på det sätt du föreslår. Tyvärr så leder det till att alla andra får en längre väg. Eftersom de är fler än de som vill till Volvo så föll den varianten bort. I detta fall så är fortfarande ett centralt byte bättre. Då kan man ta upp resande från så många fler håll.

Vad gäller anslutning till Torslanda samhälle så handlar det inte så mycket om vem som vill resa ditt utan vart de som bor där vill resa.

Hansson,

Intressant med Bohusbana som svänger ut på ( Västra? ) Hisingen. Har du referens på den studien?

Som skrivet ovan, det räcker inte med bara direktlinjer till Hisingsbanan. ( notera att antalet åkande till Backaplan och Lindholmen troligen är en bit större än just Volvo/T-landa ). En hybrid med linjer från Centrum bör komplettera.

Vad gäller Torslanda håller jag med dig. Det är mest pendling från T-landa och de resenärerna tror jag är mer intresserade av att komma in till fler målpunkter i Centrum, därav följer att t ex Planskild Storkring är en bra lösning för dem, se den tråden.

Mikael
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Mikael Bigert skrev:

Hansson,

Intressant med Bohusbana som svänger ut på ( Västra? ) Hisingen. Har du referens på den studien?

Som skrivet ovan, det räcker inte med bara direktlinjer till Hisingsbanan. ( notera att antalet åkande till Backaplan och Lindholmen troligen är en bit större än just Volvo/T-landa ). En hybrid med linjer från Centrum bör komplettera.

Vad gäller Torslanda håller jag med dig. Det är mest pendling från T-landa och de resenärerna tror jag är mer intresserade av att komma in till fler målpunkter i Centrum, därav följer att t ex Planskild Storkring är en bra lösning för dem, se den tråden.

Mikael

Tyvärr, kommer inte ihåg vilken länk det var. Men här är i alla fall länken till utredningen om Bohusbanan.

Planskild Storkring är en lösning. Trafik med pendeltåg ger samma resultat, egentligen. Vad som är bäst? Säg det. Det får väl utredas närmare.

Noteras kan att det tar lika lång tid från Frölunda torg till Drottningtorget med spårvagn som det tar från Kungsbacka med pendeltåg.
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg

Tyvärr, kommer inte ihåg vilken länk det var. Men här är i alla fall länken till utredningen om Bohusbanan.

Planskild Storkring är en lösning. Trafik med pendeltåg ger samma resultat, egentligen. Vad som är bäst? Säg det. Det får väl utredas närmare.

Noteras kan att det tar lika lång tid från Frölunda torg till Drottningtorget med spårvagn som det tar från Kungsbacka med pendeltåg.

Tackar för länken, Hansson.
"De samhällsekonomiska effekterna av Brunnsbo station är små eller osäkra."
Det låter rimligt, underlaget vid Brunnsbo är inte i närheten av stationerna längs den föreslagna "Hisingsbanan." Man tappar 1-1.5 minut per stopp vid Brunnsbo.
100 miljoner för ny stn i Brunnsbo ger cirka 50 miljoner i intäkt enl tabellen på sidan 59.
Denna siffra och 100 milj/km räls i rapporten indikerar också att mina uppskattningar om Hisingsbanans kostnad är konservativa.

Mikael
Sida 5 av 6

> Allmänt
Göteborgs Storinfrastruktur 2030?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6719 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 04:44 av Huai Chuan
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
15 Februari 2019 15:57 av Mikael Bigert