Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Städer
 > Norrort

Stadsutveckling i Jakobsberg

Sida 1 av 3
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
I Jakan är det nu på väg att starta en stadsutvecekling av ett område på bägge sidor om stationen (som också ändras när Banverket drar två nya spår genom där). Området är ganska stort, österut sträcker det sig hela vägen till E18! Senare idag kommer jag lägga upp en karta på det berörda området så att vi alla kan veta vad vi snackar om.

Än så länge finns inga skisser eller kartor på förändringarna av den enkla anledningen att arbetet inte kommit så långt. Vad som dock verkar finnas är en stor vilja att ta nya grepp och förbättra/ändra området till något mer stadsliknande (eller kanske hela vägen till "Stad")!

Vad har vi för idéer om området? finns det några medlemmar som bor/pluggar/arbetar i Jakan? Hur skulle du stadsutveckla Jakan?
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Jonas Frejd
77 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: Januari 2008
Som det ser ut nu så kommer vi från yimby att ha god insyn i projektet och även möjlighet att ge feedback och egna synpunkter när det väl kommer att konkretiseras mer.
Därför vore det väldigt bra om vi har några yimbysar som bor i Järfälla eller har något anknytning till Jakobsberg som också vill vara aktiva och komma med ideér på ämnet.
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Mars 2008
Hur ska relationerna med de boende i området skötas? Här har vi ju ett utmärkt tillfälle att utveckla ett område "of the people, by the people and for the people". För den delen kan det bli ett väldigt stort jippo för Yimby om vi kan hjälpa till att engagera både folket och kommunen. Vidare är det ett utmärkt tillfälle att applicera stadsideal på ett område långt från innerstaden (var är Leonardo när han behövs?!).

Är det ett framtida byggprojekt, eller bara en allmän vision? Eller bara ett jippo för den sittande kommunledningen?
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Eric Thärnström skrev:

Hur ska relationerna med de boende i området skötas? Här har vi ju ett utmärkt tillfälle att utveckla ett område "of the people, by the people and for the people". För den delen kan det bli ett väldigt stort jippo för Yimby om vi kan hjälpa till att engagera både folket och kommunen. Vidare är det ett utmärkt tillfälle att applicera stadsideal på ett område långt från innerstaden (var är Leonardo när han behövs?!).

Just kontakt med de som bor där (och kan komma flytta dit) är otroligt viktig. Detta har Yimby redan förmedlat till kommunen. Järvalyftet dog av att man körde över de boende, eller mer korrekt: att de boende uppfattade att de höll på att bli överkörda och förlora sina hem när politiker ville göra medelklassförort av Husby medelst avhysning av alla som bor där idag. En god, konstruktiv kontakt med de boende är helt vital.

Eric Thärnström skrev:

Är det ett framtida byggprojekt, eller bara en allmän vision? Eller bara ett jippo för den sittande kommunledningen?

Det är som jag förstår det i dagsläget en vision som uttryckts i politiska direktiv till förvaltningen. Målet är att nu komma igång å skapa en vision som sedan ska fäljas av faktisk byggnation. Detta är inte alls tänkt som en flummig wow-va-häftigt-Jakan-e grejj, utan en seriös process som kommer leda till ändringar i Jakan - även om det tar några år. Men just nu är projektet i läget att det är dags att planera om hur man ska planera planerna. /alltså: mycket tidigt och finns inga bilder eller kartor eller så om hur det ska blir, för det finns ännu inga planer att visualisera.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Här kommer en karta so mvisar området som diskuteras:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Mars 2008
En första idé: Det finns en lucka nordväst om stationen. "Välkomstbyggnad" (något anmärkningsvärd) kanske?

Är premissen att befintlig bebyggelse ska hållas intakt, eller är det något som "ska bort" i den visionen?
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Så långt har inte planerbetet kommit, vad jag förstått. Men jag vågar anta att det verkligen inte handlar om att riva allt.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Jonas Frejd
77 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: Januari 2008
I dagsläget vet dom inte så mycket själva, därför känns det som att det finns stora möjligheter att påverka riktningen på detta. Däremot så tolkade jag det inte som att några rivningar var att vänta, snarare "berikning" av befintliga stadsbild.
Gillar din idé Eric med en Välkomstbyggnad... keep on spåning ;)
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Jag satte upp ett eget forum för Jakobsberg och flyttade in tråden.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Mars 2008
Vilket gytter det är på kartan...

First things first: Parkeringarna måste ge plats för annan bebyggelse. P-garage i bottenvåningarna eller P-hus? Det kommer bli ett ramaskri om vi minskar antalet parkeringsplatser. En tröst för de som vill minska: Grimhild, Uppsala. Ett parkeringshus byggdes in och blev ett centralt beläget kvarter.

Second: Bind ihop området öster om stationen. Kopplingarna mellan Viksjöleden och Folkungavägen måste förbättras, och däremellan kan vi få ett rutnät. Där finns det oanade möjligheter.

Third: Järfällavägen söder om stationen kan förbättras något otroligt. Mot järnvägen till kan man bygga lite mer kommersiellt och på den västra sidan av vägen kan man bygga bostäder, i stora drag.

Det handlar hela tiden om att skapa nya kopplingar mellan stora stråk, skapa (rut)mönster som ger många alternativa vägar men också plats för kvartersbebyggelse.

Men ni har förstås redan tänkt på det här, så
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Vad gäller parkeringar är det nog en god idé att säkerställa att det finns fortsatt lika många som idag, men att man bygger färre i vidare förtätning så att procentandelen går ner ställt mot antal bostäder. Parkeringstal bör, i min mening, vara intimt sammankopplat med exploateringsgrad, i den mån man ens skall ha ett politiskt styrt parkeringstal.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 12 november 2008 08:43
Profilbild
Jonas Frejd
77 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: Januari 2008
Ja och skall man utgå ifrån att tvärbanan dras genom Barkarby ända ut till Jakobsbergs station och att målet om att få flöden av människor där emellan som handlar i båda områdena så bör man även räkna in alla P-platser som handelsplatsen har.
Mao så skulle man mycket väl kunna parkera bilen utanför IKEA och ta tvärbanan till Jakobsberg för att handla diversevaror och sen bege sig tillbaka.
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Mars 2008
Man får ju se till att varje område (kvarter?) blir självbärande i sig också, vad gäller vardagskonsumtionen. Då skär man ner på det transportbehovet.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Att varje enskild kvarter skall vara självbärande är kanske att ta i. En matbutik i varje kvarter tror jag inte bär sig. Men man kan väl säga att man lägger sig inom att varje grupp att fyra kvarter skall bära sig själva eller ngt sådant, då är det aldrig speciellt långt att gå.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Mars 2008
Anders Gardebring skrev:

Att varje enskild kvarter skall vara självbärande är kanske att ta i. En matbutik i varje kvarter tror jag inte bär sig. Men man kan väl säga att man lägger sig inom att varje grupp att fyra kvarter skall bära sig själva eller ngt sådant, då är det aldrig speciellt långt att gå.


Det var något ditåt jag tänkte mig.

En annan grej: Är det familjer, unga par, äldre par eller andra kategorier av hushåll som ska bo där? Är det t.ex. så smidigt att bygga en nattklubb i närheten av ett äldreboende? Det kanske är det, vad vet jag, men tänkte ändå om det fanns något sådant att fundera på.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Jag har blivit informerad ang. den sociala aspekten och ska kika lite mer närmare på det, men det här verkar befinna sig i ett väldigt tidigt stadium, eller? Hojta till när ni tror att jag bör kontakta dem.
Profilbild
Jonas Frejd
77 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: Januari 2008
Ja Leo detta är i ett mycket tidigt stadium, det enda man vet är att sbk har fått en mandat från politikerna i styrgruppen att börja titta närmare på eventuella lösningar för det aktuella området.
Jag tycker det vore jättebra om du kunde vara med Leo eftersom du har erfarenhet av de sociala aspekterna i förorter sen tidigare, men jag tror vi nöjer oss med att spåna lite fritt och bolla idéer änsålänge till dess att vi har blivit kontaktade av Järfälla sbk igen med mer info.
Mikael Lyckeborg
9 Inlägg
, Gick med: Februari 2008
Jag skulle kunna tänka mig att i mån av tid bidraga med lite lokalkännedom när det här projektet drar igång på allvar.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Har själv tidigare bott i Järfälla.

Vad gäller den sociala aspekten tror jag det är viktigt att man binder ihop Söderhöjden (kring Vasavägen och Snapphanevägen) sydvästerut mot stadsutvecklingsområdet över järnvägen. Detta kan ske med flera broar (inte bara GC) eller partiell överdäckning. Det hela avhjälps med den naturliga nivåskillnaden då Söderhöjden, såsom namnet antyder, ligger på en kulle.

Idag ligger Söderhöjden, trots det centrala läget, relativt isolerat mot övriga kommundelar.

Lite andra synpunkter: I den sydvästra delen av utvecklingområdet bör man skapa naturliga stråk mot Viksjöleden, så att kvarteren vid Kvarnvägen, Veckovägen, Månadsvägen, Kvartalsvägen och Minutgränd blir mer eller mindre naturliga delar av staden. Ett sådant stråk skulle kunna vara att förlänga Kärrvägen där det idag är en gångväg mellan kvarteren vid Kvarnvägen och Veckovägen.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Ett par funderingar:

Centrumområdet är idag ett enda stort kvarter som omsluts av Viksjeden, Unionsvägen, Folkungavägen och Ynglingavägen. Man skulle behöva bryta upp detta i fler och mindre kvarter med gator för blandad trafik som löper mellan dessa. Först då har man en riktig stadsplan att utarbeta förtätningen emot.

(1) Koppla ihop Magnusvägen och Engelbrektsvägen.
(2) Förläng Tornérplatsen-Almogeplatsen så att det blir ett stråk för blandad trafik mellan Ynglingavägen och Engelbrektsvägen med fortsättning och sammankoppling med Birgittavägen österut mot Unionsvägen och ev. E18.
(3) Viksjöleden har vid Adilsvägen en ytslösande motorvägsliknande påfart. Gör om detta till en korsning.
(4) Det "gröna" gångsstråk som är en östlig fortsättning på Riddarplatsen görs om till stråk för blandad trafik och löper till och ev. förbi Unionsvägen mot E18.
(5) Den nordsydliga snutten av Birgittavägen förlängs norrut till Viksjöleden.
(6) Gångstråket alldeles öster om Centrumet görs om till ett sammanhängande stråk för blandad trafik mellan Folkungavägen och Viksjöleden.
(7) Ta bort Adilsvägen. Förläng istället Drabantvägen till Ynglingavägen. Gör en T-korsning med en snutt som löper mellan Drabantvägen och Viksjöleden enl. punkt (3).

Om något ska rivas så föreslår jag följande:
(1)Riv det fula sjukhuset och ersätt med något mer stadsmässigt och mer yteffektivt, inordnat i en tydlig kvartersstruktur.
(2) Ersätt Aspnässkolan på samma sätt.
(3) Ersätt det fula parkeringhuset vid Folkungavägen-Ynglingavägen med bostäder.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Sida 1 av 3

 > Städer
 > Norrort
Stadsutveckling i Jakobsberg

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6719 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 04:44 av Huai Chuan
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
15 Februari 2019 15:57 av Mikael Bigert