Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Allmänt

Trängselskatter i Göteborg

Sida 2 av 10
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Johannes Åsberg skrev:

hansson: Du kanske skulle vilja skriva ett inlägg om saken?


Har funderat på det. Kontaktar dig per mail inom en vecka eller så!
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: April 2012
"Gott om plats på de stora trafiklederna, trångt på vissa tåg men en kollektivtrafik som fungerade utan stora störningar."
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1201570-farre..

Låter soft.
__________________
Do your neighbour clones approve?

Senast ändrad 7 januari 2013 21:03
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Tillbaka i Gbg efter några veckor och givetvis möts man av debatten kring T-skatten.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1201570-farre-bilar-forsta-riktiga-arbetsdagen
:
19% minskning av biltrafiken över stationerna och 15% genom t ex Tingstadtunneln vid rusningstid, ungefär som predikterat.

Det vore intressant att se hur totala trafiken varierar över dygnet. Och inte bara vid stationerna.
Jag tror också man får avvakta ett par-tre månader och se hur totala flödena blir.
Vilka ställer bilen? Hur mycket ökar kollektivresandet? Omvägar? Reser man andra tider? Hur mycket restid tjänas/förloras?
Förhoppningsvis tar man fram bra objektiva siffror.


Vad gäller en eventuell folkomröstning ( som det verkar som om minst 47000 vill ha ) har jag svårt att förstå varför man problematiserar.
Om T-skatten levererar kortare köer och mindre trafik finns väl stor möjlighet för de etablerade partierna att vinna ett sådant val som t ex skulle kunna genomföras sent i höst?
Och om det skulle bli Nej till T-skatt borde man lätt kunna ordna medfinansiering av VS-paketet genom t ex höjd regionskatt. Sådär 50 SEK/ månad per skattebetalare borde kunna drivas igenom, eftersom majoriteten i Region VG o Halland ju anser att VS-paketet är enormt viktigt för regionen.

/ Mikael
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1204180-haltand..Hej !
Läsvärd artikel i dagens GP:


Om jag inte ser fel på färger kan vi bl a studera diagrammet:
Mil per invånare
Stockholms kommun:: 2005 = 560, 2008 = 595
D v s 6% ökning efter T-skattens införande
Göteborgs kommun: 2005 = 560, 2008 = 595
D v s 3% minskning
Finns någon bra förklaring, det borde väl vara tvärtom?
( eller läser jag fel? )
Mikael
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Mikael Bigert skrev:

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1204180-haltand..Hej !
Läsvärd artikel i dagens GP:


Om jag inte ser fel på färger kan vi bl a studera diagrammet:
Mil per invånare
Stockholms kommun:: 2005 = 560, 2008 = 595
D v s 6% ökning efter T-skattens införande
Göteborgs kommun: 2005 = 560, 2008 = 595
D v s 3% minskning
Finns någon bra förklaring, det borde väl vara tvärtom?
( eller läser jag fel? )
Mikael


Ajdå rätt siffror för Gbg kommun:
Göteborgs kommun: 2005 = 545, 2008 = 530,
3% minskning alltså
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: April 2012
Det är väl större tillväxt i Stockholm än i Göteborg. Sedan är frågan är i vilken grad milen körda av boende i kranskommunerna är inkluderade i mil per invånare för Göteborgs kommun.
__________________
Do your neighbour clones approve?
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
I debatten framförs ofta siffror på minskande trafik som något positivt med trängselskatt (av dess förespråkare). Ser man den som en (stads-)miljöavgift är det rimligt att se det så, men en renodlad trängselavgift syftar snarare till att vägnätet skall kunna utnyttjas maximalt. Trafikinfarkt minskar kapaciteten. Så, det är inte orimligt att trafiken ökar med en avgift som är optimerad enbart för att få bort köer. Nu har ju skatten i Göteborg även till stor del en finansierande funktion och köerna här är (var) rätt begränsade, så jag tror allt talar för en trafikminskning i göteborgsfallet.
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Daniel Andersson skrev:

GP idag: Kortare restider på infartslederna


Statistik från Transportstyrelsen läs här

Med en halvmiljon pasager a 10kr (medvetet grov uppskattning för att ta hänyn till flerpassageregel och passage till olika avgifter) så tar trängselskatten in 5miljoner/dag. Då tar det 200dagar att ta in 1miljard. Uppskattningen ligger i alla fall i rätt storleksordning.
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2013/01/07/korta..
Klart mindre biltrafik under högkostnadstiden:
19% mindre genom betalstationer under morgontimmarna
Men mer trafik på "smitvägarna":
30% ökning på Norrleden och Landvettervägen
Bilpendlande arbetskamrater klagar på ökad trafik tidigt på morgonen ( innan betaltiden ).
D v s inverkan på total biltrafik troligen inte så stor.
Vilket stöds av:
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1204180-haltand..
Carl J Hamilton menar att total biltrafik inte påverkas märbart. Det räcker med 15% lokalt vissa tider för att få bort den trängseln, vilket är syftet. CO2 påverkas inte märkbart.

Alltså, poängen ligger i omfördelning för att minska restider:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1206023-korta..

Cirka 7 min tidsvinst Kungälv- Tingstadstunneln
1-2 min på övriga leder med betalstationer

Stöder antagandet att T-tunneln är(var) enda verkliga trängselproblemet.

Oklart:
Hur många går över till kollektivtrafik?
Hur ser det ut om 3-4 månader?
Finns risk att trafikminskningen blir större än beräknat och därmed intäkterna mindre?
Aktivdemokrati2 Aktivdemokrati2
44 Inlägg
, Gick med: Januari 2013
Signatur: Hansson skrev:



Mycket bra.

Med tanke på att frågan om trängselskatter inte längre ägs av kommunen så borde det vara en enkel match för kommunen att avslå kravet om folkomröstning med hänvisning till det.


Ja, tänk så enkelt det kan vara att strunta i medborgarna!
__________________
MVH Aktivdemokrati2
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Aktivdemokrati2 Aktivdemokrati2 skrev:



Ja, tänk så enkelt det kan vara att strunta i medborgarna!


Ja, så enkelt är det. Sedan kan du fortsätta slå huvudet i väggen hur mycket som helst, utan att komma någon vart.
Aktivdemokrati2 Aktivdemokrati2
44 Inlägg
, Gick med: Januari 2013
Signatur: Hansson skrev:



Ja, så enkelt är det. Sedan kan du fortsätta slå huvudet i väggen hur mycket som helst, utan att komma någon vart.


Vi kanske lika gärna kan sluta med all debatt om politiska frågor också?
Om du fick bestämma. Stick till Nordkorea istället, där gillar de din inställning.
__________________
MVH Aktivdemokrati2
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: April 2012
Försök hålla en god samtalston mot varandra och kom gärna med bra argument i sakfrågan istället för att försöka undergräva varandras trovärdighet. Det vinner ni båda två på.
__________________
Do your neighbour clones approve?
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Aktivdemokrati2 Aktivdemokrati2
44 Inlägg
, Gick med: Januari 2013
Man är väldigt noga med att inte redovisa hela trafikflödet över dygnet, varför?
__________________
MVH Aktivdemokrati2
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Aktivdemokrati2 Aktivdemokrati2 skrev:

Man är väldigt noga med att inte redovisa hela trafikflödet över dygnet, varför?


Det är väldigt lite trafik utanför trafiken i rusnings- och dag-tid. Trängselskatten har även som syfte att jämna ut trafiken under trängselskatteperioden. Det är därför som man har toppar under vissa tider och lägre avgift under andra tider. Det har också visat sig fungera precis som man önskade!
Aktivdemokrati2 Aktivdemokrati2
44 Inlägg
, Gick med: Januari 2013
Signatur: Hansson skrev:



Det är väldigt lite trafik utanför trafiken i rusnings- och dag-tid. Trängselskatten har även som syfte att jämna ut trafiken under trängselskatteperioden. Det är därför som man har toppar under vissa tider och lägre avgift under andra tider. Det har också visat sig fungera precis som man önskade!


Jo, men man pratar ständigt om minskad trafik, jag misstänker att det kan vara en del som lyckas börja köra före o efter TS-tiden, och då har inte trafiken minskat, bara bytt tidpunkt, det är viss skillnad.
__________________
MVH Aktivdemokrati2
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Aktivdemokrati2 Aktivdemokrati2 skrev:



Jo, men man pratar ständigt om minskad trafik, jag misstänker att det kan vara en del som lyckas börja köra före o efter TS-tiden, och då har inte trafiken minskat, bara bytt tidpunkt, det är viss skillnad.


Det är helt OK och faktiskt en del av syftet. De kör innan det blir trängsel. Perfekt!
Aktivdemokrati2 Aktivdemokrati2
44 Inlägg
, Gick med: Januari 2013
Signatur: Hansson skrev:



Det är helt OK och faktiskt en del av syftet. De kör innan det blir trängsel. Perfekt!


Det vet jag, men om man inte samtidigt redovisar så lättfångade rådata så är ngt skumt.
__________________
MVH Aktivdemokrati2
Sida 2 av 10

 > Allmänt
Trängselskatter i Göteborg

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6719 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 04:44 av Huai Chuan
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
15 Februari 2019 15:57 av Mikael Bigert