Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Allmänt

Trängselskatter i Göteborg

Sida 4 av 10
John T
74 Inlägg
, Gick med: Oktober 2008
Bra frågor Mikael.

En fundering jag har haft är hur Marieholmstunneln kommer att hanteras vad det gäller t-skatt. Kommer den att avgiftsbeläggas? Den ligger ju utanför dagens stationer så det finns väl en viss anledning att tro att den blir fri, och hur påverkar det i så fall intäkterna i stort? Å andra sidan så kommer Marieholmstunneln få en likanande funktion som Älvsborgsbron så den kanske kommer att hanteras på samma sätt. Någon som vet?
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
John T skrev:

Bra frågor Mikael.

En fundering jag har haft är hur Marieholmstunneln kommer att hanteras vad det gäller t-skatt. Kommer den att avgiftsbeläggas? Den ligger ju utanför dagens stationer så det finns väl en viss anledning att tro att den blir fri, och hur påverkar det i så fall intäkterna i stort? Å andra sidan så kommer Marieholmstunneln få en likanande funktion som Älvsborgsbron så den kanske kommer att hanteras på samma sätt. Någon som vet?


Marieholmstunneln ligger utanför zonen idag. Inga planer finns för att inkludera den, vad jag vet. Men det kan ju tänkas ändras om det visar sig att du får en oönskad trafikströmning genom den, större än den önskade alltså.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Högre trängselskatt och trängselskatt även på Essingeleden.
Det borgerliga majoriteten i Stockholms stad ändrar sig nu och vill höja trängselskatten och införa trängselskatt på Essingeleden från 2016.
Höjningen ger en miljard/år till nya vägar och spår i Stockholmsregionen.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Nu finns det 10månaders erfarenhet av trängselskatten i Göteborg. Bilresandet har minskat planenligt och samtidigt så har de bilister som är kvar fått kortare och mer förutsägbara restider. Trafiken flyter smidigare.

Minskningen ligger på just nu 11% genom tullarna. Ser man på trafiken under samtliga veckor hittills under året så syns minskningen tydligt och inte minst viktigt är att trafiken håller sid stadigt under nivån för 2012. Graferna matchar varandra påtagligt. Under våren så finns det en svagt stigande trend som efter semestern ersätts med en fast nivå med avtagande trafik mot årsskiftet. Detta kan ses i kurvorna för både 2012 och 2013!
Tydligast syns trafiknivåerna och dess utveckling under året i figurerna på sidan 10 i detta dokument.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Nu kan vi summera erfarenheter från ett helt år med trängselskatterna i Göteborg. Jag tänkte skriva något om detta men har tyvärr inte kunnat hitta någon tid till det. Dock har jag hittat en annan utmärkt artikel som sammanfattar erfarenheterna under detta det första året med trängselskatter. Se sida här http://jatrangselskatt.se/

Rapporter från det Västsvenska paketet och parter finns här, daterade 2014-01-28
Rapport - Effekter av trängselskattens införande - Redovisning 28 januari 2014 (pdf-fil, 1,70 MB)

Report impact of introduction of congestion charges - Summary 28 January 2014 (pdf-fil, 424 kB)

Bildspel - kollektivtrafik - 28 januari 2014 (pdf-fil, 822 Kb)

Bildspel - passager och skattebeslut - 28 januari 2014 (pdf-fil, 754 Kb)

Bildspel - vägtrafikeffekter - 28 januari 2014 (pdf-fil, 220 Kb)
Senast ändrad 16 februari 2014 22:03
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Lite nyheter om trängselskattesystemet.

Driftkostnaden för trängselskatten lägre än väntat

Ingen trängselskatt med nya skyltar


Slutligen en nyhet från Trafikverket.

Trängselskatten klarar målen
Senast ändrad 18 februari 2014 21:44
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Att säga nej till trängselskatter i Göteborg blir väldigt kostsamt, för Göteborg och göteborgarna.

Borg stödjer trängselskatten


Göteborg förtjänar ett politiskt lyft


Göteborg kan åka ur gräddfilen


Anders Borgs utspel: Säg ja till trängselskatt
Senast ändrad 16 mars 2014 22:11
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Hej!
Så här precis innan Omröstningen kan det väl vara lämpligt att studera trängselskattens inverkan.

Det här dokumentet innehåller ett försök att isolera trängselskatten från övriga faktorer som påverkar trafikminskningen:

http://uf.yimby.se/se/92ce41cf-5e29-42e4-ae9e-397..

Resultat jämfört med målnivåer:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Data från T-verket:
http://uf.yimby.se/se/92ce41cf-5e29-42e4-ae9e-397..
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mikael Bigert skrev:

Hej!
Så här precis innan Omröstningen kan det väl vara lämpligt att studera trängselskattens inverkan.

Det här dokumentet innehåller ett försök att isolera trängselskatten från övriga faktorer som påverkar trafikminskningen:

http://uf.yimby.se/se/92ce41cf-5e29-42e4-ae9e-397..

Resultat jämfört med målnivåer:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Data från T-verket:
http://uf.yimby.se/se/92ce41cf-5e29-42e4-ae9e-397..


För korrekt statistik så kan man läsa här.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
Det ska bli intressant att se vad resultatet i folkomröstningen kommer att leda till. 57% röstade nej (vilket motsvarar 41% av de röstberättigade).
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
När folkomröstningsresultatet helt ignoreras blir
resultatet att förtroendet för politikerna ytterligare naggas i kanten.
De som vinner på detta är Vägvalet och SD. Ja hoppas dock på att några politiker inser misstaget och byter sida i denna fråga.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Krister Malmqvist skrev:

När folkomröstningsresultatet helt ignoreras blir
resultatet att förtroendet för politikerna ytterligare naggas i kanten.
De som vinner på detta är Vägvalet och SD. Ja hoppas dock på att några politiker inser misstaget och byter sida i denna fråga.


Kostnaden blir 1kr höjd kommunalskatt. Är du beredd att ta det?
För det är vad ett nej betyder.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Signatur: Hansson skrev:

Kostnaden blir 1kr höjd kommunalskatt. Är du beredd att ta det?
För det är vad ett nej betyder.


Finns det kanske en möjlighet att trängselskatten finns kvar fast annorlunda? Hur står partierna i frågan om västsvenska paketet?
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Marcus Bokvist skrev:

Finns det kanske en möjlighet att trängselskatten finns kvar fast annorlunda? Hur står partierna i frågan om västsvenska paketet?


Alla vettiga partier vill ha kvar det västsvenska paketet som det ser ut. Ingen vill egentligen höja skatterna. Så, stalltipset är väl snarast att trängselskatten blir kvar oförändrad.
Sven R
529 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Oktober 2008
Omröstningens roll är att fungera som ett råd inför politikernas ställningstagande. Men de har ju tagit ställning för länge sedan. Hultén behöver inget råd lika lite som Papaioannou behöver det. Varje enskild politiker har bara ett ansvar att agera utifrån de löften man givit just sina väljare.

Socialdemokraterna utlovade sina väljare en omröstning, men svek. Moderaterna lovade sina väljare att stå bakom Västsvenska paketets alla delar, men verkar nu vara på väg att svika. Sveket i sig kostar väljare, vilket Wannholts utspel visade. Moderaterna vann inga röster utan sänkte bara partiets förtroendekapital ett par pinnhål.

Jag tror att man ev kommer att hantera det "felaktiga" resultatet i omröstningen som man har hanterat omröstningarna till nytt EU-fördrag. Man kör en ny omröstning tills man för "rätt" resultat. Jag tror att göteborgarna i en ny omröstning kommer att få välja mellan trängselskatt eller att kommunalskatten höjs motsvarande. Denna omröstning kanske kan samordnas med ett nyval till riksdagen nästa år.
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
Vid ny omröstning om trängselskatten gäller det att sockra budet ordentligt:

Ingen trängselskatt för genomfartstrafik på E6. Ingen trängselskatt på Älvsborgbron.

Visserligen minskar då intäkterna av Trängselskatten men detta kan kompenseras med en liten höjning av kommunalskatten. Kranskommunerna får även de höja skatten något och bidra med pengar till "paketet".

Med ett sådant förslag kan man möjligtvis få ja i nästa folkomröstning.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Krister Malmqvist skrev:

Vid ny omröstning om trängselskatten gäller det att sockra budet ordentligt:

Ingen trängselskatt för genomfartstrafik på E6. Ingen trängselskatt på Älvsborgbron.

Visserligen minskar då intäkterna av Trängselskatten men detta kan kompenseras med en liten höjning av kommunalskatten. Kranskommunerna får även de höja skatten något och bidra med pengar till "paketet".

Med ett sådant förslag kan man möjligtvis få ja i nästa folkomröstning.


Tar du bort stationerna på Götaälvbron och för förbifart på E6 så blir trängseln kvar. Även de som kör igenom bidrar till trängseln!
Sida 4 av 10

 > Allmänt
Trängselskatter i Göteborg

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6719 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 04:44 av Huai Chuan
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
15 Februari 2019 15:57 av Mikael Bigert