Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Allmänt

Trängselskatter i Göteborg

Sida 6 av 10
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Daniel Andersson skrev:

Nja, markvärdet bestäms av marknaden. Om jag som köpare vet att jag skall betala en skatt minskar det avkastningen på marken och jag justerar det pris jag är beredd att betala nedåt för att kompensera för det. Värdet på marken kommer alltså att sjunka, men viljan att bygga borde inte påverkas. Innan skatten har beslutats kommer dock osäkerheten leda till ovilja att investera i mark och byggen.

Tvärtom kan en markskatt leda till att de som sitter på värdefull mark som inte är bebyggd får ett incitament till att bygga. Annars får de betala en massa skatt utan att få några intäkter. (De går miste om intäkter på att inte bygga i vilket fall, men en utgift är psykologiskt jobbigare än en utebliven intäkt.) Likaså, villaägare i centrala stan skulle få betala hög skatt, vilket gör det intressant att riva villorna och bygga högre. Det förutsätter naturligtvis att gränser för byggnadshöjd samtidigt upphävs.


Markvärden sjunker, så det blir mindre att beskatta och den.ökning som debattartikel tänkte ta i beslag kommer inte att uppstå.

Det hjälper inte att bebygga obebyggd tomt. Då ökar värdet och mer skatt får betalas. Det är ju inte ens säkert att den som sitter på den obebyggda marken och den som vill bygga är samma bolag. Den som har tomten blir sittande med den eftersom ingen vill köpa.

De skadliga effekterna av skatten blir tydligare om den kallas vid dess rätta namn - fastighetsskatt. Det var en av de tveklöst mest skadliga skatterna någonsin och som tur är så har den avvecklas.
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
Signatur: Hansson skrev:

Det hjälper inte att bebygga obebyggd tomt. Då ökar värdet och mer skatt får betalas.

Markvärdet påverkas väl inte inte av om tomten är bebyggd? Det är värdet på själva marken. Däremot har naturligtvis byggrättens omfattning för tomten betydelse för markens värde.

Det är ju det som är lite av finessen med skatten. Du får betala samma skatt om du har en obebyggd tomt, en tomt med ett fallfärdigt torp, eller en 50 våningars skrapa i samma läge (och samma byggrätter). Det ger incitament till att förtäta...
Senast ändrad 27 oktober 2014 09:51
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Moderaternas kommunalråd Martin Wannholt petas som kommunalråd, uppger GT.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2532994-marti..
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Signatur: Hansson skrev:

Moderaternas kommunalråd Martin Wannholt petas som kommunalråd, uppger GT.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2532994-marti..


Denna nyhet ledde till en skur av reaktioner.

(GP) Ledare: Oklokt peta Wannholt

Läsare: Jag är arg och chockad

Skager (M): Sparka Ransgård

Kommentar: "Wannholt är mycket av en solospelare"


GP avslutar även med en egen lite längre artikel i frågan http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2532994-marti..

Egentligen kan ingen vara vare sig förvånad eller upprörd över detta. Om man som Wannholt agerar utifrån en egen agenda som går på tvärs emot partiets linje och dessutom aktivt agerar för att torpedera den så skall man inte alls bli förvånad över att få sparken. Att sitta och hitta på siffor i en debattartikel strax innan valet ökar ingens förtroende för honom.
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
Trängselskatten I London, är 10 GBP, ca 110:- kronor, för att passera in i centralaste London. Företagen känner ett tryck att flytta ut kontor ur skattezonen, vilket ökar bilberoendet, då kollektivtrafik bara är byggd kring en enda funktion, nämligen att ta folk in till centrala London.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Krister Malmqvist skrev:

Trängselskatten I London, är 10 GBP, ca 110:- kronor, för att passera in i centralaste London. Företagen känner ett tryck att flytta ut kontor ur skattezonen, vilket ökar bilberoendet, då kollektivtrafik bara är byggd kring en enda funktion, nämligen att ta folk in till centrala London.


Mycket möjligt att det är så i London. Men så är det inte i Göteborg enligt de undersökningar som man faktiskt har gjort.
Michael Henriksson
22 Inlägg
Ort: Göteborg (Centrum), Gick med: Maj 2011
Signatur: Hansson skrev:

Signatur: Hansson skrev:

Moderaternas kommunalråd Martin Wannholt petas som kommunalråd, uppger GT.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2532994-marti..


Denna nyhet ledde till en skur av reaktioner.

(GP) Ledare: Oklokt peta Wannholt

Läsare: Jag är arg och chockad

Skager (M): Sparka Ransgård

Kommentar: "Wannholt är mycket av en solospelare"


GP avslutar även med en egen lite längre artikel i frågan http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2532994-marti..

Egentligen kan ingen vara vare sig förvånad eller upprörd över detta. Om man som Wannholt agerar utifrån en egen agenda som går på tvärs emot partiets linje och dessutom aktivt agerar för att torpedera den så skall man inte alls bli förvånad över att få sparken. Att sitta och hitta på siffor i en debattartikel strax innan valet ökar ingens förtroende för honom.


Hur tänkte du nu?
Mycket riktigt att han gjorde detta strax innan valet. Sen fick han flest röster till kommunfullmäktige av oss Göteborgare, hur menar du då att vi inte har förtroende för honom?

Det är ju precis det vi har.

Förjävligt om han ska petas
Senast ändrad 1 november 2014 17:59
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Michael Henriksson skrev:

Signatur: Hansson skrev:

Signatur: Hansson skrev:

Moderaternas kommunalråd Martin Wannholt petas som kommunalråd, uppger GT.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2532994-marti..


Denna nyhet ledde till en skur av reaktioner.

(GP) Ledare: Oklokt peta Wannholt

Läsare: Jag är arg och chockad

Skager (M): Sparka Ransgård

Kommentar: "Wannholt är mycket av en solospelare"


GP avslutar även med en egen lite längre artikel i frågan http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2532994-marti..

Egentligen kan ingen vara vare sig förvånad eller upprörd över detta. Om man som Wannholt agerar utifrån en egen agenda som går på tvärs emot partiets linje och dessutom aktivt agerar för att torpedera den så skall man inte alls bli förvånad över att få sparken. Att sitta och hitta på siffor i en debattartikel strax innan valet ökar ingens förtroende för honom.


Hur tänkte du nu?
Mycket riktigt att han gjorde detta strax innan valet. Sen fick han flest röster till kommunfullmäktige av oss Göteborgare, hur menar du då att vi inte har förtroende för honom?

Det är ju precis det vi har.

Förjävligt om han ska petas


Han kom med påhittade uppgifter. Den fördyring som han påstod skulle finnas existerar inte. Tycker du ett det är värt förtroende? Att helt flagrant och medvetet ljuga och säga tvärtemot fakta som finns. Tycker du att det är förtroendeingivande? Verkligen? Nej, självfallet inte. Därför får han inget förnyat förtroende och skickas ut. Helt logiskt och fullständigt rätt.
Michael Henriksson
22 Inlägg
Ort: Göteborg (Centrum), Gick med: Maj 2011


Han kom med påhittade uppgifter. Den fördyring som han påstod skulle finnas existerar inte. Tycker du ett det är värt förtroende? Att helt flagrant och medvetet ljuga och säga tvärtemot fakta som finns. Tycker du att det är förtroendeingivande? Verkligen? Nej, självfallet inte. Därför får han inget förnyat förtroende och skickas ut. Helt logiskt och fullständigt rätt.



Vad du och jag tycker är ingenting som är relevant i sammanhanget. Men vad de tusentals personerna som la sin röst på honom efter detta utspelet tycker är relevant och måste beaktas. Tror du att dessa la sin röst på honom för att han inte är förtroendeingivande?

Men detta handlar om nått helt annat. Detta är ren och skär rädsla från Ransgård, han är rädd att han fått en stark konkurrent som vågar stå upp mot Göteborgsandan och detta syns i rösterna.
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Wannholt fick bevisligen ett stort stöd från M-väljarna.
Men vad väljarna tycker verkar inte vara jätteintressant hos partiets ledning i Gbg, kanske är man ganska nöjda med fortsatt rödgrönt styre i staden

Vad gäller trängselskatten har det ju talats om utredningar om dess effekter.
Ska man döma av senaste september-siffrorna:
http://www.trafikverket.se/PageFiles/96362/rappor..
är trafikminskningen relativt 2012 inte mer än 1-3 % över den Tingstadstunneln, som ju är den stora proppen i trafiken.
Hur stor del av de procenten som beror på nya E45 är oklart.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Michael Henriksson skrev:

Vad du och jag tycker är ingenting som är relevant i sammanhanget. Men vad de tusentals personerna som la sin röst på honom efter detta utspelet tycker är relevant och måste beaktas. Tror du att dessa la sin röst på honom för att han inte är förtroendeingivande?

Men detta handlar om nått helt annat. Detta är ren och skär rädsla från Ransgård, han är rädd att han fått en stark konkurrent som vågar stå upp mot Göteborgsandan och detta syns i rösterna.


Den som ljuger och motarbetar kan inte vara kvar. Det gäller överallt, även på ditt jobb, det hoppas jag du förstår.

Att han får många personröster handlar om något annat. Det beror på att de som är negativa till trängselskatt eller Västlänken torsdag på precis vad som helt, bara det är något negativt. Ingenting som är negativt behöver bevisas som sant för dem. En insändare i GP väger tyngre än hur många korrekta repliker som helst. Inga professionella utredningar duger för dem. Första bästa amatör som säger sig ha en bättre idé har automatiskt högre trovärdighet. Med inställning som denna så blir livet och verkligheten besvärligt, alla beslut går dem emot.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mikael Bigert skrev:

Wannholt fick bevisligen ett stort stöd från M-väljarna.
Men vad väljarna tycker verkar inte vara jätteintressant hos partiets ledning i Gbg, kanske är man ganska nöjda med fortsatt rödgrönt styre i staden

Vad gäller trängselskatten har det ju talats om utredningar om dess effekter.
Ska man döma av senaste september-siffrorna:
http://www.trafikverket.se/PageFiles/96362/rappor..
är trafikminskningen relativt 2012 inte mer än 1-3 % över den Tingstadstunneln, som ju är den stora proppen i trafiken.
Hur stor del av de procenten som beror på nya E45 är oklart.


Partiet i Göteborg är mycket besvikna på Wannholts agerande. Ransgård uttryckte der med "så brukar vi inte göra" när Wannholt hade gjort ännu ett oförändrat utspel. Politiskt så är det starka ord och resultatet ser vi nu när Wannholt åker ut.

Genom att titta allt för snävt och gärna på en enda punkt så får man missvisande resultat, vilket du tydligt visar i ditt inlägg. Ser man istället till helheten så får man ett helt annat resultat. Sant är att biltrafiken har ökat något under 2014 jämfört med 2013 men den ligger fortfarande klart under 2012. Anledningen till att trafiken ökat beror främst på att konjunkturen har förbättrats vilket leder till fler jobb och därmed mer pendling. Det finns en något koncentrerad presentation här http://www.trafikverket.se/PageFiles/96362/presen.. och i den syns det tydligt de positiva effekterna som trängselskatten har. Biltrafiken har gått ner påtagligt härvan profil matchar tydligt kurvan från 2012. Kurvan ligger något över 2013 men mycket närmare 2013 än 2014; fortsättningen av den för resten av året kan antas följa exakt samma mönster och utan överraskningar. Det riktigt intressanta blir när kurvan för det första kvartalet 2015 presenteras. Har den högre avgiften då tryckt ner resandet under 2014 års nivå? Eller gör konjunkturen att trafiken hamnar över 2014 års nivå?
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Det är riktigt att man bör studera helheten istället för bara enstaka stationer. Vi får därför hoppas att man åter börjar publicera numeriska data för Innerstad, Infartsleder och framför allt generellt inom staden. Mellan 2012 och 2013 var minskningen cirka 3 %.
www.trafikverket.se/PageFiles/96354/skattning_av_trafikarbete_2013.pdf
Hur mycket av detta som beror på t-skatten och hur mycket som beror på andra faktorer är oklart.
Generellt har någon sådan undersökning inte gjorts, därför kan man inte dra verkliga slutsatser om trafikminskningen.
Att bara stirra på hur det ser ut vid betalstationerna är ju inte särskilt intressant, eftersom det säger mer om hur duktiga bilförarna blivit på att hitta snikvägar än på hur trafiken minskat.
Det som står klart är under alla omständigheter att trafikminskningen varit långt under målsättningen ( 15-20 % vid stationer, 10-15 % på infartsleder och i innerstaden )
www.trafikverket.se/Privat/I-ditt-lan/Vastra-gotaland/Vastsvenska-paketet/Fragor-och-svar---Vastsvenska-paketet/Fragor-och-svar-om-trangselskatten-i-Goteborg/Fragor-och-svar-om-trangselskatten-i-Goteborg---Effekter-av-trangselskatten/
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mikael Bigert skrev:

Det är riktigt att man bör studera helheten istället för bara enstaka stationer. Vi får därför hoppas att man åter börjar publicera numeriska data för Innerstad, Infartsleder och framför allt generellt inom staden. Mellan 2012 och 2013 var minskningen cirka 3 %.
www.trafikverket.se/PageFiles/96354/skattning_av_trafikarbete_2013.pdf
Hur mycket av detta som beror på t-skatten och hur mycket som beror på andra faktorer är oklart.
Generellt har någon sådan undersökning inte gjorts, därför kan man inte dra verkliga slutsatser om trafikminskningen.
Att bara stirra på hur det ser ut vid betalstationerna är ju inte särskilt intressant, eftersom det säger mer om hur duktiga bilförarna blivit på att hitta snikvägar än på hur trafiken minskat.
Det som står klart är under alla omständigheter att trafikminskningen varit långt under målsättningen ( 15-20 % vid stationer, 10-15 % på infartsleder och i innerstaden )
www.trafikverket.se/Privat/I-ditt-lan/Vastra-gotaland/Vastsvenska-paketet/Fragor-och-svar---Vastsvenska-paketet/Fragor-och-svar-om-trangselskatten-i-Goteborg/Fragor-och-svar-om-trangselskatten-i-Goteborg---Effekter-av-trangselskatten/


Stationerna sitter där de sitter för att det är det snittet som styr trängseln. Att trafiken hittar andra vägar och undviker området med trängselskatt är helt i sin ordning och faktiskt en del av syftet! De bilisterna gör precis som tänkt att de skall göra. Genom differentiering av avgifter så undviker de också de tider när det är som mest trafik. Återigen är det exakt som avses!

Man har trafik från 2012 att jämföra med och det är fortfarande an påtaglig minskning av trafiken och en kraftig förbättring i restid. Varianten i restid har blivit mindre så du kan mer lita på att komma fram i tid numera. Trängselskatten fungerar utmärkt och precis som tänkt.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
Signatur: Hansson skrev:

Precis som förväntat blev Wannholt utan kommunalrådsplats. Bra.

Dig vet man vad man har, Hansson. "Vad far gör är alltid det rätta."
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Daniel Andersson skrev:

Signatur: Hansson skrev:

Precis som förväntat blev Wannholt utan kommunalrådsplats. Bra.

Dig vet man vad man har, Hansson. "Vad far gör är alltid det rätta."


Kommer man med påhittade uppgifter och motarbetar partiet så skall man ut. Svårare är det inte. Det gäller i Moderaterna och det gäller även i andra partier. Inte ett dugg konstigt.

För övrigt kan man ju notera att Vänsterns kommunalråd petades och ersattes med en annan person trots att han och Vänstern hade gjort ett bra val. Det är möjligen mer konstigt, kan man tycka.

Jag är emot att de bygger en låg bro som ersättning för Götaälvbron. Nej, jag håller inte alltid med vad de gör.
Senast ändrad 4 november 2014 08:16
Sven R
529 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Oktober 2008
Min analys är att Wannholt kvaddade Alliansens valrörelse. Det fanns en realistisk chans till maktskifte om fokus hade hamnat på korruption osv. Men nu backade M. Så det är en självklarhet att han byts ut eftersom han är ansvarig för fiaskot.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Sven R skrev:

Min analys är att Wannholt kvaddade Alliansens valrörelse. Det fanns en realistisk chans till maktskifte om fokus hade hamnat på korruption osv. Men nu backade M. Så det är en självklarhet att han byts ut eftersom han är ansvarig för fiaskot.


Håller med, det är en viktig faktor.
Sida 6 av 10

 > Allmänt
Trängselskatter i Göteborg

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6719 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 04:44 av Huai Chuan
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
15 Februari 2019 15:57 av Mikael Bigert