Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Allmänt

Trängselskatter i Göteborg

Sida 7 av 10
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Sven R skrev:

Min analys är att Wannholt kvaddade Alliansens valrörelse. Det fanns en realistisk chans till maktskifte om fokus hade hamnat på korruption osv. Men nu backade M. Så det är en självklarhet att han byts ut eftersom han är ansvarig för fiaskot.


Finns någon undersökning ute med orsaker till svagt resultat för M ( och S )?

( Man skulle ju annars kunna dra den slutsatsen att en politiker som får många kryss förmodligen har stort stöd bland väljarna... )
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mikael Bigert skrev:

Finns någon undersökning ute med orsaker till svagt resultat för M ( och S )?

( Man skulle ju annars kunna dra den slutsatsen att en politiker som får många kryss förmodligen har stort stöd bland väljarna... )


Moderaterna tappade stöd och Wannholt saboterade möjligheten att driva kampanj för partiets politik. Nej, sådant agerande tycker inget parti om.
Jonas German
27 Inlägg
Ort: Norrköping, Gick med: Augusti 2012
Men M i göteborg tappade väl mindre än i riksdagsvalet, så relativt sett var det väl en liten framgång?
Michael Henriksson
22 Inlägg
Ort: Göteborg (Centrum), Gick med: Maj 2011
Mikael Bigert skrev:

Finns någon undersökning ute med orsaker till svagt resultat för M ( och S )?

( Man skulle ju annars kunna dra den slutsatsen att en politiker som får många kryss förmodligen har stort stöd bland väljarna... )


Detta gäller riksdagsvalet:
http:​/​/​valforskning.​pol.​gu.​se/​digitalAssets/​150​1/​150​13.​.​

Slutsatsen där blev att 11.4% av M-väljarna 2010 bytte till Sverigedemokraterna.
Detta kan det finnas flera förklaringar till, den mest uppenbara är att dessa moderater kanske inte ville öppna sina hjärtan?

Ett annat alternativ som är väldigt aktuellt för Göteborgare är att Sverigedemokraterna var det enda partiet som röstade mot trängselskatten i kommunfullmäktige förra mandatperioden.
Detta är något som M måste ha i åtanke om dom inte ska förlora ännu fler väljare nästa val.

När så många lämnar partiet för SD och många av de som stannar kryssar Wannholt så finns det bara en slutsats att dra, och det är att de som röstar på partiet och de som styr INTE har samma åsiker. Att moderata väljarna inte vill ha trängselskatter ser jag som uppenbart efter GUs analys även om den är gjort på riksdagsnivå
Senast ändrad 5 november 2014 13:31
Sven R
529 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Oktober 2008
Är ett kryss på Martin Wannholt en röst för trängselskatt eller emot? Någon som vet om det genomförts någon undersökning på detta?
Jonas German
27 Inlägg
Ort: Norrköping, Gick med: Augusti 2012
I hans omtalade debattartikel var han tydlig med att han var för trängselskatten och moderaterna stöder också trängselskatten. Men om väljarna uppfattat något annat vet jag inte.
Senast ändrad 5 november 2014 21:04
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Jonas German skrev:

I hans omtalade debattartikel var han tydlig med att han var för trängselskatten och moderaterna stöder också trängselskatten. Men om väljarna uppfattat något annat vet jag inte.


Ser man till debatt och insändare efteråt så tycks väljarna ha trott något annat.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Ledare i GP om Wannholt http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.2539384-fredrik..

Avslutningsvis kan sägas att de finns inget samband mellan antal röster på person och vem som sedan väljs till ett partis kommunalråd. De måste däremellan vara säkra på att personen driver partiets politik.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Ny ledare i GP om Wannholt.


http://rout.netdialoglive.com/ChatNode/MobileChat..http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.2541588-ledare-..

Fler artiklar i dagens tidning. Han förstår inte att han i princip redan är ute ur M. Det som återstår är att han snyggt avgår själv har eller att han blir utesluten. Att gå bakom ryggen på sitt parti som han gjorde leder till att man åker ut.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Extrainsatt möte i styrelsen för Moderaterna i Göteborg idag klockan 15:00 med en enda punkt på agendan; uteslutandet av Martin Wannholt. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2542010-extra..

Owe Sterner som nämns i artikeln är inte med i styrelsen. Notera Wannholts tykna avslutning. Nej, den stärkte inte heller hans position.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Signatur: Hansson skrev:

Extrainsatt möte i styrelsen för Moderaterna i Göteborg idag klockan 15:00 med en enda punkt på agendan; uteslutandet av Martin Wannholt. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2542010-extra..

Owe Sterner som nämns i artikeln är inte med i styrelsen. Notera Wannholts tykna avslutning. Nej, den stärkte inte heller hans position.


Moderaterna går vidare med en uteslutning av Wannholt http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2542010-m-vil.. Slutligt besked dem 17 november.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Signatur: Hansson skrev:

Signatur: Hansson skrev:

Extrainsatt möte i styrelsen för Moderaterna i Göteborg idag klockan 15:00 med en enda punkt på agendan; uteslutandet av Martin Wannholt. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2542010-extra..

Owe Sterner som nämns i artikeln är inte med i styrelsen. Notera Wannholts tykna avslutning. Nej, den stärkte inte heller hans position.


Moderaterna går vidare med en uteslutning av Wannholt http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2542010-m-vil.. Slutligt besked dem 17 november.


Därför vill M utesluta Wannholt
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Moderaterna i Göteborg står fast vid att Martin Wannholt måste uteslutas ur partiet.
Men Martin Wannholt ger sig inte.


Wannholt vägrar ge upp
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Hej!
Utredningen breddas:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/nu-s..

Finansieringen tas med också. Teoretiskt skulle cirka 1 SEK per liter i Regional bensinskatt ge minst samma inkomst som T-skatten.
( 100-200 SEK/månad för normalbilisten )
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
Johan Nyhus säger i GP att helgens demonstration mot trängselskatt och västlänk inte kommer att påverka de politiska besluten.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2555077-nyhus..

I samma artikel uttalar sig även Theo Papioannou:
"I debatten brukar det framföras att Göteborgs kommun inte äger frågan eftersom man har ett avtal med kranskommunerna?
- Det passar ju bra att skylla på kranskommunerna som bara går in med en bråkdel, medan Göteborg ska stå för 14 miljard kronor, säger Theo Papaioannou"


Med de 14 miljarderna menar han trängselskatten. Men om jag förstått det rätt så betalas mer än hälften av trängselskatten av personer/företag utanför Göteborgs kommun. Enligt en GP-artikel från i somras står göteborgska hushålls privata fordon för 33 procent av trängselskatteintäkterna. Företag, myndigheter etc i Göteborg står för 11 procent.

Men då hänger jag inte riktigt med vad Theo menar med att göteborgarna står för 14 mdr kr? Har han fel? Ljuger han? Menar han att alla som pendlar in i Göteborg tillfälligt blir göteborgare? Syftar han på en förhöjd kommunalskatt i Göteborg? Eller har jag missuppfattat?
Senast ändrad 23 november 2014 19:09
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mattias Bolander skrev:

Johan Nyhus säger i GP att helgens demonstration mot trängselskatt och västlänk inte kommer att påverka de politiska besluten.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2555077-nyhus..

I samma artikel uttalar sig även Theo Papioannou:
"I debatten brukar det framföras att Göteborgs kommun inte äger frågan eftersom man har ett avtal med kranskommunerna?
- Det passar ju bra att skylla på kranskommunerna som bara går in med en bråkdel, medan Göteborg ska stå för 14 miljard kronor, säger Theo Papaioannou"


Med de 14 miljarderna menar han trängselskatten. Men om jag förstått det rätt så betalas mer än hälften av trängselskatten av personer/företag utanför Göteborgs kommun. Enligt en GP-artikel från i somras står göteborgska hushålls privata fordon för 33 procent av trängselskatteintäkterna. Företag, myndigheter etc i Göteborg står för 11 procent.

Men då hänger jag inte riktigt med vad Theo menar med att göteborgarna står för 14 mdr kr? Har han fel? Ljuger han? Menar han att alla som pendlar in i Göteborg tillfälligt blir göteborgare? Syftar han på en förhöjd kommunalskatt i Göteborg? Eller har jag missuppfattat?


[borttagen del av texten med omdömen om person /moderator]

Göteborg (kommunen) betalar bara ca. 1miljard och trängselskattens 14 miljarder betalas som du säger. Det är ingen kommunal skatt, även om han låtsas som om det var Göteborgs kommun som betalar hela räkningen. Skulle man ta bort trängselskatten, ja då skulle det vara sant! Då hade kommunen fått ta hela räkningen själv!
Senast ändrad 28 november 2014 00:24
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: April 2012
Det här är inte ett allmänpolitiskt forum utan ett stadsbyggnadsforum. Allmänna kommentarer om Wannholtaffären kommer jag moderera bort. Att fälla nedsättande omdömen om politiker som person är inte heller acceptabelt. Om ni vill uppehålla er vid enskilda politiker, beskriv i så fall vad de gjort (och inte hur de är) och hur det kopplar till stadsbyggnad.
/moderator
__________________
Do your neighbour clones approve?

Senast ändrad 28 november 2014 00:25
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Patrik Andersson skrev:

Det här är inte ett allmänpolitiskt forum utan ett stadsbyggnadsforum. Allmänna kommentarer om Wannholtaffären kommer jag moderera bort. Att fälla nedsättande omdömen om politiker som person är inte heller acceptabelt. Om ni vill uppehålla er vid enskilda politiker, beskriv i så fall vad de gjort (och inte hur de är) och hur det kopplar till stadsbyggnad.
/moderator


Ok, inga problem. Skall tänka på det framöver.
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: April 2012
Signatur: Hansson skrev:

Ok, inga problem. Skall tänka på det framöver.


Gött!
__________________
Do your neighbour clones approve?
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Trängselskatten höjs den 1 januari 2015. Nya nivåer blir 22, 16 och 9 kronor.

Jag räknade på inflationen sedan 2009 och ansatte att årets inflation skulle bli 0.0% för att se hur penningvärdet utvecklar sig under perioden. Med en prognostiserad inflation på 2-3% årligen framöver så skulle det innebära att nästa höjning skulle behövas först 2026 - 2024. Ungefär samtidigt med att Västlänken blir klar med andra ord. Intressant!

Beslut om ny nivå borde enligt diagrammet behöva tas runt 2020-2021. Fortsätter inflationen på dagens nivåer så skjuts alla årtal ovan framåt i motsvarande grad.

Inflationstakten 2-3% är vald eftersom det är riksbankens mål. Låt vara att den har varit väldigt svår att nå de senaste åren. Fast å andra sidan har vi under många år tidigare under 70 och 80-talen haft inflation på över 8% årligen.

Höjningen och den låga inflationstakten innebär att infrastrukturen i Göteborg tillförs mer pengar snabbare. Det ger även mindre lån och räntor. Riktigt bra!

Diagram publiceras så snart som det finns en officiell och fastslagen inflation för 2014. Sannolikt i februari-mars 2015 eller så.
Sida 7 av 10

 > Allmänt
Trängselskatter i Göteborg

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6720 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 04:44 av Huai Chuan
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
15 Februari 2019 15:57 av Mikael Bigert